Benzín
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
- Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku 13.12.1999 09:48
- databaze benzinek 13.12.1999 10:48
- To marty a olovu. 17.12.1999 09:55
- Super 96 17.12.1999 16:29
- Avie/Philip Morris 20.12.1999 16:30
- 98 za cenu 95 26.12.1999 13:04
- Jihlava N95 24,50 03.01.2000 11:22
- Nemci se maj 05.01.2000 06:52
- Rozdíly 05.01.2000 10:19
- Methylalkohol 13.01.2000 09:19
- Alkohol 17.01.2000 13:15
- metyl 18.01.2000 07:04
- Metyl 18.01.2000 16:59
- Už zase :-( 24.01.2000 08:11 Saab
- Konec olova 29.01.2000 22:19
- aether 04.02.2000 11:42
-
-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
až se ti povede smíchat benzín s vodou, tak dostaneš Nobelovu cenu. Jinak, to že spousta pekáčů přestane jezdit, protože to nepůjde na bezolovnatý benzín s aditivy, to je rajská hudba pro můj sluch. Jen tak dál....... Ani nevíš, jakou radost jsi mi udělal, když píšeš, že to s aditivy není ono. Doufám, že si toho všimne víc lidí.-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
Chápu tvoji škodolibost, asi nemáš auto na olovnatý benzín, nicméně je pravda, že tady značný množství lidí, možná i většina jezdí na olovnatý benzín, a nemusí to zrovna být žádný pekáče, jak ty říkáš. Já s tím mým ďáblem jezdím v pohodě po dálnici kolem rychlostního limitu, a v pohodě předjíždím i pomalejší auta na bezolovnatý benzín, možná i to tvý královský. Nepochybuju to o tom, že ten okamžik někdy nastane, problém ale je, že by asi mělo být jasně řečeno, zda to bude za rok, za 2, či za 5 let, aby si ti majitelé pomalu udělali jasno, a nedozvěděli se to ze dne na den, a přizpůsobili se tomu nějak včas, a koupili třeba podobný auto, ale na benzín bez olova.
Neříkám, že benzín tvoří dokonalou směs s vodou, ale že u některejch pump se může stát, že tam do benzínu něco přidaj, včetně vody, a že to pak může dělat problémy když to tam koupíš. I se prodávaj nějaký věci (Velfobin se to jmenuje), který se dávaj do benzínu a maj tento problém řešit.
Zdravím
Radek
-
-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
Podle mojí zkušenosti se na natural s Benaditem nebo něčím podobným dá jezdit stejně jako na super - tedy aspoň na ten natural, který se pod názvem Super nebo Eurosuper tankuje na západ od Aše. Někdy mi připadá, že má motor trochu jiný zvuk, nicméně jede to jak má. A saze ve výfuku jsou zbarvené do červena (normálně spíš šedé nebo bílé). Aby informace byla přesná, jde o Š130, seřízený na Super (na který je podle TP stavěný).
Jiná věc ovšem je kvalita paliva u některých pump - tuším loni s tím byla docela velká aféra - místu supru prodávali přebarvený Natural s nějakou přísadou. Kupodivu po tankování u pumpy, kde to údajně mělo být, jsem nic nepozoroval, zato od jiné nejmenované firmy to jelo hůř než na speciál.
A ostatně na Slovensku už olovnatý benzín není snad dva roky a nikdo se škodovek a ovocitů nezbavuje ani neodcházejí, pokud vím (jmenuje se to Unibenzín, pumpy Slovnaftu u nás to taky čepují).-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
Jedna věc je kupovat aditiva a jezdit na ně, druhá
je, jak dlouho to půjde, ví někdo z vás, kdy se na auto s olovem přestane dávat STK? Mám pocit, že to bude někdy s naším vstupem do EU, 2003?
Kvalita benzínu u pump je asi různá, prý se asi vyplatí si kupovat dražší benzín u velkých čerpadel, než u malých, kde do toho lejou různý sračky, co vy na to?-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
I v Německu, které jak známo v EU je, mohou jezdit auta bez katalyzátoru (a asi i jinde). Platí se za ně podstatně vyšší daň. Nově přihlašovat se mohou jen auta s řízeným katalyzátorem, ale to neznamená, že by se těm starším přestala dávat STK! Zatím pořád platí, že emise se měří podle specifikace výrobce, a ty se nutně například u traboše řádově liší od nejnovější Mazdy. Naše načalstvo vyšší daň zatím nenapadla, ale jistě na tom také pracují (každá koruna dobrá, že). Řekl bych, že se prostě počítá s tím, že auta bez katalyzátoru prostě vymřou, poslední u nás vyrobená jsou tuším z roku 1993? Takže to vidím tak, že se bude jezdit na natural s aditivy (což je podle některých názorů větší svinstvo než olovo). A při nepřetržitě stoupajících cenách benzínu k vyřazení starších vozidel přispěje taky fakt, že jejich majitelé nebudou mít nejen na nová auta, ale ani na provoz těch starých, prodají je (Rusům a Ukrajincům, o staré žigulíky je u nich fakt zájem!), ty ostatní jako škodovky a spol si koupí mládež a brzo je odepíše. Takže zbude pár kusů, udržovaných jako veteráni a to je už o něčem jiném.
-
-
-
« Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku
ZAKÁZAT VČETNĚ PROVOZU VOZIDEL BEZ KATALYZÁTORU! Jezdit na bezolovnatý benzín je bezohlednost. Za pár dní se píše rok 2000, tak už proboha vyměňme "starou za novou"! Nebo chceme odsmrdět do Evropy? Nástrojů, jak si pořídit nové obyčejné auto s katalyzátorem, je habaděj. (Leasing, půjčky, splátkový prodej...) O pořízení staršího vozu, ale s katalyzátorem ani nemluvím. (Např. Felicia r.v. 95 cca za 105 000 Kč vychází 1x Š 120 jako akontace a 36 měs. splátek po 2 500 Kč - sorry, to se dá pořídit i z podpory nebo třeba nevykouřit 2 krabičky cigaret denně:-)). Zní to dost tvrdě, ale jak nesnáším zásahy státu, tak pro zákaz bezolova v Česku jsem všema deseti. Kromě veteránů, bych na každé auto bez katalyzátoru uvalil daň tak 25 - 30 000 Kč/rok. A úplně bych zakázal dvoutakty. Ať se na mne jejich majitelé nezlobí, ale jezdit deset let po revoluci Trabantem nebo Wartburgem je ignoranství a arogance tuposti - zabíjíte naše děti! Sečteno a podrženo, kdo dnes nemá (nebo nechce mít)na "ekologičtější" auto, měl by se nad svou učastí v silničním provozu vážně zamyslet. Dá se totiž předpokládat, že nebude mít ani na řádnou údržbu. Zrovna dneska jsem viděl několik pártisícových zrezlých pekáčů, samozřejmě na sjetých letních gumách, nabořených do kufrů skoro nových vozů. Člověk by při tom pohledu málem brečel, ale to je do jiného tématu... Zastánce olova prosím, aby se než mi začnou nadávat, zamysleli jestli, by se opravdu nedala najít cesta, jak si pořídit "ekologičtější" auto - už kvůli těm dětem ...-
« to Marty
myslim, ze ses trohu mimo realitu - i kdyz s zakazem dvoutaktu bych docela souhlasil. Nejak se ve svem prispevku nezminujes o dieselech - ty bys zakazal vsechny, nebo jen nektery, jelikoz dieselu s katalyzatorem (oxidacnim) zas tak moc neni - nehlede na to, ze u nich toho ten katalyzator moc nezachrani. - (aneb at zijou karcinogeni castice)-
« Re: to Marty
O dieselu plati to samé.Bez katalyzátoru ne. Ale diesely tvoří asi 5% osobních automobilů v ČR, takže zatím je to okrajová záležitost. Horší je to v nákladní dopravě, tam jsou ale snadněji aplikovatelné případné daňové regulativy. Jak to je s těmi částicemi? Existuje nějaký seriozní výzkum, že dostanu li rakovinu plic bude za to moci spíš sousedova Avie než firma Philip Morris?-
« emise, benzín, katalyzátory
Je sice ušlechtilé chtít zakázat nebo těžce zdanit vozidla produkující více škodlivin, ale:
* Jaký je asi poměr mezi naježděnými kilometry starších strojů a nových, tedy s katalyzátory a nižšími emisemi? Stačí se v ranní nebo odpolední špičce postavit na libovolné frekventované místo (doporučuji Letenské náměstí nebo Legerovu) a chvíli počítat auta zřejmě s katalyzátorem a ta ostatní. Tvrdím, že množství exhalací ze starších vozů ty novější hravě dohánějí a předhánějí prostě tak, že víc jezdí! Kdo víc přispívá ke znečištění: Důchodce, který jednou za týden a to ještě ne přes zimu vyjede starou škodovkou na chalupu nebo pan manažer, který denně ve špičce ráno a večer v koloně projede centrem Prahy do práce? Ani z katalyzátoru rozhodně nevychází horský vánek!
* Objevil se tu argument, že nové a tedy ekologicky méně závadné auto si může pořídit každý, třeba z podpory.... To je prostě nesmysl. To jde možná v Německu, ale rozhodně ne tady. Až bude nová Felicie (nebo Fabie, třeba ta 1,0) stát 40 tisíc (nebo průměrný plat bude 80 tisíc korun), ano.
Pořád je dost takových, kteří auto z jakéhokoli důvodu prostě potřebují (rodina s dětmi atd.) a obvykle ze stejného důvodu na nové prostě nemají. Ceny aut jsou srovnatelné se západní Evropou, platy sotva pětinové. Můj příjem je na místní poměry slušný, na Západě bych byl, přepočítáno oficiálním kurzem, sociální případ (Bydlím v Praze, platím tržní nájemné atd...). A sociální případi si kupují stará auta. Tvrdit, že z podpory nebo normálního (průměrného) příjmu se dá pořídit nové auto, může jen ten, kdo to nezkusil.-
« Re: emise, benzín, katalyzátory
Stoprocentně souhlasím s Kamilem, ale trochu jsme odbočili z tématu, jaký máte odhad, kdy podle Vás začnou dělat problémy lidem s olovnatým benzínem, jak daňové, tak s tím, že nebude nikde k sehnání? Jak je to s těmi předpisy EU, jak a kdy tam má být tento problém řešen?-
« benzín
Olovnatý Super (96 okt.) skončí příští rok (2000), Speciál nevím, ale asi o něco později.
Kdy začnou jiné problémy, nevím, ale asi nejpozději až bude potřeba další peníze na další zbankrotované a vytunelované banky a podniky. Že spousta aut má STK a emise "korespondenčně" (tam - obálka nebo flaška, zpátky - známka), je jasný... Takže na tom budou biti lidi, co ten katalyzátor nemají ani teoreticky.
Opakuju, že na natural + aditiva se dá normálně jezdit, viz Slovensko.-
« Re: benzín
Zajímalo by mně, jaký zdroj informací má Kamil, jestli si to jenom myslí, nebo to někde četl, nebo to ví zcela jistě, protože do toho dělá.
Díky
Radek-
-
« Re: benzín
Jen tak mimochodem, zatím žádný katalyzátor nefiltruje pevné karcinogenní mikročástice u dieslových motorů, zvlášť TD mají částičky hodně malinké, takže jdou do plic lehce a hodně hluboko :-(((-
« Re: benzín
Chvili tu nejsem, a hned je tu takove pekne tema... :-))) Ja jenom nechapu jednu vec, proc porad nekoho zajima, jestli budou - nebudou auta bez katu, bude - nebude olovo, bezolovo. Jestlize je nejcastejsi auto v CR 120ka a v prvni desitce je 105ka, Favorit, 100, Forman atd. Vse bez katalizatoru, tak se asi tezko budou danit, zakazovat, nebo nepujde do 120tek a spol. sehnat benal ap. A jak uz to tu nekdo rekl nejvetsim argumentem proti katalizatoru (krome vyssi spotreby, nizsiho vykonu, ceny atd.) je to, ze v pripade poruchy ma mnohem (srovnani s trabantem by asi bylo na miste) vyssi emise. A ta porucha nastava po ujeti cca 100 000 km. Takze jestli se nekdo domniva, ze stary kram s katem je ekologictejsi nez Trabant, tak je to vul.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
To marty a olovu.
So sorry, ale s tím olovem to je tak. Spousta lidí opravdu nemá peníze na nová auta. Nebo jako moje ľena má nestandardní starý "sportovní" vůz a nechce ho dát pryč, protoľe je to pro ni mazel. Naopak znám nespočet lidí co jezdí v nových autech na natural a protoľe "nemusí" jezdit na STK a Emise, tak místo funkčního katalyzátoru mají navařenou leąenářskou trubku. To, co pak z toho výfuku leze je horąí jak rakovina a rozhodně horąí neľ dobře vyladěný sportovní motor na super. PTD -
Super 96
Nevím kdo byl kde na informaci, ľe Super skončí v roce 2000. Aľ někdy skončí, bude ľena jezdit na Natural 98, který holt bude spalovat v autě bez katu, tudíľ to bude prasárna, ale co se dá dělat. Jinak ve finále je v Brně levnějąí neľ Super 96. asi o 60hal. Stojí 26,00 kč. Navíc jsem kdesi slyąel ľe antidetonátory jsou látky na bázi metylalkoholu a tudíľ se dají bez problému lít do aut s tvrzenými sedly ventilů. Náą případ. A» ľije příroda. PTD-
« Re: Super 96
Kdyby šlo o metylalkohol nebo něco z něj odvozeného, bylo by to méně škodlivé než samotný benzín (metylalkohol je zvlášť nebezpečný jed, ale hlavně proto, že si ho notorici občas spletou s lihem). Kdybychom jezdili na čistý metylalkohol, z výfuku by nešlo snad kromě trochu oxidů dusíku nic škodlivého.
V bezolovnatém benzínu je funkce olova (přesněji tetraethylplumban) nahrazena nějakými nekovovými sloučeninami a snad organickými sloučeninami manganu. Že je olovo jedovaté, ví každý, u manganových sloučenin to není jisté.
* Jezdit na Natural 98 by přišlo dost draho, stačí natural 95. Levněji než Super to nepřijde, auta, která jinak potřebují olovnatý benzín, musejí používat přísadu Benadit (nebo něco podobného cizího, ale to bude dražší) - Benadit stjí 20 Kč na 40 litrů paliva.
* Kdo má motor se sedly ventilů (nabijte mne jestli to není přesně) ze spékaného kovu (karbid??), může jezdit na bezolovo bez přísad (například Škoda 135). Kdo má obyčejné ventily, přísady používat musí nebo aspoň tankovat střídavě olovnatý a bezolovnatý benzín (Š100,105,120,130, žiguli, Oltcit atd.)
-
-
Avie/Philip Morris
to Marty - ptal si se jestli existuje nejaky vyzkum, jestli driv chcipmeme na rakovinu z Avií nebo z koureni. Samozrejme, ze ne - ani nemuze. Ale to neni to podstatny. Jde o to, ze v pripade Philipa Morrise mam moznost volby (ty kuraci, ktery zalujou tabakovy koncerny jsou fakt legracni), zatimco v pripade ty Avie (a vsech ostatnich dieslu) moznost volby nemam (z Prahy se kvuli nim stehovat nebudu). Souhlasim, ze by se mela mira znecistovani odmenit prislusnym danovym zatizenim. Ale nezdanoval bych auta (to by bylo vuci tem co ujedou rocne 50 km dost nespravedlivy), ale prislusne pohonne hmoty. To znamena, ze z nafty by se mela platit vyssi spotrebni dan nez z benzinu (nyni je to naopak).To by urcite vedlo ke snizeni podilu dieselu na silnicich a snizeni mnozstvi smradu na nasich silnicich - protoze, kdo z tech milovniku dieslu je miluje pro jejich "super" vlastnosti - myslim , ze jich moc nebude a vetsina chce jenom setrit. pokud jde o stary benzinaky - tak ty se asi budou muset nechat dozit. -
-
-
-
« Re: Jihlava N95 24,50
To:Saab.Když jsem odjížděl v pondělí do Brna,tak byl ICOM za 24,40.Teď tu někdo píše o zlevnění,tak nevím, ale nejlevnější ICOM opravdu je. Ale myslím, že je lepší si ten desetník připlatit a jet na ARAL, subjektivně mi to připadá, že to jede líp, ale to už je na každým.
-
-
-
"-- skrytý --" 05.01.2000 06:52
Nemci se maj
vcera v novinach benal v Nemecku od N.roku 2M za litr.Zacina to pekne.-
Saab 05.01.2000 09:29
« Re: Nemci se maj
Nezoufej, vždyť máme skvělou vládu, která se snaží abychom měli stejné ceny jako v Německu a platy jako v Rusku (asi jsme kompromis východu a západu), takže počkej pár měsíců než zvýší spotřební daň. Ale dneska jsem si všimnul, že cena N95 šla o 0,40 kč dolů.
-
-
-
« Re: Methylalkohol, zkušenosti
Vyzkoušeno: postupně Š100, 105, 125, 130
Když se přidá tak do 30% metylalkoholu, jezdí to stejně jako na benzín, možná i lépe (metanol zvyšuje oktanové číslo?). Pokud by se mělo dát více než asi třetina paliva, muselo by se nějak zařídit startování na benzín a pak teprve přepnout na líh. V té Brazílii (jak se tu někdo zmínil) se snad jezdí na etanol (etylalkohol, ten samý co je v rumu :-))), normální líh.
My jsme s těma škodovkama jezdili na různé alkoholy tak do C3 (tedy metylalkohol, etylalkohol čili normální líh, propanol, isopropanol).
Pro představu isopropanol je například (mimo jiné)v ironu na okna.
Taky nevím, co by čistý alkohol udělal s motorem na olovnatý benzín - ovšem když se to míchá, asi se nic stát (s ventilama) nemůže.
-
Alkohol
Ideální poměr benzín:vzduch je asi 14,5:1,u lihu to je asi 8:1 a u metylu dokonce 6,5:1.Takže by to asi chtělo přetryskovat karburátor a asi dost vzroste spotřeba.Navíc se mi cena denaturovaného lihu v maloobchodě zdá výrazně vyšší než u benzínu,metyl snad není možno koupit volně vůbec,protože to je jed.Nebo se to dá někde levně koupit?-
-
« Re: Alkohol (směšovací poměr)
Aha - to jsou teda poměry hmotností , že? Takže to taky vysvětluje, proč je větší spotřeba LPG? Butan je C4, isooktan C8, butanu je potřeba víc? Ono to nesouvisí s výhřevností nebo vlastně ano?-
« Re: Alkohol (směšovací poměr)
Ano jsou to poměry hmotností.Benzín váží asi 0,70-0,75 kg/l,PB asi 0,50-0,55kg/l-proto je větší spotřeba plynu v litrech.(nafta má asi 0,80-0,85kg/l-to je jeden z důvodů nižší spotřeby naftových motorů).Toto jsou však uhlovodíky tj.molekula se skládá jen z H a C,které se okysličují.Líh má v molekule i atomy kyslíku,které se neokysličují.(a neuvolnují tepelnou energii)-proto má nižší výhřevnost.Zkuste si spočítat ,kolik procent z jedné molekuly činí hmotnost kyslíku.C=12,H=1,O=16.
-
-
-
« Methylalkohol
Ano, dal by se sehnat. Cena nižší než benzín, ale hodně závisí na jeho použitelnosti a mísícím poměru s benzinem. PTD-
« Re: Methylalkohol
Nevím jak je to s mísením benzínu s metylem,ale s denaturákem se moc mísit nechce.Když jsem to smísil v lahvi,tak se to přes noc rozdělilo na vrstvy.-
« Denaturák a benzín
To je divný, co to bylo za denaturák? My jsme různé alkoholy škodovce do benzínu přidávali a celkem nic se nedělo (naopak, přece se nějaký líh má na zimu přidat do nádrže, aby tam nezamrzla zkondenzovaná voda ze vzdušné vlhkosti, která se drží u dna). Třeba vadí, že ten alkohol není 100% a směs líh-voda se od benzínu oddělí?-
« Re: Denaturák a benzín
Byl to normální líh na pálení,co se prodává v drogerii.(asi 40Kč/l) Kolikaprocentní je ,to nevím.Do nádrže se přidává,to je pravda,ale proto,že případná voda se v lihu rozpustí a nezmrzne.Navíc líh neucpe trysku,jako to může udělat voda-ta udělá kapičku,která v trysce drží.
-
-
-
-
-
-
metyl
Tedy metahol CH3OH je docela prudký jed - je to právě ten alkohol, co je strašákem domácí pálenky, co po něm už nepotřebuješ brejle, ale nadosmrti si vystačíš s bílou holí. Naopak jeden uhlík delší alkohol CH3CH2OH je přesně to, kvůli čemu si tu pálenku pálíš. Protože mají různé teploty varu - destilace, je nutné přesně dodržovat teplotu při výrobě vlasní samohonky. Kdysi jsem slyšel, že plochodrážní motorky mají jako palivo metyl. Prý oktanové číslo je někde kolem 130. -
Metyl
Čekám na vzorek, pak ho chrstnu do staršího Ritma a uvidím co to s tím udělá. Dám vědět. Kdyby to nejelo, naředím to benzínem. Pravdou je, že dvoutaktní motory jazdí na methyl jak víno. Bez jakýchkoliv problémů, jen se dává 1:20 olej M2T. U čtyřtaktů právě nevím, tak se ptám. PTD-
« Re: Metyl
Obávám se, že to bez benzínu nenastartuje....Škodovka jezdila na směs tak do 20% metanolu a jiných alkoholů (zbytek benzín) celkem dobře, ovšem neměřil jsem spotřebu ani výkon a nezkoušel to v zimě... Ale kdyby to šlo, je to zajímavý, pokud má někdo zdroj metanolu zdarma nebo levně... A pozor na notoriky s brčkama, chce to zamykat nádrž a kanystry, tvrdí se, že metanol voní ještě líp než normální líh...-
« Re: Metyl
Budu to testovat s různými směsnými poměry, abych stanovil zajimavou nakupni cenu za litr methylu. Pokud se na ni domluvime, pujdu do toho. PTD-
"-- skrytý --" 01.02.2000 03:24
« Re: Metyl
Ta vune nad plochou drahou je prave z metanolu,ctyrtakty plochodrazni je maji jako palivo.V USA se povinne pridava do benalu 10 % etanolu(je to na stojanech cervene napsano),oktanove cislo v pohode 86 i pro Toyota Corolla 2,0 DOHC,kompres.9,6-jela jako cert.
Etanol i metanol se misi s benzinem v jakemkoliv pomeru,dokonce denaturovany lih je prave s primesi benzinu(zpravidla ale jen ten lekarsky).Vznika azeotropni smes,kdy destiluje benzin tesne ve smesi s etanolem-a to je taky duvod,proc ho nejde z lihu destilaci(ani frakcionovanou) dostat a potom pit.(Jde to ovsem jinak).Jinak s temi 10-20 % lihu neni mozno motoru uskodit.-
« Re: Metyl
Já bych spíš řekl, že s plochodrážních motorek (a taky například leteckých modelů a některých motorových člunů) je cítit spálený ricinový olej, spaliny z metanolu by neměly být cítit vůbec nijak (CH3OH se spaluje na CO2 a H20, tedy na oxid uhličitý a vodu)
Btw. v USA je v prý leckde zakázáno koupání, ale na stejném místě se smí používat motorové čluny - s podmínkou, že jejich motory jezdí na směs metanolu a ricinového oleje. Ricinový olej je totiž rostlinného původu a v přírodě se na rozdíl od minerálního oleje, nafty a benzínu snadno rozloží.-
"-- skrytý --" 03.02.2000 10:43
« Re: Metyl
S tim ricinovym olejem je to samozrejme pravda,ale spalovani cehokoliv(az snad na vodik)neni nikdy uplne dokonale.Chvili vzduchu malo,pak zase moc.Jeste si dobre pamatuji,jak jsme museli rozeznat ZAPALENE ruzne alkoholy,jen podle cichu.A to horely jen v Petriho misce :-).
Bye
-
-
-
-
-
-
-
« Re: aether
Já bych to neriskoval - éter používám za velkého mrazu na nastartování škodovky (takový ten startovací sprej) a bouchá to docela slušně.
Btw. jak je ten éter starý a v čem je uskladněný? Pokud se éter nechá dlouho na světle, vytvoří se v něm peroxidy (dietylperoxid nebo dimetylperoxid) a může to samovolně nebo na nepatrný podnět vybuchnout!
-
Mám na Vás dotaz, nevíte někdo, zda a od kdy bude v Čechách zakázano používání olovnatých benzínů? Mám Oltcita, jezdí super, ale už teď mám občas problém najít pumpu se superem, a když tam dám nějaké to olovnaté aditivum s naturalem tak to není ono, všelijak to klepe. Váhám, zda pomalu není na čase ho prodat, dokud ještě se to palivo prodává, protože pak si myslím bude neprodejný.
V okamžiku, kdy to v Čechách zakážou, vznikne podle mně náhle spousta nepojízdných aut, myslíte si, že to takhle fakt bude, nebo že nějak tu Evropskou unii překecáme a bude nějaká výjimka (viz případ Francie, kde jezdí občas i větší a starší kraksny než v Čechách).
A další věc, mám docela silný pocit, že některé pumpy, zváště ty menší, lacinější, dávají do benzínu vodu, či co, nemá někdo podobnou zkušenost?
Díky za odpovědi
Radek