Tak jsem po cca 9,5 letech a 80 tis. km měnil první! (spálenou) žárovku na G5 GTI. Palubní počítač napsal vadnou levou brzdovou, mě ale nesvítila ani levá polovina levého koncového kruhu. Počítal jsem s tím, že tam bude klasická dvouvláknovka 21W/5W, ale bylo mi divné, že by odešly obě vlákna najednou.
Prvním překvapením bylo, že se k žárovce nedostanu přímo ze zavazadlového prostoru (tak jako u G2, G3, G4, G6 a většiny dalších aut), ale že musím úplně demontovat světlo z karoserie. Druhým (ještě větším) překvapením byl fakt, že se pro koncové i brzdové světlo používá jednovlákonová! žárovka 21W. Pro koncové světlo je její vlákno pouze méně nažhavené a při brzdění se nažhaví "naplno". Koncové světlo má tvar kruhu a je tvořeno dvěma půlkruhy (levý/pravý) a při brzdění se více rozzáří vždy jen vnější půlkruh, přesto i ve vnitřním půlkruhu je také 21W žárovka s nižším nažhavením, což by mělo logicky zvyšovat její životnost. Vzhledem k tomu, že ty žárovky svítí hned při zapnutí zapalování a nejdou nijak vypnout (nastavené denní svícení), tak vydrží fakt dlouho, protože ze čtyř mi odešla zatím jen ta jedna, navíc z páru, který je více zatěžován díky zapojení i do brzdových světel.
P.S. Ptal jsem se u nás dlouholetého prodejce autopříslušenství a ten mi tvrdil, že se s takovým řešením (jedno vlákno pro dvě různě silná světla) zatím nesetkal. Tak buď je podobně naivní jako já, nebo je to řešení poměrně hodně "vzácné".