Recenze

10 Majitel

Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

9,73 Uživatelé

Hodnoceno: 11× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Punto, foto 1 Fiat Punto, foto 2 Fiat Punto, foto 3 Fiat Punto, foto 4 Fiat Punto, foto 5 Fiat Punto, foto 6 Fiat Punto, foto 7 Fiat Punto, foto 8
Fiat Punto, foto 9 Fiat Punto, foto 10 Fiat Punto, foto 11 Fiat Punto, foto 12 Fiat Punto, foto 13 Fiat Punto, foto 14 Fiat Punto, foto 15 Fiat Punto, foto 16 Fiat Punto, foto 17 Fiat Punto, foto 18
 

Technické info

Přezdívka auta Evík Rok výroby 2010 Koupeno ojeté najeto [km]:125500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1368 výkon [kW]: 99 kroutící moment [Nm]: 206 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8,5 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 275 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7,2

Popis vozu

Za ušetřené peníze jsem si pořídil třetí generaci Punta. Fiat jako značka mi přilnul k srdci, těžko říci proč. Ale to vám nevysvětlí žádný Fiaťák, prostě to tak je. Dobu jsem hledal v recenzích, až se na mě usmálo štěstí. Za velmi příznivou cenu se mi podařilo sehnat v ČR vzácnou specifikaci - Motor 1.4 MultiAir Turbo v kombinaci s nejvyšší výbavou Sport a hlavně pětidvéřovou karoserií.
Příznivá cena ovšem byla něčím zdůvodněna - Evo bylo obouchané snad ze všech stran. Zadní nárazník byl škrábnutý z obou bočních stran, pod levým zadním světlem pak byla promáčklina. Pravý bok měl škrábanec po celé délce. Řekl jsem si - na to to nejezdí, po koupi našetříme a necháme spravit. Tak se i v létě 2018 stalo a Evo už dělá parádu. Auto také nemělo české doklady, byl to dovoz z Rakouska. Protože jej ale prodávalo STK v Brně-Modřicích, za poplatek mi evidenční kontrolu dodělali.

Design:
Punto Evo je neskutečně charismatické auto. Designem zaujme každého, ať už zvenku, nebo v interiéru. Ale k tomu se dostaneme. Auto je zaoblené, ale díky plastovým pruhům v předním a zadním nárazníku působí sportovně. Sportovní dojem také podtrhují z výroby přidané boční nástavce prahů, malý střešní spoiler a chromovaná koncovka výfuku. Součástí výbavy byla i 17" litá kola, ta ale prodávající k autu neměl. Přední maska a světlomety byly standardně vyvedené v chromovém provedení, pro výbavu Sport pak v matné stříbrné. Lišta v masce tak navazovala příbuznost s veleúspěšnou pětistovkou. Zadní světlomety jsou pak tvořeny dvěma páry LED trubic, což je naprostá bomba, kterou měl v roce 2010 mezi malými auty málokdo. Punto Evo tak poznáte snadno i v noci. Když jsem na Evo později nasadil 17-palcová kola, doslova jsem si jej zamiloval. Ne nadarmo se říká, že kola dělají auto, a když máte na autě sportovní prahy a křidélko, jsou taková kola nutností a platí to dvojnásob. Auto, i když je černé, se líbí snad všem, a uznáním pokyvují pomalu i ti, kteří Fiat nikdy neměli a dokonce jej nemají rádi. Pro holky je roztomilé, pro kluky má sportovní nádech (a také tak rádo i jezdí, nejen vypadá).

Interiér je nový svět. Po modernizaci v roce 2009, od které se Punto honosí přídomkem "Evo" (= Evoluzione - vývoj) místo Grande, je palubní deska i výplně dveří v novém designu a z lepších materiálů. Přes celou šířku palubní desky se táhne silný oblý pruh z perforované plastové gumové koženky (těžko to popsat), který navozuje útulný dojem. Nádherné jsou anatomické sedačky, které kombinují látku se semišem, navíc vzorovaným stejně jako bublinková fólie, je to velmi příjemné na omak. Středový panel je v provedení z lesklého plastu, napodobující klavírový lak. Dost se na to práší, ale stačí vyleštit mikrovláknovým hadříkem a znovu se leskne. Přístroje jsou odděleny do tubusů, opět sportovní nádech. Celý interiér je proveden v černé barvě, velmi ho oživují bílé rámečky a lišty ve dveřích, které jsou navíc vyvedeny v bílé perleti, takže na světle mají téměř duhové zbarvení. Trošku archaický je displej na středovém panelu i mezi tubusy, rozlišení pixelů je asi 5x5 a mírně to sráží dojem. Čitelnosti to ale nebrání. Dojem útulna dělají také silné sloupky, a to jak ty čelní áčkové, navíc dělené a malým okénkem, tak i ty zadní tvořící sloupek C. Výhled šikmo vzad je tedy nic moc, výrazně mi však pomáhají opravdu velká zrcátka uchycená na dveřích. Dopředu je vidět dobře. Spoustu obdivu za tmy sklízí ambientní osvětlení, které je pod lemem pravé strany přístrojové desky a na klikách předních dveří, u mě je ve studené bílé, shoduje se s barvou ručiček přístojového štítu, a krásně kontrastuje s oranžovým podsvícením.

Technika
Motor, to nejlepší na celém autě. Pod kapotou je takový malý ďáblík, takový polo-Abarth. Šlo o nejvýkonnější motorizaci v nabídce, silnější už byl jen zmíněný ostrý Abarth. Srdce vozu se jmenuje 1.4 MultiAir Turbo o výkonu 99kW, tedy 135 koní. Motor umí být krotký, Fiat k tomu použil dvoustupňový pedál plynu. Stačí ho stlačit mírně, a turbo si jen tak ševelí, auto jede svižně, ale ne jako z praku a spotřeba se drží v rozumné míře. Pokud ho ale stlačíte k podlaze, nad 2500ot./min se turbo nadechne a od 3000ot./min za sebou necháte všechna TDI a TSI v úžasu, že je předjel Fiat, navíc takový prcek (max.výkon je nasazen až na 5600ot./min.). Aby ne, vždyť Punto Evo s tímto motorem a náloží výbavy váží jen 1170kg, což je méně než Fabia druhé generace v běžné specifikaci a s tříválcem, ta vážila přes 1200kg. Přitom bylo Punto v době vzniku, tedy 2005 ještě jako Grande Punto, považováno za jedno z nejbezpečnějších díky mimořádně tuhé kabině s masivními sloupky. Punto se nebojí vyšších otáček, srdnatě táhne v celém spektru 2500 až 5500 otáček (víc jsem zatím netočil, dle mého to nemá smysl). I ve 160km/h bylo Evo docela stabilní a vesele by dál zrychlovalo, snad až k výrobcem udávaných maximálních 205km/h. Spotřeba se přitom drží v rozumných mezích, průměr mám mezi 7.4 a 7.8 l/100km. A to dynamiky rád využívám.
Zklamáním byla převodovka. Má jen pět stupňů, ale to se dá skousnout. Horší to bylo s (ne)přesností. Řazení šlo zpočátku ztuha a chod páky byl gumový. Později jsem došel k názoru, že to bylo zapříčiněno delším stáním před mojí koupí, protože teď už páka pracuje jak má.

Podvozek verze Sport je prima věc. Je opravdu tužší, proti běžným verzím i továrně snížený a většinu nerovností vám oznámí, ale o zuby nepřijdete. Náklony jsou optimální, pokud by se to přehnalo, anatomy řidiče i spolujezdce podrží :-) Máme za sebou několik tisíc kilometrů na sedmnáctkách. A musím říct, že jsou v TP právem, auto je na ně připraveno. Zhoršení komfortu je jen minimální, auto je nadále únosně pohodlné a nemlátí, navzdory nízkému profilovému číslu (45). Zároveň je ale v zatáčkách jistější, krásně drží stopu (běžná svižná jízda, do extrémů nejdu). A především - na autě dělají neskutečnou parádu, a jiná menší kola už tam ani nechci. Plusem k bezpečnosti jízdy jsou i kotoučové brzdy na všech kolech, navíc s červeně lakovanými třmeny.

Výbava
Jedním slovem - bohatá. V tomhle autě je snad téměř vše, co bylo v roce 2010 u malých aut k dispozici. Dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, senzor stěračů, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče (vzduchový vak v sedadle, který upravuje podpěru spodní části zad), monochromatické (samozatmavovací) zpětné zrcátko, ambientní LED osvětlení, multifunkční kožený volant nastavitelný v obou směrech, kožená hlavice řadící páky a ruční brzdy, bluetooth, denní svícení, polohovatelná loketní opěrka a další věcičky. Zajímavé je použití "pětibliku" místo běžného trojbliku. Na výjezd z kruhového objezdu nebo změnu pruhu je to ideální. Bezpečnost je na vysoké úrovni, Fiat jako první mezi malými auty použil kolenní airbag, což ani dnes běžně nenajdete i mezi auty o dvě třídy většími, je jich tu tedy celkem sedm. Bezpečnosti napomáhají také všelijací asistenti, snadno jsem si zvykl i na komfortní hill-holder. ABS ke slovu přišlo vícekrát, a ESP už jsem si taky zkusil, když to paní přede mnou na mokru zašlápla. Jen díky ESP jsem se vyhnul, to jsem cítil pod zadkem jak mi pomáhá.

Praktičnost:
Praktická je už pětice dveří. Příjemný je i docela veliký a hluboký kufr. Uvnitř kabiny je spousta místa, člověk by řekl, že to auto snad patří o třídu výše. Tento dojem podtrhuje také mimořádně hluboká palubní deska, která navozuje pocit bezpečí. Díky silně skloněnému čelnímu sklu tak odpadá aerodynamický svist, ten ale zase nahrazuje hluk od velkých zrcátek a odhlučnění kol je také slabší.


- - - - - - - - - - -

Zajímá vás na autě něco, co jsem nezmínil? Chybí mi tu něco v recenzi? Dejte mi prosím vědět do komentářů, díky :-)

Silné stránky

- Dynamický, přitom relativně úsporný motor
- Prostorný a útulný interiér
- Design vně i uvnitř
- Přívětivý podvozek s ideálním nastavením
- Velmi bohatá výbava
- Bezpečnost (velmi tuhá karoserie, kolenní airbag...)

Slabé stránky

- Výhled šikmo vpřed a šikmo vzad
- Odhlučnění kol
- Ostrý záběr spojky
- Image Fiatu, ale na tom pracujeme :-)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

První servis proběhl po koupi se 104200 km na tahometru, auto dle prodejce delší dobu stálo. Došlo na výměnu všech provozních náplní, výměnu rozvodů a musel se měnit alternátor. Opravy provedl kamarád v Brně, za což mu ještě jednou velmi děkuji.

Druhý servis proběhl nyní, stav 106400km. Rozsvítila se kontrolka motoru, odhalena vadná lambda sonda - výměna. Došlo také na seřízení geometrie i světlometů na mou žádost. Navzdory nastavení do polohy "nula" se mi zdálo, že svítí příliš dolů a příliš blízko. Geometrie se provedla, neboť v pneuservisu odhalili špatně sjeté pneumatiky. Další vadou, která se mi objevila, byl problém s přisvěcováním do zatáček. Ráno jsem přijel do práce a ejhle, světlo zůstalo svítit. Nepomohlo nic, zapnutí/vypnutí mlhovek, klíček samozřejmě venku a auto zamčené. Přesto svítila dál. Vyřešeno vytažením pojistky mlhovek, teď už by to mělo být v pořádku.
Servis proběhl v autorizovaném servisu Fiat, netroufám si málo známé Evo dát garážovému mechanikovi, radši připlatím za jistotu. Konečný účet 9.5. - seřízení geometrie a světlometů, výměna lamda sondy, diagnostika, oprava relé mlhovek pro přisvěcování do zatáček - 7150,-Kč.

Servis podruhé - 16.5. - kontrolka motoru se vrátila. Pořešeno vadným snímačem spojkového pedálu, o kterém si ŘJ myslela, že je stále sešlápnutý, proto blokovala stop-start. Vyměněno. Proběhla také výměna svíček, byly opravdu u konce životnosti. Tak snad už bude klid. Podruhé Fiat Vysoké Mýto - 4700,-.

30.5. Fiat Vysoké Mýto - planý poplach, potřetí kontrolka motoru, ale diagnostika nic nenašla, asi elektrický vrtoch.

21.6. Vyměněna druhá lambda sonda (Evo má dvě, jednu u motoru, druhou před katalyzátorem). 108100km, 3900,-Kč

16.11. Servis před zimou - mimo kapalin také výměna brzdových destiček a především obou předních ramen stabilizátoru - auto jednak plavalo a jednak při přejezdu přes nerovnost se ozývalo nepříjemné lupnutí. Teď už je klid. 6500,-

15.6.2018 - Výměna oleje a filtrů, výměna a čištění klimatizace. Konečně opraven lak a promáčklina.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Prodejcem byla stanice STK Brno-Modřice, která dováží auta ze západních zemí. Často lehce bourané a následně opravené. Komunikace s prodejcem byla pohodová, vše bez problému. Nakonec mi ještě slevili několik tisíc po namítnutí, že o odrbaném zevnějšku v inzerátu žádná zmínka nebyla (a z fotek v hale to poznat nebylo). Takže prima, mrzí mě jen absence litých kol (ta jsem musel sehnat svépomocí, což není zrovna lehké při atypických rozměrech).

 

Novinky v recenzi

1.5.2019 21:00

Nové fotky + info

Zatím si s Evíkem žijeme dobře, nezlobí, funguje jak má. Za odměnu dostal nové pneu, Hankook Ventus V12 Evo 2. Jsem s nimi spokojený, drží jak očekávám, a problémy nejsou. Navíc auto díky novým pneu trochu změklo, ty původní měly už své roky za sebou. To je plus. Do galerie jsem dohodil pár nových fotek.

22.8.2018 22:04

Závada + Nové fotky

Tak se ozvala tradiční bolest třetího Punta - měnili jsme horní uložení tlumičů a obě pružiny vpředu, jedna byla prasklá. Přidal jsem nové fotky :)

21.7.2018 15:15

Aktualizováno

Přidány fotky s opravenou karosérií a novými koly (origo Evo). Odebrány staré fotky.

10.12.2017 14:41

Láska na trvalo :-)

S Puntem máme odježděno téměř 10tisíc km. Za tu dobu jsem se s ním opravdu sžil, a i když chvílemi pokukuju po jiných autech, nevyměnil bych ho za nic. Nemůžu si vynachválit ten každodenní dojem, jaký na mě auto dělá při rutinním dojíždění. Každý den se těším na jízdu s ním. Design mě nikdy neomrzí. Sedačky jsou pohodlné i na dlouhé cesty (250km na Moravu mi na prověření stačí, z jiných aut mě záda nebo zadek bolel už po pár km). Sžil jsem se s jeho jízdními vlastnostmi, které bych označil za agilní, komfort jízdy přitom plně postačí. Ale už se těším na léto, až mu ty krásné sedmnáctky zase vrátím :)

Ohledně v recenzi vzpomínaného řazení - možná to bylo tím, že auto déle stálo, ale každopádně už řadící páka funguje, jak má, řadí se pohodlně a kvalty tam skáčou téměř samy. Výjimkou zůstává zpátečka, kterou nadále řadím postupem dvojka-zpátečka, jinak jde přes zuby.

30.5.2017 08:37

Opět vada + aktualizace

Máme něco odjeto na sedmnáctkách, tak jsem upravil část s jízdními vlastnostmi :)

Jinak - kontrolka motoru se opět rozsvítila tři týdny zpět - tak jsem zajel zpět do Fiatu, tentokrát to bylo v něčem jiném než minule. Řekl jsem OK, poslal jsem to na diagnostiku. Nakonec byl vyměněn snímač spojkového pedálu - tím se opravil i stop-start. A protože servisní záznamy jsou mizivé, nechal jsem vyměnit zapalovací svíčky. Mechanicky by tak už mělo být vše v pořádku. :-)

V pátek se mi kontrolka motoru vrátila znovu. Už jsem chtěl nadávat. Zajel jsem tam potřetí a ejhle, byl to jen nějaký elektrický vrtoch, výpis z diagnostiky byl prázdný. Tak ještě že tak :-) Už chci mít klid :D

9.5.2017 19:13

Přezuto + Nové fotky!

Dostál jsem slibu a auto jsem po přezutí nafotil. Myslím že se to povedlo :-) Byla tu poptávka po více fotkách interiéru. Asi bylo horší světlo, nejsou kvalitou zrovna perfektní, ale účelu poslouží. Nestyděl jsem se přidat foto i s vadami. Nevnikly mojí vinou, nemám se tak za co stydět, když byl předchozí majitel hovádko :-) Všeho dočasu, opravy jsou v plánu :-)


Další vozy Fiat Punto



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

Žádný výrazný problém.

praktičnost
10

5 dveří a spousta prostoru na danou třídu.

prostornost
10
jízdní vlastnosti
9

Agilní

jízdní komfort
8

Dostačující i na 17" kolech

provozní náklady
8
náhradní díly
7
výkon motoru
10

Na daný objem paráda. Potřebuje ale otáčky, turbo se nadechuje až kolem 2500ot./min.

spotřeba
8

Odpovídá zvyklostem u turbomotorů. S lehkou nohou za šest, při využívání dynamiky leze vysoko. Průměr se pohybuje mezi 7,2 a 7,8l/100km.

hlučnost motoru
8

Odhlučnění by mohlo být lepší.

kvalita sedadel
10

Velmi vzhledná se sportovním nádechem, pohodlná i na delší cesty.

brzdy
9

S velmi rychlým nástupem, docela ostré, je třeba je dávkovat opatrně a s citem.

zavazadlový prostor
7





Blesk.cz

Blesk Ordinace léčila tentokrát v Hradci: V dešti pršely cenné rady

Blesk Ordinace léčila tentokrát v Hradci: V dešti…

V pořadí druhou zastávku měla ve středu Blesk Ordinace. Po Českých Budějovicích se utábořila na Masarykově…

Lenovo představilo první skládací tablet s Windows. Do prodeje půjde za rok

Lenovo představilo první skládací tablet s Windows.…

I čínské Lenovo se činí v oblasti skládacích displejů, a protože je ještě spousta nerozebraných „poprvé“, může…

 

iSport.cz

Brankář, co chytal v teplákách, se loučí. Maďar Király ukončil kariéru

Brankář, co chytal v teplákách, se loučí. Maďar…

Maďarský brankář Gábor Király ukončil ve 43 letech fotbalovou kariéru. Populární gólman, kterého vedle skvělých…

Triumf Slavie v poháru? Naděje pro Spartu, Jablonec se vyhne baráži o EL

Triumf Slavie v poháru? Naděje pro Spartu, Jablonec…

Vítězství Slavie ve finále MOL Cupu nad Baníkem Ostrava (2:0) zvýšilo naděje Sparty na přímý postup do základní…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Pošpinit, udat, vyloučit. Moderní doba přeje pokřiveným lidským povahám

Marek Stoniš: Pošpinit, udat, vyloučit. Moderní doba…

Čtu spoustu radikálně levicových názorů, s nimiž bytostně nesouhlasím. O tom, jak by měl být podle věrozvěstů…

Putinovo Rusko je diktatura v novém hávu, říká spisovatel a nobelista Mario Vargas Llosa

Putinovo Rusko je diktatura v novém hávu, říká…

Originální, imaginativní, plodný, pečlivý – takový je ve své tvorbě peruánsko-španělský spisovatel Mario Vargas…