Recenze

8 Majitel

Škoda Rapid

9,79 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Rapid, foto 1 Škoda Rapid, foto 2 Škoda Rapid, foto 3 Škoda Rapid, foto 6 Škoda Rapid, foto 7 Škoda Rapid, foto 8 Škoda Rapid, foto 9 Škoda Rapid, foto 10
Škoda Rapid, foto 10 Škoda Rapid, foto 11 Škoda Rapid, foto 12 Škoda Rapid, foto 12 Škoda Rapid, foto 12 Škoda Rapid, foto 12 Škoda Rapid, foto 13 Škoda Rapid, foto 13 Škoda Rapid, foto 13 Škoda Rapid, foto 13 Škoda Rapid, foto 14 Škoda Rapid, foto 15 Škoda Rapid, foto 16 Škoda Rapid, foto 17 Škoda Rapid, foto 18 Škoda Rapid, foto 19 Škoda Rapid, foto 20 Škoda Rapid, foto 21 Škoda Rapid, foto 22 Škoda Rapid, foto 23 Škoda Rapid, foto 24 Škoda Rapid, foto 25 Škoda Rapid, foto 26 Škoda Rapid, foto 27 Škoda Rapid, foto 28 Škoda Rapid, foto 29 Škoda Rapid, foto 30 Škoda Rapid, foto 31 Škoda Rapid, foto 32 Škoda Rapid, foto 33 Škoda Rapid, foto 34 Škoda Rapid, foto 35 Škoda Rapid, foto 36 Škoda Rapid, foto 37 Škoda Rapid, foto 38 Škoda Rapid, foto 39 Škoda Rapid, foto 40 Škoda Rapid, foto 41 Škoda Rapid, foto 42 Škoda Rapid, foto 43 Škoda Rapid, foto 44 Škoda Rapid, foto 45 Škoda Rapid, foto 46 Škoda Rapid, foto 47 Škoda Rapid, foto 47 Škoda Rapid, foto 48 Škoda Rapid, foto 49 Škoda Rapid, foto 50 Škoda Rapid, foto 51 Škoda Rapid, foto 52 Škoda Rapid, foto 53 Škoda Rapid, foto 54 Škoda Rapid, foto 55 Škoda Rapid, foto 56 Škoda Rapid, foto 57 Škoda Rapid, foto 58 Škoda Rapid, foto 59 Škoda Rapid, foto 60 Škoda Rapid, foto 61 Škoda Rapid, foto 62 Škoda Rapid, foto 63 Škoda Rapid, foto 64
 

Rychlá navigace

Technické info

Přezdívka auta Je to auto, proč by mělo mít přezdívku? Rok výroby 2018 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9,8 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4,6 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Dobrý den,
Jednoho parného letního dne jsem si řekl, že další léto už autem bez klimatizace jezdit nehodlám a začal proces výběru nového auta…

ÚVOD

Cíl této „recenze“ je poskytnout lidem, kteří se o auta zajímají, případně lidem, kteří uvažují o koupi rapidu pohled obyčejného člověka na toto obyčejné auto a soužití s ním. Když jsem auto vybíral, překvapilo mě, jak málo uživatelských recenzí na rapida jsem zde nalezl (vzhledem k počtům registrovaných aut). Tak jednou přispěji a třeba to někomu pomůže s výběrem.
Vzhledem k tomu, že recenze je vždy subjektivní a je ovlivněna zkušenostmi s předchozími auty, což člověku nastavuje určitou srovnávací laťku, uvedu auta, se kterými mám, nebo jsem měl možnost jezdit, ať už jako řidič nebo pasažér. Minulé auto - Fabia 1,4 50kW. Firemní Fabie a Octavie s diesely 1,4 a 1,6litru 55-77kW, Octavia 1,8TSi 118kW, Octavia 2,0TDi 103kW, Superb 2.0TDi 125kW. Auta kolegů či známých, Octavia RS 2,0TDi, Mondeo 2,0TDCi, Kia Ceed SW 1,6, Octavia I 1,6MPi 75kW, Octavia I 1,9Tdi 66kW, Honda Accord 2,0i 115kW, Passat 2,0TDi 103kW, Fabia 1,2HTP 51kW, Focus 1,8TDCi, Hyundai i30 1,4 80kW, Astra r.v. 1995 1,6l 52kW, kdysi jsem řídil i felicii, fiat uno a trabanta.

CO JSEM OD AUTA CHTĚL

- Nové auto. Nemám kamarády automechaniky ani nejsem v tomto oboru vyučen. Nechci řešit autobazarové fígle, s nikým se dohadovat, řešit historii vozu, zda byl či nebyl bouraný, stočený, odhalovat skryté závady apod. Jsem si vědom, že za cenu nového auta je možné pořídit auto ojeté větší či lepší, ale z výše uvedených důvodů jsem nechtěl touto cestou jít.
- Benzínový motor. Roční nájezd cca 12 000 km a ježdění krátkých tras po městě. Zároveň drtivá většina mých cest je do 50km tj. 45 minut.
- Cena cca 400tisíc, samozřejmě každý se snaží koupit za co nejméně (a prodat za co nejvíce :-) ). Nebyl problém dát více, ale jen pokud bych měl pocit, že to má smysl, případně se vyšší kupní cena vrátí časem v podobě nižších nákladů (LPG či CNG verze).
1. Automatickou klimatizaci, protože mě nebaví točit kolečkem pokaždé, když slunce zajde za mrak, vjedu či vyjedu z lesa apod. Zkrátka chci, s trochou nadsázky, nastavit 22°C a už nikdy nic neřešit.
2. Xenonová nebo LED světla. V zimě jezdím dost v noci, po zkušenostech s xenony z Octavie RS a Mondea jsem věděl, že chci lepší než halogenová světla. Toto pro mě bylo důležité a asi je to specifický požadavek, který pro řadu lidí nemá vůbec žádnou váhu. Po zkušební jízdě s Aurisem jsem začal chtít i automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, protože to zejména v zatáčkovitých pasážích funguje dobře a prodlužuje dobu, kdy jedete s dálkovými světly.
3. Prostor pro jednoho až dva dospělé na dojíždění všude možně a pro tři dospělé na dojíždění do práce.
4. Prostor pro čtyři dospělé s bagáží pro dovolenou/výlet s přáteli cca 1-2x za rok. Ideálně s tunelem na lyže v loketní opěrce.
5. Prostor pro případné rodinné využití, tj. aby se tam vešel kočárek, 2 dětské sedačky a spousta měkké bagáže.
6. Možnost převézt objemnější věc typu horské kolo, křovinořez, sekačka, bedny s ovocem atp. => tedy ne sedan.
7. Tempomat, parkovací senzory zadní i přední, tažné zařízení.
8. A v neposlední řadě dobrou pasivní bezpečnost. Přes všechny nedostatky EURO NCAP testů je to přeci jen srovnání jednotlivých aut mezi sebou. Některá jsou lepší a jiná horší, takže jsem k výsledkům přihlížel.

V této cenové relaci je to „hra“ vadí/nevadí. Je jasné, že hledáte-li auto za +- 400 tisíc, musíte si častěji říct „ok, s tím dokážu žít“, než u auta za 500t, 600t, 1 mil. 1,5mil. V zásadě tedy jde o to, najít auto, které splňuje vaše požadavky a zároveň vám ničím jiným nebude vysloveně pít krev.
Pokud vás nezajímá proces výběru, ale jen vlastní auto, tak následující kapitolu přeskočte, ušetříte si čtení.

Z ČEHO JSEM VYBÍRAL

Astra ST 1,4 92kW, Fiat Tipo 1,4T-JET 88kW (včetně verze na lpg), Toyota Auris 1,6 97kW, Kia Ceed 1,6 99kW, Mazda 3 2.0 88kW, Octavia 1,4 110kW, Octavia G-tech 81kW. Francouzská auta mě nikdy ničím neoslovila a u Fordu se mi Focus nelíbí ani zvenku ani zevnitř a zkušenosti s Focusem, který po 8 mi letech začal rezivět, mě také nemotivovaly se o něj dál zajímat. Navíc měl Ford nepřehledný ceník. :-)

Astru jsem vyloučil poté, co jsem na webu narazil na fórum, kde se řeší problém těchto nových motorů (zřejmě LSPI) a nabyl jsem dojmu, že se Opel k uživatelům a problému staví dost zády.
Octavie zná každý, i já z práce, byť s jinými motory. S ostatními auty jsem se šel projet. Zde bych chtěl zmínit, že je naprosto super, že vám dnes auto půjčí, když ne na víkend, tak alespoň do druhého dne a můžete si ho za cenu spotřebovaného benzínu vyzkoušet. Pro mě hrála důležitou roli světla a jejich otestování v noci. Všem tuto možnost zápůjčky vřele doporučuji využít a vyzkoušet si, za co chcete těch několik set tisíc utratit.
Tipo bylo zajímavé, prostorné, líbil se mi projev motoru, můžete ho mít v originál LPG verzi z továrny, ale nesedla mi ergonomie, celková tvrdost auta a měl jsem určité pochyby o kvalitě zpracování a protikorozní ochrany.
Ceed mě ničím neoslovil, atmosférický motor byl spíše hlučnější, kombinovaný s těžkými převody nejel, tři módy posilovače řízení a všechny divné. Ničím zajímavé auto. Zejména ve srovnání s Aurisem mi není úplně jasné, proč koupit Kiu.
Auris byl dlouho favoritem. Auto mi přišlo velice pohodlné, nikde mi nic nevadilo, výborné sedačky (i když ta řidičova vrzala), řízení i řazení výborné, ergonomie dobrá, asistenti funkční (automatická dálková světla, upozornění na opuštění jízdního pruhu, automatické podélné parkování). Auto působilo vyváženým, dospělým, uklidňujícím, příjemným dojmem.
Mazda 3 sedan je krásné auto a atmosférický dvoulitr je fantastický motor. Svezl jsem se, ergonomie, kvalita materiálů i design je jednoznačně nejlepší. Jízda je super, ale nesplňovalo některé užitné vlastnosti, které od auta požaduji. Sedan je nepraktický, auto je spíše malé a pro mě drahé. Zde byl při návrhu a konstrukci auta kladen důraz na dobrý pocit řidiče, skvělé řízení, podvozek, motor. Rád si podobné auto koupím pro radost až mi bude 50 či 60 let, ale teď by to nebyla racionální volba. Bohužel. Ona nebude ani potom, ale to budu mít krizi středního věku, takže mi to bude jedno… a koupím si ..... bílou Kawasaki Z650. S dvouválcem :-D

Rapid ve výběru vůbec nebyl. Vlastně si ani nejsem jistý, kdy se tam dostal. Počítám, že jsem někde četl článek, že „rapid dostal xenony“ a to byl impuls se o něj zajímat. Samozřejmě jsem byl skeptický k tříválcovému litru a celkově jsem nic moc neočekával. Auto jsem si půjčil a byl jsem velmi překvapen. Motor měl dostatek síly, při ustálené rychlosti nebyl slyšet, při akceleraci s plynem na podlaze/předjíždění byl hrubší, ale nic co by mi vadilo. Low xenony svítily výborně a neskutečně mě překvapila podélná prostornost. Auto jsem vracel po 4x50km se spotřebou cca 5-5,3 litru podle dotankování, což bylo cca o 1-1,5 litru méně než veškerá konkurence. Se všemi auty jsem jel vždy stejné trasy, často v noci, takže poloprázdné silnice. Vždy jsem párkrát zkusil na trojku zrychlení 60-100 a 80-120 abych trochu tušil, jakou mají sílu a jak se s nimi bude asi předjíždět.
Při nákupu a provozu auta samozřejmě hrají roli peníze. Proto jsem si u všech spočítal/odhadl náklady na koupi, spotřebu pohonných hmot, pojištění, pneumatiky, servis. Po předchozích chybách inženýrů VW u mě panovala (stále panuje) k motoru nedůvěra. Tu jsem do výpočtů promítl v podobě opravy v ceně 30 000kč po 100 000km. U ostatních aut jsem tuto „penalizaci“ nedával. Přesto celkové náklady vycházely na rapid stále nejlevněji, cca o 150 tisíc méně oproti Toyotě a 200 tisíc oproti vybavené Octavii 1,4TSi, která by také plnila všechny mé požadavky, a celkově by to bylo samozřejmě lepší auto. Zde je fér zmínit, že vzhledem k tomu, že můj zaměstnavatel bere auta od škodovky, mám možnost využít slevy. Nebudu psát kolik % to je, protože nevím, jestli se to smí, ale je jasné, že to pohne s cenou dolů.
Zorganizoval jsem druhé kolo půjčování předváděcích aut tak, abych měl Toyotu a Škodovku ve stejný den a mohl přímo přesednout z jednoho auta do druhého a doufal jsem, že mě Toyota přesvědčí, že za těch 150 tisíc celkových nákladů navíc stojí.
No, nepřesvědčila. Maličký turbomotor jel srovnatelně s atmosférickou 1,6 a to Toyota piluje svůj motor k dokonalosti už asi 15 let a je to jistě špičková atmosférická jedna šestka. V pružném zrychlení na trojku tachometrových 60-100 a 80-120 jsou obě auta srovnatelná, okolo pěti sekund. Spotřeba na stejných trasách se stejným rychlostním průměrem byla cca o 1,0 až 1,5litru nižší ve prospěch turbomotoru. (5,2 vs. 6,8; 4,8 vs. 6,1; 6,3 vs. 7,3 atp.). Z hlediska bodů „co od auta chci“ plní již rapid vše, takže jsem došel k závěru, že nemá cenu platit víc za něco, co vlastně nepotřebuji. To je i odpověď na otázku, „proč sis nekoupil Octavii?“. Protože rapid je levnější a byť není v ničem tak dobrý jako Octavia, tak to, co od auta chci, splňuje. Pokud se mé potřeby změní, koupím si Octavii. Nebo bych raději Mazdu 6 :-)

ŠKODA RAPID

Tohle konkrétní auto je s 81kW motorem a výbavou style, což nahrubo znamená: 6st. manuální převodovka (ke slabší 70kW verzi je 5ti kvalt), 16“ kola 215/45 z lehké slitiny, zatmavená zadní okna, 6,5“ rádio, automatická světla, automatické stěrače, 4x elektrická okna, automatická klimatizace, zadní loketní opěrka, ambientní osvětlení (osvětlení prostoru nohou předních cestujících, středového odkládacího prostoru, odkládacího prostoru ve dveřích, kliček dveří), vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací senzory, pružné sítě v zavazadlovém prostoru, deštník pod sedadlem spolujezdce (fakt tam je, taková krávovina :-) ), loketní opěrka s průvlakem vzadu + příplatkové položky jako jsou barva bílá laser, tempomat, low bi-xenony včetně LED proužku denního svícení, automatické přepínání potkávacích a dálkových světel, parkovací senzory vpředu, zástěrky, gumové koberce + koberec zavazadlového prostoru, čalounění v kombinaci kůže/látka, 2x USB konektor pro nabíjení telefonů vzadu, tažné zařízení originál odnímatelné. Záruka 5 let / 100 000km.

DESIGN

Fotek i aut je všude dost. I já jsem nějaké fotky přidal. Zaměřil jsem se ale spíše na praktické detaily, či na ukázání toho, co jsem napsal. Pohledových fotek zepředu/zboku/zezadu je na netu dost a auta stojí i běžně po ulicích, takže to mi přišlo zbytečné. Někdo může pokládat design za nudný, nevýrazný, strohý. Pozitivněji vzato je jednoduchý, funkční, decentní, nadčasový. Zřejmě bude stárnout s grácií a tak nějak splyne s davem. Z profilu se mi auto líbí, zepředu a zezadu nic moc.

ERGONOMIE

Klasická škodovka. Přehledné, funkční, během pár minut či jedné dvou jízd je vám všechno jasné. Ovládací prvky působí solidním, kvalitním dojmem, k jejich chodu nebo zpracování nemám jedinou připomínku. USB zdířka by mohla být méně utopená, ale zas není vidět flash disk v ní, takže to nesvádí ke krádeži. Zprvu se mi zdálo, že by řadící páka mohla být o pár centimetrů více vzadu, ale už jsem si zvykl.
Nastavování sklonu sedadla páčkou je nešťastné, resp. necitlivé. Růžice používaná dříve či v jiných autech je lepší, protože nastavení je plynulé, nikoliv skokové. Nějakou polohu, která mi vyhovuje jsem našel, ale je to šetření na nesprávném místě.

MOTOR - teorie

Turbo tříválec 1,0litru. Výkon 81kW při 5000-5500 otáčkách. Točivý moment 200Nm při 2000-3500otáček. Převedeme-li točivý moment na výkon, dostaneme hodnoty 41.8kW při 2000ot a 73.3 při 3500ot. To znamená, že už v relativně běžných 3500 otáčkách je k dispozici výkon, který měly atmosférické jednašestky před cca 15ti lety jako maximální (platí i pro některé menší dnes nabízené atmosféry). V octáviích první generace tuším max 75kW a běžně se jezdilo i s motory 55kW apod. Zajímavé je srovnání se slabší verzí atmosférického dvoulitru (88kW 210Nm) mazdy 3 zde. http://blog.auto.cz/aktivnybloger/2017/05/10-tsi-85-kw-vs-20-skyactiv/
(Mimochodem do 4 000 otáček je u mazdy průběh výkonu slabšího motoru shodný se silnější verzí 121kW, 210Nm…)
Technické popisy motoru (více či méně propagační) lze nalézt na webu. Při zvažování, zda do toho jít, či nejít, mě pozitivně zaujalo, že
- V rapidu nemá dvouhmotový setrvačník (v octavii má)
- má výfukové svody integrované v hlavě válců a chlazené vodou, což je pozitivní z hlediska chlazení katalyzátoru a spotřeby paliva
- má hlavu chlazenou na nižší teplotu než blok motoru, což by prý mělo pomáhat předcházet jevu LSPI (low speed pre-ignition)
- má elektrické čerpadlo, které chladí turbo i po vypnutí motoru (detaily nevím, ale jistě je to krok správným směrem)
Z hlediska možných problémů a poruch je riziková přítomnost součástek, jako je
- wastegate s ovládacím elektromotorkem
- Olejové čerpadlo s proměnným průtokem
- Proměnné časování ventilů na sací i výfukové straně (bez něj by to samozřejmě nemohlo mít tenhle litrový výkon…)
- A tím, že je nový a nevyzkoušený, tak zkrátka celý motor je potenciální riziko. Tak časem uvidíme, co se inženýrům nepovedlo tentokrát.

Na webu, tedy bez záruky, jsem se dočetl, že je prý navrhován na životnost 300 – 350 tis kilometrů. Našel jsem i krátkou zmínku o zkráceném motorovém testu, kdy motor běží 500 hodin na plný výkon a je podrobován tepelným šokům. Předpokládám tedy vypínání bez dochlazování. Pokud by maximální výkon znamenal i maximální rychlost vozu, což je 200km/h, pak by to odpovídalo 100 000 km nešetrného zacházení. Tímto testem motor prošel, tak pokud se k němu bude člověk chovat slušně, snad vydrží i mnou plánovaných cca 180-225tis (12-15tis/rok a 15 let). Vzhledem k mému nízkému ročnímu nájezdu a faktu, že se tyto litry montují napříč modelovým portfoliem skupiny VW a to i do těžších aut, předpokládám, že případné problémy se objeví a hlavně bude známo jejich řešení dříve, než postihnou mě.

Našel jsem na internetu i motory 1,0TSi změřené na brzdě. Naměřili jim:
- 96kW/5105ot, 232Nm/2195ot.
- 89,4kW/5612ot., 218,5Nm/2990ot
- 91kW/5000-5800ot, 220Nm/2200ot.
Zdá se, že (nový) motor má lepší parametry než deklaruje výrobce. Nedovedu posoudit, do jaké míry jsou tato měření věrohodná.

Protože mě litr svým projevem mile překvapil, udělal jsem si pár grafů. Je tam vyneseno staré auto, fabie se slabým 50kW motorem, soudobá dobrá 1.6 97kW z Aurise, mazdí 88kW dvoulitr, legendární 1.9TDi 81kW a 1.4T-Jet 88kW od fiatu (řekl bych neprávem málo známý motor). Parametry výkonu i točivého momentu jsou poděleny tak, aby jako referenční auto byla stará lehká fabie (proto ta má v grafu 50kW a 120Nm a ostatní motory v grafu svých papírových hodnot nedosahují, protože jsou v těžších autech…) Všimněte si aurise, který do cca 3250ot jede (vzhledem ke své hmotnosti) hůř než stará fabie, litrového TSi výkonově i z hlediska točivého momentu srovnatelného s atmosférickým dvoulitrem v mazdě 3…

MOTOR – praxe

KULTURA CHODU

Občas mám pocit, že jede na tři válce...
Teď vážně :-)
Při ustálené rychlosti motor není slyšet a nevibruje. Při volnoběhu stejně tak. Při akceleraci je zvuk hrubší a motor hlučnější. Není to tak hrozné jako diesel v malém autě, ale k sametovému běhu benzínu to má daleko. Řekl bych, že je to tak na půl cesty mezi benzínem a dieselem. Ve srovnání s atmo 1.6 (Toyota, Kia) bych řekl, že motor je tišší při ustálené rychlosti, ale hlučnější při akceleraci. Zvuk mi nepřipadá nepříjemný, ale co člověk to názor. Doporučuji vyzkoušet na živo. Řekl bych, že čtyřválce (v obyčejných autech) produkují takový konzistentní hluk, tříválec mi připadá takový "nakrknutý", hlubší, hrubší. Poslechněte si čtyřválcovou motorku a dvou nebo tříválcovou... Zní prostě jinak.
Když mám "drive náladu", připadá mi fajn, že je motor slyšet. Z hlediska ježdění na dlouhé trasy, resp chcete li mít v autě ticho, pak je zvuk/hluk, při každé důraznější akceleraci spíše obtěžující. Resp. je hodně v kontrastu s tím, že při udržování rychlosti motor není slyšet.

Ze zájmu a pro zajímavost jsem se pokusil zlepšit odhlučnění "vytlumením" kapoty. Použil jsem samolepící butylkaučukový pás 2,5mm s hliníkovou fólií (Profidamp ALUBUTYL 25) a přes něj samolepící gumomolitan 20mm (Gladen Aero Wave).
Originální "kryt" je lehoučký, pocitově tak 300gramů a nemyslím, že má schopnost cokoliv ztlumit. Mnou přidaný materiál vychází cca na 1,5kg. Práce trvala cca hodinu, cena za materiál 727 korun. Originální kryt bylo stále možno bez problémů vrátit na místo. Foto v galerii.
Výsledek? Těžko říct. Zvuk, hluk mi přijde přijatelný, ale bez přímého srovnání, které logicky není možné, nedovedu říct, jestli a jaký to mělo vliv. :-)

DYNAMIKA

Podle mě dostačující. Papírově 0-100 za 9,8s, 81kW, 200Nm, 1190kg i s řidičem dle TP (Auto jsem měl možnost zvážit. Prázdné auto s plnou nádrží má 1 200 kg, tzn, že s řidičem 75kg má 1 275 kg a je o 85kg těžší než tvrdí TP. V "propagačních materiálech" je rozptyl 1 190 - 1 285kg... Na druhou stranu je v něm tažné zařízení, rezerva a nějaká další výbava...).
Na předjíždění samozřejmě podřazuji. Záleží na situaci, jestli na pětku, čtyřku nebo trojku… Trojku lze točit někam přes 130km/h, takže na předjíždění z rychlosti 70-80km/h a zrychlením do 110-120 je „nejostřejší“ a použitelná bez přeřazování v průběhu celého předjížděcího manévru. Mimochodem, dvojka vytočená do 6000ot je tachometrová stovka. :-)

S přibývajícími kilometry bych řekl asi toto:
U atmosferického motoru máte od volnoběhu až po omezovač stále stejný motor a intuitivně víte, co můžete očekávat.
U 1.0TSi máte od volnoběhu po cca 1500-1700 otáček zdechlou mrchu, která s autem skoro nehne.
Poté, co začne foukat turbo, máte pocit (a i těch 200Nm) jako u nějakého průměrného atmosferického dvoulitru a auto hezky jede.
Ve vysokých otáčkách už ale nepřichází gradace výkonu a motor zůstává trochu za očekáváním, které ve vás (možná) vzbudil.
Nejlépe se s tím jezdí mimo město, kde můžete udržovat otáčky nad 2000ot/min. Ve městě, pro poskakování v kolonách, různá pomalá odbočování apod. je jednoznačně příjemnější/blbuvzdornější atmosférická koncepce. A z dlouhodobého hlediska jistě i spolehlivější a servisně méně náročná.

Po hopsání na D1 přidávám dálniční zkušenost. Motor je na dálnici zcela dostatečený a příjemný společník pro jízdu okolo povoleného limitu. Dokonce i druhou stránku, tj. popojíždění v kolonách zvládá dobře. S motorem se dá v klidu rozjet jen přes spojku, sám si trochu plynu přidá. Na dvojku (od 20km/h výše) pak lze používat tempomat, což zcela emiminuje různé přískoky a škubání dané turbodírou a ne vždy ideálním ovládáním plynu unaveným řidičem. Spokojenost. Splnil očekávání, snad i trochu mile překvapil.

Celkově hodnotím dynamiku po cca 7 000km jako přiměřenou k určení auta. Většinou jezdím sám či ve dvou, bez těžkého nákladu. Obdobně, tj. jako "odpovídající", "jede to příjemně", "na normální ježdění to úplně stačí" hodnotili i lidé, co jsem vezl a sami mají mnohem silnější (a taky těžší) auta (Accord 2.0i 115kW, Astra 2.0TDCi 121kW, Superb 2.0TDi 125kW). Na druhou stranu, tohle je ta silnější verze. Slabší má 70kW a 160Nm.
Uškrcení točivého momentu znamená, že v rozmezí 2000 až 3500ot/min už slabší verze nenabízí 41,9 a 73,3kW, ale jen 33,5 a 58,7kW. To znamená o 8,4 až 14,6kW méně a to bude dost znát. Osobně tedy považuji tuhle silnější verzi za vhodné minimum.

SPOTŘEBA

Spotřeba dle palubního počítače pomaloučku klesla na 5,1l/100km, což by bylo super. Reálně dle dotankování mi vychází o trošku víc .... viz spritmonitor.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/953506.html

Dlouhé trasy normálním tempem (100 tachometrových + co dojedu, to se snažím předjet) vychází lehce nad 5 litrů reálně.
Když jedu na pohodu, v dlouhé koloně za kamionem 85-95, a nesnažím se předjet, protože stejně není kam, tak cca 4,5litru reálně.
Městský provoz okolo šesti litrů.

Potěší 55 litrová nádrž. Reálně jezdím k pumpě po sedmi až osmi stech kilometrech, s rezervou. Dosáhnout dojezdu 1 000km na nádrž by zřejmě při troše snahy šlo.

PŘEVODOVKA

Přesnost? Asi takový průměr. Stejná jako v současné fabii. Dráhy krátké, trochu gumové, ale celkem přesné. Občas někde maličko zadrhne, ale to si možná ještě časem sedne. (Po srovnání s fabií I bych řekl, že v 15 let starém autě je převodovka minimálně stejně přesná, možná přesnější/hladší. :-/ )

Obecně se snažím netočit motor moc pod dva tisíce, přijde mi to pro motor nezdravé a vzhledem k titěrnému objemu, dokud nefouká turbo, auto nejede. S atmosférou jde jezdit prakticky od volnoběhu, na to tady zapomeňte.

Extrémně dlouhé/těžké převody. Pod 18km/h je třeba řadit jedničku – například při přejíždění skoků při frézování silnice, přejíždění různých retardérů apod. Jednička na volnoběh = 8km/h. Dvojka je v městském provozu tak od 20-40km/h, tzn., že většinu kruhových objezdů jezdím na dvojku. Blížíte-li se ke kruhovému objezdu (zejména menšího průměru), dejte tam v šedesáti klidně rovnou za dva... Celkem nezvyk.
Trojka je vhodná na nějakých 56km/h tachometrových. Točí cca 2 200ot/min. Výše si v rámci městských limitů nezařadíte, pokud nechcete motor dusit. Následně můžete trojku rozjet zhruba do 130km/h…
Čtyřka uveze od nějakých 65km/h, ale je to tak 1700ot/min, což je maximálně na rovinku bez požadavků na zrychlování. Pro zrychlení podřazuji za tři.
Zkušenost z dálničních omezení - tempomatových 85 (80 GPS) šestka na rovině také zvládne. Zároveň se s úzkým autem snadno a bez obav vejdete do pruhu s omezením 2,2m, kam si někteří s oteklými SUV a širokými reprezentativními vozy netroufnou. :-)
Mimo obec točí šestka při tachometrové stovce (95 dle GPS) přesně 2 000ot/min a o motoru naprosto nevíte. Zároveň má dost výkonu na to, aby tuto rychlost udržel ve stoupáních běžných na silnicích první třídy. Osobně jsem to u kopce s cca 6% stoupáním moc nečekal a příjemně mě to překvapilo (kdo zná kopec za Netolicemi ve směru na Budějovice, bude vědět). Při tachometrové devadesátce to už podle mě chce řadit za pět. Tachometrových 130km/h (124GPS) pak znamená 2500ot/min na šestku.
136 tacho = 130 dle GPS a cca 2700ot/min.
Zpátečka na volnoběh jede 9 až 10 km/h.

SPOJKA
Občas se někde v souvislosti s 1.0TSi objevují informace o obtížných rozjezdech a pálení spojky…
Popojíždění v kolonách. Ve městě na semaforech můžete popojíždět jen pouštěním spojky. Motor si přidá na cca 1100 otáček a po rovině se bez problémů rozjedu. Nevýhoda je, že po puštění spojky točíte těch cca 1100 otáček a to je opravdu jen na ploužení se v koloně. Motor nemá výkon a čekáte, až se někde okolo 1500 nadechne turbo. V takovémto režimu spojku pouštím pomaleji (odhadem dvě vteřiny) a nezaznamenal jsem problém.
Normální rozjezd a odjez. Optimální se mi zdá motor vytočit někam k cca 1500ot a po plném puštění spojky skončit právě na 1500 ot, kdy už motor celkem hezky táhne a máte normální odjezd bez turbodíry. S trochou citu to není problém. Je ale pravda, že to vyžaduje řidiče, který je schopen trochu koordinace pohybů a už nebojuje jen se samotným ovládáním auta.
Když se člověk trochu nesoustředí, přemýšlí nad něčím jiným, baví se s okolím apod, tak otáčky vyskočí někam ke dvěma tisícům a po puštění spojky jsou řekněme do dvou tisíc. V obou případech spojka klouže cca vteřinu, takže nevidím problém.
Tunový vlek jsem za autem netahal a s malým vozíkem a cca 300 kilo nákladu jsem i do mírného kopce v křižovatce nezaznamenal žádný problém či diskomfort při rozjezdu.
Je pravda, že jednička i zpátečka jsou hodně dlouhé (okolo 10km/h), což v kombinaci s malým objemem motoru, a z toho pramenícího mizivého výkonu před roztočením turba, není moc uživatelsky příjemné.

PODVOZEK

Podvozkově je to recyklace starých dílů (tuším fabia I / Polo I / Octavie I ?). Vadí to něčemu při cestě do/z práce, supermarketu, za příbuznými, či na výlet? Podvozek vnímám jako zbytečně tvrdý - podstatnou částí k tomu přispívají 16" pneumatiky s (nesmyslně) nízkým profilem 215/45.
Po přezutí na zimní R15/185/60 Continental TS860 konstatuji, že auto funguje na patnáctipalcových kolech znatelně lépe. Lépe tlumí nerovnosti a pneu šíře 185 je pro auto s takovýmto výkonem a určením stále dostatečná. Skoro mě až mrzí, že jsem při konfiguraci vozu nezaškrtnul „downgrade“ na menší kola. Tato možnost tam byla a chvilku jsem o ní přemýšlel… Bohužel jsem se nechal zlákat tím, že se mi šestnáctky s deseti paprsky zkrátka líbily…
Jízdní vlastnosti jsou na dobrém asfaltu zcela bez výhrad. Zejména na letních širokánských kolech máte gripu, že nevíte, co s ním. (Platí na suchu. Na mokru montované Dunlop Sportmaxx žádný zázrak nejsou. Na nějakém dálničním nájezdu či v ostré zatáčce na mimoúrovňových křižovatkách jsem už myslím limit gum, hrnoucích se po předku ven, našel...)
Pokud projedete rychleji zatáčku se záplatovaným nerovným povrchem, rychle pochopíte, že tohle dělat nechcete. Nerovnosti v přímém směru auto zvládá v pohodě, ale pokud něco trefíte v zatáčce, cítíte, že je auto neklidné, roztřesené, nejisté, odskauje.
Jízda po D1? Trpí auto i majitel. Vyšší bočnice pneumatik by jistě pomohly... Na druhou stranu auto je i ve vyšších rychlostech na dálnici jisté, drží směr. Kromě toho, že "drncá" a máte pocit, že dostává zbytečné rány od děr, jede dobře.

Řekl bych, že schopnosti jednoduchého podvozku odpovídají výkonu nabízených motorů a určení auta. Na 81kW v jednoduchém „levném“ autě to zkrátka stačí. Nic víc, nic míň. Hledáte-li zábavu a podvozek rychlejší než motor, určitě kupte něco jiného :-) .

LOW BI-XENONY a automatické přepínání potkávacích a dálkových světel

Jsou to Low-Xenony. Výkon je snížen ze standardních 35W na 25W. Světla do 2000 lumen totiž nemusejí mít samonivelaci a ostřikovače (ostřikovače jsou volitelná výbava za 3600,-) (Plnohodnotné xenony mají 3200lm...). Přesné lumeny těchto low-xenonů jsem v materiálech Škody nenašel, ale náhradní výbojka Philips deklaruje 1800lm, zatímco H7 žárovky mají cca 1400-1550lm. Výhodou oproti halogenům je i projektorová optika, která více světla dostane na silnici a méně rozptýlí do okolí. Také životnost výbojky by měla být dlouhá, cca 2500 hodin, což by při rychlosti 60km/h odpovídalo 150 000km...

Nevím, jak to popsat lépe, než konstatovat, že na potkávací světla to svítí pěkně a na dálkové je to ještě lepší.

Automatické přepínání/ztlumení funguje dobře a velice rychle v případě, že se protijedoucí auto vynoří "znenadání" ze zatáčky, nebo zpoza horizontu a je blízko. Přepnutí na potkávací je okamžité (ale je fakt, že člověk světla ztlumí už na základě odrazu třeba od svodidel...). Přepnutí zpět na dálkové pak autu někdy trvá poněkud déle (1-3s), většinou je ale okamžité, hned jak vás protijedoucí auto mine.
Čidlo neregistruje horní poziční světla kamionů a autobusů, tam je potřeba ztlumit manuálně, abyste nepálili na vysoko sedícího řidiče. Stejně tak v případě dlouhých rovinek, kdy je auto daleko od vás bych osobně přepínal na potkávací světla dříve. A samozřejmě neumí víceproudé silnice se středovými svodidly.

Příklad z praxe: Cesta 230km v noci, silnice I. třídy a hodně okresek. Pouze jednou mě někdo problikl a asistent v ten okamžik světla ztlumil. Cca 5x za celou cestu jsem světla ztlumil manuálním zásahem. Jinak asistent přepínání světel fungoval dobře, zejména přes horizonty a v zatáčkovitých silnicích umožňuje plně se věnovat řízení a nemusíte sahat na páčku přepínání světel (což je super, když zrovna zatáčíte :-).
Závěr: Je to paráda, funguje to velmi dobře a auto bez toho už bych nechtěl. Rychle si zvyknete na to, že prostor před vámi je osvětlován dálkovými světly v každý využitelný okamžik. Matrixová světla s vypínáním segmentů musí být boží.
Nastupující zima a ranní jízdy potmě potvrdily výše uvedené - funguje to velice dobře, řidiči mě neproblikávají a užívám si lépe osvětlené silnice.

Celkově světla hodnotím jako velice dobrá a asistenta jako velmi dobře použitelného.

DEŠŤOVÝ SENZOR

Funguje dle očekávání. Snaživost/citlivost senzoru si můžete nastavit ve čtyřech stupních páčkou, která u nižších výbav představuje cyklovač stěračů. Pokud se zapnou stěrače, můžete si v nastavení auta nastavit automatické přepnutí denního svícení na normální potkávací světla. Podle mě dobré a bezpečnější.

PARKOVACÍ SENZORY

Super. Přední i zadní. Můžete si nastavit výšku tónu a hlasitost. Zadní se zapínají sami se zařazením zpátečky, přední se mohou zapínat také sami, pokud se přiblížíte k překážce rychlostí cca do 10-15km/h (například pokud se otáčíte proti zdi, garážovým vratům, apod.). Zároveň se vzdálenost zobrazuje na displeji rádia ve formě barevných čárek. Pokud vás pípání otravuje, můžete vypnout zvuk a parkovat jen podle grafického zobrazení vzdálenosti na displeji rádia, což je fajn. S využitím grafiky/čárek můžete zajet na cca 3cm od překážky bez toho, abyste se jí dotkli – výborné na parkování „na těsno“ ve městě. Senzory se automaticky vypnou při překročení rychlosti 15km/h, nebo je můžete deaktivovat tlačítkem.

PASIVNÍ BEZPEČNOST - EURO NCAP

Rapid dosáhl velice dobrého hodnocení jak v čelním, tak v bočním nárazu. Stejně tak v nárazu na kůl (třeba bokem do stromu). Celkově jsou na figurínách jen tři žluté oblasti, jinak je vše v zeleném. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je hodnocena průměrným oranžovým stupněm. Prostor pro posádku zůstal po nárazu stabilní a posun A sloupku je jen 3mm. Celkově je to (podle mě) výborný výsledek. Oproti řadě konkurentů dopadl Rapid lépe, někdy i dost významně. Z mnou zvažovaných byl srovnatelný Auris a lepší Astra.
https://www.euroncap.com/en/results/skoda/rapid/10948

PŘEPRAVNÍ KAPACITA

Cokoliv do čtyř dospělých odveze. I s jejich zavazadly. Jasně, není to auto pro čtyři hokejisty, ale 4 normální lidi si tam v pohodě sednou a do kufru dáte v pohodě třeba 4 velké batohy na týden na horách. Auto mile překvapí podélnou prostorností, ale je úzké. Vpředu se budou spolucestující potkávat rukama na loketní opěrce (vzadu je to bez problému, loketní opěrka je tam znatelně širší). Cestovat v pěti bych tam nechtěl, byť nouzově to lze. Rozměry kufru změřené metrem jsou 90x100x50cm + 2x boční „kapsy“ 15x30x40 tj. 450 (486)litrů. Výrobce uvádí 550l, zřejmě i s místem pod podlahou… Je pravda, že spoustu drobností, které běžně nepotřebujete, ale chcete je v autě mít (rukavice, klíč na kola, lékárnička, lano, gumicuky, redukce 13-7pin k vozíku, škrabka na led, smetáček na sníh, plachta když vezete něco špinavého… dáte pod podlahu). Délka, např. pro přepravu vánočního stromečku… 185cm.
Za mnou (177cm) si sedne člověk 185cm (vyzkoušeno) – limitující je svažující se střecha (dotýkáte se hlavou stropu), nikoliv místo na nohy. Jako spolujezdec jezdí kolega (195cm?) sedadlo je tedy nadoraz vzadu. Zkoušel jsem si za něj cvičně sednout a místo na nohy je tam pro mě (177cm) v pohodě. To je myslím slušné. Fotky interiéru jsou v této konfiguraci sedadel (řidič 177cm, spolujezdec na doraz vzadu), tak si udělejte názor o prostoru sami.

CO NEPOTĚŠÍ/NEFUNGUJE

Auto nemá zelenou kontrolku potkávacích světel. Když jsou světla na "Auto", tak nevím/nepoznám, kdy svítí denní svícení a kdy už potkávací světla.
EDIT: Po asi třetím pročítání návodu... Na kruhovém ovladači světel jsou čtyři pozice: 0, AUTO, symbol obrysových světel (takové ty dvě žárovky vedle sebe) a symbol potkávacích světel (jeden světlomet se skloněným paprskem světla). Návod říká, že když svítí denní svícení, nesvítí nic než nápis AUTO oranžově. V momentě zapnutí potkávacích světel se rozsvítí symbol obrysových světel.
Proč ve škodě auto použili pro signalizaci svícení potkávacích světel symbol obrysových světel a symbol potkávacích světel nechali nepodsvícený, to nevím. Nicméně už vím, kdy a čím auto svítí :-)

1) Jednoznačně klimatizace - cvrlikající/pískající kompresor při zapnuté klimatizaci a kombinaci, kdy požadovaná a venkovní teplota jsou blízko sebe. Je to kompresor, značky Sanden 5Q0 816 803 F, který je nekvalitní, resp je tam zřejmě nějaký konstrukční problém. V servisu ani se Škoda auto se mi to nepovedlo vyřešit/vyreklamovat.

Klimatizace, přestože je automatická a má čidlo vlhkosti ve zpětném zrcátku, nezvládá v AUTO režimu při dešti udržovat nezamlžené čelní sklo. Musím zvolit proud vzduchu na čelní sklo a občas i zvýšit otáčky ventilátoru. Mimochodem, tlačítka jistě vypadají lépe než ovládací kolečko, ale starým kolečkem šel nastavit směr ofuku poslepu. Ve směsi tlačítek to správné v noci poslepu trefíte těžko. Inu, pokrok nezastavíš.

2) Nesmyslný rozměr pneumatik. 215/45r16 na takovéhle auto? Koukali v Boleslavi, kolik stojí gumy v tomto rozměru? Zejména zimní… Proč tam není standardní „octavia rozměr“ 205/55r16 za poloviční cenu? Vzhledem k hmotnosti, výkonu a určení auta by jistě stačily pneumatiky užší s vyšším profilem a celkově běžnější a tedy levnější. Ale je pravda, že kola vypadají hezky.

3) Jednodotykové ovládání má (konečně alespoň) okno řidiče. Mohla by to mít všechna okna. Když přicházíte k autu, okna nejdou stáhnout podržením odemykacího tlačítka na dálkovém ovládání (octavie to umí). V pařáku v létě by to byl příjemný detail, který reálně nic nestojí.

4) V místě, kam si člověk odkládá levou nohu ze spojky je jenom tapecírung bez gumové výztuhy. Myslím, že v zimě by tam stékala voda a vsakovala se do koberce. Vyřešil jsem kouskem gumy a nalepovacím suchým zipem.

5) Osvětlení zavazadlového prostoru je originál jen na levé straně a je poměrně slabé. Vyřešil to samolepící LED pásek+kablík z čínského eshopu za méně než 3 dolary a trocha práce. Namísto 5W žárovky je teď na každé straně 0,9W LED a prostor to osvětluje mnohem lépe.

6) Auto je zbytečně tvrdé a na nerovnostech (i díky tomu) občas vydá z palubní desky nějaký pazvuk.

CO POTĚŠÍ/FUNGUJE DOBŘE

1) Digitální rychloměr. Rychle se na to zvyká, zobrazení velkým číslem pokládám za lepší než ručičku.

2) Zobrazení rychlosti, kterou máte navolenou v tempomatu (byť není aktuálně aktivní). Takže už před zmáčknutím "reset" víte, zda máte v tempomatu uloženou rychlost městských 56, nebo mimoměstských 97 a jestli je to ta rychlost, kterou chcete.

3) V menu palubního počítače si můžete navolit zobrazení teploty oleje. Pokud se chcete chovat k motoru slušně, nebudete ho vytáčet se studeným olejem. Údaj o jeho teplotě je snadno k dispozici, což chválím. Zároveň si v infotainmentu můžete navolit/zaškrtnout, jaká data chcete mít možnost na PP zobrazit (okamžitá spotřeba, průměrná spotřeba, okamžitá rychlost, průměrná rychlost, doba jízdy, ujetá vzdálenost, teplota oleje, dojezd). Třeba průměrná rychlost nebo ujetá vzdálenost a čas mě nezajímají, tak jsem je vypnul. Super.

4) Líbí se mi látka, kterou dostanete k polokoženému čalounění. Barva sedí k dekorační liště a i svou strukturou (hrubostí) působí hodnotněji než standardní čalounění.

5) Síťový program v kufru, háčky na tašky, háčky v interiéru za předními sedadly. Kapsy na boku kufru. Místo pod podlážkou kufru na různé příslušenství. Odkládací prostory v interiéru – kapsy ve dveřích na lahve, na zádech i boku sedadel (super na telefon spolu se zadními USB na nabíjení).

6) Škoda surround celkem pěkně hraje (hudební sluch ale nemám).
Rádio vám zobrazí seznam s názvy všech stanic v dosahu, takže nemusíte přeskakovat po jedné, ale vyberete si rovnou tu, kterou chcete.

7) Bluetooth párování s mobilem funguje na první dobrou (Apple). Auto načte telefonní seznam, umí v něm vyhledávat. Veškeré ovládání přes infotainment auta, na telefon nemusíte sáhnout. Kvalita hovoru je velice dobrá. Bezpečné, funkční.
Při použití navigace v mobilu s hlasovými pokyny se tyto pokyny přehrávají do reproduktorů auta. Rádio nebo mp3 se na tu dobu ztlumí. Fajn.

8) Přehrávání mp3 z 16Gb flasky bez problémů, umí i více zanořených adresářů, můžete přeskakovat (tlačítky na volantu), posouvat se ve skladbě, dát náhodný výběr či opakování (v rámci adresáře). Po přehrání jednoho adresáře přeskočí na další.

9) Na spodní hraně dveří je gumové těsnění. Díky tomu jsou prahy chráněné před zašpiněním. Možná už to dnes mají všechna auta, a jen jsem si toho nevšiml. V zimě z toho budu nadšený :-)

TPMS

Řešeno přes senzory ABS, tedy levné a bezproblémové řešení. Chválím. Funkčnost zatím nedovedu posoudit, tlak mám ve zvyku občas kontrolovat sám u pumpy.

ZÁVADY

1) Cvrlikající/pískající něco při zapnuté klimatizaci a kombinaci, kdy požadovaná a venkovní teplota jsou blízko sebe. Dle všeho je to kompresor, značky Sanden 5Q0 816 803 F, který je nekvalitní, resp je tam zřejmě nějaký konstrukční problém. Problém s pískající klimatizací má totiž více majitelů rapidů a fabií. Dovede to být dost otravné, i když asi záleží na uších a citlivosti každého jednotlivého člověka. Dejte si na to pozor. Kompresory Denso 5Q0 816 803 D (za které se to některým šťastlivcům podařilo vyreklamovat) to podle všeho nedělají. Koukal jsem do firemní Octavie. Je tam Mahle 5Q0 816 803 B. Nepíská....
(známého Fabie 5/2018, manuální klima, píská také...)

2) Po cca 370km se objevil problém (předpokládám, že tam byl od začátku) se signalizací nezapnutého bezpečnostního pásu. V případě, že spolujezdec v průběhu jízdy vystoupí – například někoho vysadíte a pokračujete v cestě – tak přestože na sedadle spolujezdce nikdo nesedí, auto hlásí nezapnutý bezpečnostní pás spolujezdce a otravně pípá. Vyřešeno záruční opravou za 2x2 dny.

ZKUŠENOSTI S PRODEJCEM / SERVISEM

Koupeno v AutoStyl Praha. Profesionální přístup, kterému není co vytknout, ale ani nic co by se dalo vyzdvihnout. Zkrátka dle očekávání.

Servis Škoda - Auto Ševčík v Českých Budějovicích. Vadné čidlo sedadla identifikovali za dva dny a nestihli ho vyměnit. Po objednání za tři týdny jim trvalo další dva dny vyměnit sedák.
S autem jezdili, pískající klimatizaci neslyší (ani na předaném videu). Problémy s kompresory prý byly dříve, dnes už prý nejsou, TPI na to prý není...
Je to otravný zvuk a kazí to celkový dojem (radost) z auta.

Oslovil jsem přímo se Škoda-auto. Popsal závadu, poslal video, TPI nalezené na internetu. Po prvotní odpovědi, že vše předali na oddělení péče o zákazníky se 5 týdnů nikdo neozval a nakonec přišla odpověď ve stylu "jezděte s tím do servisu, závada se musí projevit a diagnostikovat v autorizovaném servisu atd.. kecy, kecy...",

Přístup Škodovky je jednoznačně zklamání a budu si to při každém dalším rozhodování pamatovat.
S odstupem času cca 3 měsíců a vyplnění škoda auto dotazníku spokojenosti konstatuji, že příště si raději vyberu u konkurence. Nejde o to, že by auto bylo jako celek špatné, ale štve mě jejich přístup k zákazníkovi. Jde o princip - stane se, že se něco nepovede, ale je potřeba se k problému postavit čelem a odstranit ho. To se zde neděje a proto jim své peníze příště dát nehodlám.

SERVIS / NÁKLADY:
1 500km:
Vyměněn olej. Motul specific 504 00 5W-30. Překódován na interval 1rok /15 000km.
Zajímavá stránka s chemickými rozbory olejů
https://oil-club.de/index.php?thread/983-motul-specific-504-507-5w-30/
Olej koupen zvlášť 4l, 1076kč. Cena jen za výměnu oleje tj. práce a filtr 942,-kč.

ZÁVĚR

Ať si za své peníze koupí každý co chce. Hlavně, když mu to bude vyhovovat a bude z toho mít radost.
Rapid je obyčejné auto, jako každá jiná škodovka. Nenadchne, neurazí. Je ve všem tak nějak průměrná, nevýrazná, nevybočuje. Myslím si, že je (nebo se snaží být) především praktická.

Motor je důsledek dnešní doby a je jistě nejkontroverznější částí auta. Když ho točíte nad 2 tisíce, jede dobře, nevibruje, neduní. Pod dva tisíce se snažím nechodit, i když třeba 1700ot/min také není problém (pro udržování rychlosti na rovině). Výkon má. Těch 81kW a 200Nm je srovnatelných s atmosférami o objemu cca 1,6 litru z hlediska výkonu a dvoulitru z hlediska točivého momentu. Rapid je lehký a na běžné ježdění motor zcela stačí.

Je to praktické auto pro ježdění z bodu A do bodu B. Není to auto, které vám bude někdo závidět. Naopak vás někteří budou litovat :-D Společenský status si s ním nezvýšíte a ego nepohladíte. Záleží na tom, jestli chcete (a stačí vám) obyčejné auto na běžné ježdění, nebo ne.

Některé detaily či konstrukce jsou laciné. Na druhou stranu je to auto s cenou "již od" cca 300tisíc.

Myslím si, že z hlediska užitných vlastností to není špatná volba, ale stejně tak chápu, že si někdo vybere cokoliv z konkurentů. Jako všechno v životě, je to otázka priorit a každé auto má své silnější a slabší stránky.

Pokud jste to dočetli až sem, děkuji za váš čas a přeji vám hodně bezproblémových kilometrů.

 


Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid

Další vozy Škoda Rapid



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
7

Koncernová auta snášejí stárnutí a přibývající kilometry dobře. Spíše očekávám nějaký problém s nevyzkoušeným 1.0TSi. Uvidíme.

praktičnost
8

Je to takové velké malé auto.

prostornost
9

Není to kombík, ale místa pro až 4 dospělé je v něm dost.

jízdní vlastnosti
7

Bezpečné. Na kvalitních silnicích i díky 16" kolům jisté.

jízdní komfort
6

Díky 16" kolům s profilem 45 zbytečně tvrdé.

provozní náklady
8

Je to nové auto, takže zatím jen spotřeba - do 5,5litru. Ceny autorizovaného servisu budou... no klasika.

náhradní díly
9

Dostupné a v případě druhovýroby za dobré ceny.

výkon motoru
8

Přiměřený. Jasně, že mít to o 20kW víc, bylo by to lepší :-)

spotřeba
9

Do 5,5litru. To je na benzínové auto myslím slušné.

hlučnost motoru
6

Zvukový projev je nepřeslechnutelný. Lepší odhlučnění by nebylo na škodu.

kvalita sedadel
7

Posed standardní. Šlo by to i lépe. Materiál pěkný.

brzdy
8

Brzdí normálně.

zavazadlový prostor
8

Objem velký, přístup bezproblémový, jen to není kombík.


Více o modeluŠkoda Rapid SK251 (od 2012)
Dlouhodobý test na 100.000 km Škody Rapid Spaceback 1.0 TSI: V polovině s jedním problémem Dlouhodobý test na 100.000 km Škody Rapid Spaceback 1.0 TSI: V polovině s jedním problémem

Pamatujete si na slavný počítačový virus, který vám…

Škoda Felicia Škoda Felicia

Ve čtvrtek 12.2. v 15,30 byla českým a slovenským…

 





Blesk.cz

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která je její věrnou kopií!

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která…

Čtrnáctiletá slečna Marie Voráčková jako by své mamince Michaela Jílkové (50) z oka vypadla. Na sobotním přenosu…

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

 

iSport.cz

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku? Už to asi není reálné

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku?…

Do sezony vstoupil famózně, po měsíčním zranění ale o místo jedničky v Arsenalu přišel. Teď musí Petr Čech tvrdě…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…