Hezké ráno, děkuji za pochvalu a musím se stejně vyjádřit i k tvé Jettě, je to parádní neokoukané auto, které se mi vždy líbilo (v té hnědé vypadá skvěle).
S 1.2 TSI (77kW) jsem se projel, se slabší 1.4 TSI (90 kW) bohužel ne. I když to bylo jen 30 km v předváděčce a podle toho se nedá přesně hodnotit, beru tyto dva motory pro srovnání. Papírově je to všechno plus/mínus velmi podobná kategorie ale v reálu se ukazují právě rozdíly v charakteristice. Koncernový motor mi připadal při jízdě více uhlazený, jemný a kultivovaný. 4 válec má rozhodně sametovější chod a křivka výkonu působí pocitově vyváženěji (opět musím vyzvednout koncernové řazení, které je pocitově trochu přesnější a jemnější, není to zásadní rozdíl ale u Fordu ty kvalty prostě nepadají tak s citem, najezdil jsem hodně s Octávií a tam to platilo taky).
Oproti TSI je 3-válec, když se vytočí tak trochu jako "pouliční rváč", nebere si servítky, vytáčí se rychleji a do vyšších otáček a do interiéru pouští basovější, chraplavý zvuk (už jen tohle "přidává" na rychlosti :). Papírově je napřiklad Golf 1.2 TSI o 130 kg lehčí než Focus, zpřevodování je taky jiné protože u 130 km/h točí Ecoboost zhruba o 100-200 otáček míň, Ecoboost má křivku krouťáku delší od 1500-4500 oproti 1.2, kde je kroutící moment slábne při 4100 rpm. Rozdíl 2 ventily vs 4 ventily na válec je další plus pro EB. Navíc má Ecoboost krátkodobě po dobu 30s tzv. overboost na 200 Nm, u 1.2 TSI je to max 174 Nm. Po přesednutí z 1.2 TSI to byl hned první dojem, Ecoboost působil jako živější, točivější motor s hrubším chováním a pocitově jsem jel s autem dynamičněji. Samozřejmě bavíme se o rozdílu výkonu zanedbatelných cca 10-15%, který se projeví pouze při razantní jízdě. V normální provozu to vyjde zhruba nastejno.Výsledkem toho je, že Ecoboost má dynamičtější charakter a je to znát - na druhou stranu Golf s papírově slabší 1.2 TSI bude s nižší hmotností, užšími koly a jinému zpřevodování rychleji na 100 km/h. U Focusu se ale musí počítat i s "placebo" dojmem, to auto působí zvenku i zevnitř rychleji než ve skutečnosti je :-)
Takže ve výsledku bych 1l Ecoboost chtěl radši porovnat se slabší 1.4 TSI (90kw), která přidává oproti 1.2 těch 13 kW navíc, které by mohli karty dorovnat. Osobně bych EB zařadil někde mezi 1.2 a 1.4 TSI.
Přeji hezký den a mnoho šťastných km.