Toyota Auris (2016)
6.12.2017Výběr auta Po osmiletém, vcelku příjemném soužití s Fordem Focus 1.6 16V (ročník 2003), přišel pozvolna čas na jeho výměnu, především z důvodu…
Toyota Auris (Aspon)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
Jach Priboy 10.11.19 14:32
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
Pointa môjho predošlého "vstupu" bola o tom aby sa náhodou nevhodným spôsobom nedegradovali nízkoviskózne oleje (v tomto prípade 0w-20) do pozície kde rozhodne nepatria.
A tým že spomínam požiadavku konštruktéra toho ktorého motora na olej je pochopiteľne zahrnuté v príručke k vozidlu.. ak konštruktér povoľuje viac viskozitných tried, tak s tým počítal pri konštrukcii a nie je to problém.. to je pochopiteľné.
Môj vstup sa snažil problematiku olejov v moderných motoroch popísať o niečo podrobnejšie než tomu býva vo všeobecnosti na internetových fórach a pod. (aj na základe toho, že v oblasti tribológie som sa zopár rokov aktívne pohyboval a pôsobil..).
Ak niekto hodnotí výkonnosť olejov a ich schopnosť chrániť motor len na základe svojich domnienok podporených len a jedine triedou SAE, resp. hodnotou HTHS viskozity, (ako to býva zaužívané), v zmysle čím vyššia viskozita-tým odolnejší olejový film a lepšie mazanie.. toto je ale hodne naivné ponímanie problematiky (nenapíšem rovno absolútne odborná neznalosť).
P.S hodnota HTHS viskozity nemá priamu väzbu s pevnosťou/odolnosťou mazacieho filmu voči pretrhnutiu.. Totiž mnoho ľudí (aj tých trochu znalejších v oblasti olejov/tribo..) sa mylne domnieva že to tak je.. no nie je tomu tak. V určitých prípadoch môže a býva nízkoviskóznejší olej (s nižšou hodnotou HTHS) odolnejší voči pretrhnutiu mazacieho filmu..a to práve z dôvodu že dokáže rýchlejšie a ľahšie pretekať mazacími kanálmi a ľahšie zmáčať mazané povrchy.. Všetko je to o konštrukcii toho ktorého agregátu, a aké sú kladené špecifické požiadavky na jeho mazací systém a samotný lubrikant.. (ako som už naznačil v predošlom). Preto tu absolútne neplatia žiadne bežne zaužívané poučky a tvrdenia vo všeobecnosti pre všetko. -
Mikesus 28.05.19 19:43
« Re: Re: Nová Corolla
Zajímavé postřehy z nové corolly. Pár věcí je hodně zajímavých, kterých jsem si nevšiml ( a musím kouknout na další verze, jestli je to i u dalších ), jako např. ta loketní opěrka. U mne je normálně posuvná jak znám z Aurisu.
Co z vlastní zkušenosti vím, tak 2.0 hybrid je odhlučněn lépe než 1.8 ( oboje v TS, a to jak hluk motoru, tak i aerodynamický a od kol ), takže je možné, že ten dvoulitr má víc tlumících hmot.
Sedačky jsou v sedanu jiné než v HB nebo TS, víc lowcostové mi přišlo.
Tenkých plechů v přímém srovnání s Aurisem jsem si vůbec nevšiml, kapota mi přišla o dost těžší oproti Aurisu, dveře mi přijdou taktéž o něco těžší ( ale těžko se posuzuje ), souhlasím, že je potřeba více síly na zavření. Víko kufru je plastové, takže bude určitě lehčí.
V Toyotě ten sedan budu muset prozkoumat víc z blízka, zdá se opravdu více lowcostový než jsem čekal a má mnohem víc rozdílů oproti HB/TS.
Schránka na brýle mi také chybí, s lahvema zatím problém nemám, ale pravda, že 1,5l jsem ještě nevezl.
Kamera mi při prvním usednutí taktéž přišla horší, ovšem v přímém srovnání při přeskakování mezi oběma auty už bylo poznat, že je o něco lepší v Corolle ( hlavně při horším světle ). Zdá se horší, protože má stejné rozlišení na větším displayi.
Ve výsledku jsi to shrnul naprosto parádně s tím, že tenkých plechů a hluku od pneumatik jsem si u sebe nijak nevšiml ( možná opět rozdíl sedan a TS ) a těch laciných plastů je tam taky jen pár ( kapsy ve výplni dveří a malý kousek u řidiče ).
Naprostý souhlas, že čtení značek je horší než v Aurisovi nebo méně možností v PP -
Mikesus 22.05.19 12:33
« Nová Corolla
Trochu odpovědí na tvoje dotazy ke corolle.
Přepínání počítadla km je opruz a už nepoužívám vůbec. Na druhou stranu jsem v Aurisovi používal hodně málo.
Ukazatel spotřeby můžeš nastavit jen od tankování/startu/resetu a to pouze jedno. Netuším proč se můžu podívat na čas strávený od startu ale na spotřebu ne. Lze to obejít trochu tím, že si nastavíš spotřebu od tankování a v nastavení ještě dáš, že po vypnutí ti ukáže statistiky jízdy a tam dáš spotřebu. Takže tam pak uvidíš i to. Jen pozor, ukáže ti to jen tehdy, když vypneš motor a nemáš otevřené žádné dveře a mne ani když stojím na brzdě ( u bezklicoveho startování to asi nebude, protože mne místo toho pak ukazuje, že je detekován klíč ).
Infotainment je mnohem rychlejší, ale navigace je katastrofa, stále jsem si nezvykl. Chybí mi tam tlačítko přímo na tok energie. Jinak myslím že ty grafy jsou primárně pro hybrid, tam to má dost vypovídající hodnotu. -
Mikesus 04.05.19 10:09
« Vrzání od přední nápravy
Řešil jsem na Aurisu úplně to samé, při lehkém brzdění při prejezdu příčných nerovností bylo slyšet docela silné povrzávání od přední nápravy.
Bohužel Auris jsem dřív prodával než jsem to stihl dořešit. Takže řešení ti neporadím, nicméně mi promazávali stabilizátory, měnili horní uložení tlumičů a nic z toho nepomohlo.
Navíc u mne, čím bylo tepleji, tím se to ozývalo více.
Po internetu na diskuzích se to objevovalo často a někomu pomohlo jen promazání stabilizátorů, někomu ne. -
Aspon 07.04.19 10:40
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
Osobně si myslím, že motory trpí na špatné mazání především při startu za studena a tohle zrovna 0W20 bude zvládat líp jak hustší olej. Jezdit denně 100ky kilometrů po německých dálnicích maximální rychlosti, tak možná řeším jiný olej, ale s naším stylem krátkých jízd po městě plus víkendové delší cesty pohodový tempem považuju 0W20 za dobrou volbu. Motor má přes 90.000 km a spotřeba oleje je stále nulová. -
Aspon 23.11.19 09:17
« Re: Re: Re: Nové
Jak jsem psal jinde, tak pokud se dá v Aurisu dětská sedačka na přední sedadlo a to se posune tak, aby pak dítě nekopalo do palubní desky, tak vzadu za ním nezbyde vůbec žádné místo. Pak se tam nedá dát ani vajíčko ani si tam nikdo nesedne. Tohle je u Avensisu samozřejmě velký rozdíl díky většímu podélnemu prostoru. Samozřejmě jediná možnost s Aurisem je mít obě děti vzadu, to ale nechceme. Na delší vzdálenosti, které týdně jezdíme, je to hodně nepraktické k řešení -
Ronault. 21.11.19 20:39
« Re: Re: Nové
Spíše jak Avensis vyřeší nebo zlepší situaci se dvěmi dětmi? Moc mi nepřijde o nic vhodnější než Auris, resp. jako otec 4 děti vůbec nevím, co to pomůže... ještě s třemi dětmi nám stačil kombík nižší střední třídy, teď už máme MPV a to prostě v případě nutnosti vozit pravidelně vzadu 3 lidi a z toho dvě malé v sedačkách smysl má, dvě děti odvozim i ve Fabii v kombíku ;-) Jestli to spíše nebyla výmluva si nové auto prosadit >:-[] -
Zetti 11.11.19 09:25
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
Precti si ten sken jeste jednou a poradne. Sou tam vypsany oleje ktery smis pouzivat ale s podminkou splneni specifikaci, neni tam ani slovo o tom ze se maji striktne pouzivat.
Priznam se ze trochu zistne sem vybral 0W-40, protoze je o poznani tissi nez 0W-20. Mel sem na vikend puceny ten novy model s 2,4i motorem a olejem 0W-20 a rozdil v hlucnosti oproti memu autu byl markantni, pokud to nebylo tim ze ten motor mel najety jen asi 400 km. Sem vybral Mobil 1 FS 0W-40, ten plni uplne vsechno a jeste je to solidni znacka.
Mits oficialne pripousti docasne pouziti 5W-30 s tim ze by se mel pouzivat k dalsi vymene 0W-20. Proc to tak je se da snadno vydedukovat. Proste je obecny zajem pouzivat 0W-20, to mi nikdo nevymluvi, nakonec riziko si nesu sam. -
Rasto 11.11.19 08:27
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
Tak prečo si si vybral zrovna olej, ktorý medzi doporučenými nie je? >:D (0W-40) Inak z manuálu vyplýva asi iba to, že 10W-X používať od -25, 15W-X od -15 a 20W-X od -10 stupňov.
A stále to nemá nič moc s tým, že keď Toyota do novej generácie hybridných motorov napríklad doporučuje 0W-16, prípadne 0W-20.
Napríklad v Americkom manuáli pre výbehový model Corolly sa doporučuje výhradne 0W-20 [odkaz] . Tu neobstojí ani argument s európskymi normami, že značky odporúčajú schválne zlý olej aby ušetrili deci na spotrebe a tým znížili pokuty... Proste v USA, kde je najpredávaniejší Ford F-150 asi o deci spotreby nikomu nejde, ale Toyota sa rozhodla zničiť motory aj tam... Ešte viď test Rapidu 1.0TSI na 100 000km, ktorý tu nedávno bol bežal na 0W-20 Longlife výmeny po 30 000km, ťahali s tým karavan do HR, jazdili diaľnice a motor nebol vôbec nijako opotrebený po rozobratí... -
Zetti 10.11.19 09:30
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
Spravne si to napsal
""""konštruktér musí zohľadnovať množstvo premenných a množstvo rôznych požiadaviek ****
Tady je sken z myho manualu od vyrobce [odkaz]
V textu o viskozite se pise v prvni vete Podle teploty vzduchu vyberte motorovy olej s vhodnym cislem viskozity.
V dalsi vete se pise jaka ustanoveni musi splnovat ruzne oleje. Nic se nikde nepise o tom, ze jediny spravny olej je 0W-20.
Tady u nas si to proste nekdo predelal k obrazu svemu zrejme emisnimu s tim, ze pripadne zkraceni zivotnosti motoru plati majitel auta a ne ten, ktery ten jedinyspravny olej doporucuje.
Jinak web [odkaz] uvadi a s tim se asi ztotoznis:
Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. V praxi se ukázalo, že pro !!!!evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50!!!! plně dostačující
Nasledek nizke viskozity se muze projevit az po nekolika desitkach tisic kilometrech, vsimni se ze nepisu projevi, ale jen muze.
Ja se ridim striktne manualem od vyrobce presne ve smyslu tvoji trefne vety ze konštruktér musí zohľadnovať množstvo premenných a množstvo rôznych požiadaviek -
Jach Priboy 08.11.19 14:48
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0W - 20?
pozor s olejmi to ani zďaleka nie je také jednoduché ako to tu je prezentované a o čom sa tu debatuje.. Motor je svojou konštrukciou neuveriteľne zložitý celok, u ktorého konštruktér musí zohľadnovať množstvo premenných a množstvo rôznych požiadaviek (použité materály, materiál tesnení, vzájomné vôle dielov, vzájomné rozmerové rozťažnosti jednotlivých mazaných dielov, potreba chladenia dielov motora a čo najvyšší odvod tepla..atď, atď..).
Dnešné moderné motory z hľadiska zabezpečenia mnohých priam až protichodný požiadaviek (vysoký litrový výkon, vysoký krútiaci moment pokiaľ možno už od voľnobehu, nízka spotreba, nízke CO2, nízke NOx...) sú samé o sebe kurvítkom a vyžaduje si to mnohé kompromisy.. jedným z týchto kompromisov aby to celé ako tak fungovalo je aj vyvinutie a použitie špeciálnych olejov (nízká viskozita pre čo najvyšší odvod tepla z mazaných dielov a efektivitu chladenia, nakoľko tieto dnešné motory topia o dosť viac ako tomu bolo pred dekádou...(len pre zaujímovosť: 1,8 a 2,0tsi tretej generácie má prevádzkové teplotyv priemere o cca 6-7°C vyššie než tomu bolo u druhej generácie) ..čím nižšia viskozita oleja - tým vyššie prietoky oleja a efektívnejšie chladenie - čím efektívnejšie chladenie - tým vyššia výdrž motora a vyššia odolnosť voži detonáciam, samozápalom, tým nižšie EGT a nižšie namáhanie turba/piestov atď.), ďalej tieto oleje sú koncipované svojim aditivačným konceptom na potlačenie rizika vznikov LSPI, čo je len vyústením tých mnou spomenutých doslova protichodných požiadaviek na dnešné motory.. Ďalej hlavne japonské novodobé motory majú naozaj minimálne vôle na ložiskách, kde dostatočný prietok oleja je alfou a omegou..
P.S na margo 0w-20 olejov... tieto oleja z dôvodu zníženej HTHS viskozity majú výkonné aditivačné zloženie ako z hľadiska detergentov, antioxidantov, tak aj a hlavne z hľadiska protioderových vlastností (prísady na báze bóru, molybdénu, wolfrámu..) ktoré vytvárajú po aktitovaní pri tej ktorej teplote naozaj výkonných účinných ochranný film.. Podstatné je oleje meniť vo vhodných intervaloch.. častokrát aj o polovicu skôr, než to robí drvivá väčšina užívateľov.. tribologické rozbory olejov to potvrdzujú.
Mohol by som tu o tom teraz písať fakt veľa, ale myslím že na načrtnutie tejto problematiky (že to nie je ani zďaleka také jednoduché ako sa to mnohým zdá) to stačí.. Budte obozretný v tom čo do svojho motora lejete.. áno EKO tú hrá svoju značnú rolu, ale bežný laik nemá žiadnú predstavu o tom, čo všetko musí konštruktér brať do úvahy pri stanovení požiadaviek na olej pre daný motor.