Recenze
Suzuki Wagon R+ 1,3 G13BB
Technické info
Přezdívka auta bobek Rok výroby 2002 Koupeno ojeté najeto [km]:77626 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1298 výkon [kW]: 56 kroutící moment [Nm]: 115 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.8 maximální rychlost [km/h]: 155 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.1 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Na úvod chci zdůraznit, že toto je auto ve smyslu přibližovadlo a pracovní nástroj, proto na prvním místě stojí vlastnosti jako užitná hodnota, provozní náklady, value for money, minimální citová vazba a podobné „blbosti“. Při výběru jsem se proto řídil jen tím a pořizovací cenou.
Jenom stručně k historii tohoto modelu – název Wagon R Suzuki používalo pro mnoho více nebo méně různých modelů v Evropě, Japonsku a po celé Asii (důkazem jak je to komplikované je skutečnost, že ani anglická wikipedia v tom nemá úplně jasno). První generace se v EU prodávala v letech 1997-2000 a byla to doslova krabice na kolech. Motory byly tříválec 1,0 (48 kW) a čtyřválec 1,2 (51 kW), délka opravdu kompaktních 3,35 metru.
Nová generace se prodávala 2000-2006, pak si u Suzuki dali dva roky pauzu než přišel loni Splash. V nabídce byl opět 1,0 (48 kW) a 1,3 (56 kW) – to je i případ popisovaného auta. Po faceliftu, který jemně ale dost zásadně vylepšil vzhled přídě přišel nový 1,3 VVT s 69 kW, tato výkonově už celkem zajímavá motorizace se mě ale netýká. Dá se narazit i na verzi 4x4 a nějaký diesel od Opelu nebo Fiatu. Mimochodem sesterský Opel Agila měl jiné motory – 1,0 (43 kW) a 1,2 (55 kW) a vyráběl se v Polsku, Suzuki je z Maďarska (zdravím naše východní sousedy, prý tvoří v Ostřihomi většinu zaměstnanců :) ). Wagon R+ má prý tvrdší podvozek… ovladatelnost za běžných situací je každopádně vzhledem k proporcím velmi dobrá.
Suzuki Wagon R+ je průkopníkem typu aut, kde vám nastupování a vystupování nedělá problém, i když máte 90 let. To znamená, že sedadla jsou nehorázně vysoko, tohle Suzuki je jedním z prvních aut na světě, kde za volantem sedíte v podobně neřidičské pozici jako na kancelářské židli za stolem. Jak jsem ale našel v dobovém testu Autohitu „Řidič se v tomto malém Suzuki cítí příjemně a jeho vzpřímenější posaz není na závadu“ a s tím můžu souhlasit. Navíc ze stavby ve stylu mikro-MPV plyne, že i přes kapesní rozměry karoserie je vevnitř dostatek místa. Mimochodem délka je přesně 3,5 metru, šířka 1,62 metru a výška 1,7 metru(!). Do kufru se má vejít nějakých 300 litrů, v praxi to znamená svisle postavené čtyři náhradní pneumatiky předepsaného rozměru 165/60R14. Po sklopení dělených sedadel vznikne „zcela rovná“ plocha a nad ní prostor, který se tvarem velmi blíží kvádru/krychli.
Řízení je relativně přímé a přesné, dojem kazí velký průměr volantu s tlustým věncem. Z řazení mám rozporuplné dojmy. Na dnešní poměry primitvní interiér nemá prakticky žádný středový tunel, takže řadicí páka je uchycená až v podlaze - to je naštěstí vykompenzováno její délkou.
Řazení klade příjemný odpor, není ale moc přesné a rychlé a má dlouhé dráhy, takže na rychlou změnu převodu při akceleraci můžete zapomenout - 1, 3 a 5 jsou blízko u sebe, ale dráha z neutrálu do kvaltu je neúměrně dlouhá. Převody jsou poskládané krátce, po městě se dá jet většinou na čtyřku, na pětku je ideální cestovní rychlost 70-110 km/h. V praxi to znamená dobrou dynamiku, ovšem za cenu někdy až příliš častého řazení. Při 100 km/h motor točí 3000 ot. a při 130 km/h už skoro 4000 ot.
Přesně podle teoretických pouček motor jede nejlíp mezi maximem momentu a výkonu, tedy za 4000 ot. Překvapivě to platí i na dálnici - v rozmezí 140-160 km/h (4000-5000 ot.) se auto chová znatelně líp než při nižších rychlostech. V tomto rozsahu je možné provozovat pružné zrychlení, kterého si posádka všimne, zatímco při rychlostech těsně pod předpisový limit motor stačí tak akorát na udržování rychlosti do kopce.
Jako optimální provozní otáčky se jeví rozmezí 2 až 3 tisíce, bez ukazatele okamžité spotřeby je to ale těžké exaktně posoudit. Motor znatelně zabírá už od nějakých 1700-1800 ot., což je ve městě velké plus, navzdory japonskému původu ale nemá moc vysokootáčkový charakter, posledních tisíc otáček pod omezovačem už pocitově leží za špičkou a není tak důvod motor tlačit do těchto oblastí.
Silné stránky
Výbava byla na svou dobu určitě velmi dobrá. Obsahuje centrální zamykání, elektrická zrcátka a přední okna, dva airbagy, možná ABS, posilovač řízení, otáčkoměr, střešní ližiny, ochranné lišty na dveřích a nárazníky v laku. Předchozí majitel si navíc dopřál aftermarketové rádio Sony a asi někde ztratil originální poklice, protože je vyměnil za jiné v designu tesco tuning. Z věcí dneska běžných v malých autech mně chybí jen palubní počítač, bez klimatizace a výškově stavitelného volantu se dá žít, stejně jako třeba bez střešního okna :-) Cena nového auta bez metalízy prý byla 325 tisíc Kč.
Množství odkládacích prostorů: vpředu pod volantem, před spolujezdcem pod uzavíratelnou schránkou, ve dveřích, dvě přihrádky na vnější straně obou předních sedadel (ideální např. na mobil), dvě malé přihrádky na středovém tunelu, košík pod sedadlem spolujezdce (ten ale není moc hluboký a hůř se s ním manipuluje) a vaničky v podlaze pod předními sedadly. Chybí naopak jakékoliv přihrádky v zavazadlovém prostoru a pod jeho podlahou je místo jenom přesně na náhradní kolo.
Slabé stránky
Design. Elegantní maska chladiče, zrcátka připevněná přímo ke dveřím a celkem pohledná zadní světla nedokážou kompenzovat několik zásadních stylistických přehmatů: směšně malá kola, obří přední lampy, podivné dveřní kliky, ještě podivnější a naprosto zbytečná lišta na pátých dveří a velké hladké plochy bez jediné ostřejší linky.
Opravdu podivný název tohoto modelu.
Podvozek. Vzhledem k proporcím jsou boční náklony až překvapivě malé. Krátký rozvor, skoro žádné převisy, vysoké těžiště a malá kola ale samozřejmě znamenají, že se auto na příčných nerovnostech rozhoupe. Nízká hmotnost (970 kg) se navíc negativně projevuje na stabilitě při brzdění na nerovnostech. Auto jednoduše nesedí a rozbitá cesta znamená sundat nohu z plynu, protože jinak poskakuje jako kamzík. Z pohledu řidiče je velkým negativem odlehčení předního vnitřního kola v zatáčkách - při akceleraci v zatáčce kolo prokluzuje.
Elektrická okýnka je možné vytahovat/stahovat jenom s klíčkem v poloze 2, to znamená po zaparkování jedině se zapnutým motorem nebo po vypnutí vracet klíček z 1 zase na 2. Na druhou stranu ale musím pochválit, že rádio hraje po vypnutí motoru až do chvíle vytažení klíčku ze spínací skříňky (čili i v poloze 0).
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po nákupu provedena větší údržba - olej a filtr, vzduchový filtr, nové přední kotouče a destičky (destičky přeslouhovaly, takže nebyla jiná volba), nové pakny ruční brzdy, nové podložky na ventily + náplň do střikovačů a tyhle blbosti okolo.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Na doporučení, po prvním majiteli se 77 tisíc km za 7 let. Na stavu auta je ale vidět, že poslední asi dva roky se už připravoval na výměnu za nové.
Novinky v recenzi
Dezent V a Dunlop SP Sport 300E
Pneumatiky jsem nechal nazout na kola Dezent V, trochu obscénní velikost 14x6 palců, ale vešlo to tam a vypadá to hezky. K tomu dnes proběhla rychlá výměna oleje.
nové pneu
Pořídil jsem nové letní pneumatiky (já vím, už je květen :D) - zůstal jsem věrný značce, takže Dunlop SP Sport 300E, cena 5992 Kč za sadu z Axa Pneu
další update recenze - chování auta při vyšších rychlostech
nové fotky s Ronaultovým Favoritem... mezi oběma auty je rozdíl několika světelných let
Další poznatky ohledně chování motoru, řazení a pár drobnostech. Po dvou týdnech a 300 km po městě je ukazatel 40litrové nádrže přesně v polovině.
Update recenze - doplnil jsem hodnocení auta a pár dalších zkušeností. Za chvíli budu mít vyjeout už půlku 40litrové nádrže (tzn. asi 300 km po městě :D)
Dnešní poznatek - omezovač otáček zasahuje zhruba při 6800, což kvůli krátkým převodům na dvojku představuje pouhých 90 km/h
Přidat názorDiskuse: Suzuki Wagon R+ 1,3 G13BB
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Suzuki
-
Suzuki Wagon R+ (2001) Majitel: Peet001
Přidáno: 28.8.2013 310 Majitel 8.50 Uživatelé
-
Suzuki Wagon R+ (1998) Majitel: Sleeper
Přidáno: 17.5.2011 14010 Majitel 9.65 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2013) Majitel: woody-alien
Přidáno: 3.4.2013 1529 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Suzuki Grand Vitara (2007) Majitel: d.a.m.
Přidáno: 10.10.2009 7010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Suzuki SX4 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.5.2008 419 Majitel 9.89 Uživatelé