Jinak dnes jsem se pěkně zapotil, zanadával a pak i sprdnul telefonem Poláky...
Včera jsem na ty opravené disky nechal nazout zimní Nokiany a odpoledne jsem se jal nandat na citrouše. Je dobře, že jsem to nenechal na pneuservisu...
Vše šlo dobře až do chvíle než jsem na náboj dával první kole, prostě na té hraně nechtělo držet a do uchycení šrouby jsem musel kolo přidržovat koleny a jednou rukou... i dotažení šroubů šlo dost z tuha. U druhého kola mi to už přišlo divné a nabyl jsem podezření, že něco někde drhne. Samozřejmě, na středové díře kola uvnitř byla nová vrstva laku, která tam u leštěných kol běžně není a ten prostě v průměru milimetr udělá.
Samozřejmě mě ihned napadlo, jestli půjde kolo dolů, když šlo blbě připevnit a jestli tem ještě relativně měkký lak na jaře třeba neztuhna a kola budu sundávat sbíječkou.
Takže auto nahoru, povolit kola a samozřejmě již ta dvě připevněná kola drží jak luterská víra kolem Těšína (se u nás říká). Takže auto dolů, lehce jsem povolil šrouby a zkusil se (jak jsem někde tuhle radu slyšel) se trochu v rámci garáže rozjet a prudce zabrzdit. Nic, asi bych musel jet rychleji a to jsem se trochu bál.
Co teď?
Prvně jsem zavolal do té firmy, vynadal za rozbité krytky, pan se mi omlouval, že to mu kolega, co ta kola chystal, mu neřekl a že samozřejmě krytky zaplatí, Hned jsem dodal, že kola nejdou sundat... sypali si popel na hlavu, omlouval, že se to jim to ještě nestalo... Ono taky na to někteří třeba přijdou až na jaře, když budou kola sundávat, především ti, co jim kola nahazoval pneuservis. Ten na to veme utahovák a že to klade více odpor, to nepoznají. :-| Každopádně se mi omluvili, chtěli to kompenzovat, celkově ale nutno říci, že prostě se snaží a co už nadělám... říkal, že příště mi udělají kola gratis... no, jestli nějaké příště bude...
No a co tedy dál. Přední kolo se mi postupně kývavými pohyby podařilo sundat. Zadní vůbec, ani vbíjením klínu mezi disk a kotouč... nešlo. Pak jsem zkusil lehce točit tam a zpátky při zatažené ruční brzdě, něco křuplo a najednou se kolo točilo, ale na náboji stále drželo. Nakonec kolo povolilo a ihned vypadla ulomená hlavička šroubu, co spojuje náboj a brzdový kotouč. Ten šroub tam je v podstatě jen pro to, aby se netočil kotouč a náboj vůči sobě než se připevní kolo a šrouby kola, které náboj a kotouč spojí pevně. Takže bezpečnost OK, ale jak blbě se trefují díry šroubu... 8-s
Následně tedy všechny středové díry jsem musel nějakým udělátkem (v chirurgii se tomu říká raspatorium, jak se to jmenuje v garáži nevím, ale dal mi to taťka) očistit od laku, smirkovým papírem doladit, pro jistotu dodat vazelinu a nakonec připevnit a zkusit sundat, jestli je to OK.
Běžně vyměním celou sadu na zimu do hodiny i s umytím a zazimováním kol, s novým zvedákem, co jsme dnes zkoušel by to bylo klidně o 15 minut rychlejší.
Výsledek - 3h 8-s
Takže si z toho kutilové vezměte ponaučení. 8-s