reklama


Recenze

mezek (muž 45 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Fiat Linea

9,44 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Linea, foto 1 Fiat Linea, foto 2 Fiat Linea, foto 3 Fiat Linea, foto 4 Fiat Linea, foto 5 Fiat Linea, foto 6 Fiat Linea, foto 7
 

Technické info

Přezdívka auta Fiat Linea Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:4500 palivo: benzin převodovka: manuální pohon kol: zadní

Popis vozu

Lineu není třeba nějak sáhodlouze představovat. FIAT použil jako základ podvozkovou platformu z Grande Punta, prodloužil rozvor o necelých 10 cm a vysochal na tomto podvozku sedan nižší střední třídy, který se může pochlubit líbivým designem. Nebylo to rozhodně jednoduché sochání, designéři si museli především poradit s relativně nízko položenou spodní hranou oken, která ke všemu dosti strmě stoupá směrem dozadu a taky s trojúhelníkovým, „kapitánským“, okénkem v A sloupku. Existují proto úhly pohledu, kdy působí toto dědictví trochu nepřirozeně na karoserii sedan. Přesto je celek tím nejhezčím, co kdy bylo stvořeno naroubováním „batohu“ na původní hatchback.

Po Linei jsem pokukoval pokaždé, když jsem zavítal do Auta KP Plus v Liberci. Splňovala všechny moje nároky: hezká, prostorná a ve výbavě Dynamic s dostačující výbavou – to vše za rozumnou cenu.
Příští rok mne čekala s dosud vlastněným Puntem II druhá STK a bylo mi jasné, že bude potřeba investic, aby bylo Punto ve stavu „skoro novém“. Sloužilo spolehlivě sedm let, ale první tři roky bylo provozováno v zimě na nepříjemné kombinaci sníh – led – kamenná drť – posypová sůl. To se podepsalo na stavu výfuku, spodku vozu i náprav. A protože se i u nás ve firmě naplno projevila krize, dospěl jsem k názoru, že než každý měsíc střádat nějakou tu tisícovku, aby bylo na opravy, tak raději budu splácet nové auto.
V únoru jsem opět zavítal do servisu (sháněl jsem novou poklici na kolo) a jen ze zvědavosti nakouknul do prodeje za p. Černým. Chvíli jsme si povídali, procházeli vystavená auta a postupně se přemístili k Linei. Prostudoval jsem si informativní ceduli, pořádně auto prolezl a vyzkoušel a mezitím udělal pan Černý kalkulace financování. Leasing jsem okamžitě zavrhnul, ale možnost úvěru a vcelku přijatelné splátky mne zaujaly. Doma jsem vše důkladně manželce vysvětlil a protože jsme měli cestu kolem prodejce, vzal jsem ji dovnitř. Samozřejmě jsem věděl, že i jí se Linea líbí a tak jsem ji nechal takticky samotnou s prodejcem a poodešel k jiným autům. Po několika minutách jsem se vrátil a „ledabyle“ prohodil: „...hele, tohle záleží jen na tobě, ty se rozhodni...“
No a druhý den začalo vyřizování prodeje (žádost o úvěr, Punto protiúčtem...). A po dalším týdnu stála Linea před domem.

Takže, jedná se o 1,4 77k Dynamic, v černé metalíze. Jako bonus pro věrného zákazníka jsem ještě dostal loketní opěrku, koberečky a střešní nosič. Jelikož byla v té době slevová akce a díky „věrnosti“ prodejci i značce se konečná cena dostala na nějakých 280 000,- Kč. A to i s dodatečně dokoupenými zimními koly.
Ve výbavě je mimo jiných věcí např. 6x airbag, ABS + EBD, rádio s CD, manuální klimatizace s protipylovým filtrem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (s automatickým uzamčením po rozjezdu), přední okna a zrcátka v elektrice (zrcátka vyhřívána)...

Silné stránky

Hlavní „zbraní“ Linei v boji s konkurencí – Octavia II, Cruze, Fluence apod. – je prostornost. Na francouzskou limuzínu sice ztrácí, ale Octavii i Cruze sice o prsa, ale přesto poráží. Přesněji: v šířce interiéru. V podélném směru jsou na tom stejně a jen výškou interiéru se nechává zahanbit. Copak vpředu, tam je místa dost i pro dlouhány, ale vzadu nechat cestovat raději jen děti, menší dospělé nebo ty s vyšší postavou za trest.
Sedadla jsou jakýmsi kompromisem, ani měkká, ani tvrdá, bez výraznější boční opěry a normální velikostí. Bohužel, v původním Puntu byly lepší křesla (doslova). I tak není problém cestovat na delší vzdálenosti. Z vlastní zkušennosti doporučuji, pokud to jde, si pořídit stavitelnou bederní opěrku, v Puntu jsem ji měl a je to výborná věc, která zádům pomůže. Opěradla předních sedadel jsou vyšší a i díky výšce nastavení opěrek hlavy poskytnou dobrou opěru i lidem s vyšší postavou. Zadní sedačky, dělené 2:1, jsou standardem, s třemi opěrkami hlav a tříbodovými pásy pro všechna tři místa. Jejich sklápění je jednoduché, po sklopení se podstatně zvětší prostor pro přepravu čehokoliv.

Pracoviště řidiče odpovídá nejen standardům FIATU, ale i jiným evropským značkám. Ovládací prvky jsou rozmístněny logicky a jsou dobře dosažitelné i díky velkorysému rozsahu nastavování sedačky i volantu. Přístroje jsou dobře čitelné, k tomu dopomáhá elegantní černá barva podkladu a stříbrné stupnice. Eleganci zvýrazňují chromové rámečky rychloměru a otáčkoměru. Řadící páka má koženkovou manžetu, kolem které je opět chromovaný rámeček Další chromovaná lišta je na palubní desce před spolujezdce. Zajímavě působí střední část palubní desky, která má plasty vyvedené v barvě „tmavého“ hliníku. Samotná palubní deska je z tvrdých plastů, dvoubarevná a s příjemnou povrchovou úpravou horního dílu, který jak vzhledově, tak i na omak působí jako z měkčeného plastu.
Trochu lacině působí plastové obložení dveří, respektive jeho plocha a chromované kliky to jen mírně napravují.
Cestující vzadu ocení výdech větrání uprostřed pod loketní opěrkou i samostatné stropní světlo. Příjemným nápadem je stropní osvětlení vpředu. Je rozděleno na dvě samostatné „lampy“ a navíc má řidič i spolujezdec vlastní noční lampičku – malé bodovky s červeným světlem. A další příjemnou věcí je osvětlení schránky spolujezdce.

Pro našince je důležitý údaj objemu kufru. Linea má 500 l. Je velký a pro věci zatoulané až k opěradlům zadních sedaček se musí člověk vsoukat do kufru. Ovšem Linea je sedan a tak má kufr své omezení vyplývající z této koncepce. Zajímavostí je elektrický zámek otvírání, který se otevírá buď tlačítkem na palubní desce nebo dálkovým ovladačem na klíčku a nebo klasicky otočením klíčku v zámku. Je praktické, že není zámek kufru spojen s centrálním zamykáním. Nemusíte tedy odemykat dveře, když chcete jen něco v kufru.

Řízení má Linea klasicky „italské“, ze středu do plného rejdu jen 1 ¼ otočky volantem. Je přesné a po zvyknutí si na účinnek posilovače poskytuje i dobrou zpětnou vazbu. K řízení patří volant a ten je převzatý z Grande Punta. Vzhledově povedený, s výstupky nutícími držet volant ve správné poloze „třičtvrtě na tři“. Ty ale trochu vadí při rychlém otáčení. A i samotný věnec by si zasloužil o něco tlustší provedení.

To, co jsem psal o řízení, se dá říct i o brzdách. Řidiče neznalé FIATU překvapí svojí jedovatostí a účinkem. Mne taky překvapily, ale „negativně“. Zdá se mi, že nejsou tak dobré, jako u Grande Punta.

K silným stránkám samozřejmě patří celkový design vozu. Černá metalíza ve spojení s masivní přední maskou (připomínající Audi) stříbrné barvy a chromovaným rámem dělá z Linei vzhledově representativní sedan a neztratí se ani zaparkovaná vedle Passatu stejné barvy. Prostě – na parkovišti před nákupním centrem vyčnívá z řady... I to byl jeden z důvodů, proč jsem si ji kupoval, nemám žádné „mainstreemové“ auto.

Slabé stránky

Jsem „fiatistou“ od dětství, kdy si soused pořídil Fiat 128 Coupe. Zkušennosti mám s klasickou 128-čkou a Puntem II (plus služební Fiorino a Ducata Maxi) a byl jsem spokojený. Ale asi jsem s Lineou narazil na nepovedený kus, jinak si to neumím vysvětlit... Nejspíš italové dali turkům příliš volnosti, protože kvalita výroby je nic moc.
Už z výroby špatná geometrie (auto táhlo lehce doprava), nefunkční zámek zadních opěradel. Po pár týdnech vypadnul čep dvířek schránky před spolujezdcem. Po otevření kapoty jsem zjistil, že chybí připevnění „tapecírunku“ na motorové přepážce. Vše naštěstí opraveno na záruku. Vypadnutý kryt ukotvení pásu na řidičově sedadle, stejně jako vnitřní kryt zadního sloupku, jsem si spravil sám. A v zimě se občas objeví chybové hlášení airbagu spolujezdce na palubním počítači (ale ani opakovaně nebyla zjištěna žádná závada, vypadá to jen na problém vlhkosti a nízkých teplot).
Dalším negativem je ovládání přepínání tlumených, dálkových světel a světelné houkačky. Samotné rozsvícení osvětlení se provádí otočením spínače (na páčce pod volantem) od sebe, proti směru hodinových ručiček. Přepínání potkávacích a dálkových světel se provádí přitažením páčky k sobě, zpět na potkávací opět přitažením. A světelná houkačka je v mezipoloze. Když tedy potřebujete bliknout, tak buď neprobliknete vůbec, nebo ve většině případů rozsvítíte dálkové. A ve dne si toho nevšimnete. Dokonce jsem si už i úplně vypnul osvětlení, když jsem chtěl v leknutí zablikat na pitomce v TDI, který mi vjel před čumák na dálnici, když jsem předjížděl. V zápalu blikání jsem samozřejmě zapnul dálkové (načež on reagoval zašlápnutím brzdy) a při posledním „probliknutí“ jsem nevědomky otočil spínačem k sobě a zhasnul vše.

Další dvě důležité věci – motor s převodovkou a jízdní vlastnosti – sice dávám sem do slabých stránek, ale upozorňuji, že to jen díky mému pocitu. Ne proto, že by tam skutečně patřily.
Motor: 77 italských hřebečků spolu se 115 Nm na první pohled neláká. Pokud si ale zvyknete na elektronické ovládání plynu a na charakteristiku motoru, uvidíte, že nebudete žádnou brzdou. Zásluhu na tom má kratší zpřevodování, díky němuž jde motor rychle do otáček. Po městě a na okreskách můžete být vklidu i s naloženou rodinkou. Na dálnici lze i s poměrně velkým zatížením držet rychlostní limit i do kopců bez nutnosti podřazovat z pětky (vyzkoušeno na trase Liberec – Praha – Plzeň a zpět, čtyři dospělí statných postav, dohromady skoro 400 kg.). Před kopcem jen sešlápnete plyn na podlahu a je to. A ani tak nebyla spotřeba enormní, normálních 6,8 l/100 km. Bohužel, díky krátkým převodům a jen pětistupňové převodovce a ne příliš dokonalému odhlučnění je při té rychlosti dost slyšet motor, mající nějakých 3600 – 3700 otáček. Špatné odhlučnění neřeším a nežehrám na něj, neb motor má krásný, jadrný zvuk a trochu připomíná boxer od Subaru.
Co se týče té spotřeby, zde mne nemile překvapila nenažranost motoru. Počítal jsem, že vyšší výkon a toč. moment motoru oproti 1,2 8V v původním Puntu a lepší aerodynamika vyváží vyšší hmotnost a že se tak bude spotřeba pohybovat na stejné úrovni (6 l. po městě, kombinovaná 5,5 l.) Sice umím jezdit šetrně, s Puntem i s Felicií jsem jezdil v létě pod šest litrů po městě a na dálku pod pět litrů, S Lineou se pod 7 l. po městě a pod 6,5 l. kombinované spotřeby nedokážu dostat.
Zklamala mne také převodovka, občas, když je potřeba rychle přeřadit, si postaví hlavu a nechce rychlost zaskočit. Řazení zpátečky je snad už klasikou – vyšlápnout spojku, dvě tři sekundy počkat a potom zařadit. Jinak se počítají zuby.

Linea je určena na pohodlné cestování. Jízdní vlastnosti tomu tedy odpovídají a s 15“ koly jsou na stejném standardu jako jiné evropské vozy této třídy. Umožňují pohodlnou jízdu při normálním, rodinném stylu jízdy. Se 17“ koly jsou vlastnosti ještě lepší, ale za cenu nižšího komfortu.
Jenže jako každému druhému řidiči i mne občas přeskočí a mám chuť se trochu vyřádit. S Puntem to byla zábava, díky nastavení podvozku byl sice trochu nebezpečný méně zkušenným řidičům, ale o to zábavnější pro toho, kdo ho znal.
Linea - silná nedotáčivost a rychlý přechod bez varování do smyku předních kol. A nechuť zádě k alespoň náznaku překývnutí do strany. Takže na asfaltu se s tím nedá blbnout. Samostatnou kapitolou je jízda po dálnici. Vyšší karoserie, užší rozchod dávají dohromady větší citlivost na boční vítr a vyjeté koleje a díky ostřejšímu řízení je tak jízda nad 120km/h kličkovanou od čáry k čáře.
Jiná je situace na ujetém sněhu. Auto je stabilní, perfektně tlumí rozbitý povrch a poslouchá na pohyby řízení. Nechtěný smyk lze bez problémů zvládnout. Pokud chcete udělat smyk přes ruční brzdu, tak je potřeba počítat s počáteční neochotou překývnutí zádě a potom s její setrvačností.
Nicméně, jak říkám - jízdní vlastnosti přesně odpovídají určení vozu.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím jsem nechal na záruku opravit geometrii, zámek opěradel a čep dvířek schránky spolujezdce. K tomu přezutí na zimní pneu a kontrolu před zimou. S přístupem servisu jsem byl docela spokojen. Uvidíme, co bude dál. Jak jsem spokojený s prodejem vozů (p. Černý), tak mám z minulosti i nepříjemné zkušennosti se servisem (týkalo se to Punta). O kvalifikovanosti mechaniků také svědčí "maličkost", kterou dokázali vykouzlit při přezouvání Linei na letní pneu - všechny kryty kol namontovali pootočené, ventilky byly pod nimi. Úsměvné by to bylo, kdybych kvůli kontrole tlaku nemusel vytáhnout hever a na všech kolech vyšroubovat šrouby a kryty nasadit správně.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Tady mohu napsat jen jediné - 100% spokojennost!
Už při koupi původního Punta jsem měl z jednání prodejce radost a platí to i pro jednání při koupi Linei. I s vyřízením formalit předání vozů protiúčtem.

 
reklama

Novinky v recenzi

22.12.2010 11:15

Úprava popisu.

Dnes, 22.12.2010, jsem provedl úpravu popisu auta. Vlastně jsem ho celé přepsal. Snad je tedy detailnější a přehlednější.

20.12.2010 12:52

Fotografie

Přidal jsem narychlo pořízené a ne zrovna kvalitní fotky. Po tříhodinovém házení sněhu jsem už neměl náladu. Až sleze sníh, pořídím nové, lepší.

19.12.2010 13:43

Fotografie

Zatím se omlouvám, ale první foto dodám hned po tom, co bude vidět, že ta bílá hromada před domem je auto...


Další vozy značky Fiat


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8

...díky ne stoprocentní kvalitě výroby.

praktičnost
10

Deset bodů za mne. Nejsem chalupář ani stěhovák, abych nadával ne nevýhody sedanu.

prostornost
10

V rámci třídy dost prostoru.

jízdní vlastnosti
8

Tady jsem na rozpacích... S přihlédnutím k určení vozu musím dát za 10. K mému "naturelu" 5. Vyřešil jsem to tak, že se snažím přizpůsobit autu.

jízdní komfort
9

...mít 17" kola, bylo by hodnocení horší (platí pro typické české silnice).

provozní náklady
8

Docela mne překvapuje žíznivost motoru. Umím jezdit hospodárně (s využitím povolených rychlostních limitů jsem s Felicií i Puntem jezdil pod 5 l. kombinované spotřeby), bohužel si Linea i tak řekne o necelých 7 l.

výkon motoru
9

Na svoji práci stačí.

spotřeba
6

Jak jsem psal, holka trochu víc papá...

hlučnost motoru
8

Odhlučnění není příliš kvalitní. Ale zvuk motoru je příjemný ;)

kvalita sedadel
9

Kratší sedák, celkově měkčí, boční opěra nic moc.

brzdy
10

Na svou třídu standardní fiatovské - rychlý nástup a ostré. V rámci značky trochu slabší.

zavazadlový prostor
10

Pro někoho je sedan nevýhodný, pro mne je 500 l. plně dostatečných.


Více o modeluFiat Linea
Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch

Nástupcem i u nás, díky dovozu ojetin, poměrně…

Fiat Punto Fiat Punto

V letošním roce slaví automobilka Fiat 100. výročí svého…

 

reklama





Blesk.cz

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě zloději, necítím se v bezpečí

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě…

Předního zabijáka bývalého kokainového krále Pabla Escobara přepadli ozbrojení zloději. Muž, který má na svědomí…

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

 

iSport.cz

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Vedení hokejové Mladé Boleslavi reaguje na nepovedenou první polovinu sezony. A trochu překvapivě. Skončil…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama