Recenze
Suzuki Jimny JLX 1.3 VVT
Technické info
Přezdívka auta Suzuki Jimny Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:27390 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1328 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 110 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14.2 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 113 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Úvodem je třeba říct, že nejsem myslivec, nerybařím a ani nebydlím v sousedství Krakonoše a jeho poněkud upovídané sojky. Jaké důvody mě tedy vedly k tomu, abych k „přepravě osob a nákladu“ pořídil malý off-road ortodoxní konstrukce a tomu odpovídajících jízdních vlastností ?
Když odhlédnu od chuti „hrát si“ i v dospělém věku, pak to byla především potřeba menšího, obratného auta ,nenáročného na servis a údržbu pro zdolávání krátkých a ještě kratších vzdáleností. Auta, s kterým by se ve městě snadno parkovalo i ženě, auta pro jednu až dvě osoby + příruční „žebradlo“. A to všechno do 250.000 Kč.
Požadoval jsem alespoň minimální osobitost, trochu nevšednosti. A to Jimny splňuje do značné míry. Nicméně rozhodujícím důvodem, proč dát přednost ojetině před zcela novým malým autem(např.Fusionem) byla lokalita mého obydlí. To se nachází v kaňonu na březích Labe. Silnice do dvou nedalekých okresních měst věrně kopíruje řeku, je zcela v rovině a dala by se jistě zvládnout i limuzínou typu Taty Nano. Zato vyjet do sousední vsi znamená překonat převýšení téměř 300m na třech kilometrech silnice. S trochou nadsázky se dá říct, že v zimě je někdy takový výlet běžným autem možný pouze s pomocí přídavného traktoru.
Poté, co jsem absolvoval testovací jízdu s vypůjčeným Jimnym do lesů, vod a strání, bylo rozhodnuto a mně zbývalo pouze nějak šetrně to sdělit manželce, která nejspíš tajně snila o nové Fiestě. V hlavě jsem si skládal perly typu „baby-SUV“ , „auto s duší“, „žádná tuctovka“ apod., ale nebylo to potřeba. Když ta dobrá žena uviděla vyhlídnutej kousek in natura, zalíbil se jí a další věci neřešila.
Jimnyho jsem tedy koupil v menším, ale celkem známém bazaru. Vyrobili ho na konci roku 2004, prodali v Německu a v roce 2010 s promáčklým pravým bokem dovezli k nám. Oprava boku byla provedena v autorizovaném servisu , včetně fotodokumentace. Celkově je auto ve velmi zachovalém stavu.
Suzuki Jimny je zcivilizovaným nástupcem legendárního malého off-roadu Samurai. Účelné hrany na karoserii ustoupily líbivějším oblinám, blatníky se vytáhly ven a celkově auto získalo modernější a hravější vizáž. Popravdě, při prvním přímém setkání jsem měl dojem, že jsem se ocitl v království hraček pro dospělé. Že jde o seriózní auto, které zvládne i něco víc než polní cestu, poznáte vzápětí. Masivní žebřinový rám, tuhé nápravy s vinutými pružinami, minimální převisy, chybějící zástěrky a slušná světlá výška. Vpředu podélně uložený benzinový čtyřválec přenáší přes pětistupňovou převodovku náhon na zadní kola. Rok výroby 2004 znamená, že přední náhon se přiřazuje postaru druhou pákou. Zamačknutím a posunutím ještě vzad pak zařadíte redukci 2:1, která se náramně hodí v terénu.
Uvnitř najdete relativně dost prostoru pro řidiče a spolujezdce, pohodlná sedadla, která ale mají pro mě dost úzký sedák. A to nejsem žádný Otesánek. Volant ani výška sedadla řidiče nejdou nastavit, přesto je pozice za volantem dobrá. Dvě zadní sedadla jsou spíše nouzová a pohodlně se na ně vejdou pouze děti nebo pasažéři zvyklí z Octavie I. Z auta je naprosto skvělý výhled do všech stran. Nepřekáží ani rezerva na zadních dveřích. Při prvním couvání jsem se úplně lekl, jak je zadní sklo blízko. K dokonalému přehledu přispívají i velká zpětná zrcátka. Ve městě vás nadchne schopnost Jimnyho vmáčknout se i do takové podélné mezery, kterou řidiči většiny malých vozů míjejí se sklopenýma ušima. Rozvor 2250 a velký rejd vám umožní otáčet se prakticky na fleku. Z nadstandarní výbavy má můj Jimny el.ovládání předních oken, el.zrcátka, rádio s kazeťákem, manuální klimatizaci a centrál na klíček.
Jízda po silnici není Jimnyho doménou, ale drží se statečně. Lze ji srovnat s jízdou v osobních dodávkách typu Berlingo nebo Kangoo starších generací. Zvýšené těžiště, krátký rozvor a výška větší než šířka vás donutí být obezřetný hlavně při nájezdu do zatáčky. Není to ale nic dramatického, jen je třeba si uvědomit že kromě ABS v autě nejsou žádní elektroničtí přisluhovači. Je to jen na vás. K tomu vám pomůže řízení. Doporučuju odpustit si ležérní držení volantu. Kontakt řízení se silnicí je totiž absolutní. Auto samo o sobě není tak tvrdé a uskákané, jak byste čekali, naopak je jízda celkem poklidná, ale na volantu se o silnici dozvíte úplně všechno. Dá vám pocítit každou díru, hrbol, rýhu nebo obyčejné zvrásnění.
Motor, šestnáctiventilová 1.3ka s rozvodem DOHC (řetězem) o výkonu 60 kW a točáku 110 Nm, mě mile překvapil. V nízkých otáčkách mu nehrozí klinická smrt, naopak slušně zabírá, vytáčení se nebrání a do rychlosti 100 km/h je i tichý. Ideální cestovní rychlost leží mezi 80 až 100 km/h. Do vyšších rychlostí se pouštím sporadicky, kromě narůstajícího hluku to není ani zábavné. Zkusil jsem si za sucha předjet pár umírněnějších řidičů a jde to taky. Na tachometru jsem měl 120 a žádný předsmrtný třas se nekonal.
Jízdu v nějakém extrémním terénu jsem zatím nezkoušel. V podmáčeném lesním porostu mimo cesty ale Jimny neměl ani na univerzálních gumách Bridgestone Dueller žádný problém. Jistě i díky váze kolem 1050 kg, což je o téměř dvě stě kilo míň než má třeba Niva. Kvůli těmhle výletům jsem sundal i tažné zařízení, aby mi nezmenšovalo zadní úhel. Přední náhon a redukci jsem řadil, až když jsem potřeboval jet opravdu pomalu, jinak to zvládl zadní náhon. Přední náhon se dá přiřadit i za jízdy, ale měl by se používat jen na kluzkém povrchu nebo při těhle terénních vložkách.
Jimny mě prostě okouzlil. V určitém věku se člověk rád vrací ke starým dobrým věcem a Jimny takovou starou dobrou věcí je. Pokud mu odpustíte trochu toho nepohodlí a strohý, serepetiček prostý interiér, je to ideální auto na kratší vzdálenosti nejen pro Trautenberga a jeho lidi. Auto které můžete použít na cestu do práce a při návratu se vyblbnout někde na louce nebo v lese. Auto, ve kterém si spíš než na policejní Passaty budete muset dávat pozor na zuřivé ochránce přírody a majitele „postižených“ pozemků. Jako jediné auto do vícečlenné rodiny Jimny určitě vhodný není, ale pro doplnění „vozového parku“ můžu jedině doporučit.
Silné stránky
Vyjímečnost
Jednoduchost a robustnost
Schopnosti jízdy mimo silnice
Živý a pružný motor
Vynikající výhled všemi směry
Snadné parkování
Slabé stránky
Strohý interiér
Úzké sedáky
Kufr malý až žádný
Z hlediska užívání auta jsou to ale prkotiny.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Auto prošlo technickou hned po dovozu, nicméně jsem ho vzápětí vzal na výměnu kapalin, filtrů a celkovou kontrolu. Vše v pořádku a doufám, že v tomhle trendu budeme pokračovat.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem našel na netu, zavolal do bazaru a dojel se na něj podívat. Absolvoval jsem asi 30 minutovou zkušební jízdu a hned druhý den jsem ho odvezl. Prodej proběhl hladce a bez problémů. A ještě k tomu bylo venku krásně...
První drobná nehoda
Ano, nechal jsem se trochu unést při jedné terénní vyjížďce a poněkud necitlivě napálil levé přední kolo o kámen. Jimny potom začal na silnici v rychlosti kolem 80 km/h vibrovat, resp. vibroval volant.
Po ohledání jsem zjistil ťuklej disk a odvezl Jimnyho na převážení kol. Disk jsme opravili a po vyvážení už zase Jimny jezdí jak novej.
Jinak spotřeba měřená stylem plná nádrž-jízda-plná nádrž se v režimu krátkých jízd do 20 km v kombinaci s objevitelskými cestami po necestách ustálila mezi osmi a půl a devíti litry. To je příznivá cena za radost.
Novinky v recenzi
Jimny Must Go On !!!
Těžko se mi to píše, ale po necelém roce soužití se loučím se svým kamarádem do deště i bláta - Jimníkem Prvním. Původně jsem to neměl v úmyslu, ale naskytla se možnost dobrého prodeje prakticky bez ztráty koruny, a zároveň se trochu (dost) změnila moje osobní situace a Jimny se stal mírně nadbytečnou ozdobou.
Kupující je nadšenec a na Jimnyho prý dostal zálusk na dovolené na Krétě, kde si s ním ve verzi cabrio užíval výlety do přírody.
Takže gratuluji pánovi, který Jimníka koupil, ke štice městských uliček a lesních pěšin a přeju ať mu slouží ve zdraví tak jako mně.
Tímto zároveň oznamuji, že moje recenze zde na auto.cz bude stažena v neděli 16.ledna.
Díky všem, kteří Jimníka tak krásně hodnotili i všem ostatním, kterým moje recenze třeba něco přinesla.
Návrat Jimnyho
Takže po měsíci užívání mi sestra vrátila Jimnyho. Její Partner je jako nový a pojišťovna slízla od servisu účet na 106 tisíc.
Za ten jeden měsíc bylo najeto cca 2000 km, z čehož většinou byly kratší pojížďky, ale také se párkrát jelo do Prahy (přibližně 130 km tam, 130 zpátky).
Požádal jsem o krátké zhodnocení a na adresu Jimníka zaznělo zhruba toto. Je to překvapivě šikovné a svižné auto do města a ani na delších tratích nepřivede uživatele k myšlenkám na sebevraždu. Naopak má pro průměrnou českou ženu po třech dětech nepříčetně úzký sedák (zámek pasů tlačí do boku) a pro častou přepravu více než dvou lidí je zcela nevhodný, neboť majiteli hrozí chronická destrukce zad z manipulace se sedačkami. Pokud se vůbec týká rodinného používání , ke kladům lze přičíst pouze šetření rozpočtu, protože co se do auta nevejde, to si prostě nekoupíš....Tož tak. Tohle všechno jsme ale věděli, a tak nám to při zdolávání terénních zlomů chmury na čele nedělá.
Jimny slouží lidu !!!
Již přes týden Jimny slouží dělnému lidu, konkrétně mojí sestře k přepravě do práce a po nákupech. Způsobila to drobná nehoda, při níž řidič náklaďáku při couvání prakticky zrušil zadek sestřina Peugeota Partner. Než dojde k nápravě (což střízlivě odhaduju nejmíň na měsíc), bude Jimny plnit mission impossible - přepravovat sestru, jejího přítele a tři děti plus nespočet bagáže. Bude to nejspíš zajímavej hlavolam, protože najednou to určitě nepůjde. Naštěstí je sestřin přítel vášnivej cyklista.
Všechno zlé je ale pro něco dobré, a tak jsem této příležitosti využil k tomu, abych pod dohledem sestřina znalého oka a za pomoci jejího "nádobíčka" trochu zaexperimentoval s HDR. Výsledek myslím není špatný a přidávám ho do galerie.
Přidat názorDiskuse: Suzuki Jimny JLX 1.3 VVT
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Suzuki
-
Suzuki Jimny (2007) Majitel: luco206
Přidáno: 11.11.2010 89 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Suzuki Jimny (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.11.2007 269 Majitel 9.23 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2013) Majitel: woody-alien
Přidáno: 3.4.2013 1529 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Suzuki Grand Vitara (2007) Majitel: d.a.m.
Přidáno: 10.10.2009 7010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Suzuki SX4 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.5.2008 419 Majitel 9.89 Uživatelé