Recenze
Škoda Octavia Super
Technické info
Přezdívka auta Oktuše Rok výroby 1961 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1221 výkon [kW]: 33 maximální rychlost [km/h]: 115 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.7
Popis vozu
Dovolte abych vám představil tak trošku jinou recenzi. Normálně zde představujeme automobily které nám patří nebo alespoň se kterými jezdíme my osobně. Tentokrát zde ale prezentuji vůz ve kterém jsem já osobně neseděl. Velký dík za tuto recenzi patří mýmu tátovi. Já tady vlastně hlaně zaznamenám jeho vzpomínky, zveřejním pár dobových fotek, ale přidám i pár svých postřehů.
=== O původní Octavii ===
Nejprve něco z historie pro mladší ročníky :-D . První vozy Octavia byly vlastně přepracované z modelu 440 Spartak a byly vyrobeny v roce 1959. Celá karoserie pocházela z tohoto vozu. Jde o dvoudveřový čtyřmístný sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Od předchůdce jej odlišovala jiná maska chladiče nebo zadní světlomety. Odpružení přední nápravy bylo nyní řešeno vinutými pružinami, které vystřídaly listová pera. Toto řešení zůstalo u zadní nápravy. Všechna kola byla nezávisle zavěšená. O rok později byla nabídka doplněna o typ kombi, který vystřídal starší typy 1200 STW a 1201 STW. O rok později prochází Octavia modernizací, dnes bychom použili slovo facelift. Víčko nádrže se schová pod dvířka, která se již v té době otevírají zevnitř vozu a objeví se typy Octavia Super a Touring Sport se zvýšeným výkonem motoru. Zadní světlomety dostávají aerodynamické ploutvičky. Nástupcem vozu byla v roce 1964 Škoda 1000MB. Pro informace a recenzi tohoto typu doporučuji uživatele ZdendinoMB, který je vlastníkem dvou těchto skvostů. Octavia třikrát vyhrála svou třídu na Rallye Monte Carlo v letech 61-63. Dvakrát jí pilotoval fin Esko Keinänen. Ten v roce 62 také vyhrál Finskou rallye na sněhu a rallye 1000 jezer ve své kategorii. Na druhé zmíněné byl dokonce druhý absolutně. Pardon za sportovní vsúvku, ale fanoušek rallye se nezapře. Ale teď už k recenzi.
=== O naší konkrétní Octavii ===
Jde o automobil Škoda Octavia Super, který kdysi patřil mému dědovi. Vůz byl z roku 1961. Před ním děda vlastnil ještě automobil GAZ Paběda. Musim říct že znam hodně aut, ale o tomhle nevim vůbec nic. Děda byl stavbyvedoucí, který pilně plnil plán a tak i když nebyl ve straně, mohl pokukovat začátkem šedesátých let po novém autě. Octavia mu padla do oka hned. A jelikož děda měl rád nejen krásné ale i dobré věci, vybral si výkonější provedení Super.
=== Vzhled ===
Design vozu mě dnes uchvacuje a považuji tyto tvary za to nejlepší co Škodovka kdy vyrobila. Jak jsem už ve svých diskuzích se Zdendinem prohlásil, tak Felicie je nejhezčí Škodovka a je to vlastně Octavia cabrio. Dnes bychom to označili za retro, ale tehdy to byly naprosto moderní tvary. Ploutvičky, které připomínají americké vozy, spousta chromu. Vozu slušela i větší světlá výška, díky které vypadal robustněji. Oproti svému předchůdci 1200 Sedan pozbyl jeden pár dveří a získal tak sportovnější charakter.
=== Motor ===
Motor byl na svou dobu výkonný a spolehlivý. U některých vozů se prý nedařilo motor správně chladit, ale prý to nebyl případ tohoto vozu. Bubnové brzdy pochopitelně nejsou tak účiné jako kotoučovky, ale s výkonem 33kW si poradily hravě. V provedení Super byl tento lehký automobil svižný. Co se rychlosti týče, předčil i své nástupce 1000 MB a 100. Trošku hoší komfort ale dávala nesamonosná konstrukce.
=== Interiér ===
V interiéru byla na dnešní dobu usměvná, ale vzhledem k datu výroby vcelku přehledná a elegantní přístrojová deska. Řazení bylo umístěno pod volantem. Místo klasických sedadel byla lavice vpředu i vzadu. Potažena byla do koženky. Vůz sice nepohodlně, ale přece jen pobral 6 cestujícíh. I to rodina několikrát vyzkoušela. Oproti Pabědě bylo místa méně.
=== Jízdní vlastnosti ===
Automobil byl silně přetáčivý. Mohla za to hlavně lehká zadní partie a výkyvná zadní náprava. Celkově jde o poslední mladoboleslavský vůz, který nemá samonosnou karoserii. Šasi tvoří centrální nosná roura. Jízda v něm ale byla na rozdíl od Pabědy komfortní a pohodlná. Automobil už doslova "tolik nedrncal". Při nárazu, no rok 1961, asi žádný deformační zony nejsou, ale prý byla při čelním nárazu lepší než nástupci. Za to vděčí vpředu umístěnému motoru.
=== Poděkování ===
No doufám že se nezlobíte že sem přidal auto, se kterým nemám osobní zkušenost. Ale sám sem byl rád když mi táta povídal o starý Octávce a prostě sem se chtěl podělit. Díky vám všem co ste si recenzi pročetli. Na konec se pokochejte fotkami Octavie a plus několik dalších lahůdek, co se našlo v rodiných albech
Silné stránky
(na tehdejší dobu)
Výkoný, spolehlivý a lehce opravitelný motor
Pohodlný a prostorný interiér
Elegantní design
Slabé stránky
Dvoudveřová karoserie (předchůdce Spartaka měl 4 dveře)
nesamonosná konstrukce
Novinky v recenzi
aktualizace
drobné doplnění ještě několik postřehů a zpřehlednění recenze
Retro kokta je zpět
myslim si, že tahle recenze by tu být mohla, tak jí vracím...
Nové fotky
Jsem moc rád že se recenze líbí. A když se vám líbí tak moc, nelenil sem a prohledal pořádně všechna alba, takže ještě pár foteček Oktuše a dalších veteránů rodiny. Škoda jen že se nedochovali žádné fotky Škody 100 a Fiatu 600 co měl táta a tý Pabědy a Polskiho Fiatu co měl kdysi děda. Ale našel sem fotky tátovo starý Škody 120. Tak až bude mít zase sdílnou náladu...
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Super
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (1962) Majitel: petr_inza
Přidáno: 27.7.2012 510 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Octavia (1968) Majitel: jenda.z.brna
Přidáno: 16.4.2010 99 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Škoda Octavia (1961) Majitel: pizna
Přidáno: 1.12.2012 110 Majitel 8.41 Uživatelé
-
Škoda Octavia (1966) Majitel: Patrik145
Přidáno: 11.2.2018 410 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Škoda Octavia (1963) Majitel: Kirin
Přidáno: 3.9.2014 110 Majitel 8.08 Uživatelé