Recenze

10 Majitel

Fiat Panda 100HP

9.86 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Panda, foto 1 Fiat Panda, foto 2 Fiat Panda, foto 3 Fiat Panda, foto 4 Fiat Panda, foto 5 Fiat Panda, foto 6 Fiat Panda, foto 7 Fiat Panda, foto 8
Fiat Panda, foto 9 Fiat Panda, foto 10 Fiat Panda, foto 11 Fiat Panda, foto 12 Fiat Panda, foto 13 Fiat Panda, foto 14 Fiat Panda, foto 15 Fiat Panda, foto 16 Fiat Panda, foto 17 Fiat Panda, foto 18 Fiat Panda, foto 19 Fiat Panda, foto 20
 

Technické info

Přezdívka auta Pandur Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:120000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1368 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 131 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.5 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 206 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5

Popis vozu

Atmosférická "čtrnáctka" s maximálním výkonem 74 kW při 6000 ot./min. a s točivým momentem 131 Nm při 4250 ot./min dnes rozhodně nikoho neoslní, ale stačí tento motor zabalit do necelou tunu vážícího auta, přesněji 975kg a máte ihned zábavnou hračku. To celé umocňuje krátká šestistupňová převodovka, která má stejně jako motor původ ve Fiatu Punto. Po nastartování motor zaujme pronikavým dunivým a hlubokým tónem, který není nijak obtěžující a naopak bych řekl, že je u automobilu tohoto ražení žádoucí. Co se týče jízdního projevu tak do nějakých 4500 ot./min se vlastně moc neděje. Motor z nízkých otáček plynule táhne a neděje se žádné žádné drama. Po dosažení 4500ot./min motor opravdu výrazně zabere. Není to žádný turbo kopanec jako v jedničkové Octávii TDi, ale na atmosférický motor tohoto objemu je ten zátah motoru až nečekaně silný. Ten poněkud mdlý projev ve spodní polovině spektra otáček dokáže vylepšit tlačítko sport. Auto najednou reaguje mnohem ostřeji na přidání plynu a ta změna je opravdu výrazná. V druhé polovině spektra otáček se tento sport mód kromě citlivější reakce na přidání plynu nijak neprojevuje a rozhodně nemá za následek nějaký nárust výkonu. Pokud jde o zvukový projev motoru tak ten nemá chybu! Ve vysokých otáčkách je to stará dobrá atmosférická pila a díky krátké šestistupňové převodovce se po přeřazení na vyšší rychlostní stupeň ručička otáčkoměru nepropadá do závratných hlubin. Díky totální absenci odhlučnění proniká zvuk motoru poměrně výrazně do inteiérů a v kombinaci s krátkou převodovkou je motor permanentně v otáčkách, takže jediný způsob jak se tomu vyhnout je velmi hbitě odřazovat na vyšší rychlostní stupeň a nebo řadit ob jednu rychlost. Při rychlosti nad 100km/h hluk motoru plynule přehlušuje hluk aerodynamický a to v takové míře, že při jízdě nad maximální povolené rychlostní limity motor neuslišíte i kdyby ručička otáčkoměru dráždila omezovač otáček. Holt je to levná krabice a vzhledem k ceně se někde šetřit muselo.
Pokud si představujete šestou rychlost jako takzvanou "eko" tak na to u Pandy 100HP hodně rychle zapomeňte. Ne, že by Panda 100HP trpěla nedostatkem výkonu, ale celou tu jízdní dynamiku má na svědomí spíš krátká převodovka než motor. Všechny rychlostní stupňe jsou pocitově souměrně odstupňované a při přeřazení z páté rychlosti na šestou nepocítíté žádný větší propad otáček a motor stále táhne dál. Pokud hodláte závodit tak je to super, ale v reálném světě to trochu obtěžuje protože při rychlosti 130km/h na šestou rychlost leží ručička otáčkoměru za hranicí 3500ot./min. Zkrátka je to auto do města a na zakroucené okresky... a pouštět se do větších akcí nemá smysl. Jinak je řazení celkem přesné, dráha řazení není nijak dlouhá a je zde cítit i nějaký mechanický odpor.
Podvozkově Panda připomíná motokáru. Zní to jako klišé, ale ono tomu tak opravdu je. Oproti běžné Pandě má verze 100HP tvrdší stabilizátory, tužší tlumiče, tvrdší a nižší pružiny. Jinak je Panda 100HP konstrukčně stejná jako kterákoliv jiná Panda. Rozchod i rozvor zůstal také identický a tak jediné viditelné změny jsou nižší světlá výška a větší 15" disky a pneu 195/45 R15 které na tak malém autě působí celkem masivně. Na dobrém asfaltu je auto dlouho neutrálně a jakékoliv projevy nedotáčivosti ihned utne ESP, které do řízení kecá až zbytečně moc. V zatáčkách se vůz prakticky nenaklání a je stabilní. Celkově je auto takové blbuvzdorné a rychle s ním dokáže jet každý. Od volantu není cítit žádná odezva a je trochu přeposilovaný, ale řízení je přesné. Ve sport režimu je funkce posilovače oslabena a řízení je mnohem příjemnější, ale odezva od volantu jednoduše žádná nebo jen minimální. Situace se, ale otočí pokud pojedete po nekvalitní vozovce. Na takovém povrchu je Panda až nebezpečná. Malé lehké auto, tvrdý podvozek, krátký rozvor a jednoduchá zadní naprava to je kombinace která si nedokáže poradit s příčnou nerovností. Pokud takový hrb potkáte v přímém směru tak se vlastně nic moc nestane. Zadek auta lehce nadskočí a ucítíte tupou ránu. Horší to je pokud takovou nerovnost potkáte v zatáčce. Zadek auta uskočí do strany a nekomunikativní řízení v kombinaci s vyšším posazem vám absolutně neprozradí co se děje a jak reagovat. Je to taková horská dráha... sedíte a jste odsouzeni k čekání co se bude dít. Celkově mám z podvozku dobrý dojem. Občas když za to člověk vezme a dá motoru napít tak zamrzí absence samosvoru. Trošku to zachraňuje tvrdý stabilizátor který nedovolí autu velké náklony a tedy i nadlehčování vnitřního kola, ale ve výjezdech z pomalých zatáček a vraceček protáčení vnitřního kola nezabrání a tak auto bezmocně hraboší a nepřestane s tím dokud se auto nesrovná do přímého směru. Nadruhou stranu pokud nesundáte nohu z plynu tak v pravotočivých zatáčkách udělá valící se dým od kola na spolujezdce dojem... na maminku, babičku nebo tchýni nikoliv.
Brzdy jsou super. Ty na přední nápravě jsou z Fiatu Punto a zadní kotoučové brzdy jsou z Pandy verze 4x4. Vzhledem k váze vozu nemají moc složitou práci. Nijak výrazně nevadnou a oprotí mému předchozímu vozu značky Renault mají daleko vlažnější nástup a lépe se dávkují.
Tolik tedy asi vše k tomu jak to jezdí a následuje nudná pasáž kterou každý petrolhead může přeskočit... tedy jak to vypadá, co to žere...
Jednoduše Panda má tvar aerodynamické cihly. Buď se vám líbí nebo ne a nějaký neutrální dojem v nikom nevzbuzuje. Některé detaily vypadají až kýčovitě. Například pseudo difuzor který ani jako difuzor nevypadá a nebo obrovské falešné otvory v předním nárazníku. Nutno ale říct, že singleframe ala Audi v předním nárazníku Pandě opravdu sluší. Stejně tak černé olemování lemů a prahů ala Fabia Montecarlo autu sluší moc, byť opticky trochu zvětšují mezeru mezi pneumatikou a lemem. Vzhled auta hodně vylepšují černé sloupky, černé folie na oknech a spoiler na víku zavazadelníku. Opravdu parádní jsou originální disky! Vyměnit je za nějaké aftermarketové číny by bylo holé barbarství. Celkově je auto hodně povedené a často se stává, že na parkovišti narazím na zvídavého člověka který se zajimá co to je zač a dokonce jeden chtěl auto koupit. Z toho má prostě každej chlap radost když Vám jinej chlap pochválí auto. Někdy si připadám jako majitel malého Ferrari... což podporují polepy ve stylu fomulové stáje Ferrari. Pro někoho kýč, ale my fandové italských vozů rádi ukážeme pro jaké značky bije naše srdce. Scuderiaaaaaaaaa!
V interiéru je mnohé úplně jinak než v běžné Pandě. Například šedý odstín plastů je u Pandy 100HP nahrazen černým... bohužel stropnice a A sloupky jsou stále světlé. Perfektní jsou sportovní sedačky které mají silné boční vedení, ale bohužel stále trochu vysoký záchodový posaz. Když jsme u toalet tak nebýt na středovém panelu řadící páka tak vypadá jako pisoár. Nicméně po funkční stránce je to super! Všechny ovládací prvky jsou hezky přístupné. Plasty tvrdé jak žula, ale základ palubní desky je jednolitý takže nevrže a nemá problémy s lícováním protože žádné spáry prakticky neexistují. Příjemný je tříramnný a výškově stavitelný volant a jediné co obtěžuje je masivní spodní část středového tunelu... nejedno koleno si zde bude připadat utlačované jako sudetský němec. Manuální klima, el. okna, el. zrcátka, palubní pc, centrální zamykání s dálkovým ovladáním, nastavitelná výška sedadla řidiče a mizerné rádio Blaupunkt... to je takový dnešní standard který vám bude dělat na cestách společnost.
Pokud jde o spotřebu tak ta je vzhledem k rozměrům vozu tragická. Dá se jezdit za 7 až 7,5l/100 a když na to člověk hodně šlápne tak i 9-10l/100km. Při ostré jízdě celkem žere i olej. Nejprve jsem se toho leknul a po měření tlaků a kontrole gufer (obojí OK) to vypadá, že je tenhle motůrek obdařen geny Alfy Romeo které mají o něco větší vůle a jdou díky tomu rychleji do otáček, ale žerou více olej. Tuto skutečnost jsem vypozoroval v průběhu společného prvního měsíce kdy ta dynamika vozů sváděla k rychlé jízdě a olej mizel závratnou rychlostí. Ale po změně jízdního stylu na styl "klobouk" nemizí olej vůbec... trochu zvláštní. Ten pocit žravosti umocňuje relativně malý obsah olejové náplně. V celém motoru ho je 2,9 litru takže se to na rysce měrky oleje projeví více než u motoru s větším objemem olejové náplně. Používám polosyntetiku SELENIA 20K 10W-40.

Silné stránky

+ Motor
+ Šestistupňová převodovka
+ Perfektní sedačky
+ Jízdní vlastnosti na kvalitní vozovce

Slabé stránky

- spotřeba benzínu a oleje při dynamickém stylu jízdy
- mizerný komfort na nekvalitní vozovce
- neexistující zavazadlový prostor

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Naštěstí zatím, žádne... vzhledem k zemi původu (Polsko) trochu nečekané :)

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Soukromá osoba, ochotný, fanoušek značky, příjemné férové jednání... prostě spokojenost.

100HP v akci

Do doby než udělám video vlastní, přikládám video od jiného majitele 100HP.

 

Novinky v recenzi

9.10.2013 20:40

Zimní příprava

- Nový olej Castrol GTX 10W40 + olejový filtr.
- Zimní pneu Matador MP92 Sibir Snow 195/50 R15 82T (po minulé zimě jsem se rozhodl pro pneu s vyšším hmotnostním indexem) předepsané mají na můj vkus trochu moc měké bočnice a v zatáčkách mají tendenci "rolovat" se pod auto).
- rozpěra tlumičů OMP (viz foto)

13.8.2013 22:32

Nová recenze

Konečně jsem si udělal chvilku času a dokončil recenzi. :)

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Fiat Panda 100HP

zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat

Další vozy Fiat Panda



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím bez problémů takže maximální spokojenost.

praktičnost
6

Praktičnost nic moc, ale s tím to člověk kupuje.

prostornost
6

Na danou třídu slušná a pro dvě osoby dostačující. Cokoliv navíc je kompromis.

jízdní vlastnosti
9

Na kvalitní silnic super... na tankodromu utrpení svatého Šebestiána.

jízdní komfort
6

Jak kde... spíše horší.

provozní náklady
8

Až na vyšší spotřebu pohoda.

náhradní díly
10

Nebyly potřeba, ale je to Fiat takže za pár korun.

výkon motoru
9

Vždy to může být lepší, ale na nedostatek výkonu si nestěžuji.

spotřeba
6

Žere, ale jede! :)

hlučnost motoru
9

Je hlučný, ale krásně hlučný. :)

kvalita sedadel
10

Perfektní.

brzdy
9

Mohlo by to být lepší.

zavazadlový prostor
1

Zavazadlový co? :D Prostě žádný není a to je super! Protože vás nikdo neotravuje s tím, že potřebuje něco odvézt. :D






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…