Logana první generace jsem měl šest let. A taky jsem ho kupoval jako novinku :-) - na trhu byl od 11/2004 a já ho kupoval 4/2005. Já si myslím, že u těchhle jednoduchejch aut, který jsou navíc povětšinou smontovaný z dávno vyzkoušených a prověřených komponentů, se nemá co pokazit (pokud se to nekazilo už při předešlých použitích těch samých dílů v jiných modelech). Výhodou může být, pokud se auto montuje v nějaké zaběhlé výrobně a dodávky obstarávají prověření dodavatelé (první Logany - zvláště v červené základní barvě - měly poměrně zásadní problém s nekvalitním lakem, který bledl doslova před očima - technologická chyba v nové lakovně). A taky snad alespoň něco vyřeší záruka :-)
Čistě uživatelsky si myslím, že je úplně jedno, jestli si člověk koupí 301 / C-El nebo Logana. Čtyřválec má samozřejmě lepší zvukový projev než tříválec, kterej má zase ale "tabulkově" o chlup lepší spotřebu a nabídne o malinko vyšší maximálku. Při rychlejší, především dálniční jízdě (myslím tím limitních 130 - o moc víc ani jedno auto nejede) se mi zdá P301 přeci jen o kousek stabilnější. Určitě se chová líp při jízdě zatáčkovitou okreskou (u Logana jsem měl pořád pocit, že musím vyletět do škarpy). Jsou to všechno ale spíš teoretické rozdíly. Též kufr mají papírově téměř shodný, mně však ten v P301 připadne opticky větší. Na Logana dávají základní záruku 3 roky / 100.000 km, na Peugeot 5 let / 60.000 km (tady spíš jde o to, co ta rozšířená záruka pokrývá). Trochu větší rozdíl je v záruce na prorezavění - 6 let u Logana vs. 12 let v P301. To asi o něčem trochu svědčí. Mně trochu rzi zase až tak nevadí, ale asi se bude pak líp prodávat méně rezavý auto. Po mé zkušenosti mohu ale říct, že Logan byl celej takovej jakejsi vetchej - brzy odešly kotouče, velmi brzy čepy řízení (častá bolest, zvláště pokud člověk neustále vymetá po městě kanály a výkopy nebo přejíždí přes koleje), katalyzátor, tekl z toho olej, baterka umřela po třech letech. Po pěti letech byl takovej celej chudáček rozhrkanej. Nic fatálního, ale když to srovnám s následujícím Hyundai Atos Prime (montován v Indii), tak to bylo horší - ten Atos byl za pět let a při stejným nájezdu naprosto bezproblémovej. Renault u Dacie podle mého názoru zvolil (pro ně) dokonalý přístup a koncept levného auta dovedl k dokonalosti - levné pořízení fabrik, v nich levná pracovní síla, každej centimetr auta konstruovanej s přihlédnutím k co nejnižším výrobním nákladům (palubka z jednoho kusu, výfuk taky, shodný levý a pravý boční sklo a mám dojem, pokud se dobře pamatuju, i zpětný zrcátko), komponenty na hranici použitelnosti... a přitom to zabalil do dnes už velmi příjemného kabátku. V PSA to odkoukali nedokonale - použili ty samé fabriky s ne tak úplně levnou pracovní silou a ty samé díly, co dávají do jiných modelů, jen tu levnou řadu na několika místech (polstrování kufru, tlumení motoru, opěrky atd.) oholili (koneckonců něco podobného, byť ve vyšším levelu, vlastně předvedla i Škodovka s Rapidem - pořád hlásala, že dělá levný auto, ale nakonec z toho vyšlo jakýsi polodrahý auto, který je též místama podivně oholený). Výsledkem je to, že místy a v některých detailech vypadá Logan líp, byť je levnější. V neposlední řadě může hrát u někoho roli i pocit lepšího statusu - nejezdím Dacií, mám navíc :-)