Recenze

9 Majitel

Škoda Favorit 136 L, první provedení

9,87 Uživatelé

Hodnoceno: 15× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Favorit, foto 1 Škoda Favorit, foto 2 Škoda Favorit, foto 3 Škoda Favorit, foto 4 Škoda Favorit, foto 5 Škoda Favorit, foto 8 Škoda Favorit, foto 9 Škoda Favorit, foto 10
Škoda Favorit, foto 11 Škoda Favorit, foto 12 Škoda Favorit, foto 13 Škoda Favorit, foto 14 Škoda Favorit, foto 15 Škoda Favorit, foto 16 Škoda Favorit, foto 17 Škoda Favorit, foto 18 Škoda Favorit, foto 20 Škoda Favorit, foto 21 Škoda Favorit, foto 22 Škoda Favorit, foto 23 Škoda Favorit, foto 24 Škoda Favorit, foto 25 Škoda Favorit, foto 26 Škoda Favorit, foto 27 Škoda Favorit, foto 28 Škoda Favorit, foto 29 Škoda Favorit, foto 30 Škoda Favorit, foto 31 Škoda Favorit, foto 32 Škoda Favorit, foto 33 Škoda Favorit, foto 34 Škoda Favorit, foto 35 Škoda Favorit, foto 36 Škoda Favorit, foto 37 Škoda Favorit, foto 38 Škoda Favorit, foto 39 Škoda Favorit, foto 40 Škoda Favorit, foto 42 Škoda Favorit, foto 43 Škoda Favorit, foto 44 Škoda Favorit, foto 45 Škoda Favorit, foto 46 Škoda Favorit, foto 47 Škoda Favorit, foto 48 Škoda Favorit, foto 49 Škoda Favorit, foto 50 Škoda Favorit, foto 51 Škoda Favorit, foto 52 Škoda Favorit, foto 53 Škoda Favorit, foto 54 Škoda Favorit, foto 55 Škoda Favorit, foto 56 Škoda Favorit, foto 57 Škoda Favorit, foto 58 Škoda Favorit, foto 59 Škoda Favorit, foto 60 Škoda Favorit, foto 61 Škoda Favorit, foto 62 Škoda Favorit, foto 63 Škoda Favorit, foto 64 Škoda Favorit, foto 65 Škoda Favorit, foto 66 Škoda Favorit, foto 67 Škoda Favorit, foto 68 Škoda Favorit, foto 69 Škoda Favorit, foto 70 Škoda Favorit, foto 71 Škoda Favorit, foto 72 Škoda Favorit, foto 73 Škoda Favorit, foto 74 Škoda Favorit, foto 75 Škoda Favorit, foto 76 Škoda Favorit, foto 77 Škoda Favorit, foto 78 Škoda Favorit, foto 79 Škoda Favorit, foto 80 Škoda Favorit, foto 81
 

Technické info

Přezdívka auta Favouš Rok výroby 1988 Koupeno ojeté najeto [km]:45 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 46 kroutící moment [Nm]: 100 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7

Popis vozu

Škoda Favorit 136 L, rok výroby 1988, Československo.

Vůz má servisní knížku.

Je asi zbytečné psát v naší zemi něco o tomto typu škodovky. Vše bylo již napsáno, od jedinců, kteří z vozu dělají pojízdou rakev, komunistickou hrůzu k sešrotování až po šílence, kteří bez rozpaků tvrdí, že závodí na dálnicích s TDIčky, porážejí je a dosahují rychlostí přes 180 Km/h.

Nic takového psát nebudu. Jediné co mohu napsat já je, že mám mimořádně zachovalý kus, kterému věnuji všechno co jde, abych ho v tomto stavu dochoval. Užívám si doslova každý ujetý kilometr, auto krásně jede, má příjemné jízdní vlastnosti, v obsazení pouze řidičem je poměrně čiperné a umí něco, co dnešní automobilová produkce již dávno zapomněla.

Poskytuje řidiči radostný pocit z toho, že opravdu řídí stroj, který ho poslouchá, pokud on jako řidič něco umí. Řízení, brzdy a vše ostatní poskytuje perfektní zpětnou vazbu, vůz je citlivý a poslušný.

Vím, že vše je věcí názoru, ale mě se původní italský design, včetně hranaté přístrojové desky a světle hnědého čalounění líbí, zejména v kombinaci s barvou, kterou vůz má; pokaždé si vzpomenu na italský seriál Chobotnice a na dobu, kdy italský design byl asi na vrcholu.

I přesto, že je Favorit v našich zeměpisných šířkách okoukaný a nikdo o něho nezavadí pohledem, já ho mám rád a myslím si, že má svůj nezaměnitelný styl i jízdní projev.

A jezdím s ním opravdu moc rád.

Maximální rychlost jsem testoval jen jednou, na krásné nově postavené dvouproudovce u Kutné Hory. Dosáhl jsem (po delší chvíli) 148 Km/h a pak mě zastavila hlídka. Můj pokus vysvětlit policistovi, že se nejedná o dopravní přestupek, nýbrž že testuji vozidlo na maximální rychlost neprošel. Asi jsem nejevil znaky normálnosti, dali mi i dýchnout, blokovou pokutu 2000 Kč a dva body dolu. Tak těch deklarovaných 150 snad na rovince udělá.

Silné stránky

Design - co naplat, navzdory všem okolnostem a době vzniku, je na autě vidět italská škola doslova v každé lince. Studio Stilo Bertone se pozná, měli svůj styl. Dost často si myslím, že kdyby na karoserii místo loga Škoda bylo logo jiné automobilky, např. Citroen, byl by vůz oslavován jako vrchol designerské avangardy, osobitého stylu a nevšedního neokoukaného designu.

Celohliníkový motor - v roce 1988 se o celohliníkovém motoru s takhle neuvěřitelnou životností žádné z renomovaných automobilek nezdálo ani na Západě. Lehký a bezporuchový motor s dlouhou životností.

Přístrojová deska - stylově čistá, přehledná, krásně osvětlená, bez pitomých displayů. Decentní a elegantní, bez designerských úchylek a výstředností. Trochu připomíná staré Lacie Delta HF.

Jízdní vlastnosti a jízdní projev - i po těch letech od doby jeho vzniku je s tímhle autem na kvalitních silnicích radost se projet. Vždy se těším na jaro, kdy vůz vyjede z garáže a já ho protáhnu někde po okrskách.

Životnost motoru, převodovky a dalších provozních komponentů.

Výkon motoru - na letitou třináctistovku je 46 kW slušný počin.

Zvuk motoru - neznám "zpěvavější" motor, než je motor favoritu. Radost poslouchat.

Brzdy, lehké a přesné dávkování - počítalo se i se silnějšími motory takže jsou dimenzovány na mnohem větší rychlosti.

Řazení - Lehké, přesné a s velkým citem, dokonce i vyhlášená zpátečka jde řadit docela snadno. Asi dobrý kus převodovky, ne u všech vyrobených vozů tomu tak bylo.

Karburátor Pierburg - kam se hrabe vstřikování, motor šlape jak hodinky, okamžité reakce na sešlápnutí plynu

Slabé stránky

Nízký obsah motoru - škoda, že se do výroby nedostala šestnáctistovka OHC

Na některých podřadnějších detailech (plasty v interieru) je vidět, že se při vývoji šetřilo s každou korunou.

Páčky pod volantem - sice se to nikdy nestalo, ale při každém použití se leknu, že jsem je zlomil.

Těžký dlouhý pátý stupeň - než jsem si uvědomil, že vůz není líný, ale je třeba řadit jinak, než je člověk zvyklý z dnešních aut, chvilku to trvalo a já byl z výkonu motoru na rozpacích. Zkrátka, jezdit se "stotřicetšestkou" Favoritem chce cvik.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Servisováno pravidelně 2x ročně ve značkovém servisu Škoda - co si budeme povídat, pokaždé, když přijedu se svým vozem mají ze mě velikou radost; tak trochu si připadám jako Columbo... "Ano, je to výborný vůz, je jich už málo, jsem s ním spokojen. NE NE NE, nic jiného si kupovat nebudu, opravte to! "

Auto jsem kupoval v době, kdy mělo najeto kolem 30 tis. km, nicméně stáří vozu se pohybovalo kolem 23 let. A to se projevilo.

Vůz byl sice celkově v dobrém stavu, ale byl na mnoha místech oťukán a poškrábán, spousta věcí byla nefunkční nebo zatuhlá (pán s autem posledních patnáct let vůbec nejezdil).

Bylo nutné vyměnit vše, co bylo z gumy, protože se to rozpadlo hned anebo odcházelo postupně (těsnění oken, manžety, kulové čepy, brzdové díly i brzdový válec, popraskané pneumatiky)

Vyměnil jsem tedy nárazníky (kvůli škrábancům), nechal auto přestříkat (v servisu byli značně na rozpacích, místo laku mi opatrně nabízeli raději ojetou Fabii - prý mě to vyjde na stejné peníze. Samozřejmě jsem se urazil a nabídku odmítl - jsem se svým vozem navýsost spokojen), vyměněny pružiny a pořízeny nové tlumiče SACHS. Vyměněny všechny provozní kapaliny, seřízeny ventily, vyměněna olejová vana (ta stará byly už oprýskaná od kamínků), vyměněn kompletní výfuk. Pořízena nová autobaterie zn. ŠKODA. Vše promazáno, seřízeno, tukové náplně doplněny. Udělána nová STK.

Vyměněny všechny samonavíjecí pásy za nové (ty staré se už nechtěly moc navíjet). Nevěřil jsem tomu, ale nakonec se mi podařilo sehnat originální Moravan v hnědé barvě.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od prvního majitele, staršího pána, po celou dobu garážované, v zimě nejeté, za 8 000 Kč.

Původně jsem si jej koupil na normální ježdění s tím, že auto po pár letech vyměním. Po několika jízdách jsem se do Fáva zamiloval, vůz je garážován a je mu věnována mimořádná servisní péče. V posledních tří letech jen za servis a nové díly zaplaceno přes ... skoro nová Fabia. Na druhou stranu... auto je jak nové, a na silnicích nás už moc není.

Rozšíření na příplatkovou výbavu

Jedná se o základní model, z počátku výroby, takže jeho výbava byla nulová. Naštěstí první majitel do vozu nikdy nic nekoupil a neinstaloval, takže vše bylo v originálním stavu. Jediné, co nechal ihned po zakoupení namontovat je tažné zařízení.Vůz jsem doplnil o následující prvky (originální) příplatkové výbavy:

1) Přední mlhová světla (auto hned lépe vypadá), docela jsem si máknul, než jsem sehnal originální mlhovky.

2) Zadní stěrač s ostřikovačem (ihned po namontování se mě zmocnil pocit opravdového luxusu, které auto tohle za socialismu mělo ?!!).

3) Cyklovač stěračů (bez toho se jezdit nedá).

4) Otáčkoměr (oproti hodinám krásně červeně svítí).

5) Digitální stropní hodiny zn. Tesla. Od té doby si připadám jako pilot v kokpitu dopravního letadla. Designová stylovka.

6) Namontováno originální centrální zamykání zn. BRANO (tedy centrál bez 5. dveří).

7) Chystám se doplnit autorádio, mám na výběr dvě Tesla 1902B a Blaupunkt Montreux, obě v perfektním stavu.

 

Novinky v recenzi

16.8.2016 17:55

Přidáno pár nových fotografií...

... jinak v posledním roce ušity nové potahy na zakázku, vyměněn komplet nový výfuk, dána komplet nová zadní i přední náprava včetně nového hřebenového řízení a brzd, namontováno autorádio Blaupunkt Dresden (je to neuvěřitelné, ale sehnal jsem nové v originálním balení vč. reproduktorů), namontován zámek víka odkládací skřínky a pár dalších drobností. Z Favouška začíná být fešák :-)

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Škoda Favorit



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

Nikdy nic zásadního neodešlo, občas se něco klepe, občas něco chrastí, ale auto šlape jak hodinky.

praktičnost
9

Škoda, že první verze L neměly dělené zadní sedačky.

prostornost
9

Na malé auto hodně místa.

jízdní vlastnosti
9

Na dobu svého vzniku a na svou třídu příkladné.

jízdní komfort
6

Na toto téma byly popsány již stohy papíru. Já jsem celkem spokojený.

provozní náklady
4

Laciné náhradní díly, laciný servis, trochu vyšší spotřeba. Třináctistovka se musí v dnešním provozu, zejména na dálnicích, dost honit.

náhradní díly
10

Doslova za hubičku, pozor ale na druhovýroby z Polska, Číny atd. Kvalita úděsná. Vždy si připlaťte za originální díl, vyplatí se to. Bohužel prvovýroba doslova mizí z pultů před očima.

výkon motoru
8

Na letitou třináctistovku slušný.

spotřeba
6

Jde to.

hlučnost motoru
6

Díky rozvodu řetězem hlučnější, ale spolehlivější.

kvalita sedadel
5

Jde o základní model, LSka je měla samozřejmě mnohem hezčí.

brzdy
9

Oproti modernizaci z r. 1993, kdy do favoritů přišly koncernové VW, mnohem lepší a ostřejší, s dobrým dávkováním.

zavazadlový prostor
5

Je to malé auto, ne stěhovák.


Více o modeluŠkoda Favorit
Škoda Felicia Combi 1,3 Škoda Felicia Combi 1,3

Po testu Octávie 1,8 SLX přišla na řadu i "stará známá"…

Škoda Felicia Škoda Felicia

Ve čtvrtek 12.2. v 15,30 byla českým a slovenským…

 





Blesk.cz

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

 

iSport.cz

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…