Tentokrát žádná slohová cvičení, rovno k věci. Znojmo jsem neviděl dvojmo, nýbrž docela čistě. Žádné bloudění a přistávám na parkovišti zákazníků. Přicházím přes dlouhý dvůr a hledám JI. Stojí v řadě ostatních Leonů a nebýt výrazných nápisů, sotva bych ji poznal. Začínám chápat Zinovo rozčarování. Na druhou stranu, tahle nenápadnost může leckomu vyhovovat. Jediné (full LED brzy v záplavě dovybavených Referencí zapadnou v davu) co kolemjdoucího vyloženě praští do očí jsou ta 19"kola. Jsou hezká, o to nic, ale takhle naživo mi přijdou ke karosérii až neúměrně veliká. Jako dílo praštěného tunera. Bůh ochraňuj DCC, jak tohle zvládne odtlumit ?
Přivítá mě prodejce a nejprve jdeme okouknout interiér. Usadím se na sedačce s alcantarou a bezděčně vzpomenu na své výhrady už k běžným verzím Leonu (je to veliký krok pro Seat, ale malý pro lidstvo) . Architektura je pěkně navržená.....a celé to zabíjí jednotlivé detaily (výplně dveří, madlo ruční brzdy apod.), takže nakonec usazen v autě za téměř 700t řeším, jestli to náhodou u Suzuki nedělaj líp. Prostě na mě interiér působí dost plastově. Přesouvám se dozadu a jsem ohromen, ano doslova ohromen prostorem, který je za mou sedačkou. Tohle 427 cm dlouhé auto odveze 4 dospělé bez jakýchkoliv omezení. Ale abych byl spravedlivý, Golf to dokáže taky. Kufr v Cupře je hezky objemnej, oproti GTI chybí průvlak na dlouhé předměty, a krycí plato mi znovu velmi důrazně dává na srozumněnou, že na blbosti už peníze nezbyly.
No nic, celkový dojem (exteriér,interiér) 1:0 pro GTI.
Nasedáme.. Nejprve vyzkoušíme DCC, přepínám na Comfort a vyplouváme. A hned velké překvapení. Obavy se nepotvrdily. Cupra jede hladce, přiměřeně komfortně. Prodejce mě navádí na docela dlouhý dlážděnný úsek, takže mám čas přepínat mezi režimy a ani ten nejcuprovější mi nepřijde nepříjemně tvrdý. Snad je to tím, že se mi coby referenční bod v hlavě zažrala jízda s Fiestou ST a ne a ne se jí zbavit. Městská jízda s ní je zřejmě už doživotní zážitek. Každopádně po přepnutí do Comfortu jsou ty 19" hodné jako beránek. Celé to fungování DCC má ale jeden háček. Nemůžu se zbavit dojmu, že GTI to "dává" s 18" Austinama a na standardních tlumičích s prstem v nose.....a jaksi harmoničtěji.
Řízení je dosti lehké, o nějakém citu nemůže být řeč. A pokud se týká nějakého "čtení" silnice, v závěru jízdy jsem narazil na moc pěkně vyježděný koleje ale s volantem to ani nehlo. Na tomhle místě by mi Mondeo z rukou na volantu udělalo vánočku. A teď první kritika. Moc se mi nelíbilo fungování manuálu. A tím myslím práci se šaltpákou. Při přeřazování z 1 na 2 silně zadrhávala, a to samé ale v menší míře i při dalších přechodech přes neutrál. Ale hlavně to z 1 na 2 mě štvalo, protože jsem ztrácel čas při rozjezdu. Navíc při řazení naslepo před zatáčkou se mi párkrát "povedlo" kvalt vůbec netrefit, dráha mě navedla někam mezi. Nic takového jsem u GTI nezažil.
Nástup motoru je skutečně působivý. Zatahuje prakticky okamžitě a neumdlévá. Zcela bez hranic to ale samozřejmě není, o čemž jsem se přesvědčil při jednom až příliš odvážném předjížděcím manévru. Jedna věc je ale jistá, tím, že motor v Cupře přidává 50 koní oproti GTI někde nahoře a točák má stejnej, při tom našem zkušebním ježdění bych to možná vůbce nepoznal. Může být, že jsem ho prostě nepodrobil dostatečnénu průzkumu, ono něco jiného je jezdit sám a něco jiného s prodejcem, který tě nezná a možná se taky bojí. Nedivím se, já bych se na jeho místě bál taky. Takže je možné, že ten nárůst výkonu má význam na okruhu nebo na dlouhých rovinkách, ale tady jako bych ho skoro nezaznamenal. Trochu mě to překvapilo. A následuje další kritika. Nejel jsem v O3 RS, která to občas od novinářů schytá za ten umělej zvuk uvnitř, ale to co se dělo v Cupře bylo tak nehorázně falešný (ne rozladěný ale nepravý), že mi to prodejce ukázal jen na chvilku (plně to "zní" v Cupra režimu, trochu ve Sport, a vůbec v Comfortu) a rychle přepnul režim. Nenechal jsem se odbýt a znovu si to tam vrátil. No a bylo to hrozný. Sám jsem musel po pár minutách uznat, že to nedokážu dál snášet a přepnul jsem se do jiného režimu. Takže pokud někdo kritizuje zvukovody ve Fiestě nebo v Cliu RS, tak ať si jde poslechnout tenhle rezonátor a sklapne navždy. Teď rychle nevím, jestli to má GTI taky, ale pokud ano, tak to zřejmě ve Vlkohradu naladili jinak,uvěřitelně.
A jízdní vlastnosti. To by byl asi jen popis jemných nuancí, ale když to shrnu, pořád se mi zdá, že u GTI je všechno přirozenější, harmoničtější. Že to všechno funguje lépe. Do Znojma jsme se vraceli okreskou s dobrým, ale varhánkovitým povrchem. Tam se mi v zatáčkách zdálo, že Cupra malinko odskakuje, že už toho je na ní moc. Hrozně by mě zajímalo srovnání s 265k verzí na 18"kolech, jestli by to náhodou nebylo lepší. Všichni víme, že méně je někdy více.
Takže závěrem: Cupra určitě nezklamala, ale ani se nedostavil pocit nějakého nadšení "tohlechci", v který jsem tajně doufal. Nebo ne doufal, ale myslel jsem, že by mohl přijít. Co se jízdy týká, s ohledem na mé schopnosti a potřeby, nevidím nic, v čem by Cupra byla lepší než GTI Perf. A naopak je tam pár věcí, co mě štvou už teď. Rezonátor, řadící páka aj. A v dojmových disciplínách (interiér/exteriér) to Cupra s GTIčkem projela.Zbývá jí výhoda nižší ceny a našlapanější výbavy, ale i to je otázka konkrétní konfigurace a nabídky od dealera. A i tady (neříkám že se to ještě nemůže změnit) mám nabídku na zvýhodnění (slevu) zhruba poloviční oproti GTI. Tím pádem se cenové nůžky mezi koncernovými bratránky nerozevírají, právě naopak.