Naftova masirka
Pripevky p. Vaculika jsem si precetl se zajmem. Mam ho svym zpusobem rad i diky jeho pusobeni v Autodieselu. Obavam se vsak, ze autor jiz pro stromy nevidi les a na tuto cast dieselove problematiky musim reagovat. Pokusim se svuj ciste osobni postoj kazodenniho ridice vlastniho (cist jako nesluzebniho) automobilu obecne shrnout do nekolika bodu. Podotykam, ze na danou problematiku nejsem expert, takze nektere z mych nazoru mohou vyznit ponekud naivne, nebo nepatricne. Cerpam ze zkusenosti se 4 a 6 valcovymi, motory (Diesel i benzin, oboje preplnovane i atmosfericke, 55 - 220 kW).
K prvnimu clanku mam za sebe nasledujici:
1. Ano, dieselove motory jsou logicky spolehlivejsi nez drive, nicmene k tomu chybi statistika, zda je to zlepseni opravdu podstatne, nebo je nekde na urovni statisticke chyby.
2. Atmosfericky diesel bude nejspis spolehlivejsi nez preplnovany benzin s primym vstrikem a vykonem >100 k/l >:-[]
Toto je ale, stejne jako v bode 1 opet pomerne relativni, pokud nam schazi statistika neda se srovnavat. Porad ale netusim, jak muze byt konstrukcne slozitejsi mechanismus mene nachylny k chybe, nez ten jednodussi... :-)
3. To je pravda. Otazka je, za jakou cenu bude mozne plnici tlak zvysovat. Dieselu navic zustave tragicky rozsah pouzitelnych otacek. U benzinu se da s nominalnimi otackami pomerne operativne pracovat (i kdyz to taky nebude zadarmo).
4. a 5. Ano, to je fakt. Bohuzel vsak nic vic, nez jen fakt. Fyzikalni vlastnosti paliva, alespon u me, ale porad nijak nekvalifikuji jeden nebo druhy motor do role meho vysneneho favorita.
Tento druhy, jiz od prvniho pohledu ponekud strohy, clanek o provoznich nevyhodach nepopisuje i ostatni nevyhody dieseloveho motoru z pohledu uzivatele, jakym je napriklad obecne uzky rozsah bezne vyuzitelnych pracovnich otacek, nebo degresivni prubeh vykonove krivky (rostouci otacky dostatecne nekompenzuji klesajici kroutici moment - existuji ale vyjimky u benzinu i nafty). Neresim, zda jde o zamer vyrobce, dodat dieselovemu motoru co nejspodovejsi charakteristiku, nebo proto aby bylo diky nizko posazenemu toc. momentu mozno pouzit delsi zprevodovani kvuli nizsi spotrebe. Chci tuto vec resit z pohledu "vysledneho produktu" a jeho uzivani, ne z pohledu cisel, cili: Je mi opravdu srdecne jedno, jestli muj motor pracuje s tepelnou ucinnosti 45 nebo 30% a jestli benzin smyva olej ze sten valcu, toto je problematika vyvojaru motoru a otazka vhodneho maziva. Tato informace je pro me jako prumerneho uzivatele naprosto bezcenna a nedokazu ji povazovat za vyhodu.
Presto ale povazuji diesel za velmi dobry pohon, avsak pouze v kombinaci s moderni automatickou prevodovkou opatrenou klasickym hydrodynamickym menicem, umoznujici vyuzit jeho momentovou charakteristiku "vse dole". nenastesti pro diesel, vyvoj benzinovych motoru jde, v poslednich cca 5 letech hodne dopredu, viz testy, prip. uzivatelske recenze na novou generaci Toyoty Avensis s benzinovym 1,8 a 2.0, pripadne PSA/BMW 1.6 turbo, nebo i VAG 1.2 TSI.
V soucasne dobe je, diky mensi celkove slozitosti, stale vyhodnejsi provozovat moderni benzin.