Možná to bude mimo tvojí kategorii výběru, ale nebál bych se doporučit z hlediska pohonu Haldex 4. Osobně již velmi důkladně vyzkoušeno v Octavii (viz recenze na mym profilu) a naprosto zodpovědně můžu říct, že pokud to auto má bejt na běžný ježdění s občasným požadavkem na zvýšenou trakci, tak to nemá chybu. Měl jsem možnost projet snad všechny Subaru a na to, že ta Octávka je konstrukčně nějakých 8 let starý auto, tak stále je naprosto konkurenceschopná a ve velký části detailů i lepší. Hlavně moc nedej na diskuzní machry, který potřebujou deset diferenciálů a evidentně na každej nákup jezděj poweslidem a tahaj po lesích osobákem klády. Ono to je takový dost v módě, tyhle příspěvky, ale je jistota, že 95% jich by v dnešní době projev Haldexu4 proti třeba tomu permanentu od Subaru vůbec nepoznalo. A ono se to v běžnym použití opravdu víceméně neliší. Ono to bude u většiny dnešních vyspělejch čtyřkolek naprosto stejný - limit absolutně není v tom kam vyjedeš (vyjedeš opravdu neuvěřitelně hodně), ale to, že to už zpátky nesjedeš... :-) Vše je jenom o pneumatikách. Takže konkrétně třeba u Subaru nebo různejch SUV bych viděl pro běžnýho šoféra jediný zásadní pozitivum - a to světlou výšku a s tím související průchodnost. To je asi jediný. No a pak ještě cestovní komfort, kterej souvisí s kategorií. Konkrétně třeba ta Octávka je uvnitř přeci jen trochu těsnější, o tom žádná. Na jaře jsem jel delší štreku do Maďarska dieslovym Outbackem a sezení na delší vzdálenosti je prostě lepší - ty sedadla v Octávii žádná topka nejsou (konkrétně kožený). Což ovšem neznamená, že by se s tim nedalo jezdit delší cesty - jezdím do zahraničí naprosto bezproblémů, jenom jsou prostě v tomhle lepší auta - logicky. Na druhou stranu třeba z hlediska ergonomie, tak ty Japonci se po deseti letech začínají teprve přibližovat. Kdo někdy přepínal palubní počítač tou jejich tyčinkou skrz volant nebo nastavoval vyhřejvání sedaček někde se zlomenou rukou pomalu na zadních sedadlech (teď už to posunuli trochu dopředu) nebo by chtěl třeba trojblik - nedá se říct nic jinýho než hrůza! No a k motorum. Konkrétně porovnání 1.8TSI proti Subaru motorum. U Subaru máš (z těch nesportovních) víceméně jedinej motor, kterej by se dal porovnávat nějakou dynamikou - a to 3.6 (ovšem s výrazně jinou spotřebou). Ostatní jsou výrazně línější. A třeba ten jejich diesel určitě špatnej neni, spotřeba super, ale požitek z jízdy se určitě srovnávat nedá. Zajímavý je i to, že byť je Outback o třídu výš, tak ve vyších rychlostech je hlučnější a třeba hučení naboku u rámů dveří mě dokáže rušit celou cestu. Octávka je zas blbě odhlučněná od kol, ale při vyšších rychlostech (160 až přes 200) je jednoznačně aerodynamicky tišší. Překvapivě ta 1.8TSI těch 200 jede s naprostym přehledem a nemá problém dál zrychlovat a pokud je silnice v dobrym stavu (Německo), tak ta Octávka sedí jak přilepená, nic nedrnčí, nic nehučí.
Jedinou opravdovou nevýhodou teď je, že se 4x4 u Octávky přestal dodávat, takže zbejvaj asi jenom nějaký skladovky na salonech nebo nějaký referenčky apod. Ale to netušim. Pokud koukáš po jinym segmentu než je Octavia 4x4 a Scout, tak se omlouvám za delší příspěvek, ale třeba pomůže někomu jinýmu. No a nebo počkat na novou Octavii, pokud bude posunutá někam ke střední třídě, jak se zatím předpokládá, a bude mít opět 4x4, tak to bude bomba. Ovšem to bude asi za dost dlouho.
Ještě jedna věc mě napadla. Pokud hledáš auto trochu zajímavý a odlišný, tak pak je jasný, že Octávka je suvérénně nejblbější volba. ;-)