Pár čísel o Tesle - pro představu
1. Za rok 2016 činily tržby u BMW 105 miliard USD, u Tesly 7 miliard USD.
2. Tržní hodnota klasických automobilek bývá obvykle pod 1x násobkem tržeb. Např. Toyota má cca 0,7 násobek. A TESLA? Ta má tržní hodnotu cca 5,8 násobek...
3. V roce 2016 u Tesly na sedm miliard dolarů tržeb měla přímý náklad tržeb 5,4 miliardy USD. To znamená, že hrubá marže byla nějakých 1,6 miliardy USD, tedy zhruba 22 procent.Ovšem dalších 1,42 miliardy spolkly nepřímé náklady, jako je podpora prodeje, marketing, administrativa a další. A dalších 834 milionů dolarů náklady na výzkum a vývoj. Čímž se firma dostala do ztráty 667 milionů dolarů.
Zajímavé je srovnání s rokem 2015. V tomto roce automobilka prodala o tři miliardy dolarů méně (tržby), ovšem celková bilance byla podobná (ztráta 716 miliard USD). A to jsme na úrovni EBIT, kde nemáme započtené nákladové úroky.
4. Posledních deset let investovala TESLA do vývoje necelé cca 3 milardy USD. Pro představu, Daimler za shodné období proinvestoval do vývoje cca 31 miliard USD...
5. Při tržní hodnotě přes 51,4 miliardy dolarů se Tesla obchoduje za přibližně 10,3násobek své účetní hodnoty připadající na akcii. Co to znamená? Znamená to, že když od majetku připadajícího na akcii odečteme dluhy, tak cena akcie je 10,3krát větší než tato hodnota. Jinými slovy asi 90 procent ceny akcií tvoří takzvaný goodwill. Ten představuje diskontované zisky, co automobilka vydělá v budoucnu. To znamená, že čistá současná hodnota budoucích zisků je nějakých 46 miliard dolarů. A co třeba Daimler? Při svých 153 miliardách eur obratu dělá čistý zisk po zdanění 8,11 miliardy eur. To je v přepočtu řekněme 8,5 miliardy dolarů. Hodnota goodwillu Tesly je tedy rovna 5,7násobku zisku jedné z nejúspěšnějších automobilek, která má 18krát větší tržby než Tesla. A jaká je hodnota Daimleru? Pouhých 14 miliard dolarů.
6. Automobilky jsou obecně vzato relativně zadlužené firmy. Hodnota jejich finanční páky se pohybuje mezi hodnotami 2 až 5, nejčastější hodnota mezi velkými hráči je okolo 4. Tesla v tomto směru není výjimkou. Hodnota její finanční páky je 4,77 neboli cizí zdroje připadají na 79 procent hodnoty aktiv. Firma s takovým zadlužením je pochopitelně v situaci, kdy si nemůže dovolit žádnou větší chybu. Výrazně lépe na tom jsou zejména japonské firmy Toyota a Honda, jejichž zadlužení se pohybuje lehce přes 60 procent hodnoty majetku. Německé automobilky Daimler, VW a BMW se pak pohybují okolo 76–78 procent. Ovšem důležitý je pohled na dluhy i v poměru vůči ziskům. Tesla nemá žádné. Daimler, který dluží 77 procent, pokrývá úrokové náklady svým provozním ziskem 37krát.
Jedná se pár čísel a informací, které lze snadno vygooglit a slouží pro představu, v jaké situaci se TESLA nachází a hlavně do budoucna nacházet bude...