Benzín

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse


  • 00 Reagovat !

    foto

    13.12.1999  09:48

    Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

    Dobrý den,
    Mám na Vás dotaz, nevíte někdo, zda a od kdy bude v Čechách zakázano používání olovnatých benzínů? Mám Oltcita, jezdí super, ale už teď mám občas problém najít pumpu se superem, a když tam dám nějaké to olovnaté aditivum s naturalem tak to není ono, všelijak to klepe. Váhám, zda pomalu není na čase ho prodat, dokud ještě se to palivo prodává, protože pak si myslím bude neprodejný.
    V okamžiku, kdy to v Čechách zakážou, vznikne podle mně náhle spousta nepojízdných aut, myslíte si, že to takhle fakt bude, nebo že nějak tu Evropskou unii překecáme a bude nějaká výjimka (viz případ Francie, kde jezdí občas i větší a starší kraksny než v Čechách).
    A další věc, mám docela silný pocit, že některé pumpy, zváště ty menší, lacinější, dávají do benzínu vodu, či co, nemá někdo podobnou zkušenost?

    Díky za odpovědi
    Radek
    • 00 Reagovat !

      foto

      13.12.1999  09:59

      « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

      až se ti povede smíchat benzín s vodou, tak dostaneš Nobelovu cenu. Jinak, to že spousta pekáčů přestane jezdit, protože to nepůjde na bezolovnatý benzín s aditivy, to je rajská hudba pro můj sluch. Jen tak dál....... Ani nevíš, jakou radost jsi mi udělal, když píšeš, že to s aditivy není ono. Doufám, že si toho všimne víc lidí.
      • 00 Reagovat !

        foto

        13.12.1999  12:58

        « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

        Chápu tvoji škodolibost, asi nemáš auto na olovnatý benzín, nicméně je pravda, že tady značný množství lidí, možná i většina jezdí na olovnatý benzín, a nemusí to zrovna být žádný pekáče, jak ty říkáš. Já s tím mým ďáblem jezdím v pohodě po dálnici kolem rychlostního limitu, a v pohodě předjíždím i pomalejší auta na bezolovnatý benzín, možná i to tvý královský. Nepochybuju to o tom, že ten okamžik někdy nastane, problém ale je, že by asi mělo být jasně řečeno, zda to bude za rok, za 2, či za 5 let, aby si ti majitelé pomalu udělali jasno, a nedozvěděli se to ze dne na den, a přizpůsobili se tomu nějak včas, a koupili třeba podobný auto, ale na benzín bez olova.
        Neříkám, že benzín tvoří dokonalou směs s vodou, ale že u některejch pump se může stát, že tam do benzínu něco přidaj, včetně vody, a že to pak může dělat problémy když to tam koupíš. I se prodávaj nějaký věci (Velfobin se to jmenuje), který se dávaj do benzínu a maj tento problém řešit.
        Zdravím
        Radek
    • 00 Reagovat !

      foto

      13.12.1999  14:13

      « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

      Podle mojí zkušenosti se na natural s Benaditem nebo něčím podobným dá jezdit stejně jako na super - tedy aspoň na ten natural, který se pod názvem Super nebo Eurosuper tankuje na západ od Aše. Někdy mi připadá, že má motor trochu jiný zvuk, nicméně jede to jak má. A saze ve výfuku jsou zbarvené do červena (normálně spíš šedé nebo bílé). Aby informace byla přesná, jde o Š130, seřízený na Super (na který je podle TP stavěný).
      Jiná věc ovšem je kvalita paliva u některých pump - tuším loni s tím byla docela velká aféra - místu supru prodávali přebarvený Natural s nějakou přísadou. Kupodivu po tankování u pumpy, kde to údajně mělo být, jsem nic nepozoroval, zato od jiné nejmenované firmy to jelo hůř než na speciál.
      A ostatně na Slovensku už olovnatý benzín není snad dva roky a nikdo se škodovek a ovocitů nezbavuje ani neodcházejí, pokud vím (jmenuje se to Unibenzín, pumpy Slovnaftu u nás to taky čepují).
      • 00 Reagovat !

        foto

        13.12.1999  14:53

        « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

        Jedna věc je kupovat aditiva a jezdit na ně, druhá
        je, jak dlouho to půjde, ví někdo z vás, kdy se na auto s olovem přestane dávat STK? Mám pocit, že to bude někdy s naším vstupem do EU, 2003?
        Kvalita benzínu u pump je asi různá, prý se asi vyplatí si kupovat dražší benzín u velkých čerpadel, než u malých, kde do toho lejou různý sračky, co vy na to?
        • 00 Reagovat !

          foto

          13.12.1999  15:11

          « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

          I v Německu, které jak známo v EU je, mohou jezdit auta bez katalyzátoru (a asi i jinde). Platí se za ně podstatně vyšší daň. Nově přihlašovat se mohou jen auta s řízeným katalyzátorem, ale to neznamená, že by se těm starším přestala dávat STK! Zatím pořád platí, že emise se měří podle specifikace výrobce, a ty se nutně například u traboše řádově liší od nejnovější Mazdy. Naše načalstvo vyšší daň zatím nenapadla, ale jistě na tom také pracují (každá koruna dobrá, že). Řekl bych, že se prostě počítá s tím, že auta bez katalyzátoru prostě vymřou, poslední u nás vyrobená jsou tuším z roku 1993? Takže to vidím tak, že se bude jezdit na natural s aditivy (což je podle některých názorů větší svinstvo než olovo). A při nepřetržitě stoupajících cenách benzínu k vyřazení starších vozidel přispěje taky fakt, že jejich majitelé nebudou mít nejen na nová auta, ale ani na provoz těch starých, prodají je (Rusům a Ukrajincům, o staré žigulíky je u nich fakt zájem!), ty ostatní jako škodovky a spol si koupí mládež a brzo je odepíše. Takže zbude pár kusů, udržovaných jako veteráni a to je už o něčem jiném.
    • 00 Reagovat !

      foto

      15.12.1999  22:18

      « Re: Zákaz prodeje olovnatého benzínu v Česku

      ZAKÁZAT VČETNĚ PROVOZU VOZIDEL BEZ KATALYZÁTORU! Jezdit na bezolovnatý benzín je bezohlednost. Za pár dní se píše rok 2000, tak už proboha vyměňme "starou za novou"! Nebo chceme odsmrdět do Evropy? Nástrojů, jak si pořídit nové obyčejné auto s katalyzátorem, je habaděj. (Leasing, půjčky, splátkový prodej...) O pořízení staršího vozu, ale s katalyzátorem ani nemluvím. (Např. Felicia r.v. 95 cca za 105 000 Kč vychází 1x Š 120 jako akontace a 36 měs. splátek po 2 500 Kč - sorry, to se dá pořídit i z podpory nebo třeba nevykouřit 2 krabičky cigaret denně:-)). Zní to dost tvrdě, ale jak nesnáším zásahy státu, tak pro zákaz bezolova v Česku jsem všema deseti. Kromě veteránů, bych na každé auto bez katalyzátoru uvalil daň tak 25 - 30 000 Kč/rok. A úplně bych zakázal dvoutakty. Ať se na mne jejich majitelé nezlobí, ale jezdit deset let po revoluci Trabantem nebo Wartburgem je ignoranství a arogance tuposti - zabíjíte naše děti! Sečteno a podrženo, kdo dnes nemá (nebo nechce mít)na "ekologičtější" auto, měl by se nad svou učastí v silničním provozu vážně zamyslet. Dá se totiž předpokládat, že nebude mít ani na řádnou údržbu. Zrovna dneska jsem viděl několik pártisícových zrezlých pekáčů, samozřejmě na sjetých letních gumách, nabořených do kufrů skoro nových vozů. Člověk by při tom pohledu málem brečel, ale to je do jiného tématu... Zastánce olova prosím, aby se než mi začnou nadávat, zamysleli jestli, by se opravdu nedala najít cesta, jak si pořídit "ekologičtější" auto - už kvůli těm dětem ...
      • 00 Reagovat !

        foto

        16.12.1999  13:03

        « to Marty

        myslim, ze ses trohu mimo realitu - i kdyz s zakazem dvoutaktu bych docela souhlasil. Nejak se ve svem prispevku nezminujes o dieselech - ty bys zakazal vsechny, nebo jen nektery, jelikoz dieselu s katalyzatorem (oxidacnim) zas tak moc neni - nehlede na to, ze u nich toho ten katalyzator moc nezachrani. - (aneb at zijou karcinogeni castice)
        • 00 Reagovat !

          foto

          16.12.1999  18:37

          « Re: to Marty

          O dieselu plati to samé.Bez katalyzátoru ne. Ale diesely tvoří asi 5% osobních automobilů v ČR, takže zatím je to okrajová záležitost. Horší je to v nákladní dopravě, tam jsou ale snadněji aplikovatelné případné daňové regulativy. Jak to je s těmi částicemi? Existuje nějaký seriozní výzkum, že dostanu li rakovinu plic bude za to moci spíš sousedova Avie než firma Philip Morris?
          • 00 Reagovat !

            foto

            17.12.1999  10:26

            « emise, benzín, katalyzátory

            Je sice ušlechtilé chtít zakázat nebo těžce zdanit vozidla produkující více škodlivin, ale:
            * Jaký je asi poměr mezi naježděnými kilometry starších strojů a nových, tedy s katalyzátory a nižšími emisemi? Stačí se v ranní nebo odpolední špičce postavit na libovolné frekventované místo (doporučuji Letenské náměstí nebo Legerovu) a chvíli počítat auta zřejmě s katalyzátorem a ta ostatní. Tvrdím, že množství exhalací ze starších vozů ty novější hravě dohánějí a předhánějí prostě tak, že víc jezdí! Kdo víc přispívá ke znečištění: Důchodce, který jednou za týden a to ještě ne přes zimu vyjede starou škodovkou na chalupu nebo pan manažer, který denně ve špičce ráno a večer v koloně projede centrem Prahy do práce? Ani z katalyzátoru rozhodně nevychází horský vánek!
            * Objevil se tu argument, že nové a tedy ekologicky méně závadné auto si může pořídit každý, třeba z podpory.... To je prostě nesmysl. To jde možná v Německu, ale rozhodně ne tady. Až bude nová Felicie (nebo Fabie, třeba ta 1,0) stát 40 tisíc (nebo průměrný plat bude 80 tisíc korun), ano.
            Pořád je dost takových, kteří auto z jakéhokoli důvodu prostě potřebují (rodina s dětmi atd.) a obvykle ze stejného důvodu na nové prostě nemají. Ceny aut jsou srovnatelné se západní Evropou, platy sotva pětinové. Můj příjem je na místní poměry slušný, na Západě bych byl, přepočítáno oficiálním kurzem, sociální případ (Bydlím v Praze, platím tržní nájemné atd...). A sociální případi si kupují stará auta. Tvrdit, že z podpory nebo normálního (průměrného) příjmu se dá pořídit nové auto, může jen ten, kdo to nezkusil.
            • 00 Reagovat !

              foto

              17.12.1999  13:56

              « Re: emise, benzín, katalyzátory

              Stoprocentně souhlasím s Kamilem, ale trochu jsme odbočili z tématu, jaký máte odhad, kdy podle Vás začnou dělat problémy lidem s olovnatým benzínem, jak daňové, tak s tím, že nebude nikde k sehnání? Jak je to s těmi předpisy EU, jak a kdy tam má být tento problém řešen?
              • 00 Reagovat !

                foto

                17.12.1999  14:14

                « benzín

                Olovnatý Super (96 okt.) skončí příští rok (2000), Speciál nevím, ale asi o něco později.
                Kdy začnou jiné problémy, nevím, ale asi nejpozději až bude potřeba další peníze na další zbankrotované a vytunelované banky a podniky. Že spousta aut má STK a emise "korespondenčně" (tam - obálka nebo flaška, zpátky - známka), je jasný... Takže na tom budou biti lidi, co ten katalyzátor nemají ani teoreticky.
                Opakuju, že na natural + aditiva se dá normálně jezdit, viz Slovensko.
                • 00 Reagovat !

                  foto

                  18.12.1999  10:13

                  « Re: benzín

                  Zajímalo by mně, jaký zdroj informací má Kamil, jestli si to jenom myslí, nebo to někde četl, nebo to ví zcela jistě, protože do toho dělá.
                  Díky
                  Radek
                  • 00 Reagovat !

                    foto

                    19.12.1999  22:16

                    « Re: benzín

                    Olovnaté benzíny by měly skončit k 1.1.2001 - viz například tady:
                    [odkaz]
                    Pokud si v té době budeme moci auto a benzín do něj dovolit, kupujem si novou Fabii za lidovou cenu mnoha set tisíc nebo přecházíme chtě-nechtě na natural s benaditem.
                    • 00 Reagovat !

                      foto

                      20.12.1999  12:36

                      « Re: benzín

                      Jen tak mimochodem, zatím žádný katalyzátor nefiltruje pevné karcinogenní mikročástice u dieslových motorů, zvlášť TD mají částičky hodně malinké, takže jdou do plic lehce a hodně hluboko :-(((
                      • 00 Reagovat !

                        foto

                        21.12.1999  10:47

                        « Re: benzín

                        Chvili tu nejsem, a hned je tu takove pekne tema... :-))) Ja jenom nechapu jednu vec, proc porad nekoho zajima, jestli budou - nebudou auta bez katu, bude - nebude olovo, bezolovo. Jestlize je nejcastejsi auto v CR 120ka a v prvni desitce je 105ka, Favorit, 100, Forman atd. Vse bez katalizatoru, tak se asi tezko budou danit, zakazovat, nebo nepujde do 120tek a spol. sehnat benal ap. A jak uz to tu nekdo rekl nejvetsim argumentem proti katalizatoru (krome vyssi spotreby, nizsiho vykonu, ceny atd.) je to, ze v pripade poruchy ma mnohem (srovnani s trabantem by asi bylo na miste) vyssi emise. A ta porucha nastava po ujeti cca 100 000 km. Takze jestli se nekdo domniva, ze stary kram s katem je ekologictejsi nez Trabant, tak je to vul.
  • 00 Reagovat !

    foto

    13.12.1999  10:48

    databaze benzinek

    na adrese [odkaz] je databaze benzinek a muzete v ni hledat i pomoci mobilu pres SMS dotaz
  • 00 Reagovat !

    foto

    17.12.1999  09:55

    To marty a olovu.

    So sorry, ale s tím olovem to je tak. Spousta lidí opravdu nemá peníze na nová auta. Nebo jako moje ľena má nestandardní starý "sportovní" vůz a nechce ho dát pryč, protoľe je to pro ni mazel. Naopak znám nespočet lidí co jezdí v nových autech na natural a protoľe "nemusí" jezdit na STK a Emise, tak místo funkčního katalyzátoru mají navařenou leąenářskou trubku. To, co pak z toho výfuku leze je horąí jak rakovina a rozhodně horąí neľ dobře vyladěný sportovní motor na super. PTD
  • 00 Reagovat !

    foto

    17.12.1999  16:29

    Super 96

    Nevím kdo byl kde na informaci, ľe Super skončí v roce 2000. Aľ někdy skončí, bude ľena jezdit na Natural 98, který holt bude spalovat v autě bez katu, tudíľ to bude prasárna, ale co se dá dělat. Jinak ve finále je v Brně levnějąí neľ Super 96. asi o 60hal. Stojí 26,00 kč. Navíc jsem kdesi slyąel ľe antidetonátory jsou látky na bázi metylalkoholu a tudíľ se dají bez problému lít do aut s tvrzenými sedly ventilů. Náą případ. A» ľije příroda. PTD
    • 00 Reagovat !

      foto

      17.12.1999  16:56

      « Re: Super 96

      Kdyby šlo o metylalkohol nebo něco z něj odvozeného, bylo by to méně škodlivé než samotný benzín (metylalkohol je zvlášť nebezpečný jed, ale hlavně proto, že si ho notorici občas spletou s lihem). Kdybychom jezdili na čistý metylalkohol, z výfuku by nešlo snad kromě trochu oxidů dusíku nic škodlivého.
      V bezolovnatém benzínu je funkce olova (přesněji tetraethylplumban) nahrazena nějakými nekovovými sloučeninami a snad organickými sloučeninami manganu. Že je olovo jedovaté, ví každý, u manganových sloučenin to není jisté.
      * Jezdit na Natural 98 by přišlo dost draho, stačí natural 95. Levněji než Super to nepřijde, auta, která jinak potřebují olovnatý benzín, musejí používat přísadu Benadit (nebo něco podobného cizího, ale to bude dražší) - Benadit stjí 20 Kč na 40 litrů paliva.
      * Kdo má motor se sedly ventilů (nabijte mne jestli to není přesně) ze spékaného kovu (karbid??), může jezdit na bezolovo bez přísad (například Škoda 135). Kdo má obyčejné ventily, přísady používat musí nebo aspoň tankovat střídavě olovnatý a bezolovnatý benzín (Š100,105,120,130, žiguli, Oltcit atd.)
  • 00 Reagovat !

    foto

    20.12.1999  16:30

    Avie/Philip Morris

    to Marty - ptal si se jestli existuje nejaky vyzkum, jestli driv chcipmeme na rakovinu z Avií nebo z koureni. Samozrejme, ze ne - ani nemuze. Ale to neni to podstatny. Jde o to, ze v pripade Philipa Morrise mam moznost volby (ty kuraci, ktery zalujou tabakovy koncerny jsou fakt legracni), zatimco v pripade ty Avie (a vsech ostatnich dieslu) moznost volby nemam (z Prahy se kvuli nim stehovat nebudu). Souhlasim, ze by se mela mira znecistovani odmenit prislusnym danovym zatizenim. Ale nezdanoval bych auta (to by bylo vuci tem co ujedou rocne 50 km dost nespravedlivy), ale prislusne pohonne hmoty. To znamena, ze z nafty by se mela platit vyssi spotrebni dan nez z benzinu (nyni je to naopak).To by urcite vedlo ke snizeni podilu dieselu na silnicich a snizeni mnozstvi smradu na nasich silnicich - protoze, kdo z tech milovniku dieslu je miluje pro jejich "super" vlastnosti - myslim , ze jich moc nebude a vetsina chce jenom setrit. pokud jde o stary benzinaky - tak ty se asi budou muset nechat dozit.
  • 00 Reagovat !

    foto

    26.12.1999  13:04

    98 za cenu 95

    Nazdar, fyi u JETu v Praze na Bohdalci trva stale akce %subj. Cena 26,40Kc/l.
    • 00 Reagovat !

      foto Saab

      Saab 27.12.1999  12:30

      « Re: 98 za cenu 95

      V Brně u Agipu je N98 za cenu N95 pořád i bez akce 26,30 kč/l.
      • 00 Reagovat !

        foto

        27.12.1999  18:14

        « Re: 98 za cenu 95

        Kde najdu v Brně Agip? Hned si pojedu pro plnou!
        • 00 Reagovat !

          foto Saab

          Saab 27.12.1999  21:00

          « Re: 98 za cenu 95

          Ulice Olomoucká, Brno-Židenice.
  • 00 Reagovat !

    foto

    03.01.2000  11:22

    Jihlava N95 24,50

    U všech pump (Aral, OMV, Shell, Benzina).
    • 00 Reagovat !

      foto Saab

      Saab 03.01.2000  11:31

      « Re: Jihlava N95 24,50

      Jihlava byla, alespoň co vím, vždy nejlevnější, to jsem zjistil, když jsem tam studoval. Vždy ta cena byla minimálně o 1 Kč nižší. Bohužel teď už to mám daleko :-( Kolik stojí u ICOMu, tam byl vždy nejlevnější.
      • 00 Reagovat !

        foto

        05.01.2000  12:58

        « Re: Jihlava N95 24,50

        To:Saab.Když jsem odjížděl v pondělí do Brna,tak byl ICOM za 24,40.Teď tu někdo píše o zlevnění,tak nevím, ale nejlevnější ICOM opravdu je. Ale myslím, že je lepší si ten desetník připlatit a jet na ARAL, subjektivně mi to připadá, že to jede líp, ale to už je na každým.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 05.01.2000  06:52

    Nemci se maj

    vcera v novinach benal v Nemecku od N.roku 2M za litr.Zacina to pekne.
    • 00 Reagovat !

      foto Saab

      Saab 05.01.2000  09:29

      « Re: Nemci se maj

      Nezoufej, vždyť máme skvělou vládu, která se snaží abychom měli stejné ceny jako v Německu a platy jako v Rusku (asi jsme kompromis východu a západu), takže počkej pár měsíců než zvýší spotřební daň. Ale dneska jsem si všimnul, že cena N95 šla o 0,40 kč dolů.
  • 00 Reagovat !

    foto

    05.01.2000  10:19

    Rozdíly

    Zajímavé jsou minimální rozdíly mezo specialem, eurosuperem a superem plus. Jen 5feniků na litru. PTD
  • 00 Reagovat !

    foto

    13.01.2000  09:19

    Methylalkohol

    Máte někdo zkuąenosti s pouľitím Methylalkoholu jako paliva do benzinových čtyřtaktních motorů? PTD
    • 00 Reagovat !

      foto

      13.01.2000  09:25

      « Re: Methylalkohol

      Osobne nemam, ale v Brazilii na to jezdi.
    • 00 Reagovat !

      foto

      13.01.2000  10:23

      « Re: Methylalkohol, zkušenosti

      Vyzkoušeno: postupně Š100, 105, 125, 130
      Když se přidá tak do 30% metylalkoholu, jezdí to stejně jako na benzín, možná i lépe (metanol zvyšuje oktanové číslo?). Pokud by se mělo dát více než asi třetina paliva, muselo by se nějak zařídit startování na benzín a pak teprve přepnout na líh. V té Brazílii (jak se tu někdo zmínil) se snad jezdí na etanol (etylalkohol, ten samý co je v rumu :-))), normální líh.

      My jsme s těma škodovkama jezdili na různé alkoholy tak do C3 (tedy metylalkohol, etylalkohol čili normální líh, propanol, isopropanol).

      Pro představu isopropanol je například (mimo jiné)v ironu na okna.

      Taky nevím, co by čistý alkohol udělal s motorem na olovnatý benzín - ovšem když se to míchá, asi se nic stát (s ventilama) nemůže.
      • 00 Reagovat !

        foto

        14.01.2000  08:59

        « Re: Methylalkohol, zkuąenosti

        Jakej je vlastně vzorec ethylalkoholu? C2H5(OH)2 ? Poslední chemii jsem absolvoval před asi 12ti lety :-) Ale tento vzoreček, nevím proč, mi nějak ulpěl v paměti. Neznám ale vzorec na Methylalkohol...PTD
        • 00 Reagovat !

          foto

          14.01.2000  09:04

          « Re: Methylalkohol, zkuąenosti

          Metylalkohol (metanol) CH3OH

          Etylalkohol (etanol, líh) C2H5OH

          Propylalkohol (propanol) C3H7OH

          Ale tomu motoru je to fuk...
  • 00 Reagovat !

    foto

    17.01.2000  13:15

    Alkohol

    Ideální poměr benzín:vzduch je asi 14,5:1,u lihu to je asi 8:1 a u metylu dokonce 6,5:1.Takže by to asi chtělo přetryskovat karburátor a asi dost vzroste spotřeba.Navíc se mi cena denaturovaného lihu v maloobchodě zdá výrazně vyšší než u benzínu,metyl snad není možno koupit volně vůbec,protože to je jed.Nebo se to dá někde levně koupit?
    • 00 Reagovat !

      foto

      17.01.2000  13:17

      « Re: Alkohol

      Ty poměry jsou obráceně.
      • 00 Reagovat !

        foto

        17.01.2000  16:19

        « Re: Alkohol (směšovací poměr)

        Aha - to jsou teda poměry hmotností , že? Takže to taky vysvětluje, proč je větší spotřeba LPG? Butan je C4, isooktan C8, butanu je potřeba víc? Ono to nesouvisí s výhřevností nebo vlastně ano?
        • 00 Reagovat !

          foto

          17.01.2000  16:46

          « Re: Alkohol (směšovací poměr)

          Ano jsou to poměry hmotností.Benzín váží asi 0,70-0,75 kg/l,PB asi 0,50-0,55kg/l-proto je větší spotřeba plynu v litrech.(nafta má asi 0,80-0,85kg/l-to je jeden z důvodů nižší spotřeby naftových motorů).Toto jsou však uhlovodíky tj.molekula se skládá jen z H a C,které se okysličují.Líh má v molekule i atomy kyslíku,které se neokysličují.(a neuvolnují tepelnou energii)-proto má nižší výhřevnost.Zkuste si spočítat ,kolik procent z jedné molekuly činí hmotnost kyslíku.C=12,H=1,O=16.
    • 00 Reagovat !

      foto

      17.01.2000  16:08

      « Methylalkohol

      Ano, dal by se sehnat. Cena nižší než benzín, ale hodně závisí na jeho použitelnosti a mísícím poměru s benzinem. PTD
      • 00 Reagovat !

        foto

        17.01.2000  16:51

        « Re: Methylalkohol

        Nevím jak je to s mísením benzínu s metylem,ale s denaturákem se moc mísit nechce.Když jsem to smísil v lahvi,tak se to přes noc rozdělilo na vrstvy.
        • 00 Reagovat !

          foto

          17.01.2000  16:58

          « Denaturák a benzín

          To je divný, co to bylo za denaturák? My jsme různé alkoholy škodovce do benzínu přidávali a celkem nic se nedělo (naopak, přece se nějaký líh má na zimu přidat do nádrže, aby tam nezamrzla zkondenzovaná voda ze vzdušné vlhkosti, která se drží u dna). Třeba vadí, že ten alkohol není 100% a směs líh-voda se od benzínu oddělí?
          • 00 Reagovat !

            foto

            17.01.2000  18:22

            « Re: Denaturák a benzín

            Byl to normální líh na pálení,co se prodává v drogerii.(asi 40Kč/l) Kolikaprocentní je ,to nevím.Do nádrže se přidává,to je pravda,ale proto,že případná voda se v lihu rozpustí a nezmrzne.Navíc líh neucpe trysku,jako to může udělat voda-ta udělá kapičku,která v trysce drží.
    • 00 Reagovat !

      foto

      17.01.2000  16:13

      « Re: Alkohol

      Kontrolní otázka pánové: Co by to bylo s xxxxx(OH)2? PTD
      • 00 Reagovat !

        foto

        17.01.2000  16:16

        « Re: Alkohol

        Nejspíš nějaký glykol, ne?
  • 00 Reagovat !

    foto

    18.01.2000  07:04

    metyl

    Tedy metahol CH3OH je docela prudký jed - je to právě ten alkohol, co je strašákem domácí pálenky, co po něm už nepotřebuješ brejle, ale nadosmrti si vystačíš s bílou holí. Naopak jeden uhlík delší alkohol CH3CH2OH je přesně to, kvůli čemu si tu pálenku pálíš. Protože mají různé teploty varu - destilace, je nutné přesně dodržovat teplotu při výrobě vlasní samohonky.

    Kdysi jsem slyšel, že plochodrážní motorky mají jako palivo metyl. Prý oktanové číslo je někde kolem 130.

  • 00 Reagovat !

    foto

    18.01.2000  16:59

    Metyl

    Čekám na vzorek, pak ho chrstnu do staršího Ritma a uvidím co to s tím udělá. Dám vědět. Kdyby to nejelo, naředím to benzínem. Pravdou je, že dvoutaktní motory jazdí na methyl jak víno. Bez jakýchkoliv problémů, jen se dává 1:20 olej M2T. U čtyřtaktů právě nevím, tak se ptám. PTD
    • 00 Reagovat !

      foto

      18.01.2000  17:09

      « Re: Metyl

      Obávám se, že to bez benzínu nenastartuje....Škodovka jezdila na směs tak do 20% metanolu a jiných alkoholů (zbytek benzín) celkem dobře, ovšem neměřil jsem spotřebu ani výkon a nezkoušel to v zimě... Ale kdyby to šlo, je to zajímavý, pokud má někdo zdroj metanolu zdarma nebo levně... A pozor na notoriky s brčkama, chce to zamykat nádrž a kanystry, tvrdí se, že metanol voní ještě líp než normální líh...
      • 00 Reagovat !

        foto

        19.01.2000  10:01

        « Re: Metyl

        Budu to testovat s různými směsnými poměry, abych stanovil zajimavou nakupni cenu za litr methylu. Pokud se na ni domluvime, pujdu do toho. PTD
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 01.02.2000  03:24

          « Re: Metyl

          Ta vune nad plochou drahou je prave z metanolu,ctyrtakty plochodrazni je maji jako palivo.V USA se povinne pridava do benalu 10 % etanolu(je to na stojanech cervene napsano),oktanove cislo v pohode 86 i pro Toyota Corolla 2,0 DOHC,kompres.9,6-jela jako cert.
          Etanol i metanol se misi s benzinem v jakemkoliv pomeru,dokonce denaturovany lih je prave s primesi benzinu(zpravidla ale jen ten lekarsky).Vznika azeotropni smes,kdy destiluje benzin tesne ve smesi s etanolem-a to je taky duvod,proc ho nejde z lihu destilaci(ani frakcionovanou) dostat a potom pit.(Jde to ovsem jinak).Jinak s temi 10-20 % lihu neni mozno motoru uskodit.
          • 00 Reagovat !

            foto

            01.02.2000  10:57

            « Re: Metyl

            Já bych spíš řekl, že s plochodrážních motorek (a taky například leteckých modelů a některých motorových člunů) je cítit spálený ricinový olej, spaliny z metanolu by neměly být cítit vůbec nijak (CH3OH se spaluje na CO2 a H20, tedy na oxid uhličitý a vodu)
            Btw. v USA je v prý leckde zakázáno koupání, ale na stejném místě se smí používat motorové čluny - s podmínkou, že jejich motory jezdí na směs metanolu a ricinového oleje. Ricinový olej je totiž rostlinného původu a v přírodě se na rozdíl od minerálního oleje, nafty a benzínu snadno rozloží.
            • 00 Reagovat !

              foto

              "-- skrytý --" 03.02.2000  10:43

              « Re: Metyl

              S tim ricinovym olejem je to samozrejme pravda,ale spalovani cehokoliv(az snad na vodik)neni nikdy uplne dokonale.Chvili vzduchu malo,pak zase moc.Jeste si dobre pamatuji,jak jsme museli rozeznat ZAPALENE ruzne alkoholy,jen podle cichu.A to horely jen v Petriho misce :-).
              Bye
  • 00 Reagovat !

    foto Saab

    Saab 24.01.2000  08:11

    Už zase :-(

    Tak jsem si včera všimnul, že jde benzín zase nahoru a to o 0,20 kč. Takže už je to tady zase :-(
  • 00 Reagovat !

    foto

    29.01.2000  22:19

    Konec olova

    V novinách bylo,že letos skončí olovnaté benzíny.Naturál95 se bude nově jmenovat BA95-Super,Naturál91 bude BA91-Normál,Naturál91 s aditivem bude BA91-Speciál.
  • 00 Reagovat !

    foto

    04.02.2000  11:42

    aether

    no, z chemie si pamatuju akorat, jak kolem laborek smrdela rozlita kyselina, ale jake procento eteru je bezpecne pridat do benzinu? Mam ho cca 7 litru...
    • 00 Reagovat !

      foto

      04.02.2000  11:52

      « Re: aether

      Já bych to neriskoval - éter používám za velkého mrazu na nastartování škodovky (takový ten startovací sprej) a bouchá to docela slušně.

      Btw. jak je ten éter starý a v čem je uskladněný? Pokud se éter nechá dlouho na světle, vytvoří se v něm peroxidy (dietylperoxid nebo dimetylperoxid) a může to samovolně nebo na nepatrný podnět vybuchnout!
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…