Což jistě všechny kteří to "se záchranou klimatu myslí upřímně", nijak nepřekvapuje a upřímně těší.
Dovolte, abych se pokusil rozebrat základní tvrzení, které stálo (a podnes stojí) na počátku tohoto protidízlového vpravdě křížového tažení.
"Globální změny klimatu jsou způsobeny lidskou činností, pokud (mj. v dopravě) nesnížíme emise na nulu, bude to mít KATASTROFICKÉ následky
Jeden z mnoha (set či tisíc??) článků na toto ténama je zde:
[odkaz]OK, vykasejme si rukávy a pojďme na to:
(1) Globální změny klimatu
Jistě, že existují. Existovaly a existovat budou vždy dokud bude existovat klima. V prahorách a starohorách vyhynuly bambiliony jednoduchých organismů, protože se v atmostféře začal dramaticky zvyšovat obsah (pro ně) jedovatého kyslíku. V prvohorách a druhohorách dosáhla úroveň kyslíku v atmosféře takového podílu, že vážky (které jako všechen hmyz dýchají pouze vzdušnicemi) mohly mít rozpětí křídel jedem metr.
Z historie lidem bližší známe několik ledových dob - a z tohoto pohledu žijeme v době meziledové. Počasí se v dlouhodobém horozontu měnilo již mnohokráte - jedna ze změn rázu počasí ve střední Asii spustila stěhování národů, (tuším že) v XVII. století zamrzaly mořské kanály v Nizozemsku a malíři to házeli na plátno, za Rudolfa II. se v zahradách na Hradčanech snad pěstovaly ananasy a banány... "Malá doba ledová" na konci věku XIX. ovlivnila Josefa Ladu - a proto máme pod kůží vrytou bílou zimu s vysokými čepicemi sněhu na každé střeše
(2) Jsou způsobeny lidskou činností
Zde se jedná o tvrzení a domněnku, podloženou pouze dobrou vírou těch, kteří ji prosazují. Předešlé velké klimatické změny (VŠECHNY BEZ VÝJIMKY) probíhaly bez lidské spoluúčasti - jenom ta aktuální, za tu neseme plnou zodpovědnost MY lidé - nebo raději MY evropané a američané - nebo ještě raději VY, hnusní a škaredí motoristi. Nezlobte se na mne, ale rozhodující lidský vliv na globální klima je POUZE dosud neprokázanou (protože neprokazatelnou) DOMNĚNKOU.
(3) Pokud mj. v dopravě nesnížíme emise na nulu
Evropa, severní Amerika a JV Asie jsou regiony s t.č. nejvyšší technickou úrovní civilizace - a vyšší úroveň civilizace s sebou (v míru) nese ekonomičtější ( a proto šetrnější) přístup k lidem, surovinám, vesmíru, přírodě a tak vůbec. Stručně řečeno - k kdyby se CELÁ Evropa (o USA+ Kanadě a Austrálii + Japonsku a Koreji ani nemluvě) "na bradavky postavila a ušima odstrkovala" - i kdybychom snížili celkové emise na naprostou nulu (tj. nedejchali ba ani neprděli), v celosvětovém měřítku se to nijak zvlášť nepozná.
(4) Bude to mít katastrofické následky.
Ano, bude. Ale nikoli doprava a spol, ale "humanita", kterou euroamerická kultura posledních +- 60-70 let vyváží do celého světa.
Rhodesie (1965 - 1979) byla na tamní poměry relativně velmi slušně fungující ekonomikou - a neklame-li mne paměť, patřila snad mezi10 či dokonce 5 nejvyspělejších států Afriky. Pak přišel pan Robert Mugabe, bílé uzurpátory vyhnal - a nastolil dokonalou rovnoprávnost, protože kromě něj už nebyl bohatý nikdo
V Jihoafrické Republice tento proces již začal a pojede ve stejných kolejích...
[odkaz]K 1/1/1900 žilo na celém území Afriky (odhadovaně) asi 93 milionů důší
k 1/1/1950 to bylo cca 228 milionů
k 1/1/1975 to bylo již 411 milionů
k 1/1/2000 to bylo 804 milionů
k 1/1/2018 1.262 milionů
To je (dobře-li počítám) za 118 let nárůst na 13,5 násobek.
Jen za posledních 18 let (2000 - 2018) tam přibylo 458 milionů lidí.
Aby životní úroveň obyvatelstva rostla, musí být nárůst obyvatel pomalejší nežli růst ekonomiky, to je prostá matematika. To, co vidíme v Africe posledních (dejme tomu) 50 let, je situace, kdy se o velmi pomalu rostoucí koláč celkového bohatství dělí velmi rychle rostoucí počet stále více a více hladových krků.
--------------------------------------… />
Sečteno a podtrženo - názor, že průs... průšvih, do něhož celosvětová lidská civilizace padá, zastavíme tím, že "v Evropské Unii snížíme svou uhlíkovou stopu a přejdeme na elektromobily a VT revoluci 4.0" se svou bezbřehou naivitou podobá onomu proslavenému tvrzení pana Igora Němce, který 12/8/2002 doporučoval Pražanům, aby raději cestovali metrem - a 13/8/2002 si pochvaloval, že "situace je nadmíru výtečná". Den na to bylo pod vodou 17 km pražského metra a Vltava proplachovala Karlín.
Je ale pravdou, že pokud nenalezneme řešení tohoto problému, bude nám možná už za pár let NAŠE uhlíková stopa snížena na naprostou nulu - protože mrtvola, jak známo nedýchá.
Tak hezký večer vám všem ...