Jiostě, že jsem reagoval na tvůj příspěvek. Pětkové GTI s dsg jsem si dovezl jako zcela nové přímo s Wolfsburgu už na jaře v roce 2007 a asi za dva půl roku jsme koupili ještě jedno úplně nové šestkové GTI, opět s dsg, manulál po předchozí skvělé zkušenosti s dsg v tomto případě nepřipadal v úvahu. Nikde nepíšu, že nemáš s dsg delší zkušenost, psal jsem hlavně o tom, že je dsg (zejména v záběhu) náchylnější na nešetrné zacházení, v tom jetém pětkovém Golfu taky nešlapala zrovna perfektně, ale už podle stavu podvozku bylo jasné, že se předchozím majitel z celým autem rozhodně nemazlil a věděl proč ho prodává. Jinak k tomu podřazení o dvě rychlosti apod., to je to co právě jedna z hlavních věcí, která každého toho nevěřícího Tomáše velmi zajímá a jsou překvapeni, jak rychlé to podřazení reálně je, že je i měřitelně o něco delší, než u přechodu z jedné spojky na druhou je logické, ovšem tvůj případný subjektivní pocit toho, že "čekáš" příliš dlouho je způsoben dvěma faktory, jednak si z běžného přeřazení dsg zmlsaný jeho bleskovou rychlostí, ale hlavně si u manuálu při podobném podřazení zaměstnán tím, že ubereš plyn, zmáčkneš spojku, zařadíš rychlost, vymáčkneš spojku, přidáš plyn (vynechám ťeď "meziplyn"), přičemž ti nějaká sekunda uběhne tak, že o tom ani nevíš a pokud tohle všechno stihneš stejně rychle jako dsg o dvě rychlosti níž, budeš si připadat velmi rychle, i když ve finále budeš ještě stále o něco pomalejší, než dsg. Je toí stejný efekt, jako když např, sedíš sám v baru a i pětiminutové čekání na kávu ti připadá téměř nekonečné, ale pokud by sis ho udělal doma sám, tak ti nějakých pět-deset minut uteče jako nic.
Celou dobu píšu o mokré 6st. dsg pro příčnou zástavbu, 7st. suchá pro příčnou zástavbu je znatelně méně kultivovaná, ale cukání mezi 1. a 2. rychlostí při hodně pomalé jízdě se týká i mokré 6st. dsg (zvlášť v kombinaci s benzínem).
Jinak pro "typ auta (plynulá jízda nenarocny ridic = manzelka, rodina, pan tovarnik apod.)" je právě daleko vhodnější klasický automat s hdm, než podobný robotizovaný manuál s dvěma spojkama (dsg/S-tronic spod.), u něhož je rychlost řazení vykoupena celkovou nižší kultivovaností a menší uživatelskou přívětivostí. Zjednodušeně se dá říct, že dvojspojka je obecně moderní sportovní "automat" (automat z uživatelského hlediska, technicky je to robotizovaný dvojspojkový manuál jak píšu výš), ideální právě do HH, sportovních vozů i SS, viz současná nabídka u těchto vozů. To, že koncern VW cpe dsg i do automobilů, jako je třeba dieselový Amarok nepovažuji za nejvhodnější řešení.
Docela výmluvný je fakt, že např. do nové A8 se dvojspojka (7st. S-tronic) vůbec nedostala (má 8st. Tiptronic), přičemž A7(A6) se shodnými motorizacemi ji má a pokud se jedná o přímé praktické srovnání, tak pro tyto třídy a zaměření se jednoznačně lépe hodí 8st. tiptr. (moderní klasika s hdm). Dvojspojka (S-tronic, DKG...) dostává (ve srovnání s hdm) větším smysl až u sportovnějších mutací jako S/RS/M apod.
Proti manuálu v principu nic nemám (má své výhody/nevýhody jako všechno na světě) a kdo se bez "nostalgického" třetího pedálu zatím neobejde, nemá ani jinou možnost.
Každopádně těchto lidí ubývá/ubývat bude a zatím u nás stále hovoří pro manuál především jeho nižší cena (zvlášť v nižších třídách), naopak stále hustší provoz hovoří jasně v neprospěch manuálu..., navíc prostor pro další zdokonalování všech typů "automatů" je logicky nepoměrně větší, než u manuálu.