Tak ještě jednou, co máš konkrétně na mysli těmi systémy u starších aut? Platí, že čím starší konstrukce motor jest, tím je konstrukce systému jednodušší a spolehlivější. Taková R19 s jednobodem sloužila dlouhá léta a statisíce km, moje Laguna je 10 let stará a za těch 300t., co má nalítáno na LPG byly měněny membrány, seřizuje se to automaticky samo a na motoru byl přetěsněn systém sání, což na tyhle km považuji za plus. Ano, atmosférický diesel je spolehlivý, proti turbu určitě, jenže atmosférický diesel taky podle toho jede, resp. nejede. To, co umí benzín s 1,3, to atmosféra potřebuje 1,8, plus daleko větší zátěž podvozkových dílů, tlumiče, uložení tlumičů, stabilizátory, nápravy... to vše odchází u dieselů o dost dříve. A jízda samotná? Výkon slabý, auto je těžké na předek, takže předokolka ještě více nedotáčivá. K nákladům ještě nutno přičíst dražší olej a pojistku.
Něco podobného s velkou pompou kupoval stýc, 205 s 1,8 d, moc spokojen, spotřeba kolem 6l, jen do chvíle kdy praskl blok... pak měl totéž s 1,9d, zase spokojen, jen přední náprava to odnesla. Pravda, korozi na tom neměl, to my na Favoritu pak už měli, jenže my to prodali a za ušetřené peníze, které on vrazil do oprav my měli pomalu jiné auto ;-)
Samozřejmě, u 406, Laguny, Passatu atd, kde se turbodiesel projeví hlavně při dálničních přesunech, tam to má smysl neoddiskutovatelný, ale u malého auta na poskakování po městě... a ještě nájezdem kolem 10 000 km ročně to už takové terno není.