Alternativním pohonům jsem poslední dobou začal docela fandit a sám jsem reálně EV i vybíral. Nakonec mám teda hybrid, poslední dobou jsem se tady o tom hodně rozepsal...to jen aby to nevypadalo, že jsem nějaká ultra konzerva.
Nicméně chci říct, že absolutně nesouhlasím s tím, že si pár úředníků řekne, že je to dobrý nápad a začnou přelévat peníze do věcí, které nejsou 100% vyřešené a neví se jestli je to správné řešení. I přes to, že v severských zemích mají hodně elektřiny z obnovitelných zdrojů, tak zdroje pro výrobu EV a baterií jsou pro současné technologie velmi omezené a ta celková eko stopa není tak pozitivní. To je fakt, který není žádným konspiračním hoaxem. Kdyby v ČR bylo jakékoliv auto zvýhodněné třeba jen pro soukromníky bez DPH, bude o to brutální zájem ať by to auto bylo jakékoliv, to jsem si jistý. V Norsku je to i o tom, že na takové srandy mají. U nás, kde není v rozpočtu ani na to zrekonstruovat desítky let starou dálnici, můžeme na experimenty s přebudováním dopravní infrastruktury s klidem zapomenout.
Mimochodem u Leafu je "norský" efekt znát až u nás a to tak, že tu stojí o 200k než by stál tržně a čekací lhůta je 12 měsíců. Vím to, protože jsem ho chtěl pořídit. Prodejce mi to řekl naprosto jasně, mají pár kusů na republiku a sleva ani nic takového neexistuje. Takže kdo jásá Norům, ať si na ten zázrak rok počká a tučně si připlatí. Na situaci v Norsku podle mě není nic k chlubení, jako zastánci zdravého tržního prostředí mi to přijde spíš k pláči a podle mě to zbytečně podněcuje negativní vlny vůči EV je takovým. Do technologického vývoje to zanáší pouze politiku, díky které se odvrací pozornost jen tam kam úředník pomocí dotace ukáže. Když už dotovat, tak než do výroby neudržitelného řešení (výroba současných EV) je podle mě lepší ty peníze pumpovat do vývoje jakékoliv alternativy k současným bateriím, které mimochodem nemají využití pouze v autech, ale skoro bych i řekl přínosnější řešení v jiných oborech. Už jen výroba aut na současné baterie vlastně vytváří přirozené lobby k tomu aby se podporovala stavba nabíječek a tím vlastně i klesala motivace ten problém s bateriemi vyřešit. Celé se to jen prohlubuje.
Je to můj názor, určitě se asi někomu nebude líbit...pokud ne, prosím o argument v čem je udržitelnost a globální využití současných typů EV (+ dotovat prodeje), které zvládnou jezdit jen od nabíječky k ideálně rychlonabíječce (a tu infrastrukturu taky musíme dotovat), nebo poskočit pár km po městě. Viz i naše diskuse o infrastruktuře u plugin hybridních Mercedesů.