reklama


Recenze

8 Majitel

Saab 9-3

9,27 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Saab 9-3, foto 1 Saab 9-3, foto 2 Saab 9-3, foto 3 Saab 9-3, foto 4 Saab 9-3, foto 5 Saab 9-3, foto 6
 

Technické info

Přezdívka auta Sob Rok výroby 2008 Koupeno ojeté tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1910 výkon [kW]: 132 / 147 * kroutící moment [Nm]: 370 / 400 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 8,9 / 8,2 * maximální rychlost [km/h]: 220 / 225 * počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 421 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6,7 / 6,8 *

Popis vozu

Jak jsem se vůbec dostal k Saabu 93 SportSedan?

Protože nastal ten správný čas a já se rozhodl konečně do toho praštit, tím teď myslím svatbu, ne nákup auta :) a rodiče, jelikož jsou nedočkaví a těší se na příchod nějakého toho mrněte a já jsem do té doby jezdil Fiatem Grande Punto 1.4 8v, který by případný kočárek jen stěží naložil, koupili mě a moji manželce nové auto. Tímto bych jim chtěl poděkovat za již 2. vůz, který mi/nám koupili.

Původně jsem si představoval, že budu sedlat Ford Mondeo (verzi před posledním faceliftem) nejlépe s motorem2.0 TDCi nebo ještě lépe 2.2 TDCi ve výbavě Titanium/X/S nebo případně pro mne velice designově povedenou Alfu Romeo 159 1.9 JTDm. Na internetu jsem byl snad každý den s očima upřenýma do monitoru a vyhledáváním té správné barvy, výbavy atd. Ale tak jak už to v životě bývá, nic není takové, jak si člověk plánuje, tak ani já jsem nakonec neskončil u auta, které jsem si představoval.

Jednoho krásného letního dne mě zavolal brácha, že náš kamarád prodává za slušné peníze Saab 93 SportSedan 1.9 TTiD Aero. Nechalo mě to chladným, o Saabu jsem ani nijak zvlášť neuvažoval. No ale nakonec představa nového auta za pěkné peníze a se slušným motorem (tímto se omlouvám zarytým fandům značky Saab, že bohužel s dieselovým a ne turbo-benzínovým motorem) mě nahlodala. Téměř okamžitě se mi podařilo prodat mého Fiátka a rozjel se kolotoč ohledně koupě Saabu. Netrvalo to dlouho a Sob, jak mu říkám já, byl doma.

Soba mám konkrétně ročník 2008 - 1.9 TTiD Aero. Ač v krvi mi tepe spíš benzín než nafta, vidina úspornější jízdy a ještě k tomu se 132kW verzí 1.9 TTiD se mi celkem zalíbila. No, abych pravdu řekl, s klidným srdcem jsem možná mohl koupit i turbo-benzín. Úsporná jízda se ve srovnání např. s koncernovým polobohem, alespoň to tak podle výskytu na našich cestách vypadá, Octavia 2.0 TDI, nekoná. Udávaná spotřeba mého Soba po úpravě od firmy Hirsch a s automatem = 6,8l/100 km. Do práce jezdím po okreskách cca 25 km tam a 25 km zase zpět domů a při tempomatových 100 km/h není problém jezdit podle palubního počítače za 6,1l, což je pěkná spotřeba na auto s váhou přes 1600 kg, automatem a 200 řechtajícíma koníkama a 400 Nm (původně 180 koní, 370 Nm - automat má oproti manuálu snížený kroutící moment), jen mi díky automatu spíš přijde, že jich pár cestou uteklo. Jakmile se ale dostanu do města tak spotřeba kolem 10l je pravidlem. Bez zvýšení výkonu firmou Hirsch a s manuální verzí by spotřeba měla být o 1,2l v průměru lepší. Takže pokud někdo chce jezdit se Sobem úsporně, tak automat a čip Hirsch vynechte. Moje nejúspornější jízda se zahřátým motorem činila 5,2l a při spěchání po dálnici ukázal palubní počítač 12l a šlo by to ještě o něco víc.

S autem jsem toho za ty cca 3 měsíce co ho mám najezdil „pouze“ 7.500 km, zkusím tedy napsat alespoň pár poznatků, co jsem stihl zaznamenat. Auto je díky dieselovému motoru poměrně dost těžké na předek, proto projíždění prudších zatáček rychlejší tempem bych příliš nedoporučoval. Díky "gumovému" řízení se k řidiči nedostane ani přehršel informací. Volant má oproti mému předchozímu Fiatu Grande Punto větší průměr a je o něco málo tenčí, na škodu to vzhledem k tomu, že se nejedná o sportovní vůz, není. Podvozek je co se týče žehlení nerovností takovým lepším průměrem, nevyklepe z vás duši, ale nedokáže ani jezdit ve stylu např. Mercedesů (částečně tomu také pomáhá snížený podvozek verze Aero a to, že na léto používám 225/45 R18).

Zvukový projevu 4 válcového dieselu, nemám k němu po zahřátí téměř co vytknout, kvalit 6 válců ovšem nedosahuje. Nepatrně horší je to se zvukovým projevem při studeném motoru, tam se typický "sound" 4 válce nezapře. Co se týče automatu, po zahřátí posílá ručičku otáčkoměru po do nižších sfér a to konkrétně někam kolem 1.500-1700 otáček. Díky dvěma turbům, jedno je menší, druhé větší, je zaručen celkem lineární zátah od nejnižších otáček. Při 60 km/h, nastaveném tempomatu a zařazeném 5. převodovém stupni je Sob schopný jet i kolem 1.100 otáček. Rychlost 100 km/h odpovídá na 6. převodovém stupni cca 1.750 ot. Při "eko" jiždě Karlovy Vary – Liberec a držení se na dálnici 120 km/h, palubní počítač ukazoval spotřebu 6l/100km, jestli je to málo nebo hodně nechám na vašem posouzení.

Abych se taky dostal trošku k designu a výbavě auta: Design Saabu je alespoň podle mě celkem specifický/rozeznatelný. Ostře řezaný předek, přední světla protažená do boku a mléčná koncová světla jsou poznávací znaky 93 SportSedanu. Nad xenony přidal u této generace Saab svítící proužek a ve verzi Aero sportovnější přední nárazník s chromováním kolem mlhovek, což propůjčuje Saabu sportovní „look“. Na opačném konci auta najdeme pěkné chromované koncovky výfuku - na každé straně jednu a mezi nimi imitaci „difuzoru“. Interiér je natolik specifický, že každý fanda i kdyby měl 20 let starého Saaba, okamžitě bude ve svém živlu. Jednoduše a účelně poskládané ovládání čehokoli, je snad převzato od dob, kdy začal Saab stavět stíhací letouny. Palubní deska s uprostřed umístěným ukazatelem rychlosti a na levé straně umístěným otáčkoměrem a pravé straně ukazatelem plnění turba, přehledem o palivu a teplotě vody, se zeleno bílým podsvětlením, ve mě budí dojem pilota stíhacího letounu téměř dokonale. Toto je podtrženo tlačítkem „Night panel“, které vypne/ztlumí nepotřebné ukazatele. Další neměnnou věcí je umístění startovací zdířky za volič automatické převodovky. Je to pěkné a trochu i výjimečné. Každý Saabista zaručeně pozná výdechy ventilace, které ovšem již vypadají trochu archaicky.

Na použitých materiálech v interiéru je patrný zub času. Palubní deska je tvořena převážně z tvrdých materiálů. Sem tam něco zaskřípe, ale je možné vyřešit to pomocí zakoupení obšití palubní desky z katalogu úpravce firmy Hirsch, které omezí skřípání na minimum. Další výtku bych měl k madlům dveří, které mi připadají až příliš laciné, jako bych držel tenký/dutý plast, který ve mě pocit luxusu a bytelnosti rozhodně nevzbuzuje. U auta s ceníkovou cenou téměř milion korun, bych čekal použití lepších materiálů. Částečně toto Saabu odpouštím, jelikož vím, že GM na vývoji Saabu šetřilo. Co se mi ovšem líbí jsou sedačky s nepatrným sportovním vedením, které vás dokážou v zatáčkách podržet, v mém případě jsou navíc v kombinaci tmavá kůže/světlá látka.

I přesto, že má Sob na délku přes 4,6 m, není uvnitř prostoru na rozdávání. Pokud bych se měl při své výšce přes 1,8 m posadit za sebe, nerad bych tak cestoval přes půl Evropy. Velikost kufru výrobce udává 421l. Je celkem zajímavé, že ve verzi Combi je udávaná velikost kufru o 2l menší. Snad se tam v budoucnu vejde kočárek bez problémů :)

Mé poznatky s poruchami a zpracováním:

Při sklopení zadní sedačky se mi zaseknul středový pás. Jako odůvodnění ze servisu se mi dostalo odpovědi, že nebyl příliš často používán - nevím, co si o takové odpovědi myslet.

Teď v zimě, když jsou nízké teploty, se při startování občas nerozsvítí svítící pruh nad pravým xenonem.

Nevím, jestli je toto porucha, ale v létě mi oproti ostatním autům přijde, že klimatizace není tak účinná. Až pojedu do servisu, zkusím se zeptat, jestli není potřeba doplnit chladivo.

V zimě při nastavení teploty na 22 stupňů, se auto vyhřeje a pak jakoby přestal foukat teplý vzduch a začne foukat studenější. Po chvíli mi spíš přijde, že je v autě zima a to jsem spíš horkokrevný. U jiných aut, které řídím, takový pocit nemám.

Přestalo mi taky fungovat vyhřívání řidičovy sedačky, tak doufám, že to je pouze nějaký kontakt. Celkové mi to přijde, že Sob nemá rád chladný počasí, jako Švéd by přitom měl být zvyklý :) Jinak v palubním počítači je možnost nastavit automatické zapnutí vyhřívání sedaček. Takže když si po ránu sednu do vymrzlého auta, automatický mi to začne smažit půlky :) (to platilo, když ještě moje sedadlo fungovalo).

Je celkem škoda, že není možné nastavit automatické zamykání a následně při zamčeném autě otevřít jednotlivé dveře pomocí páčky, ale je nejprve nutné vytáhnout "čudlík" ve dveřích. U řidičových dveří je prý možnost otevření nastavit v servisu, u dalších dveří ovšem ne. Raději tedy používám odemčení/uzavření pomocí tlačítka na dveřích řidiče.

I přes některé výtky ke zpracování a kvalitě auta, se mi Saab zalíbil. Nemám rád splývání s davem, jsem raději, pokud mám něco, co příliš mnoho lidí nemá. Do budoucna ovšem bude asi problém s výběrem dalšího auta. Pokud Saab jako automobilka ukončí výrobu, budu mít na výběr už asi jen z Volva, Lexusu, Infinity a Jaguaru :)

Omluvte prosím případné gramatické a jiné chyby, nejsem spisovatel. Fotek prozatím příliš mnoho nemám, teď přes zimu je auto rychle zašpiněné. Časem určitě přibudou.

Silné stránky

Individuální design
Příliš se nekrade
Zajímavé turbo motory
Dosah xenonových světel (mělo by se jednat o bi-xenony) - ze světel mám trochu zamotanou hlavu, výbojky jsou xenonové, ale při přepnutí na dálková světla, se zapojí také halogenové H7, nikdy jsem se s přisvětlením halogenů u bi-xenonů nesetkal, takže nevím, jak to tedy je. Co se týče osvětlení vozovky,tak to je bezvadný.

Slabé stránky

zpracování - tvrdší plasty, zastaralejší platforma
tragické autorádio - tedy spíš reproduktory, které hrají opravdu hrozně. Bude to chtít trošku zainvestovat do lepších

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Servis v Liberci jsem už párkrát navštívil, ale příliš pozitivní dojem na mne neudělal. Záměrně to nebudu příliš rozpitvávat, nejednalo se přímo o chybu servisního technika. Snad to bude do budoucna lepší.

Vyměnit jsem prozatím nechal levé přední rameno .... cca 12.500,-Kč včetně DPH.

Platit za servis je třeba vždy v hotovosti. U jiných servisů, kam jezdíme (jezdili) - Škoda, Volkswagen, Audi, Fiat, jsme vždy platili na fakturu s určitou splatností. V servisu Saab, který navštěvuji, toto nelze. U menších oprav, to nevidím jako problém, ale pokud mám přijít s hotovostí 20.000,-Kč a víc, tak to opravdu běžně u sebe nenosím a ani nosit nechci (navíc, pokud nevím dopředu jistě, kolik bude vše stát).

 
reklama

Novinky v recenzi

19.4.2013 07:58

motor

Tak se musím podělit o novou zkušenost. Při 138 000 km odešel motor do věčných lovišť. Něco proletělo oběma turbama a navíc po rozebrání motoru bylo zjištěno, že je kompletně na odpis. Takže se musel pořídit úplně nový motor, jelikož zrovna tenhle typ sehnat v ČR je téměř nemožné a nebo za šílený peníze (repasovat a poskládat z jetých dílů by bylo taky hodně nákladný). Nakonec se našel úplně nový motor v Holandsku za daleko lepší peníze, než byl nabízen servisem Saab v ČR. Sob je už zase v provozu.

Jinak závada se projevila následovně. Jel jsem do práce a najednou při zrychlování na rovince přestalo auto zrychlovat a začalo to pod kapotou poměrně dost házet. Tak jsem zastavil otevřel kapotu, jestli někde neuvidím třeba něco uvolněného (nic jsem nenašel). Tak jsem opět nastartoval a snažil se dojet ten kousek alespoň do práce. Asi 2 km před cílem vylítlo z výfuků takový množství kouře, že jsem ve zpětném zrcadle neviděl vůbec nic, navíc auto nechtělo řadit. Tak jsem zastavil ihned na benzínce a zavolal odtah.


Přidat názorDiskuse: Saab 9-3

zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat

Další vozy Saab 9-3


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8
praktičnost
8
prostornost
8
jízdní vlastnosti
8
jízdní komfort
8
provozní náklady
8
výkon motoru
9
spotřeba
8
hlučnost motoru
8
kvalita sedadel
9
brzdy
9
zavazadlový prostor
8

Více o modeluSaab 9-3 YS3F (2002-dosud)
Saab 9-3 Viggen - létající Švéd Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět…

Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu

Padesáté výročí vzniku poctila automobilka Saab zcela…

 

reklama





Blesk.cz

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Kam v zimě k moři? Rozhodování je teď o něco těžší, protože k tradičním destinacím přibývají další. Jako třeba…

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci. Ekologové: „Obojí nejde“

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci.…

Skládkování v Česku by mělo do osmi let, tedy rokem 2024, skončit. Podle šéfa resortu životního prostředí…

 

iSport.cz

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují, až budou hrát poháry

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují,…

Zůstane v novém roce hlavním kormidelníkem Sparty David Holoubek, nebo přenechá otěže někomu zkušenějšímu…

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání, variantou je Vrba

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání,…

Kdo bude trénovat Spartu na jaře? Už krátce po konci ligového podzimu odpadl jeden z hlavních kandidátů.…

 

Reflex.cz

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se zdrcující pointou ukazuje, co našim očím uniká

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se…

I když z videa můžete mít pocit, že sledujete klišé z romantického filmu, opak je pravdou. To důležité vám totiž…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy…

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která se konala 3. června 1944, se sešla tehdejší nacistická…

 
 
reklama