Recenze
BMW řada 5 530i (///M + snow drift video)
Technické info
Přezdívka auta BMW 530i Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:210000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2979 výkon [kW]: 170 kroutící moment [Nm]: 300 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.1 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 410 pohon kol: zadní
Popis vozu
S posledním vozem (Ford Cougar, 96 kW) jsem nebyl spokojen hned po několika stránkách, ale nejvíce mi chyběl výkon a požitek z jízdy. Měl jsem k dispozici rozpočet 250 tisíc a přemýšlel jaké moje nové auto bude. Kritéria byla 0-100 km/h tak za 7s nebo méně, nejméně 4 místa, protože to musí být auto na celoroční provoz (zatím jsem se nerozhodl pro variantu mít jedno auto na zábavu a druhé na dojíždění). Po vyřazení několika kupátek (Nissan 350 Z, Honda Integra a další...) jsem skončil u BMW.
Připadalo v úvahu kupé E46 nebo sedan E39. U trojkové řady se mi mnohem více líbí E92, která je zatím mimo mé finanční možnosti, takže jsem se rozhodl pro E39. Podmínka byl kompletní M Paket (exteriér, interiér i podvozek), pofacelift (od 09/2000), manuální převodovka, černá barva a výborný stav. U motorizace se vybíralo jedině z benzínových motorů a po prostudování nabídky jsem měl jasno. Motor bude třílitrový řadový šestiválec (231 koní, 300 Nm). Nic slabšího jsem nechtěl a 8-válec (540i) již prý moc zatěžuje předek (nedotáčivost) a nemá tak dobré řízení. M5 je určitě super, ale zase mimo finanční možnosti ani ne tak koupě, ale spíše následného provozu.
Inu, skoro nesehnatelné auto za oněch 200 000 Kč (50 tis. jsem počítal na následný nutný servis). Po dlouhodobém hledání na internetu (v podstatě můj koníček, projíždět si hodiny autobazary...) jsem na takovýto vůz odpovídajících parametrů i ceny nalezl. Na nic jsem nečekal, zavolal, domluvil si termín, sehnal mechanika od BMW a jeli jsme pro něj. Vše odpovídalo popisu, takže to netrvalo moc dlouho a jel jsem domů ve svém prvním BMW.
Konkrétně jsem tedy odjížděl s BMW 530i E39 po faceliftu, které má ve výbavě ASC, 6x airbag, tempomat, navigaci, televizi, duální klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, dešťový senzor (funguje perfektně), sedadla v alcantaře, xenony, ///M originál 18" kola, ///M volant, changer na 6 CD a plno dalšího... Tedy tak nějak to, co jsem si přál.
Samotná jízda je s M podvozkem na M kolech naprosto perfektní, ale jen na hladké, nebo nepatrně rozbité silnici. Pokud jsou velké díry (u nás bohužel často) tak je cítit, že to podvozku nedělá s profilem pneumatik (235/40 R18) vůbec dobře, ale i tak tlumí všechny nerovnosti jak hodně málo aut. Na takových 16" kolech to musí být neskutečně komfortní a tiché svezení i na zcela rozsypaných cestách (ale zas ten vzhled).
Motor táhne krásně, skoro od volnoběhu, od nějakých 1300 ot. se krásně sbírá, omezovač je na cca 6750 ot. a ani před omezovačem neubývá výkon jako u jiných aut co jsem řídil. Technologie Double VANOS funguje perfektně. Jedná se o proměnné časování výfukových i sacích ventilů , zaručujících velmi plochou křivku točivého momentu v celém pásmu otáček. Double VANOS je dvojitý systém VANOS a proti původnímu systému má větší rozsah nastavení vačkového hřídele sacích ventilů a zároveň ovládá vačkový hřídel výfukových ventilů. Změna polohy vačkového hřídele vůči rozvodovému kolu je plynulá a řízena řídící jednotkou motoru prostřednictvím elektromagnetických ventilů. Nyní má motor najeto 198 000 km a i tak působí jako nový, jede naprosto perfektně, nikde ani kapka oleje.. radost !
Zpřevodování
1. stupeň - 70 km/h
2. stupeň - 120 km/h
3. stupeň - 170 km/h
4. stupeň - 220 km/h
5. stupeň - 250+ km/h, zkoušeno ve dvou lidech na palubě, tachometr se hodně přetočil, jakoby tak někam ke 270 km/h (standardně končí číslování na 250) a v tu chvíli byla skutečná rychlost dle GPS na rovině 252 km/h. Takže těch 250 umí v pohodě a je bez omezovače.
Rozměry auta jsou 478 cm na délku, 180 cm do šířky a 143 cm na výšku. Auta je tedy skutečně pořádný kus. Hmotnost je přitom "pouhých" 1605 kg, což je na takto velké auto skutečně málo. Každý kdo to vidí (včetně výbavy), tak tipuje tak alespoň 2 tuny. Za nízkou hmotnost může např. i hliníkový podvozek.
Spotřeba je na takto výkonný motor perfektní, tu má na svědomí i výše popsaný systém Double VANOS. Při běžné kombinované jízdě, i když občas plně využívám potenciál motoru je na cca 10,5 litru/100 km. Oněch 100 km se dá při šetrné jízdě zajet i za rovných 7 litrů, takové maximum (teď nemyslím krátkodobé) je tak cca 13-15l na 100 km, ale to se pod 4 tisíce otáček nejde. Ve skutečnosti to je moje první auto, s kterým se dá normálně jezdit i za výrobcem udávanou spotřebu.
Silné stránky
Motor - třílitrový řadový šestiválec, 231 koní v 5900 ot./min. a 300 Nm dostupných ve velmi širokém rozsahu. Motor krásně táhne od volnoběhu až do omezovače.
Design - Auto je v kompletním M-Paketu, takže je na něj krásný pohled z jakéhokoliv úhlu.
Cestování - Je perfektní na dlouhé trasy (klidně i pro 4 lidi), velmi dobře odhlučněné a i na 18" kolech dobře filtruje nerovnosti.
Rejd - Velice slušný, na rozdíl od předešlého Fordu Cougar, s kterým jsem všude zajížděl na x krát.
Zpracování - I po 11 letech vše perfektně funguje, v autě nic nikde nevrže (měkčené plasty).
Slabé stránky
Mechanický samosvorný diferenciál - V autě chybí, cena je cca 45 tisíc Kč + montáž, takže ho v plánu nemám, ale často mi dost chybí, díky němu nejde jezdit bokem a prakticky ani moc nemá cenu vypínat stabilizaci = stejně začne hrabat jen jedno méně odlehčené kolo...
Sportovnost - na závodění po úzkých děravých okreskách se moc nehodí, taktéž do ostrých vracáků.. příště půjdu asi do BMW 335i E92 coupe (nebo M3? :-)), to snad bude obratnější.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
První co jsem začal řešit, tak servis, aby bylo auto 100 % OK. Vyměnili se tedy veškeré filtry (nejdražší asi palivový za 3tis.), všechny tyčky stabilizátorů (staré byly ulámané) na kterých jsem nešetřil, následně svíčky a nová spojka (stará po 200 tis. km při plné akceleraci na prokluz klouzala). Dále ještě několik drobností, ale nic velkého. Teď je na autě vše v naprosto perfektním stavu a je radost s ním jezdit.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 5 530i (///M + snow drift video)
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy BMW řada 5
-
BMW řada 5 (2000) Majitel: Skipper
Přidáno: 6.7.2012 4410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 5 (1998) Majitel: Skipper
Přidáno: 6.6.2014 3910 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 5 (1997) Majitel: korrado
Přidáno: 17.9.2009 2710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 5 (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.6.2007 16829 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 5 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.6.2009 2110 Majitel 9.90 Uživatelé