reklama


Recenze

jersey.se (muž 39 let) Poslat zprávu
 
8 Majitel

Volvo řada 700 Volvo 744

7,42 Uživatelé

Hodnoceno: 11× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Volvo řada 700, foto 1 Volvo řada 700, foto 2
 

Technické info

Přezdívka auta Olofsson Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:400000 palivo: nafta počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2383 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 126 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní

Popis vozu

Volvo, ergo sum

Někdy v listopadu jsme se s přítulkyní rozhodli, že by měla začít sama řídit. Řidičák sice měla už docela dlouho, ale nikdy moc neřídila a taky si o svém řidičském umění nedělala přehnané iluze. Proto si také netroufala jezdit s mým Saabem, který je na rozježdění přecijen trochu silný a také mi s ním nechtěla něco provést. Rozhodl jsem se proto že pořídíme něco levného na čem by nás nemrzely nějaké ty šrámy (no ne úplně to tak dopadlo, jak bude dále jasné). V užším výběru se ocitl otřískaný, ale pojízdný Favorit t. č. však bez technické, Ford Ka a "Daf", malé holandské Volvo s motorem Renault který prodávala přítelčina kamarádka. Favorit i Ford jsem záhy zavrhnul z důvodů bezpečnosti, Ford navíc z důvodu odporu ke značce samé a Volvo nakonec kamarádka prodala za vyšší cenu, než jsem za něj byl ochoten dát. Co dál? Protože jsem příznivcem všeho ze Severu, řekl jsem si že se podívám po jiném Volvu – tentokrát jsem se poohlédnul po Volvu opravdickém. Koncem roku se díky oznámenému ekovýpalnému (nebo výsledku lobbingu VW v české vládě?) dalo narazit na řadu inzerátů za velmi rozumné peníze nabízející Volvo 740, tedy krásné klasické auto, jedno z posledních svého druhu. Preferoval jsem z důvodů snadné údržby atmosférický benzín v součinnosti s automatickou převodovkou. Jeden takový mi nějaký parchant :-) (přeju mnoho šťastných km) s rozdílem asi deseti korun vyfouknul na Aukru (auto jsem si předtím prohlédl a bylo v uspokojivém stavu, další mělo bouraný předek a upadlý výfuk a třetí mělo sice atmosférický benzín a almaru, ale motor byl ten asi nejlepší, co bych si za jiných okolností mohl přát – 2,9 V6. Toto auto mělo jen vadný alternátor, jinak byl stav uspokojivý. Nakonec rozhodla racionalita (příliš velké povinné ručení a spotřeba na to že jedno silné auto už máme) a vzal jsem auto čtvrté, které jsem si prohlédl. Byla to 740 GLE z roku 1987 se 400 000 km s motorem D24, tedy dieselovým atmosférickým řadovým šestiválcem Audi / VW (všichni sice zmiňují VW, ale na motoru jsou na všem znaky Audi). Motor sice byl dost hlučný, na volnoběh měl neklidný chod, klepal a kouřil, ale na radu svého mechanika od Saaba jsem ho vzhledem k zachovalé kastli a podvozku vzal poté, co jsem cosi z ceny usmlouval (i tak měl z auta vzhledem k ceně handlíř značný vývar, jak jsem později zjistil od původní majitelky).

A jaké Volvo 740 je? Elegantní. To je první co vás při pohledu na něj napadne. To druhé co z něj dýchá je jakási uklidňující důstojnost. Přímo vás vyzívá, abyste do něj usedli a hodili starosti za hlavu – teď pojedete ve Volvu, dojedete tam, kam jste si naplánovali, bez obav. Je prostorné. Na zadních sedačkách je snad víc místa než v mém Saabu, jen je snad o něco málo užší, a kufr je také velkorysý přestože se jedná o sedan s pohonem zadních kol. Fantastické je u řidiče místo pro levou nohu kterou můžu mít zcela nataženou i při své velikosti (190 cm). Problém můžou představovat jen opravdu velké předměty, případně fakt že do průvlaku za loketní opěrkou zadních sedadel lze bez problémů protáhnout jen dva páry dnes běžných sjezdových lyží. Třetí do party by měl smůlu nebo musíte instalovat rakev (povinností je samozřejmě Thule).

Za volantem je to trochu rozdíl oproti Saabu. Můj Saab 9000 Aero je sice postaven na základu, který se začal prodávat také přibližně v době, kdy přišlo i Volvo 740/760 (tedy v roce 1984 oproti Volvu které se začalo prodávat roku 1982), ale máte z něj pocit daleko sofistikovanějšího a rafinovanějšího auta. Ono docela stačí když si prohlédnete komplikovaný způsob jakým Saab zavěsil motor v pomocném rámu aby do kokpitu zajistil téměř naprosto nulový přenos vibrací od něj. Volvo je oproti němu tak trochu zemědělská technika ze Švédska, obzvlášť s uvedeným motorem. Po první jízdě jsem byl jízdními vlastnostmi trochu zklamaný, ale naštěstí se brzy ukázalo, že je to způsobeno mou zmlsaností z vrcholového modelu Saabu ze samého konce jeho slavného období. Volvo je prostě jiné a zaměřené na trochu odlišné priority. Volvo – for life hlásá moderní slogan Volva a myslím že dnes je trochu ironií že se pod ním prodávají auta která jej už tak nenaplňují jako sedmy a devítky. U nich se s trochou nadsázky dá tvrdit že jedno Volvo vám vydží for life - na celý život.

Nejvíce jsem byl překvapen z projevu motoru. Nikdy jsem si nic valného o dieselech nemyslel, ale tohle mě konsternovalo. Dal jsem za jedna a začal se rozjíždět. Plyn na podlahu, ale auto prostě nejelo! Dobrá dobrá, co jsem taky mohl čekat. Atmosférický mechanický diesel… Ale stejně jsem mu přišel na chuť. Sice nevyniká nějakou dynamikou, ale to jsem taky nečekal. Do kopce taky moc rychle nejede, ale klidně nechte spadnout otáčky pod 1500, bez protestů pojede pořád. Přes uvedené je na rovině auto vzhledem k velikosti a výkonu dýchavičných 60 kW poměrně rychlé – není problém ho rozjet na 170 přičemž zůstává klidné a směrově podstatně stabilnější než třeba nová Octavia. To mu v jistých kruzích vysloužilo přezdívku "Nejrychlejší švédský traktor", což přítelkyně nerada slyší. Přičítám to vcelku dobré aerodynamice. Každý hospodský „znalec“ vám sice řekne, že Volvo rezignovalo na aerodynamiku a že 740 má aerodynamické vlastnosti cihly, ale pravda je že Volovo má podobný čelní koeficient jako BMW z té doby. Je docela dlouhé což je pro proudění vzduchu kolem něj dobré a ostře vykouslá záď sedanu alespoň snižuje citlivost vůči bočnímu větru. To by byla aerodynamická vsuvka, zpátky k motoru. Byl jsem zcela unesen jeho zvukem. Inu šestiválec. Jako malý jsem samozřejmě chtěl řídit autobus a projev tohoto motoru, ale i jeho vůně mě vrátila do dětských let, kdy jsme jezdili od tátovy práce na zájezdy do Tater starou Karosou. Ta také ráno promrzlá startovala v oblacích namodralého dýmu způsobeným (tedy u našeho Volva) malým předvstřikem a tedy studenou spalovací komorou (ano, ještě jsem úplně neseřídil čerpadlo). Ač nejsem velkým fandou vznětových motorů v autech a služebním Roomsterem TDi (předtím 307 HDI) jezdím vyloženě nerad, občas si prostě sednu do Volvína, nezapínám rádio a jen se projíždím a poslouchám motor. Převodovka řadí dostatečně přesně, ačkoliv je jistě poplatná době svého vzniku. Geniální (ve skutečnosti z nouze ctnost) je řazení pátého stupně. Původně je totiž převodovka čtyřstupňová. Pátý stupeň zde zvaný overdrive je řešen přidaným koncovým převodem řazeným elektrohydraulicky tlačítkem na řadičce. Při řazení nahoru stačí držet plyn a stisknout tlačítko, přeřazení je naprosto plynulé. Při řazení dolu obvykle vyšlapuji spojku, protože skok otáček může způsobit škubnutí. Nevím jestli je to vlastnost nebo příznak stáří. Brzdy jsou docela dobré i dnes a přes evidentní potřebu renovace jsou možná lepší než ty sériové v Saabu. Jen pozor na pumpování pedálem v nižších otáčkách, vakuová pumpa nemusí stihnout vyrobit dost podtlaku, ale to je obvyklé i u mnohem novějších aut se vznětovým motorem.

740 se v zatáčkách na dnešní poměry hodně naklání, ale celkem vzato docela dlouho drží stopu jak na kolejích. To není eufemismus – jedete-li po kolejích také cítíte, jak se vůz pod vámi jen nestáčí vpředu dovnitř zatáčky, ale zadní kola směřují ven. To je důsledek rozložení hmotnosti asi 50/50, dlouhého kufru a zadního náhonu. Při nižší adhezi, nebo když už to hodně přeženete, vybočí záď často bez varování, ale většinou dostatečně jemně na to aby vám dala čas reagovat. Obvykle stačí sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku, příliš vehementní kontra a snaha kola "podchytit" za pomoci plynu nejspíš způsobí překmitnutí na druhou stranu. Přes svou koncepci se sedma dobře řídí na sněhu, rozhodně líp než některé předokolky a když člověk nezazmatkuje, není problém vyjet i značný kluzký kopec. Tady musím poznamenat, že zadní náhon nevychvaluji stejně jako vznětové motory. Mým ideálem je silný přeplňovaný zážehový motor pohánějící přední nápravu. To je dle mého názoru řešení pro silniční auto, které když je správně navrženo, poradí si kterýmkoliv stejně silným zadohrabem za všech okolností. (Nejlepší by asi byl samozřejmě pohon všech kol, ale to už zabíháme mimo téma.) Nicméně klasická koncepce má za stejných podmínek (inteligentní konstrukce) také své kouzlo.

Bavíme-li se o jízdních vlastnostech, není možné nezmínit neuvěřitelný rejd, jakým 740 disponuje. Přední kola je možné natočit takřka kolmo k podélné ose a tomu odpovídá i na téměř pětimetrové auto úžasně malý obrysový poloměr otáčení – něco málo přes 10 metrů. Nejapné poznámky že se s tím dinosaurem otočím leda na letišti jsou celkem neopodstatněné. To bych spíš chtěl vidět uštěpačného majitele Octavie, jak se na jedno otočení volantem otočí do protisměru na normální dvouproudé silnici…

Z výše uvedeného je asi jasné že se Olofsson nestal jen přechodným autem na učení, ačkoliv na něm přítulce hodiny jízdy dávám, ale už je plnohodnotným členem rodiny na úrovni mého Saaba. Teď abych sehnal ještě jednu garáž nebo dvojgaráž. Saab se momentálně skoro nevejde do garáže protože je obložen spoustou dílů do Volva, které čekají na renovaci a namontování. Je tam D24T (přecejen to s míchačkou líp jede a pouze vlastnopístně nasátý kůň je kůň pomalý a slabý), převodovka a kožený interiér, přední brzdy, a přibude zadní náprava. Mimochodem, viděli jste jak vypadá zadní náprava u 740? Tomu neuvěříte, dokud to neuvidíte!

Volvo má výbavu ve své době zcela standartní a dnes už je poměrně nedostatečná. Chybí tempomat, pouze manuální klima s horizontálním kolektivním ovladačem, sedačky mají pouze jednostupňové vyhřívání a nejsou elektricky posuvné. Šíbr je mechanický a samozřejmě nechybí ostřikovače a stěrače světlometů.

V osumdesátých letech jsem prožíval dětství, ale bohužel vinou těch zasranejch kurev co byly tenkrát u moci jsem si skoro neuvědomil že tenkrát se skutečně vyráběla ta nejlepší auta v historii...

Silné stránky

Mechanická odolnost
Prostornost
Pohodlí
Vyjímečnost
Charisma

Slabé stránky

Nepříliš progresivní odpružení
Náklony v zatáčce
Ne úplně pohodlné nastupování. Ale to rád přežiju když má čelní sklo tak krásně šikmé.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Auto má pořád řadu much které je třeba dořešit. Nebrání však v pojízdnosti a servisuji si sám.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od handlíře.

Fotky

Fotky:

http://picasaweb.google.cz/jersey.se/Olofsson02#

 
reklama

Novinky v recenzi

13.3.2009 14:14

Progres!

Tak Olofsson dostal nové rozvody a základní seřízení vstřikovacího čerpadla. Už sice nezamořuje při studeném startu celou ulici, ale pořád to ještě není úplně ono. Asi to chce i vstřiky...


Další vozy značky Volvo


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
8

Ve štychu nás nenechalo, ale skoro nic zatím nefunguje na 100%

praktičnost
9
prostornost
9
jízdní vlastnosti
8

Ale jo, až budou nový tlumiče a silentbloky...

jízdní komfort
8

Ale jo, až budou nový tlumiče a silentbloky...

provozní náklady
10

Bez komentáře :)

náhradní díly
8
výkon motoru
1
spotřeba
4
hlučnost motoru
5
kvalita sedadel
7
brzdy
8
zavazadlový prostor
9

Více o modeluVolvo řada 700
Volvo S80 2,9 - Jen to nejlepší ... Volvo S80 2,9 - Jen to nejlepší ...

Volvo konečně nahradilo již několik let přesluhující řadu…

Volvo S40, V40 - Nizozemský Švéd Volvo S40, V40 - Nizozemský Švéd

Volvo řady 40 je v prodeji již několik měsíců, přesto se…

 

reklama





Blesk.cz

Na Břeclavsku zadrželi uprchlíky z Iráku. Rumun je napěchoval i do kufru auta

Na Břeclavsku zadrželi uprchlíky z Iráku. Rumun je…

Hlídka cizinecké policie v Mikulově na Břeclavsku zajistila v tomto týdnu po čase větší skupinu migrantů i s…

Portál k EET vyřadili hackeři. Evidence účtenek útok ale přečkala

Portál k EET vyřadili hackeři. Evidence účtenek útok…

Elektronická evidence tržeb (EET) čelila útoku hackerů. Portál k EET etrzby.cz byl v pátek kolem třetí odpoledne…

 

iSport.cz

Není Kaše jako Kaše. Ondřej skóroval v NHL, chomutovský David se zranil

Není Kaše jako Kaše. Ondřej skóroval v NHL,…

Robert Kaše včera dostal dvě zprávy. Jednu dobrou, druhou horší. Tou první byla premiérová branka jeho syna…

CELÝ SESTŘIH: Zlín - Slavia 0:4. Hosté přezimují na druhém místě

CELÝ SESTŘIH: Zlín - Slavia 0:4. Hosté přezimují na…

Debakl.  Fotbalisté Slavie vyhráli v 16. kole ePojisteni.cz ligy na hřišti Zlína vysoko 4:0. Pražané rozhodli…

 

Reflex.cz

Odvážný krok kalendáře Pirelli. Dokonalé modelky vyměnili za slavné herečky bez make-upu

Odvážný krok kalendáře Pirelli. Dokonalé modelky…

Oslava přirozené krásy. Tak by se dal jednou větou shrnout kalendář firmy Pirelli pro rok 2017. Jednotlivé…

Heil Trump! Příznivci krajní pravice oslavovali nového amerického prezidenta nacistickým pozdravem

Heil Trump! Příznivci krajní pravice oslavovali…

„Heil Trump! Heil our people! Heil victory! Sláva Trumpovi! Sláva našemu lidu! Sláva vítězství!“ volal na…

 
 
reklama