Ano, točivý moment a jeho křivky jsou obvykle v dolní části nereálné, ale zase je to relativní. Nedávno jsem narazil někde na článek o měření motorů a v podstatě jde o metodiku, kdy ty tovární grafy jsou křivky motoru v zátěži. A ty vychází výrazně lépe , než když to z minimální zátěže natvrdo zadupneš.
Ve druhém případě skutečně nedostaneš deklarované (a často již maximální) hodnoty v dnes běžně udávaných 1.500 - 1750 ot., ale reálně to pocítíš až někde okolo 1800 - 2.000 ot., protože motor potřebuje nějaký čas se naplno nadechnout přes turbo a mezitím i zrychluje "atmosféricky".
Rozdíl je ovšem v případě, že motor v (plné) zátěži už máš a padají ti otáčky (třeba v prudkém stoupání). Zde ten deklarovaný krouťák směrem dolů turbo udrží výrazně déle.
Tohle jsem si ověřil na svých současných autech se stejným motorem, kdy v tom těžším a slabším automat podřazuje v prudkém kopci dokonce ještě později, než já "pocitově" řadím v lehčím a výkonnějším manuálu. A v případě automatu jde o ameriku, žádný diskuzně oblíbený bruselský ekovýstřelek.