Prvních 1000 km s GR86
V první řadě gratulace Iudexovi k nové raketě... Docela zajímavá změna :yes: včetně barvy :-O ze střední třídy do nižší střední k o něco ostřejšímu autu je asi dobrá volba, i když pořád změna menší než u mě, ale o tom tedy níže.
Speedfrede, nezadřel...
Teprve dnes mám najeto první tisicovku kilometrů, ale auto bylo týden a půl na aplikaci fólií. Nakonec jsem se praštil přes kapsu (65t Kč) a udělal komplet. Přecejen jediný škrábanec na dveřích GTI nemusel být, kdyby byla i tam fólie. Navíc dneska jsem na rychlo oplachoval pyl z auta a pak sušil a nemusel jsem přemýšlet při asistenci pětileté dcerky, jak čistou sušící utěrku má...
Takže dojmy... Budu hodně srovnávat s Polem GTI,.
Tmavě šedá metalíza je v záplavě pouťových růžových, zelených a žlutých autíček na klasickém kompaktním kupé skoro až nuda, ale opak je pravdou a setkávám se s pochvalnými gesty. GTI proti tomu bylo opravdu nenápadné auto, málokdo si všiml.
T.č. jsou dojmy spíše z každodenního provozu než z jízdy na plný plyn, až dnes jsem motor vytočil k 6000 ot., jinak mám upozornění na staveno na 4000 otáček, kdy pipne. Mimochodem moc užitečná věc i do budoucna.
Nastupování je jak za samopal a se svými 115 kg a pupkem vypadám asi trochu nepatřičně, ale už jsem to nacvičil aniž bych ošoupaval prahy. Horší je to se sedačkou, ta prostě tlačí a dokud nezhoubnu ještě více, bude tlačit dále. Ona mě lehce tlačila i v GTI do stehe, ale tady je to už na úrovni Woodyho Swiftu Sport, možná o něco snesitelnější. Co jsem zpozoroval, tak čím déle jedu, tím se jakoby více uhnízdím a samozřejmě čím více se soustředím na správné řízení, řazení, spojku atd., tím méně mi to vadí. Taky jsem vydržel cestou ze Showroomu 3h v kuse přes hory a zastavilo mě až tankování.
Docela jsem se už naučil skládat děti do auta, pětiletá od dneška ví, že se nesmí šlapat na prahy a vzadu se jí líbí, v sedačce za mnou poutame medvídka a sedmiletá sedí cestou do školy na podsedaku vpředu. Takže před školou byla za frajerku, že taťka dojel autem, na které všichni koukali a ještě jezdí vpředu :-! >:D
Komfort... No... GTI na příčných krátkých nerovnostech na stejně velkých kolech bylo asi nastejno, čili snesitelné, nic hrozného. Horší je třeba série delších nerovností, tam už je GR86 proti GTI uskákané. GTI bylo jako celek spíše GT, tohle je prostě sport.
Odhlučnění...jestli něco takového to auto má...? Třeba čalounění kufru je fakt buď vtip nebo prostě úspora hmotnosti >:D Nejvíce hluku je bohužel od kol. Ještě možná nechám udělat geometrii, protože mě to přijde až jako hučení a nevšiml jsem si toho u předvádeci jízdy. Manželka tvrdí, že jí to hlučné nepřijde od kol, tak nevím... Zvážím možná i vytlumeni podbehů.
Motor naopak milé překvapení stran hluku.. Charakterem jde cítit boxer, až mi to místy připomíná kolegovu 911 z roku 77... zároveň to není ale nějaký chraplavý zvuk V8, za srdce to nevezme a ani není obtěžující. Ve 130 motor točí cca 3750 otáček, to je o 1250 více než GTI, ve 140 už 4000 otáček, ale jeho zvuk v těchto otáčkách vůbec není rušivý nebo nepříjemný i u ustálené rychlosti. Auto má krátké převody a v podstatě v 60 jde jet na šestku, ale přesto jedu 4 s 3000 otáček cca a vůbec to neruší.
A teď stran výkonu motoru... těžko zatím říct, nejedu na plno , ale už v relativně nízkých otáčkách kolem 2500-3000 otáček se auto sbírá k životu, GTI v těchto otáčkách už tahalo o třídu více, ale v 5000 otáčkách už nebylo proč dále vytáčet, tady se zatím zdá graduje výkon motoru k tomu nejlepšímu.
Další dojmy je řazení... ano, manuál zpět... Haleluja...ale pozor, ne jak ve Fabce to tam nějak házet a šlapat na spojku, tady je třeba opravdu se spojkou pracovat a pracovat i s plynem, dokonce i ze čtyřky na pětku, v nižších převodech to chce pro plynulou jízdu opravdu zatím u mě soustředění. Do GTI jsem se posadil a jel rychle, tady jsem zatím nejel úplnou pilu a mám respekt a hledáme se s autem postupně. Už jsem si několikrát vyzkoušel přesně to, co popisoval Vaculík, jak se auto plynem stačí do zatáčky, jak učebnicově zadní náhon pomáhá zatočit, pro mě, který nikdy nejezdil zadokolkou delší dobu, je to opravdu zážitek :yes: Už jsem si na kruháči vyzkoušel i malinkaté sklouznutí zadku, auto mě pustilo i se zapnutou ESP a smál jsem se tomu ještě 10 km >:D
Co ještě dodat...? někde jsem četl, že chválí dostatkem odkládacích prostor... nevím kde jsou... třeba USB je před držákem na nápoje, takže mobil kvůli Waze musí tam, ale v tom držáku litá, takže Adroid auto vypadává a po dvou dnech jsem musel koupil bezdrátový adaptér...a mimochodem, funguje výborně :yes: Výborně funguje hlasové vytáčení. Tak jak je hledání kontaktů na *ov*o, tak hlasové vytáčení super, zvládá češtinu na jedničku a ani jednou jsem nevolal špatně. V GTI jsem se na to nemohl spolehnout.
Nechápu klimu, která si furt sama zapíná vnitřní cirkulaci, prý aby rychleji vychladila interiér? 8-s celkově klima horší než VW (nejlepší zatím Megane). Taky palubní počítač si spotřebu a dojezd zatím udává dost zvláštně, ale u třetí nádrže už to vypadá trochu rozumněji. U první ukázal 11/100 km a realita byla 8.1... teď ukazuje cca 8.4
Takže shrnovačka... auto až na větší hlučnost od kol splňuje vše, co jsem očekával. Odešel jsem od rychlého GTI (ano, v porovnání s RS3, QV, 911...to není nic rychlého, ale v porovnání s běžnými auty na silnici je), které bylo sterilní jak Octavia RS (to není kritika!, každý kdo to kritizuje nepochopil smysl toho GTI) k autu sportovnímu za cenu komfortu....ale chtěl jsem se naučit řídit, bavit se v menší rychlosti, což zatím vypadá že bude.
Nevím na jak dlouho to vydržím na každý den, jestli časem nevyměknu a nepořídím ještě nějaké jiné daily až elektodaily, ale určitě tohodle klasika mít v garáži byl dobrý nápad :yes: