Je libo GTi nebo snad pravé GTI po francouzsku ?
Ale kdepak, nesvačil jsem "houbičky" ani nepopil něco dobrého moku, to jen v titulku přednaznačuji své dojmy.
Totiž dnes jsem, kromě pracovních povinností, měl možnost srovnávat při jízdě dva konkurenty ze stáje malých hot-hatchů. Peugeot 208 GTi a (díky majiteli, autorovi zdejší skvostné recenze) také Clio RS nové generace.
Předesílám, že to má háček. Vlastně dva. Za prvé jízda s 208GTi proběhla výhradně po městě, dá-li se tak oblast Stodůlek a okolí nazvat, a tudíž mé dojmy možno brát pouze jako základní a není možno z nich dělat bez další zkoušky žádné závěry. A za druhé, Clio RS jsem neřídil. Tady bych ovšem podotkl, že jízda to byla natolik zkušební jak jen to šlo a o autě mi poskytla velmi věrohodné informace.
Zevnějšek GTi už nebudu dále řešit, interiér působí ve srovnáni s FieSTou (ještě před jízdou s GTi jsem si dnes stihl u dealera osvěžit statické dojmy z FieSTy) rozhodně hodnotněji, útulněji a je lépe zpracován, byť celkové uspořádání a styl nejsou mým šálkem čaje. Při jízdě mi i přes malý volant znovu vadil nedostatečný výhled na už tak celkem drobné přístroje, musel jsem se buď přikrčit nebo naopak natáhnout. Naštěstí to zachraňovalo digitální zobrazování rychlosti na displeji.
Jinak pro mě ovšem 208 GTi byla celkem vzato zklamáním. Jistě, ve městě mi toho nemohla mnoho předvést a kromě pár kilometrů po pražském okruhu, několika ostřejších nájezdů a sjezdů, zkoušení akcelerace a pružnosti, se dalo tak maximálně hodnotit jak auto zvládá městský provoz co se týká komfortu. A s tím si poradí povětšinou velmi dobře. Ostré přejezdy a příčné prahy sice "ocení" bouchnutím, většinu nástrah našich silnic ale filtruje bez zaváhání. 208 je dobře odhlučněná a utlumená. Sedadla jsou dosti komfortní a ani objemnější člověk nebude mít problém. Navíc se i přes zvýšené bočnice dobře nastupuje a vystupuju. Až sem je všechno v pořádku.
Problém je v tom, že vyloudit z GTi nějaké emoce bylo v daném prostředí nad mé síly. I přes drobné zaváhání v nejnižších otáčkách motor žene auto kupředu, ovšem převody jsou hodně dlouhé. A i přes intenzivní práci s ledovou (pro GTi stojící přes noc venku rukavice nutné !!!) řadicí pákou, jsem nedokázal do sebe nasát jiný dojem než že jde o rychlé, ale zcela běžné auto. Motor je utlumený a uvnitř slyšíte jen mimimum z jeho práce. Navíc ani ty odšťuchy po podřazení nejsou nijak dramatické, spíš taková klidná síla. Něco co už mám v poněkud větším balení doma v garáži. Zkrátka, ten chladný projev GTi pro mě byl velikým zklamáním. Ale jak jsem už předeslal. Chystám se na OPRAVDOVOU zkušební jízdu v okolí Mělníka, odkud je jen pár kilometrů na překrásnou "silnici smrti" Liběchov-Dubá, a teprve potom vyřknu nad GTi definitivní ortel. Zatím je to pro mě svým projevem spíš warm-hatch, který se bojí, aby někoho nevyděsil.
Poněkud znervózněle čekám na parkovišti dealerství a vyhlížím černé Clio RS. Už přijíždí a vzápětí se zdravím s majitelem B.B. Nasedám na místo spolujezdce a hned na první dojem musím ocenit sedadlo, do kterého zapadnu ideálně. Záda ani sednice se nedokážou posunout do strany a přitom jim bočnice nehrozí torturou jako ve FieSTě. B.B. je prakticky stejně vysoký jako já, s postavou iudexe - jen pro představu. Díky navigaci na R-linku majitel vyhledává příhodnou silničku a vyrážíme. Než se k ní dostaneme, majitel mi několikrát názorně předvede, že motor i v městských rychlostech může dělat pěkné divadlo, pokud chcete. Když nechcete, jen tak pobublává. Sám majitel označil ve své recenzi hnací řetězec GTi za o něco údernější než je v CRS, já bych to prozatím viděl vlastně naopak. CRS mě po krátkém pobídnutí plynem zatlačí do sedaček, reaguje bezprostředně a svižně. V mezičase ještě obhlížím interiér. Mně osobně se interiér v Cliu líbil už po uvedení modelu. V CRS je samozřejmě trochu ozvláštněný a až na některé problematické (protože ne příliš povedeně provedené) detaily mi sedne. Následně se vymotáme přes dlážděnou a záplatovanou část Ořechu a zde se plně projevuje ta zmiňovaná "vyměklost" CRS. CRS je za pomoci speciálních tlumičů schopno ještě většího komfortu než GTi, několik pozdě zaregistrovaných retardérů a jeden naprosto příšernej přejezd to jen dokazuje. Přitom CRS nepůsobí nijak rozbředle, stále jde o sympaticky tuhou konstrukci. Následuje úsek se zatáčkami a řidič se do toho začíná opírat. Snad až příliš vzhledem k vlhké a částečně zabahněné vozovce, výsledkem čehož je jeden neplánovaný smyk a ještě pár zavlnění zadečkem. Jedeme v režimu Race, motor předvádí zvukové divadlo, při přeřazení pod plným plynem si nádherně zachrchlá do výfuku a já si v duchu lebedím. Pozorně sleduju kritizované samovolné řazení dvojspojkové převodovky, které se samozřejmě v tomto režimu nekoná. Tady bych odkázal na svezení s white labelovým pětkovým GTI s DSG. Stejně jako v jeho případě dvojspojka v Cliu poslouchala řidiče na slovo. Rychlost si srovnávat netroufám, ale v CRS v režimu Race rozhodně pomalá není. B.B. si řadí dle libosti voličem, protože jak mi i názorně předvádí v jedné zatáčce, na pádla někdy jednoduše z volantu nedosáhne a stejně mu řazení voličem pocitově vyhovuje víc. Na volných silničkách dává vyniknout inspirativní dynamice a následně i výborným brzdám. Ty pak vyzkoušíme i neplánovaně při náhlém odbočování auta před námi a musím potvrdit, že jsou výborné. Cestou zpátky najíždíme na vyhledanou silničku přes Solopysky a dva motorkáři před námi nás utvrzují v tom, že jsme správně. Bohužel na silnici je drobný štěrk a motorkáři kromě toho, že jedou jak s hnojem, pardon s Harleyem, ho na nás začínají házet. Takže na chvilku stavíme a teprve pochvíli mi B.B.předvádí pořádný rozjezd. Ještě před závěrem je mi předvedena jízda po dálnici, kde hluk motoru po překročení 110 km/h v ustálené rychlosti zázračně utichne a cestování po dálnici se nijak nelyší od běžné produkce.
Závěrem chci poděkovat majiteli CRS za to, že mi předvedl i tu druhou, po právu hot-hatchovskou stránku nového Clia RS, kterou mnozí testéři zřejmě vůbec nenalezli. Ve světle těch jízdních zážitků se o to více jeví absurdními některé závěry z již uveřejněných testů - zejména z toho "slavného" opusu Světa Motorů. Autoři těchto nesmyslů by si měli nejprve uvědomit, že nové Clio RS je autem hned tří tváří, přesně podle nastavení jízdního režimu, a podle toho se i chová. Může být milým beránkem vaší manželce, může být ostřejším autem vašemu tchánovi a může být i pravým hot-hatchem pro vás. Momentálně je podle mého právě CRS a nikoli GTi ekvivalentem G-GTI ve třídě malých aut. Senzačně univerzální a rozhodně ne nudné auto. Dnes zcela zřetelně BRAVO RENAULT ! ;-)