Taky jsem podlehl slovenským Korejcům II
Ahoj všem,
na konci 01/2014 jsem přebzal v autosalonu očekávaný vůz. KIA Ceed kombi 1,6 CRDi Exclusive s příplatkovým paketem ULTRA 3. Po čtyřech týdnech mám najeto asi 3 tisíce km a nějaké první dojmy.
Celkově jsem z auta spíše nadšen byť ne vše je tak jak bych chtěl či očekával. Vystřídal jsem za 30 let již docela hodně aut. Zážitkem třebas bylo vlastnit a řídit Alfu v provedení Quadrofolio s třilitrovým benzínovým šestiválcem, nějakými tuším 220-230 koníky a spotřebou 11-15 litrů. Nemá ale smysl porovnávat neporovnatelné. Porovnávám s Octavií II, model rok 2009 1,6 TDI ve výbavě Elegance a drobnými příplatky v ceně okolo 530-540 tis. Tyhle Octávie jsem v rámci operačního leasingu za poslední 4 roky vystřídal tři.
V čem mi připadala Octavie lepší anebo jiná :
1.) měl jsem lepší pocit z řízení, posilovač tam fungoval trochu jinak a měl jsem pocit lepší zpětné vazby od kol, pocit lepšího kontaktu s vozovkou
2.) o něco lepší filtrování příčných nerovností na vozovce. Oktávka prostě byla o něco lepší kočár (KIA je tvrdší ale mně konkrétně tohle nevadí, ba spíš naopak. Kdo ale čeká luxusnější jízdu, byl by asi spkojenější v Octavii II)
3.) velikost kufru (pokud člověk ale velký kufr potřebuje) a lepší zpracování háčků na zavěšení nákupních tašek
4.) propracovanější palubní počítač z hlediska funkčnosti a množství informací, které od něj dostanu (u Ceeda je např. jen jedno měření průměrné spotřeby tzn. že např. při nějaké delší cestě si nemohu změřit data o průměrné spotřebě a další údaje o cestě aniž bych nemusel vymazat data z předchozích období, anebo že bych nepřišel na to, jak na to ??)
Tím ale výčet předností Octávie II končí, alespoň tedy z mého pohledu.
k samotnému Ceedu :
Motor - už mě nebaví závodit a jsem spíše klidnější řidič s plynulým stylem jízdy. Nemám rád jízdu brzda plyn. Rád mám ale pod kapotou určitou rezervu pro případ, že fakt spěchám, chci předjet apod. Motor 1,6 CRDi je dle mého víc než podařený, je tichý, velmi dobře reaguje na plyn, už v prvních stovkách km jezdím za průměrných 5,8 litrů s nezajetým motorem (50% jízd mimo město). Jezdí se mi s ním mnohem lépe, než s koncernovým 1,6 TDi. Co mě ale překvapilo stejně jako některé novináře při testování tohoto auta - kde jsou ty koně???, Je sice fakt, že i poměrně strmé a dlouhé stoupání s nezatíženým autem jezdím se zařazeným 6.rychl.stupněm, ale pokud má koncernová 1,6 TDI 77kW, odhadl bych motor v Ceedu na 85kW, rozhodně ne na 94kW. Je ale docela možné, že po 10-15 tisících kilometrech dostane rozum a začne vypadat jako 130 koňový motor. Pokud ne, uvažuji velmi vážně o přečipování, zřejmě u společnosti AutoChip, kteří inzerují načipování na 108kW.
Brzdy - naprosto skvělé. Perfektní účinek, dobře se dávkují. Údajně ale u Ceedů na 17"kolech jsou větší kotouče vepředu oproti nějakým základním verzím. Nemůžu na auto tudíž dát 15"disky. Lze jen 16" a 17". Nevím nakolik tahle drobnost ovlivnila účinnost brzd, ale ty na mém autě jsou perfektní.
Nechal jsem na doporučení prodejce nampntovat přední i zadní zástěrky, jelikož zimní 16"ALdisky jsem koupil jinde a trošičku více lezou ven než originály. V zájmu ochrany laku na bocích jsem je nechal namontovat. Cena za sadu okolo 1.600,-, vzhled a funkčnost perfektní. Jejich účinek je znatelný, boky auta jsou teď čistější.
Při pootevření předních oken za jízdy v dešti do auta docela teče. Pořídil jsem za asi 800,- ofuky na všechny okna. Vypadají na autě dobře, fungují, větrání je příjemnější, do auta neteče ani nefouká. Při rychlostech okolo 120km/hod a výše se ale projevují zvýšeným aerodynamickým hlukem (je to ale únosné).
Světla - adaptivní xenony. Nesvítí špatně ale čekal jsem víc. Dosud jsem ale nikdy neměl auto, kterému by se při jízdě natáčely světla do zatáčky. Tahle vlastnost je luxusní a to, že při jízdě do zatáčky vidím "za roh" je skvělé.. Nějaká Corner funkce tzn. přisvěcování mlhovými světly se tomuto nemůže vyrovnat.
Zjišťuji, že mít nádrž na levé straně je velmi příjemné. Přestaly se mně týkat fronty na pumpách v době špičky.
Kufr - domnívám se, že velikost 528 litrů (či kolik to KIA udává) je celkový objem včetně přihrádek pod podlahou. Čistý objem kufru nad podlahou odhaduji tak na 450 litrů. Mně to ale dostačuje. Na dovolenou, pokud jedeme autem, konzervy nevozíme: pro dodinu s malým dítětem, kdy je potřeba všude tahat kočárek, později trojkolku apod. tohle bez střešního boxu může být problém. Ale to je opravdu individuální.
Posilovač řízení anebo spíše můj pocit z řízení není úplně ideální, ale je to zřejmě věc zvyku a rozhodně to nevidím jako něco, co by mi kazilo dojem z auta jako celku. Jízdní vlastnosti mi ale připadají skvělé, V zatáčkách podvozek drží jako přibitý, auto se nenaklání. Se Ceedem jezdím serpentiny raději než Octavií a víc si to užívám. Tvrdší podvozek je sice oproti Octavii méně komfortní, ale jízda s ním je skvělá a mně to tak vyhovuje.
Volant - uvítal bych kdyby byl věnec trochu masivnější, ale zase - je pocit a nevyboičuje to ze standartu u jiných aut. Jinak volant O.K., ovládací prvky rozumně rozmístěné. Je jich docela dost ale opět - je to o zvyku.
Ovládaní světel, stěračů apod. - naprosto bezproblémové. Bezklíčový vstup a startování je docela fajn vychytávka ale asi bych bez ní uměl žít byť je to funkce zpříjemňující život. Multimediální panel je skvělý a nemám připomínku. Navigace, rádio s CD je v pohodě, ovládání intuitivní. Nejsem ale nadšený ze zabudovaného handsfree. U Octavie to bylo z hlediska funkčnosti lepší. První co mě překvapilo bylo to, že příchozí hovor se neohlašuje tónem v reproduktorech, Oznámení na displeji se sice zobrazí a ztlumí se rádio, ale já se na displej během řízení moc nedívám a rádio ne vždy je puštěné anebo ho ne vždy plně vnímám. V servisu si s tím moc rady nevěděli ale dobře mi poradili na horké lince na info mailu KIA. Odpověď do tří dnů a vysvětlení jednoduché. Hlasitost vyzvánění je z výroby nastavena na nulu a zvýšit jí jde jen ovládáním hlasitosti v momentě, kdy mi někdo právě volá... Tohle mě prostě nenapadlo. Teď už to sice funguje, ale..., místo nějakého vyzváněcího tónu se ozývá jakási divná melodie a se zpožděním 10-15 sekund oproti vyzvánění samotného telefonu. Samozřejmě řidič v autě slyší vyzvánění samotného telefonu..., ale ne vždy, když je třebas telefon v kapse zimní bundy na zadním sedadle, v kufříku, kabelce...
Ještě jsem snad neměl auto, kde by nebyla možnost zastrčit zelenou kart apod. za stínítko řidiče. U Ceeda bohužel nelze, není kam. Leda tak přilepit žvýkačkou.
O středové loketní opěrce mezi předními sedadly už to ho bylo napsáno hodně. To se jim prostě nepovedlo ani trochu a to ani u příplatkové, která je posuvná směrem vpřed. Ale není to nic, na co by se nedalo zvyknout a naučit se s tím žít.
Naprosto skvělá jsou ale sedadla. Vzadu jsem ještě neseděl, odtamtud holt nedosáhnu na pedály, ale přední sedadla jsou excelentní. Hovořím ale o sedadlech s el.ovládáním a pamětí. Díky možnosti zvedat odděleně přední či zadní okraj sedáku (což neměly ani některá má předchozí auta za více jak dvojnásobnou cenu) se dá najít optimální poloha za volantem velmi dobře. Sedadla svým tvarováním, přiměřenou tuhostí a možností ovládání u mně mají 100 bodů.
Asistent rozjezdu do kopce je jak zjišťuji příjemný i pro zkušenější řidiče, kterým tento úkon nečiní problém. Akorát jsem nějak nepochopil proč někdy funguje a někdy ne. protože ho ale de facto nepotřebuji, nezabývám se tím. Je to zřejmě o úhlu sklonu terénu apod. ale nezkoumal jsem to.
Parkovací kamera v provedení KIA - naprosto bez výhrad, funguje skvěle. Parkovací asistent - naprosto skvělý. Po třiceti letech za volantem bych se bez něj obešel, ale nakonec jsem ho začal používat i já. Nemuset vytáčet hlavu na všechny strany, hlídat abych kolo neodřel o obrubník apod. mě přestalo u tohoto auta bavit. Když to za mně udělá automat, proč ne..., pustím volant a nechám ho zaparkovat aniž bych se tím zabýval. Samozřejmě ale jen tam, kde je podélné stání u chodníku. U Hornbachu mi do parkoviště sám nezajede.
Už mě nic moc nenapadá. Shrnutí na závěr - po měsíci se Ceedem v kombíku bych se do Octavie už vrátit nechtěl. Ceed za 525 tisíc mi nabízí mnohem více, než Octavia za podobné peníze. Jezdit se Ceedem je pro mě větší radost. Octavie mě nikdy nezklamala a považuji ji za velmi dobré auto. Cenová politika Škodovky mi ale nevoní. Jezdit se Ceedem je docela radost a užívám si to. Svého rozhodnutí nelituji a spíše jsem rád, že jsem přešel do týmu KIA... Mějte se