< původní příspěvek < Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Elektřina, palivo budoucnosti
Kulový. Vznětový motor se liší od zážehového kompresním poměrem. Jaké palivo se do vznětového motoru injektuje, takové v něm shoří. To platí i pro LPG a CNG. Důležité je, aby se to událo při vysokém stlačení, který zážehový motor nedosahuje. Vysoký kompresní poměr (okolo 18:1) nepotřebuje zážeh, protože směs ve válci dosáhne vysokou teplotu vysokým stlačením a při vysoké teplotě se palivo vznítí spontánně. A z fyzikálních zákonů vyplývá, že čím větší bude stlačení (tedy čím větší bude kompresní poměr), tím vyšší bude energetická účinnost takového motoru. Proto patří zážehové motory s nízkou účinností (a tedy vysokou měrnou spotřebou), do muzea. A přesně proto také bude diesel i nadále žít. Což je m.j. i cílem motoru s označením Sky active, který je přechodem mezi zážehovým a vznětovým motorem a snaží se vybalancovat výhody a nevýhody obou technických řešení. Jiný spalovací motor s podobnou energetickou účinností jako diesel zkrátka nemáme. Otázka paliva je dána snižováním zásob ropy, nicméně metanu je v zemi mnohonásobně více, než ropy, takže diesel na CNG je jednoznačně řešením pro příští desetiletí. Není však vyloučena ani plynová turbína v hybridu turbína + auto na baterky, protože turbína má slušnou účinnost teprve při velmi vysokých otáčkách. To dosud bránilo jejímu praktickému použití v dopravě (s výjimkou US tanku Abrams), ovšem pro dobíjení akumulátorů (zvláště pokud by byla keramická a snášela velmi vysoké provozní teploty) by její poněkud bizarní optimální pracovní podmínky asi tak nevadily. Ale to by byla ještě dlouhá cesta a kdoví, zda má vůbec smysl. Zato diesel a CNG jednoznačně smysl má.