Klasické dilema.
Mě osobně test hodně zajímal, protože jsem podobné dilema řešil a rozhodně nejsem názoru, že srovnávat dva vozy různých kategorií je nesmysl. Jediným nesmyslem je pouze současné bodové hodnocení. V tomto testu Superb získal oproti Mercedesu 6 bodů navíc za kufr a jeho lepší variabilitu. Mercedes na začátku naopak ztratil 5 bodů za o půl mega vyšší cenu. Tedy z pohledu konečného hodnocení má větší váhu pár poutek v kufru a dvojitá podlaha než o půl mega vyšší cena. A to ani raději nebudu zmiňovat ten nesmysl, že se boduje základní cena, ale testuje se vybavený vůz. Bodování udávané spotřeby nekomentuji, to považuji za dlouhodobý nepovedený žert. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč by měl být někdo kladně hodnocen za to, že víc lže.
K meritu věci. Prémie je o tom, že stojí víc a nabízí víc. A zhodnotit, jestli přidaná hodnota obhájí vyšší cenu, je jistě nelehký úkol. A právě srovnání dvou vozů různých kategorií ukazuje, že současný systém hodnocení v tomto případě prostě nefunguje. Pokud je v bodovém systému mnoho kategorií, z nichž jen jedna je cena a zbytek vlastně tvoří to ostatní, v čem by měla prémie vynikat, a pokud se vše počítá aritmetickým průměrem (tedy hodnocení jednotlivých kategoriíí má stejnou váhu), pak zákonitě vždy musí prémie vyhrát. Protože třeba právě nákupní cena má stejnou váhu jako ta zatracená udávaná spotřeba nebo konektivita. Jedině, že by se za cenu dala neúměrně nízká známka, aby se síly vyrovnaly. Jenže jak tedy ohodnotit cenu, aby výsledek testu alespoň trochu dával smysl? Očividně pro tuto kategorii je nutné použít jiné měřítko. A tom je zakopán pes - jen a pouze na tom, jaké měřítko pro hodnocení ceny si autor vybere, závisí výsledek testu tzn. jestli se prémie vyplatí nebo ne. A mě by proto zajímalo, jak konkrétně se cenový rozdíl hodnotí. Jak konkrétně se došlo k těmto číslům? To samé platí pro kufr. Proč je rozdíl v kufru a variabilitě zrovna 3 body? Tedy stejný rozdíl, jaký je třeba v rozdílu komfortu a odhlučnění (v tomto případě samozřejmě ve prospěch Mercedesu)? A pokud je cenový rozdíl mezi vozidly 5 bodů, ale rozdíl ve zpracování, komfortu, odhlučnění 2 - 3 body, pak to vlastně znamená, že vyšší cena neospravedlňuje přidanou hodnotu, tedy že se prémie nevyplatí, což je v rozporu se závěrem testu.