AVIA a Škoda LIAZ
Není to tak, že by Avie a Liazky neměly na trhu své místo. Ony by si ho našly a šikovných lidí bylo v obou fabrikách dost na přežití těžké doby liberalizace trhu a na další technický rozvoj. Ale nebyly a nejsou peníze. Obě značky by mohly přežít a docela dobře existovat za předpokladu, že by měly dostatečně silný backup. Ono by to dokonce šlo i s nakupovanými motory a převodovkami. Jenže doba vyžaduje neustálý technický vývoj, aby obě automobilky mohly držet krok s konkurencí. A tam byl vždy nedostatek peněz. Stejně jako na servisní síť.
Realita je jinými slovy taková: samostatné Avia a LIAZ nemají šanci, pokud jim úvěry nedovolí nejen vyvinout konkurenceschopné vozy (to Češi dokázali), ale LIAZ v rámci Škody Plzeň a AVIA v rámci CSG už nemohly pokračovat v nutném technickém vývoji a v obnovení servisní sítě alespoň ve VE.
A protože velké automobilky neměly zájem (kvůli obrovskému převisu výrobních kapacit nad poptávkou), reálné šance zůstaly mizivé. A obávám se, že TATRA na tom bohužel není lépe. Prodej je velice slabý na to, aby se servis v daleké cizině vyplatil. A prodeje do armád celého světa jsou záležitostí velice nahodilou (nepředvídatelnou). Takže tatrovku čeká osud Liazu a Avie. A nesmíme se rozčilopvat, až skončí v indických či čínských chapadlech.