Recenze
Jaguar XJ XJ8 Executive
Technické info
Přezdívka auta kanárek Rok výroby 1997 Koupeno nové najeto [km]:73135 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3248 výkon [kW]: 179 kroutící moment [Nm]: 316 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 234 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 430 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 11.9
Popis vozu
S kočkou na kapotě
Po pauze v délce necelého 2,5 roku jsem sem potřetí rozhodl vrátit k Jaguaru.
Tentokráte asi k nejlepší a nejvíce osvědčené řadě X308 (pomineme-li veterány), vyráběné v letech 1997-2003. Nástupce řady X350 jsem už měl jako prvního Jaguara a to ve vrcholné verzi SuperV8 s kompresorovým 4,2 V8.
Když už vrcholnou kategorii "Luxusní vozy" v podání evropské značky, tak pak je jednoznačnou volbou Jaguar. Originální, elegantní vzhled, perfektní podvozky, prostě klasický britský Sport Saloon.
Jaguar řady X308 je faceliftem předchozí řady X300, vyrábené v letech 1994-1997. 308 však přinesl zcela nové ústrojí - V12 zmizely bez náhrady, řadové šestiválce nahradily nové, moderní V8. Čtyřstupnové převodovky ZF a GM nahradily modernější pětistupnové, taktéž ZF a pro kompresorový XJR a Daimler Super V8 pak mercedesí 5GTronic (W5A580) - /mam v Chargeru a měl sem i v 300C/.
Exteriér prodělal jen malý facelift v podobě nového nárazníku s oválnými ukazateli směru, novými bočními odrazkami (pro USA tam byly i žárovky ala side marker light) - (X300 má hranaté) a novými kulatými mlhovkami.A na kapotě se znovu, ale tentokrát naposledy objevila soška Jaguara. Zbytek je víceméně stejný.
Oproti tomu interiér je výrazně odlišný s přepracovanou palubní deskou, středovým tunelem a doplnený o modernější funkce a prvky výbavy.
Moje XJ je základní model 3,2 V8 Executive a pro nákup této verze jsem se rozhodl díky stavu vozu. Vozidlo je totiž dovezeno z Kanárských ostrovů, absolutně bez koroze a v době nákupu mělo najeto pouze 59 000 Km. Všechny díly byly původní, takže naprosto dokonalá uloženka a XJ v tomto stavu se bude hledat jinde velmi obtížně.
Základem auta je 5000 mm dlouhá ocelová karoserie vynikající pevnosti,inovovaná přední a zadní náprava a hlavně výše zmíněná nová pohonná jednotka a nové převodovky. Mohutná chromovaná či drátěná (XJR) maska, kapota jako příď tankeru, nízká střecha a dlouhý zadek, to vše dělá z tohoto Jaguara opravdovou šelmu.
Po kapotou , která má na sobě ještě opravdu sošku kočky (Jaguara ve skoku, samozřejmě tradiční to logo značky), otvíranou do té doby tradiční způsobem pro britská auta, tedy směrem od čelního skla dopředu ( u nás známé z žigulíků) je zcela nový motor řady AJV8 - DOHC s čtyřventilovou technikou - zde o objemu 3,2 litru s výkonem 240 HP, o přenos výkonu na kola se stará pětistupnový automat ZF 5HP24 se sportovním režimem.
Vůz má perfektní jízdní vlastnosti, dané především nízkou výškou vozu 1 300 m a skvělým rozložením hmotnosti a sportovně laděným podvozkem. XJ8 tak výborně sedí v zatáčkách, má přesné a dobře čitelné řízení s dobrou zpětnou vazbou od kol.
Vůz luxusní kategorie však není jeno o výkonu a pohodlí.
Velmi podstatný je zde interiér a výbava.
Zde Jaguar tradičně boduje a zejména konzervativní člověk si přijde na své.V pohodlných křeslech se sedí hezky nízko a budíky zapuštěné do palubní desky dodávají na jedinečnosti.
Kožený volant , dřevěná hlavice voliče automatu J-Gate, a rovněž výplně dvěří a palubní desky z leštěného dřeva.
Kožená je i loketní opěrka.
Ve středovém panelu je ovládání digitální, dvouzonové klimatizace a topení, tlačítko vypnutí protiprokluzu ACS, varovné blinkry a hlavně dobové rádio, vybavené kazetovým přehrávače a spojené s CD changerem umístěným v kufru. Lépe vybavené verze měly ještě telefon umístěný ve schránce pod loketní opěrkou.
Audiostém využívá premium reproduktory Pioneer v počtu 8 ks.
Další prvky výbavy: ABS, ASC, 6x airbag, přední a zadní mlhovky. el. ovl. anténa, 16" orignál ALU disky, centrál s DO, el. ovládná okna a zrcátka, el. střešní okno, el. ovládané sedaček včetně opěrek hlavy, vyhřívaná zrcátka, sportovní režim převodovky, možnost ručního řazení J-Gate, analogové hodiny, hlíníkové prahové lišty s nápisem Jaguar vzpředu i vzadu, plynové vzpěry kapoty a kufru, palubní počítač.
Lepší verze měly navíc vyhřívané přední i zadní sedačky, 17 a 18" kola, chromované sloupky a rámečky oken, zmíněný telefon, volant v kombinaci kůže a dřevo , piknikové výklopné stolky ze zadní strany předních sedaček (jako mam v Rollsu) a základní navigaci pomocí šipky a hlasového navádění. Různé byly i výplně masky. Tyto věci jdou samozřejmě doplnit i do mého vozu.
Uvnitř vozu se jinak cítíte jako v pokojíčku, jak se na britského aristokrata sluší a patří.
Jaguar XJ stál vždycky trošku stranou, bokem od vozů německé konkurence(MB a BMW) na kterou potutelně pomrkával s mírným pošklebkem. On je přeci aristokrat a oni jen služebáky pro manažery a ředitele. Proti nim měl sice slabší výbavu, bodoval ale lepší podvozkem a nižší váhou.
Pro šelmu s rodokmenem totiž vlastně žádná konkurence není. Je to kategorie sama pro sebe.
Slogan značky - Jaguar - Art of Performance totiž opravdu nelže.
Silné stránky
Elegantní a nadčasový vzhled. Skvělá ovladatelnost vozu, perfektní podvozek, kvalitní materiály, neskutečně zachovalý stav vozu odpovídající nízkému nájezdu a garážovanému vozu.
Slabé stránky
Plastové ovladače mlhovek a palubního počítače, násilně vecpané do dřeveného obložení (je to skutečně pravé dřevo, nikoliv plastová atrapa) vytvořil nějaký designový barbar. 3,2 Executive má slabší výbavu oproti dražším verzím Soverign a XJR, nemluvě o verzi Daimler nebo verzi výbavy pro USA s názvem Van Den Plas.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
U vozu proběhla výměna rozvodů - řetezy i všechny napínáky, náhrada za původní v plastu, které tam Ford prosadil kvůli šetření nákladů, nová vodní pumpa, nové vodící kladky, nový klínový řemen, nová antifreeze, výměna oleje a filtru v motoru a v převodovce (originál ZF lifeguard 5) , nový vzduchový filtr, nové pneumatiky Kumho, nová dřevená hlavice voliče automatu s logem Jaguar, nové ramínko stěrače Bosch , nové žárovky Philips H7 + LED parkovačky. El. posuvy obou sedaček. Instalace LPG
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Firma zabývající se dovozem veteránů a yougtimerů.
Novinky v recenzi
Překonání Smartu
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel se Smartem a tím pádem se XJ8 stává tím neamerickým autem, s kterým sem najel nejvíce km ze všech.
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, XJ8, Smart ForTwo, 300C, XF, RR Silver Spirit, XJ Super V8, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Překonání 300C
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel s 300C.
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, XJ8, 300C, XF, XJ Super V8,RR Silver Spirit, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Překonání XJ
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel s XF a tím pádem se XJ8 stává tím Jaguarem, s kterým sem najel nejvíce km ze všech.
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XJ8, XF, XJ Super V8,RR Silver Spirit, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Překonání XJ SuperV8
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel s mým prvním Jagem XJ Super V8 (X350).
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ8, XJ Super V8,RR Silver Spirit, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Nové přední uložení tyče stabilizátoru
original Jaguar Part MNC2102AH, práce - osobně
Překonání Camara IV
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel s Camarem IV generace.
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ Super V8,RR Silver Spirit, XJ8, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Nové přední tlumiče
KYB GAS-A-Just, práce osobně. Jede to zas jako nový :)
Další servis
nový tyčky stabilizátorů přední nápravy, nový termostat
Zimní servis
nové (repasované benzínové vstřiky), nové čidlo vačky, nový knock sensor
Dekarbonizace, výměna oleje, ošetření výfuků zinkem
Nový olej Texaco Havoline 5W40, filtr Mann, dekarbonizace přípravkem BG EPR, adetivum do oleje BG MOA, ošetření výfuků zinkem. Práce - osobně.
Překonání BMW 650
Dneska sem s Jagem překonal to, co sem najel s BMW 650.
Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ Super V8, Camaro IV, Mini Cooper, RR Silver Spirit, XJ8, BMW 650 a Caliber.
Nové uložení předních tlumičů + přední destičky
nové horní uložení předních tlumičů, staré mělo po 25 letech gumy v tahu , přední destičky už byly sjeté, dané nové destičky ATE
Výměna ložisek předních kol + nový olej v diferáku
výměna ložisek, pravé přední začlo hučet a oleje v diferáku, který tam byl ještě původní
Další vozy značky Jaguar
-
Jaguar XJ (1996) Majitel: Skipper
Přidáno: 2.10.2016 810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Jaguar XJ (2005) Majitel: Barrichello
Přidáno: 30.7.2012 1419 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1992) Majitel: FilipN
Přidáno: 14.2.2015 210 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1993) Majitel: Georg0
Přidáno: 10.1.2018 1410 Majitel 5.83 Uživatelé
-
Jaguar Daimler (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.6.2009 110 Majitel 9.89 Uživatelé