Dík za ohlasy i přání… Grafů jsem si udělal víc, to je jen ten nejzákladnější… né že bych podle toho přímo jezdil, ale je to takový lepší pocit, když aspoň tuším, co se s motorem a převodovku zrovna děje, kam asi spadnou otáčky a moment, když přeřadím, atd.
Mám za to, že ty dlouhé převody nejsou dnes zas tak ojedinělé… tuším že např. Focus 92kW by měl taky vytočit trojku až ke 150 kmh. Pravda, Focusu (nebo koncernovým TSI) pomáhá v nižších otáčkách turbo. Ale i tak není ten moment turbomotorů 1.0 či 1.2 příliš vyšší oproti civicu, který se to snaží dohánět zas větším základním objemem. Myslím, že pokud už by se jelo „na krev“ a přeřazovalo by se až v červeném poli, atmosférický motor by příliš nezaostával za stejně výkonnými turbomotory… jen trošku – turbomotory mají většinou plošší tvar konce výkonové křivky, kdežto výkon atmosférického m. okolo výkonové špičky víc kolísá – třeba u civicu při řazení (od dvojky do pětky) až v omezovači mi to průměrováním vyšlo na střední výkon cca 97 kW (nominálních 104 kW je jen špička křivky). Ale to jsem odbočil.
Opravdu, pokud by se chtěl člověk v civicu naplno vyřádit na okreskách, tak využije jenom tu dvojku, trojku jen za cenu hrubšího porušování 90 kmh limitu. Na druhou stranu – při normální jízdě lituju kolegy z práce, kteří ve svých atmosférických autech musí řadit 3 (nebo 4) už tehdy, kdy já si ještě vystačím s dvojkou. Ta delší jednička i dvojka se v civicu při klidné jízdě opravdu hodí – trojku dávám obvykle těsně před dosažením 30 km/h… a to nastane i při klidném stylu velice brzo od rozjezdu. Člověk tak neřadí zbytečně často převody, které stejně využije jen na pár okamžiků.
A k té podobnosti 3 a 4… v otáčkách to udělá pokles o 19%, stejně jako při řazení 4-5 (až u 5-6 je pokles menší, jen 15%). Na ty lehčí převody auto samozřejmě zrychluje rychleji, takže to někdy svádí trojku o chloupek dýl podržet a dát tam rovnou 5. Ale třeba na zdejší rozbité městské dlažbě (rychlosti 30-40 km/h) se střídání mezi 3 a 4 výborně hodí. Stejně tak při předjíždění – když je méně času, tak raději 3, jinak podřazuju pouze na 4.
To zpoždění elektronické odezvy plynu se u civicu projevuje i ve vyšších otáčkách, i když tam se mi to nezdá tak výrazné. Těžko se to odhaduje – jestli je to 0,2 s nebo 0,3 s… to netuším asi ani nikdy přesně nezměřím. Ale není to zas tak strašné – při testovacích jízdách (Rapid-Civic-Focus) jsem si toho vůbec nevšiml a asi bych neřekl, že je to u Hondy horší. Spíš jsem to zaznamenal až později po čase, když jsem se v klidu víc zaměřil na to, jak koupený civic opravdu reaguje. Prostě si myslím, že by to šlo i rychleji. Ale chápu, že emise jsou emise a vše tak potřebuje trošku času navíc, aby každé pootevření klapky proběhlo ideálně sladěné se vstřikováním, atd.
Dík, Tobě tež ať se daří!
;-)