No, takhle tam záleží na tom, jaký typ toho ventilul máš, kdyby jsi to vyfotil, tak Ti přesně řeknu, který to je.
já osobně si myslím, že Tě ale nákup té druhé sady ventily nemine. Jak jsem Ti říkal, ono Tě to prostě donutí. Já od nějakého června chodím na školení po všech možných výrobcích ventilů, po všech legislativách, říkali jsme si jak to půjde obejít a pak přišla realita a velký prd.
Prakticky máš dvě možnosti. Buď je tam kovový TPMS ventil, jaký si měl asi na laguně. Tento typ měli fordy se starou řídící jednotkou a to jsou mondeo jako máš ty, galaxy/smax a kugy si nejsem jistý, mám pocit, že taky, protože už je dost stará, ale pokud se neplánuje nějak brzy nový model, tak může mít už překodovanou řídící jednotku z nového focusu (prostě toho co se dělá ty tři roky myslím) a v takovém případě budeš mít gumový tpms ventil.
a mezi nimi jsou tyto rozdíly.
Jelikož ty kovové bývaly u toho mondea a spol za příplatek, tak byly kvalitnější, měli jednu centrální jednotku a ta sbírala data, posílala to do palubovky a tobě to na displeji ukazovalo přesné hodnoty tlaku na každém kole. Tohle ale z legislativy EU vypadlo, jediné co zůstalo za povinnost je to, že to musí ukázat ztrátu tlaku na konkrétním kole, proto z té legislativy vypadlo úplně to abs, jako měli bavoráci a vw, protože ten fungoval tak, že ti na displeji jen rozsvítil kontrolku a ty jsi nevěděl na kterém kole to je. ale TPMS ventil napsal přesně, které a o kolik. další výhoda toho kovového ventilu byla, že když jsi si doma přehodil kola sám, tak se to automaticky spárovalo podle pozice kola, tzv. auto self a po 15 minutách jízdy si to našlo i pozici.
A jak už to tak bývá, tak výrobci když to začalo být povinné, tak museli snížit náklady, tak se udělal nový tpms ventil, ten pryžový, který je levnější a stojí těch cca 1000 kč s DPH jako mají focusy. Ten už neukazuje přesnou hodnotu tlaku, ale jen pozici defektu, jak přikazuje EU. Nevýhodou toho je, že si tento ventil sám nenajde pozici při přehození kol, takže aby jsi nemusel na to překodování, tak bys ho musel mít pořád na LP, LZ, PP, PZ. což je na *.
Nevýhodou těch ventilů obecně je, že jejich kvalita vlivem povinnosti šla tak akorát do *, takže se musí každou zimní sezonu servisovat (kvůli soli) a ob dvě letní, musí se vyčistit tělo ventilu u ústí, jak z venku tak zevnitř vyměnit těsnící gumička a matice. ta opravná sada stojí nějakých 250 kč na jeden ventil. Pryžový vydrží o něco déle a pak se vymění to tělo ventilu celé a to stojí asi 100 kč jeden.
Pak jsou v tom baterky do hodinek zalisované, takže když zdechne, tak se to musí vyměnit celý. Další nevýhoda je, že ten ventil se při defektu rozmlátí na kaši, protože ta patka gumy ho vevnitř zničí, takže i když nerozjezdíš gumu a dá se použít, tak ventil nikdy, protože jakmile ta patka povolí, tak od gumy je tak 4 cm,takže ta patka to rozseká. u nízkých profilů stačí i jen trefit díru u ventilu a při troše štěstí ho rozmlátíš taky, jak se ta guma prohne, tohle jsem zažil z Panamerou, když jsem jel pána vysvobozovat, to bylo moc fajn, venku byly takový ty zimní sračky a navíc neděle večer.
Co se týče toho ježdění bez. To je možnost, že to prostě vydržíš a budeš na tom jezdit se svítící kontrolkou. podívej se, ve kterém měsíci je technická, pokud v létě, tak bych na nich jezdil v létě a v zimních je neměl. Pokud opačně, tak opačně:-)
Pokud ten ventil 15 minut nejede a je v klidu, tak se uspí, takže baterka se nevyčerpává. Jakmile s kolem zatřeseš, tak se ventil probudí a začne fungovat.
Výrobci ale mezitím EU dost obcházejí, viz VW, který má to TPM + a vyvinul ho spolu s continentalem VDO, na tzv, kroužku v náboji mezi nápravou a tlumičem, nebo nějak tak to funguje, zatím na tom sjíždí rapid a nová fabie, jak to bude u superba III to se ještě neví, pokud bude mít stavitelný podvozek, jako některé audiny, tak to bude v tlumičích a v čidlech světlé výšky.
Nicméně takový průkopníci ventilů TPMS jako jsou renault, peugeot a citroen, který s tím vysírali už před 10 lety od příštího roku také přechází na TPM+ jako VW.
Takže loby amerického schraderu a leštění klik v bruselu se trošku vymyká kontrole. Navíc přicházi i neorigo ventily pomalu, které mají zatím své mouchy a především u fordu dochází ke ztrátě signálu mezi ventilem a řidící jednotkou a někteří výrobci ventilů sice tvrdí, že jsou spárovatelné, ale třeba zrovna schrader se s fordy nespáruje..
Nejsmutnější to má zatím chudák hyundai, který mimo nějaké modely, neumí jiné než originální akorát aligator jde u ix35, ostatní musí mít origo a stojí asi 2100 jeden.
přitom pro bezpečnost provozu stačilo uzákonit, že všichni musí mít senzory přes ABS čidla s rychlejší detekcí ztráty tlaku. to výrobci udělat mohli, to čidlo ABS nebo ESP na to připravené bylo, ale nezvládlo poslat signál o konkrétním kole.
Další problém je, že ne do všech disků ty ventily jdou namontovat. Ty disky na to musí mít speciální vybrání a upravený HUMP, aby ten ventil nešel přes hump a nedošlo tak k poškození při montáži a demontáži, nebo se ten ventil neopíral o disk a neohýbal se....
Nejvíc se na to těší pojišťovny, ty jakmile to tam nebudeš mít, tak hodlají krátit plnění. cokoliv co bude souviset s koly při té bouračce a to i nedobrždění na mokru, tak půjdou po ventilech, to už všichni zástupci pojišťoven řekli. STK tím, že to dostali jako závadu typu C, tak prostě potom půjdou, protože to bude zakotveno i ve velkém technickém průkazu, jako povinná výbava podobně jako počet airbagů a abs.
Nejhorší je, že EU pořád dává příklad tu svinskou ameriku..jenomže i v té pitomé americe už je tohle zaostalý systém. To co se používá tam je o dva kroky dál, ti to totiž mají v čepičkách ventilu, která bez spec. adaptéru nejde odmontovat, takže to nikdo ani neukradne a ta celá sada stojí 600 kč. jenže to eu přenesla jen paskvil a udělala z toho kočkopes.
Takže výsledek je takový, že já s tím měl v sezoně problém, kam jsem se podíval. Jednak, jaký ventil tomu zákazníkovi koupit a když chtěl celou sadu, tak mu vybrat disky, které budou kompatibilní s ventilem a tohle všechno pospárovat nakodovat. Já osobně to nepovažuju za bezpečnostní prvek, je to velmi křehká věc, která jde do kola, na které jdou ty největší rázy....
Já jsem spočítal, že jen na těch cca 40 autech, kterých se to týkalo teď během řijna a listopadu, ti lidé navíc zaplatili dohromady o nějakých 260 000 kč víc to je dost peněz, než za normálních okolností.
A Ty mi tady pak s bulym budete vyčítat, že unii nerozumím a že to s náma myslí dobře....To se na mě nezlobte je to banda obyčejných *