Z praxe
Stal jsem se majitelem Toyoty Prius 2016 a měl jsem i všechny předešlé modely. Tento model je zase o mnoho lepší. Jízda je tišší, klidnější, úspornější a po dokončení cesty vystupuji zcela svěží. Poděkování Toyotě, že dokáže vyrobit vůz, který potřebuje minimum příkazů i financí od řidiče, aby dojelo do cíle.
Pár postřehů:
Co oceňuji nejvíce?
1. Během cesty (v horách, městech i dálnicích) ovládám pouze plynový pedál a brzdu.
2. Žádné cukání při automatických změnách převodů a přepínání mezi pohony na elektřinu a benzínovým motorem - zcela klidný běh.
3. V kolonách a ve městech bezhlučný a plynulý pohyb i se spuštěnou klimatizací (ta je elektrická). Ostatní účastníky provozu a okolí neobtěžuji výfukovými plyny, pachy a prachovými časticemi zplodin.
4. V garáži nezanechává žádné výfukové plyny.
5. Zpátečka je na elektrický pohon - jemné a přesné couvání.
6. Ukazatelé spotřeby nelžou - první tankování 930 km 36 litrů benzínu. Velký obdiv jak auto dokáže efektivně zužitkovat dodanou energii.
7. Standardní prvky výbavy HUD, adaptivní tempomat, automatická dálková LED světla, dokonalý audio systém. Moderní a užitečná výbava odpovídá roku výroby, nepřiplácím na "nadstandardy".
8. Náklady (nejde jen spotřebu) na ujetý kilometr v této třídě jsou bezkonkurenčně nejnižší.
9. V zavazadlovém prostoru více místa, než u minulých modelů Priusů.
Prius není určen pro řidiče, kteří:
1. jsou přesvědčeni, že když neběží motor, není možné s autem jet.
2. detekují závadu na klimatizaci, když motor a klimatizace nevydává žádný hluk.
3. si myslí, že auto s řadicí pákou, se třemi pedály a minimálně se šesti rychlostními stupni z něho udělá lepšího, či rychlejšího řidiče. Jeho umění zmáčknutí spojkového pedálu, zařazení rychlostního stupně a puštění spojkového pedálu při současném zmáčknutí plynového pedálu nemůže nahradit elektronika.
4. rádi radí (manželce) jaký rychlostní stupeň by měla mít zařazený a ten, který je zvolen, je nevhodný, protože motor vytáčí, nebo podtáčí.
5. se rádi pochlubí při pivku, že jim odešlo turbo a dali za něj xx litrů, že museli měnit nějaký (asi rozvodový) řemen, že jim odešlo vstřikovací čerpadlo, že jim zamrzla nafta, že se jim přehřál motor v zácpě, protože měli puštěnou klimošku, že dolejvají olej do motoru a litr stojí pětistovku, ...
6. patří, nebo chtějí patřit do nějaké tlupy (korejská, čtyřkruhová, boleslavská,...) a nemohou ji z jakýchkoli důvodů opustit.
7. neunesou dotazy typu: Tak jsi zase tady s tím trolejbusem? Kde máš dráty? Ekolog dorazil. Na to odpovědět nelze.
8. podléhají reklamním frázím a nesmyslným slovním spojením: jednoduše chytré, české auto, německá kvalita, svalovec, působivý, vybroušený vzhled, elegantní charakter, ladné křivky,...
Upozornění: Nepůjčovat manželce - budete jí muset opatřit Priuse také.