Recenze

jersey.se (muž 40 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Saab 9000 Aero

9,35 Uživatelé

Hodnoceno: 34× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Saab 9000, foto 1 Saab 9000, foto 2 Saab 9000, foto 3 Saab 9000, foto 4 Saab 9000, foto 5 Saab 9000, foto 6 Saab 9000, foto 7 Saab 9000, foto 8
Saab 9000, foto 9 Saab 9000, foto 10 Saab 9000, foto 11 Saab 9000, foto 12 Saab 9000, foto 13 Saab 9000, foto 14 Saab 9000, foto 15 Saab 9000, foto 16 Saab 9000, foto 17 Saab 9000, foto 18 Saab 9000, foto 19 Saab 9000, foto 20 Saab 9000, foto 21 Saab 9000, foto 22 Saab 9000, foto 23
 

Technické info

Přezdívka auta Painkiller, bestie... Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:250000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2290 výkon [kW]: 200 kroutící moment [Nm]: 401 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6,5 maximální rychlost [km/h]: 283 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9,5

Popis vozu

Je to můj druhý Saab a druhá 9000, jak chcete. Předtím jsem měl 9000 CSE s motorem 2.3i, který mi dva a půl roku po jistých iniciačních peripetiích spolehlivě sloužil a hýčkal mě. 150 koní může jistě někomu připadat docela hodně, ale ten kdo se kdy nechal zatlačit do sedačky za doprovodu zvukové kulisy prudce se roztáčející turbíny a burácení stlačeného vzduchu v mezichladiči nemůže jinak, cokoliv s atmosferickým plněním ho nemůže uspokojit. Už dlouho jsem věděl že mé příští auto bude jednak Saab a jednak bude přeplňované, čekal jsem jen na vhodnou příležitost. Ta přišla když mi můj kamarád a saabolékař Dandy přes svého spojence ve spiknutí, pana Haldu (který to jak jsem se dozvěděl vlastně sám celé spunktoval) naservíroval smolně černý monolit, projektil jménem 9000 Aero za což jim samozřejmě velmi děkuji. Jakkolik Saaby a 9000 obzvlášť znám, když jsem poprvé viděl své Aero, musel jsem zkonstatovat že na něm je něco téměř démonického. V lesklé černé barvě s tmavými skly, s výraznými nárazníky a bez bočních stříbrných linek které mají "civilní" 9000 vypadá jako meteorit, který přilétl z jiného světa, tajný agent s povolením zabíjet.

Nezbývá než nasednout, nastavit si elektricky stavitelnou a vyhřívanou anatomickou koženou sedačku do nevhodnější polohy a nastartovat motor. 265 koní se probouzí z letargie po jediném otočení klikovky poměrně mohutným skokem otáček a díky velkému otevření vaček navíc občas i nepříjemnou ránou, jak se vznítí nespálené plyny na turbíně. Ale pokud vím, udělá tohle semtam snad každé Aero. Pak je motor téměř neslyšný a do kabiny nepronikají téměř žádné vibrace přestože se jedná o čtyřválec. O to se stará propracované uložení motoru a převodovky v hydraulických silentblocích a dva vyvažovací hřídele v bloku motoru. Problěmem tohoto uložení je ovšem právě jeho komplikovanost. Zatímco u našeho druhého vozu, Volva 740 nelze očekávat prakticky žádné zádrhele, pohonný agregát je prostě uložen na nosnících vybíhajících u karosérie, je u Saabu 9000 někdy k vypátrání původu kdejakého klepání ve změti pomocného rámu a hydraulických silentbloků a reakčních vzpěr třeba ovládnout dedukční schopnosti Sherlocka Holmese. Když se připočte pro Saaby typická "dostupnost" jednotlivých spojů a prostor pro klíče, mám z každé byť drobné závady samozřejmě převelikou radost. Obzvlášť v oblasti pohonného agregátu. Jako další příklad uvedu rozvody. Pro jejich výměnu, tedy řetězu časování a vyvažováků, jejich řetězových kol a napínáků je snažší svěšení motoru z vozu než se pokoušet o jejich výměnu "skrz podběh". Rozvody se sice obvykle nepřihlásí před 250 000 km, ale vzhledem k tomu že dnes většina prodávaných 9000 tohoto nájezdu dosahuje, je to kolikrát k vzteku.

Řadíme za jedna. Spojka je poněkud tuhá, ale dá se na to rychle zvyknout, ostatně se musí umět poprat s 401Nm síly a je tak trochu před smrtí protože je ještě původní. Jednička je delší než u íčka, ale na razantní přidání plynu to stejně není pokud nechcete spálit pneumatiky a ve městě v kolonách jí taky budete proklínat. Vlastnosti silnějšího čtyřválce v nízkých otáčkách při popojíždění asi známe všichni, myslím snahu začít cukat. Ono příliš časté využívání jedničky pod plným plynem není příliš rozumné. Pokud nechcete rozebírat nebo shánět převodovku. Sice jsem ani jedno z toho zatím dělat nemusel, ale pár přetížených převodovek jsem už viděl.

Dvojka. Na tomto stupni by mohlo být napsáno "F" jako forsáž. Je o neskutečný kus delší než jsem byl zvyklý u íčka. Umí Aero katapultovat vpřed ze třiceti kilometrů v hodině na více než sto. A to okamžitě, jak se o tomto manévru obdivně vyjádřil kamarád. Je to skvělé na letišti nebo na přehledné silnici při předjíždění, ale pokud máte kamaráda s Audi TT, asi vám to nepochválí. Aero totiž nepůsobí násilným dojmem jakým na vás promlouvají výrobky VW nebo Audi. Kamarád s Audi vám tedy řekne že to prd a že to nejede a že vám to nandá kdykoliv. A až si to spolu rozdáte, asi se bude hodně divit že ve chvíli kdy vy dáte Aeru trojku, uvidí z něho majitel minimotoru 1.8T už stěží v dálce vpředu koncová světla. Tedy za předpokladu že není mokro nebo namrzlo a Audi nemá alespoň Haldex.

Tři. Víte jak zrychluje při vzletu tryskové letadlo? Tak nějak mu nedochází dech. Čím rychleji po dráze jede, tím má více síly. Takhle zrychluje na trojku Aero. Plnící tlak po překročení 2000 otáček prudce vyletí do červeného pole, aby se po chvíli ustálil na pomezí červené a žluté, ale zrychlení je čímdál větší, příkon síly uměle přeruší teprve omezovač. V tu chvíli ovšem už jedete asi 180 km/h. Jinak je to nejpoužívanější převod ve městě. Pokud jsem u íčka při 50-60 mohl mít zařazenu pětku, u Aera je to vyloučeno. I tak točí při 50 na trojku asi jen 1500 otáček.

Čtyři. Potřebujete si na dálnici pokecat s tamtím bavorákem jedoucím 200? Sobi jsou družná zvířata a myslím že s bavoráky najdou společnou řeč. Stejně jako jejich majitelé. Čtyřka je expresní poukázka na 220km/h.

Pět. Pětka tu není jen na klidnou jízdu šetřící pohonné hmoty. Není to žádný rychloběh, i na pětku umí Aero zrychlovat velmi svižně. Problém je že jsem zatím neměl místo ani odvahu vyzkoušet kde mu na pětku dojde dech a kapituluje před silou odporu vzduchu. Jsem si však jistý že ten bod není až tolik vzdálen 300km/h. Při 260ti (GPS) ještě obstojně zrychluje a navíc není nijak hlučné - rozhodně na sebe v kokpitu nemusíte křičet.

Takže? S Aerem jsem za dva roky srostl v jedno tělo a jednu duši. Je to silný, superrychlý pohodlný kočár, který se ovšem třeba ve srovnání s jeho mladším bráškou, Saabem 9-5 Aero poněkud těžkopádněji ovládá a lecos by se mu dalo vytknout i v zatáčkách a ve schopnosti pohlcovat krátké příčné nerovnosti. Zajímavá je aerodynamika. Předek má díky klínovitému profilu, deflektoru a dostatku místa pro odvod vzduchu pod vozem vcelku masivní přítlak zatímco záď se za jistých okolností spíš zvedá. To se projevuje hlavně tím že auto je při rychlejší jízdě spíše jasně přetáčivé přes svůj přední náhon. Jinak je jeho chování na silnici sebejisté a přestože jsem původně chtěl 9-5, za současný model 9-5 bych ho pravděpodobně už nevyměnil. 9-5 je sice celkově hezčí a má lepší jízdní vlastnosti, ale postrádá to zvíře, bestii, kterého je v 9000 Aero pořádný kus.

Silné stránky

-Značná síla motoru v celém pásmu otáček (400 Nm v rozmezí 1800 - 6000 a 200 kW v 6000 otáčkách; naměřeno v Auto Jarov) který čím rychleji se jede tím lépe tahá
-Spotřeba (8 litrů při klidné jízdě na dálnici považuju za dobré, ve městě je to ovšem horší)
-Prostornost
-Pohodlí
-Hmotnost (9000 je na svou velikost velmi lehké auto - 1500 kg)
-Nenasytný dálniční polykač kilometrů

Slabé stránky

-Popojíždění v kolonách (kvalty jsou velmi dlouhé, třeba na trojku točí motor při padesáti pod 1500 otáček)
-Vysokotlaké turbo vyžaduje svou pozornost jak za jízdy tak hlavně před vypnutím motoru (dochlazení...)
-Zvláštní posez za volantem který je velmi nízko, ovšem už jsem si zvyknul
-Diagram elektrického zapojení je k ničemu, co kus to originál :)
-Jako správný seveřan má 9000 dosti problematické chlazení. Teplota leze v létě při zapnuté klimě nezadržitelně vysoko, až moc vysoko pro olej

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Servisuji zásadne v TrollJets. Porucha se vyskytla za 30 000 km pouze jedna - praskla spojková hadička což mělo za následek samozřejmě odtah. Díly příliš drahé nejsou (tak na úrovni Octavie) a jsou snadno dostupné.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

www.saab-autobazar.cz
Mohu jedině doporučit. Seriózní a profesionální jednání.

Aktuality

První tjůning je na světě. Výfuk sice nakonec originální, ale o to víc je teď slyšet otevřené sání. Zvuk je to při plným plynu prakticky identický s tím jaké slyšíte v Boeingu 737 když sedíte u okýnka nad křídlem a pilot tomu dává vzletový tah... :) Nějaký malý přínos síly je tam asi patrný, ale při 200 kW už se nějakých pět nebo i deset dost blbě identifikuje :)

Teď je sobík u lakýrníka který opravuje šrám klíčema od čumáku po zadek který mu na podzim udělal nějakej zkurvenej Brňák. Pěkné auto s pražskou značkou asi bylo neodolatelným magnetem pro klíč do garáže kde jen špína drží pohromadě jeho polorozpadlou Felicii.

Ty brzdy!
Tak mi Saabík začal brzdit i když jsem brzdit nechtěl. Nejdřív to bylo jasně patrné při dojíždění k semaforu a pak to na dálnici dělalo věci... a to jsem nechal před měsícem brzdy zkontrolovat! Je vidět že co si člověk neudělá sám to neexistuje. No co vám budu povídat, rozpálený přední kola - už se mi to nějaký čas zdálo. Nelenil jsem a koupil opravnou sadu, těšil jsem se že to budou jen gumičky těsnící a vracející pístky. Jenže... když jsem pístek z jednoho brzdiče vyndal (nakonec šel ven bez přípravku stlačeným vzduchem) zjistil jsem že vrstva tvrdochromu je podrezlá a jsou na ní bubliny. No nic. Spravily to nové válečky a repasovací sada gumiček. Moc hezky se to povedlo... Teď jde sobík roztlačit po rovině doslova jedním prstem. Však taky klesla spotřeba o.. prostě o hodně!

19. 6. 2010 Zakoupena a nainstalována nová lambdasonda. Té z roku 1993 už jsem příliš nevěřil, ale nestalo se nic radikálního. Spotřeba možná klesne, ale zatím jsem se soustředil spíš na to, že motor jede přeci jen trochu líp za plynem a pod plným kotlem lépe nabíhá plnící tlak. Při zkušebním letu proto spotřeba pochopitelně nižší než dříve nebyla... :)

23. 12. 2011 Saabík funguje spolehlivě k neutahání. Pozornost potřebuje ovšem jen elektrická síť osvětlení.

 


Další vozy Saab 9000



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Protože jsem na autě za poslední rok a půl nemusel vůbec nic opravovat, opět jsem trochu zvýšil hodnocení.

praktičnost
9

U klasické 9000 CS bych dal 10. U Aerabohužel nejdou zcela sklopit zadní sedačky kvůli bočnímu vedení.

prostornost
10

Pocitem místa se Saabu z evropských aut vyrovná ve své třídě snad jedině Volvo...

jízdní vlastnosti
9

S přihlédnutím k době vzniku. Přesto je to dodnes jedno z nejlépe ovladatelných aut na silnici

jízdní komfort
9

Problémem jsou snad jen krátké příčné nerovnosti což je pro tento typ příznačné

provozní náklady
8

No Felície to není, ale vzhledem k té zábavě...

náhradní díly
8

Spojka nebo rozvody mohou být dražší, ovšem zase vydrží věčnost. Dostupnost dílů bezproblémová.

výkon motoru
10

Kdo to nezkusí, neuvěří.

spotřeba
10

S přihlédnutím k výkonu motoru? No comment.

hlučnost motoru
10
kvalita sedadel
10

Anatomické kožené sedačky Recaro s ohromným bočním vedením

brzdy
4

Brzdy jsou patrně nejslabším článkem. Sice brzdí z vysoké rychlosti celkem ochotně, v nízkých rychlostech jsou ovšem tupé.

zavazadlový prostor
10

Více o modeluSaab 9000
Saab 9-3 Viggen - létající Švéd Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět…

Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu

Padesáté výročí vzniku poctila automobilka Saab zcela…

 





Blesk.cz

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním. Učitelky marně burcovaly úřady

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním.…

Vlaďka (48) provozuje neziskovou organizaci, která se pomocí integračních školek věnuje dětem v předškolním…

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

 

iSport.cz

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v Minnesotě padlo

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v…

Hokejový útočník Jakub Vrána přispěl svým devátým gólem sezony k výhře Washingtonu 5:2 nad Coloradem. Další Češi…

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč. Lipsko ztratilo

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč.…

Bundesligový vicemistr Lipsko potřetí za sebou v domácí soutěži nevyhrálo. V 16. kole ztratilo další body po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…