Je to o mnoha aspektech. Už jen kvůli nízkému ročnímu nájezdu, parkování venku i v mrazech a převážné většině jízd na krátké vzdálenosti je pro mě nafta špatná volba, i kdybych nebral v úvahu další aspekty - jak ty objektivní (kultivovanost a hlučnost motoru, jen pětikvalt), tak i subjektivní, které při správné péči vůbec nemusejí nastat (potenciálně vyšší náklady na servis dieselu, filtr pevných částic...).
Mně konkrétně tohle vše plus výrazně vyšší výkon benzinu 103 kw stojí za spotřebu vyšší o 1 litr. Ale samozřejmě je spousta lidí, kteří jezdí jinak, jinde, na jiné vzdálenosti a parkují třeba v garáži.
Každý vybírá auto komplexně podle svých priorit. Já jsem malý a hubený aktivní sportovec, proto mi vyhovuje nízký dlouhý kombík se sportovním sedadlem až dole u podlahy. Manželka má metr šedesát a děti ani to ne, takže prostorově větší auto nepotřebujeme.
Ale třeba soused má skoro dva metry a dost přes 100 kilo. Do golfa s panoramou (snížený strop) se sotva nasouká a je sranda pozorovat, když se z něj pokouší vystoupit. Do práce dojíždí denně skoro 100 km, z části po rozbitých okreskách, a tak si koupil yetiho 4x4 v dieselu. Oba jsme maximálně spokojeni.
Člověk s postavou někde mezi námi si vybere třeba sportsvana jako nejlepší volbu. Má prostornější interiér, pohodlnější nastupování/vystupování, ale zase menší, kratší a vysoký kufr, což není optimální pro převoz větších předmětů. Taky rozložení hmotnosti napěchovaného kufru třeba při cestě k moři je logicky horší. I spotřeba bude při stejném motoru větší kvůli vyšší karoserii (aerodynamický odpor). Kdo ale hledá větší vnitřní prostor, tyhle drobné minusy skousne. Je to zkrátka o prioritách.
Ještě že je nabídka tak široká a každý si vybere podle toho, co potřebuje :-)