Recenze

8 Majitel

Škoda Favorit 135 Le Ecotronic 1.3l 40kW 90Nm

9,67 Uživatelé

Hodnoceno: 13× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Favorit, foto 1 Škoda Favorit, foto 2 Škoda Favorit, foto 3 Škoda Favorit, foto 4 Škoda Favorit, foto 5 Škoda Favorit, foto 6 Škoda Favorit, foto 7 Škoda Favorit, foto 8
Škoda Favorit, foto 9 Škoda Favorit, foto 10 Škoda Favorit, foto 11 Škoda Favorit, foto 12 Škoda Favorit, foto 13 Škoda Favorit, foto 14 Škoda Favorit, foto 15 Škoda Favorit, foto 16 Škoda Favorit, foto 17 Škoda Favorit, foto 18 Škoda Favorit, foto 19 Škoda Favorit, foto 20 Škoda Favorit, foto 21 Škoda Favorit, foto 22 Škoda Favorit, foto 23 Škoda Favorit, foto 24
 

Technické info

Přezdívka auta Fávo, Fáčko Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:150000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 90 maximální rychlost [km/h]: 168 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 240 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7,1 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Favorit je vývoz DE, do česka se vrátil v roce 2002 se 75 000 km. Měl poznávací značku WUR-DV76 a měl ho nějaký Naumann z města Wurzen. Od té doby sloužil jako služebák, a taky se tak k němu chovali, dokud jsem si v roce 2015 neudělal papíry.
V ČR známe dvě verze favoritího motoru 1.3 - karburátor (Jikov 28-30, později Pierburg 2E3) a nepřímé jednobodé vstřikování Bosch Mono-Motronic (+ třetí varianta je MPi u Felicie). Tenhle vůz má systém Bosch Ecotronic. Ten byl jen na vývoz a vyráběl se v období 1. FL (1991-1993), s druhým faceliftem ho nahradilo vstřikování, které bylo dostupné i na ostatních trzích. Ecotronic funguje principielně jako mezikus - řídící jednotka se všemi senzory řídí elektronicky regulovaný karburátor Pierburg 2EE. Na karburátoru řidič tedy přímo ovládá jen první škrtící klapku (druhou i s obohacovačem už počítač) a sytič. Systém není vybaven akcelerační pumpičkou, takže je línější než klasický 43kW karburátor, ale zato živější než papírově stejně výkonné 40kW vstřikování. Volnoběh si ecotronic drží na 800 otáčkách (připraven vyjet z křižovatky), po minutě nečinnosti klesne na 660 otáček, a to už o motoru vůbec nevíte.
Už nějakou dobu Favorit jezdí na Vervu 100. Motor má lepší projev, je si jistější při akceleraci, je tišší a kultivovanější. Dokonce zmizely i malinké nánosy karbonu v sacím traktu.
Co půl roku nebo 8000 km dostává nový olej, momentálně používám Castrol Magnatec 10W-40. Na proplachovou 5W-40 byl hlučnější a asi mu to ani nesvědčilo.
Vepředu mám komponentní repráky Excursion 2x50W RMS, v platu mám MTX Audio 2x75W RMS.

Silné stránky

Jednoduchost, spolehlivost a provozní nenáročnost - Na svůj věk je opravdu dost spolehlivý. S většinou závad se nechá v klidu dojet. Ty, se kterýma se nenechá se nechají opravit u krajnice.
Odolný proti vybití akumulátoru - Nic krom hodin a IMO v něm nežere. Když už máte špatný alternátor, tak nastartujete i když má baterka lehce přes 7V. Navíc klesne-li za jízdy palubní napětí na 11V, vypne se fukar, výhřev zadního okna a mlhovky. Bohužel to mám odzkoušeno, ale byla to moje chyba :)
Jízdní vlastnosti - S autem se hnedka sžijete a pak jste schopni přesně předpovídat jeho chování, on vám do toho prostě nekecá a dělá přesně co chcete. Favorit se sice naklání víc, než dnešní auta, ale není to zas tak strašný. Jednou jsem vybral zatáčku ve 130 km/h, kdy už jsem škrábal zástěrky o asfalt, ale všechny kola byly stále na silnici.
Zábava - právě díky předvídavosti si řízení užijete, protože máte pocit, a není to jen pocit, že auto opravdu řídíte VY! Navíc díky své vysoké výšce podvozku, nízké hmotnosti a náhonu na předek projede i težký terén.
Prostor - žádné nafouklé tapecírunky, tady je místo pro lidi. Je víc prostorný než Octavie 1 nebo VW Golf, hlavně vzadu. Navíc se do něj velice dobře nastupuje.
Výhled - Velká zasklená plocha a né moc tlusté A sloupky vám poskytují parádní rozhled.
Palubovka - logicky uspořádaná, vše po ruce, všechna tlačítka 2,5x3,2cm, podsvícená. Budíky velké jak kráva a nejsou utopeny. Krycí sklo je nakloněno a prohnuto, takže se vám na něm nic neleskne. Má dokonce nevyužité kontrolky pro ABS, opotřebení brzd a nepřipoutaného řidiče :)
Motor - Přirozený projev atmosférického čtyřválce. OHV čtyřválec má svůj specifický zvuk a na vysokých otáčkách pod zátěží nádherně zní. Velmi rád jde do otáček a dostat se klidně na 4500 1/min mu nedělá potíže.
Jízdní stabilita - Je sice vysoký, ale na silnici drží dobře, i na vodě. Jako každá předokolka je ve vyšších rychlostech nedotáčivý, ale na to si zvykne každý. Díky absenci ABS je schopný zastavit na kratší dráze než dnešní auto.
Vzhled - Bertoneho Favorit je jedinečný, není to žádná kopírka. Jeho hranatý vzhled umocňuje dvojice designových linek od předního k zadnímu blinkru, dva žlábky na kapotě, prolis na střeše nebo předek i zadek auta.
Jedná se už o vyztuženého favorita, takže přední dveře snesou 3,2t a zadní 2,2t

Slabé stránky

REZ !! - Každé auto reziví. Jedničkové Octavie méně, ale Favoriti/Felicie, Mercedesy, stodvacítky nebo dnešní Fabie více. Feliciím ještě přibyly 5. dveře, které reziví jak po dešti osolené.
Výrobce doporučuje používat modrý Fridex G11, kterému ale chutnají moderní celohliníkové motory. Chudák hlava už musela na výbrus, nyní v něm tepe červená G12, kterou od oleje odděluje těsnění Temac. G11 maximálně do stodvacítek!
Výkon motoru - 40kW když jedou 4 lidi v autě + plný kufr není dostatečný výkon. Volkswagen tehdy škodovce měl umožnit montovat nový motor Škoda 790 1.5 OHC 74kW, s tím motorem a hmotností pod 1t by to byla raketa!
Bezpečnost - Nemáte ABS, takže na ledu si musíte dávat sakra bacha. Absence ESP nevadí, tady to je spíš o elementu mezi sedadlem a volantem. Při čelním nárazu ve vyšší rychlosti (70 km/h) už moc šancí nemáte, předek auta se deformuje docela rád. Sloupky a střecha jsou ale naštěstí odolné dost, kotrmelce přes střechu jsou bezpečné i ve vyšší rychlosti. Alespoň je při nárazu bezpečnější než Dacie, starý Scénic nebo Chevy Aveo 08. Od 1. FL dostal naštěstí výztuhy dveří a nárazníku.
Starý motor má, když je velmi studený zapnutý systém start-stop. Ten se po zahřátí díky bohu deaktivuje :)
Stabilita ve vysoké rychlosti - Na dálnici je při změně pruhu ve vysoké rychlosti dost znát jeho malý přítlak plynoucí z jeho vysoké světlé výšky a nízké hmotnosti. Chce to jemnější ruku při manévrech než u jiných aut, ale nebezpečný určitě není.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Málokteré auto udržíte v provozu jen s tak malými servisními náklady ! Na tuto mechanickou spolehlivost bohužel většina Favoritů doplatila. Mnoho Favoritů, Formanů a Pick-upů bylo utýráno k smrti lidmi, kteří je každodenně přetěžovali pytli s cementem, neměnili olej, kašlali na údržbu atd. Favorit je dříč a houževnatý pracant, stejně jako jeho rozsáhlý facelift zvaný Felicie, jejichž velká část také musí čelit stejnému zacházení. Do mého favorita už jsem vrazil kolem 30 tisíc (+ autokosmetika, kterou nějak nepočítám >:D ), z toho 4x letní Continetal, 4x zimní Firestone a 4 nádherné liťáky Kn stály dohromady jen 12 000.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Nedovezla se servisní knížka ani žádný Handbuch. Jako nový ho prodávala spol. Autohaus Fritzsche. V Německu jej vlastnili dva Němci s přijmením Naumann (asi otec a syn). S autem se dovezla zelená škrabka.

Menší oddělení se od stereotypních favoritů:

Jedna ze samozřejmých věcí je popadnout leštěnku, vosk a přírodní jelenici a lak pořádně rozleštit, místy byl už matný a nebylo to hezké. Taky jsem na auto už spotřeboval litry barvy karibská zelená #5280.
Kapitola sama pro sebe je moje zajímavě vypadající homemade rádio. Žádné běžné autorádio totiž nespňovalo moje požadavky, tak jsem si ho holt musel postavit. Na předek je 2x40W zesilovač a na zadek 2x100W. Rádio umí číst SD karty, flashky a má AUX vstup. Součástí panelu jsou dva potenciometry (hlasitost předních repro a zadních) a hlavní ovládání hlasitosti přes logaritmický potenciometr. Autorádio je připojeno přes 2x 2,5mm2 dvoulinku přímo od baterky přes 30A pojistku (15A mi to odpálilo). Rádio je spínané automobilovým 40A relé a hned u zesilovačů jsou kondenzátory 2x 47000uF a 2x22000uF pro prokreslené basy.
Udělal jsem si LED podsvícení tlačítek (ty originální patice na 1,2W T5 žárovky se nechají jednoduše pájet). Dal jsem tam vysocesvítivé LED a to zelené světlo je vidět i ve dne :)
Vnitřní osvětlení kabiny obstarávala zčernalá C5W sufitka, co tavila plastový kryt světla, tu jsem nahradil LEDkami. Sufitku v kufru jsem nahradil opět homemade ekvivalentem s 12 LED. To mi ale nestačilo, poněvadž světla bylo málo (ale furt lepší než originál), tak jsem koupil z číny 5 metrů nejvíc svítivého led pásku co tam měli. Metr šel do kufru, pak po 60cm nad dveře a ještě po 10cm na nohy řidiče i spolujezdce (a zbylo mi ještě na kamarádův favorit :) ), vypadá to moc hezky, ale šíleně to oslní když se do toho kouknu. V kabině a v kufru je světlo jak ve dne, navíc po otevření dveří vidím kam šlapu (a ještě o 3 metry dál). Přemýšlím, že tam dám časem slabší a ideálně zelený led pásky.
Přidělal jsem 3. brzdové světlo, bezpečnost především.
Z vrakáče jsem vzal přední mlhovky a nadrátoval si je do auta (pájený spoj ve spojení s mosaznými konektory - nejlepší, co může být). Mlháče jsem nastavil, aby svítily spíš dopředu, když jedu v noci lesem, tak mám dálkáče a mlhy - to pak vidím úplně všechno.
Hrál jsem si se stříbřenkou - znáček na volantu byl takový hnusný hnědý, nyní je to stříbrný okřídlený šíp na černém pozadí. Kliky mají stříbrné logo Škoda a zadní zástěrky taky. V garáži jsem našel dveřní odkládací prostor, který měl strženy všechny ty dírky pro šroubky, tak jsem to opravil, nalakoval na to velký stříbrný nápis Škoda Favorit se zelenostříbrným logem Škoda a dal na řidičovy dveře.
Na moje.auto.cz jsem tu kdysi viděl fávo, kde se majitel chlubil zpožďovačem vypnutí vnitřního osvětlení. Ihned jsem navrhl obvod, popadl pájku, univerzální plošňák, tranzistor, kondik, odpor, 12V relé a 6 konektorů faston a pustil se do toho. Zpoždění je nyní příjemných 14 vteřin :) .
Přední obrysovky ("parkovačky") byly takové ty hnusně oranžově svítící T4W žárovky, ty jsem nahradil LEDkovými OSRAM 4000K 1W. H4ky jsem dal Osram NightBreaker Unlimited.
Jelikož je to Lko a ne LSko, tak mi chyběly stropní hodiny. Ty první co jsem udělal vypadaly příšerně a šly napřed, použil jsem tam obyčejné LED TESLA a mikrokontrolér PIC16F874. Jelikož šly o dost napřed jsem tam dal provizorně lepší hodiny (vykuchal jsem digitální budík, ubastlil elektroniku a vyvedl tlačítka na panel). Tyhle hodiny jdou už přesně, ale už mi tu leží připravený origo hodiny Tesla :)
Auto má originální liťáky na letní gumy, ty jsem samozřejmě musel pořádně vyčistit od zažraného bordelu (a že to byla fuška).

Až zas přijdu na něco, co někdo na autě má a já ne a bude to realizovatelná a aspoň trochu praktická věc, tak si jí tam udělám :) .


Veškeré úpravy na voze dělám nedestruktivně, tj. NIKDY do ničeho NEVRTÁM a NEŘEŽU. Držet se téhle zásady je někdy nadlidský úkon, ale dílo se vždy nakonec vydaří :) .

 

Novinky v recenzi

16.5.2016 10:19

GO motoru

Fávo měl na začátku května 2016 generálku motoru, po najetí klidných 170 km jsem seřídil ventily a jel auto prohnat. Fávo je omnoho čilejší. Jako by Favorit dostal novou chuť do života, na continentalech pořád prohrabávám celý průběh dvojky (až se z toho cítím blbě) a pětka drží v kopci mnohem lépe. Na pětku se nechá předjíždět už od 70km/h, což je nádhera.


Další vozy Škoda Favorit



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Tohle auto má oprávněně pověst, že motor pojede i až vám celá kastle shnije.

praktičnost
8

Jezdil jsem s ním na střední (asi 27km), teď jezdím na VŠ- Náchod-Brno (190km asi), takže prakticky asi na tohle. Koule byla dodělávaná až po výrobě, takže naštěstí nejde skrz nárazník. Kufr určitě něco pojme.

prostornost
9

Zvenčí je to menší auto, ale když si sednete k řidiči, máte hromadu místa na nohy, můžete si rozhazovat rukama (pozor na spolujezdce) a není problém přelézt z jedné sedačky na kteroukoliv jinou pouze vnitřkem auta. Vzadu je místa dostatek.

jízdní vlastnosti
7

Boj o holý život a o každý Newtonmetr krouťáku. Jinak je favorit ohromně živý, mrštný a rychle a přesně reaguje na sebemenší změny v řízení. Zároveň vám dává o všem co se děje pod koly a kapotou vědět.

jízdní komfort
8

Až na absenci posilovače a hluk si nemůžu stěžovat. Sedačky jsou pohodlné, pedály přirozeně daleko od sebe pro moji velkou nohu, ale motor o sobě dává cestujícím vědět. Při nízkých otáčkách ale není skoro slyšet a ani nevibruje.

provozní náklady
9

Spotřeba je hezká, ale plné auto do kopce s udržením cestovní rychlosti 120km/h znamená 3. převodový stupeň. 13" gumy jsou laciné (1300/ks za ty lepší). Olej nežere, trávu taky ne, dokonce ani sousedovic kocoura nesežral (zatím).

náhradní díly
9

Bývala jich všude kupa, ale jak jde čas dál, favoriti mizí i z vrakovišť... Za díly dáte řádově stovky a nechají se velmi lehko namontovat na auto.

výkon motoru
4

Do 120km/h má motor tah, pak už ztrácí dech. V 1800ot nastupuje náznak krouťáku, na 2500ot chytne nádherný tah dá se říct skokově. Škoda jen, že se ráda protáčí kola, což se změní zatížením lidmi jen na občasné protáčení.

spotřeba
9

Dvě osoby a něco v kufru znamená cca 5,3l/100km. Zimní gumy činí rozdíl 0,5 litru. 4 lidi, plný kufr a občasný tahání motoru až do 4500RPM, předjíždění a zároveň efektivní brždění motorem znamená spotřebu kolem 6l/100km na letních.

hlučnost motoru
9

Tak ta je znamenitá! :D Ale když se motor zahřeje, tak dost klesne, že o mně ani cyklisti nevědí, to pak zírají na tiché fávo :o . Do kabiny o sobě dává atmosferický čtyřválec taky vědět, ale po GO motoru je to spokojené vrnění slast poslouchat :)

kvalita sedadel
8

Na ty si nestěžuju, jsou pohodlná, ale ty LSková byla lepší, držela víc boky, ale na spaní v autě jsou Lková pohodlnější. Jedna zadní sedačka mi vrže když přejíždím nerovnosti, mazal jsem to vším možným, ale ta mrcha vrže dál. Origo v potahy s logem Škoda

brzdy
9

Tady se nedá krom ABS nic vytknout. Jsou stále původní a když zašlápnu pedál, tak se všechny kola zastaví, a vo-vo-votom to je (Pitkin). Brzdí stále velmi dobře a nikdy s nimi nebyl jediný problém.

zavazadlový prostor
8

V kufru je místa víc, než v kdejakém SUV nebo sporťáku, na kufr Octavie to ale vůbec nemá. Zatím jsem všechno převezl (nábytek, chlast,...). Pod podlahou kufru vozím fůru nářadí. V kufru mám vanu od Rezaw plast, tak snad mi auto od ní nezrezne :)


Více o modeluŠkoda Favorit
Škoda Felicia Combi 1,3 Škoda Felicia Combi 1,3

Po testu Octávie 1,8 SLX přišla na řadu i "stará známá"…

Škoda Felicia Škoda Felicia

Ve čtvrtek 12.2. v 15,30 byla českým a slovenským…

 





Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

Šafářová se vrací ke kouči Steckleymu. Natočili k tomu vtipné video

Šafářová se vrací ke kouči Steckleymu. Natočili k…

Česká tenistka Lucie Šafářová před startem nové sezony obnovila spolupráci s kanadským koučem Robem Steckleym.…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…