Recenze
Land Rover Range Rover 30th Anniversary Edition
Technické info
Přezdívka auta Bishop Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:140000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 4554 výkon [kW]: 168 kroutící moment [Nm]: 390 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.9 maximální rychlost [km/h]: 220 / 220 * počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 14 / 11.2 * (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Anglická vozidla musíte vnímat srdcem, nikolivěk přes suché hodnocení technických či ekonomických tabulek. Většina nových majitelů počítá s místy problematickými konstrukčními řešeními, či mnohdy ne-zrovna nejekonomičtějším řešením jednotlivých dílů. Pokud se ovšem o své vozidlo staráte s citem a péče dosahuje určitých standardů, pak Vám bude sloužit mnoho desítek let.
První generace tohoto vozu se vyráběla od roku 1970 do konce roku 1996. Její odchod se tak překrýval se začátkem výroby generace druhé (1995 – 2002). O kvalitě první generace svědčí i druhou generaci převyšující cena ojetých vozů.
Druhá generace, označována jako P38A - projekt Pegasus - se na trh dostala ve třech základních motorizacích 2.5l BMW TD, Rover V8 4.0 (převzatý a modifikovaný 3.9 první generace) a 4.6. Listové pružiny byly nahrazeny revolučním vzduchovým pružením (EAS) se čtyřmi volitelnými a dvěma počítačem určovanými polohami. Systém řízení byl postaven na systému Lucas GEMS, který vystřídal roku 1999 systém Bosch - označovaný jako "Thor". Přes různá tvrzení jsou varianty vyrobené po tomto roce mnohem spolehlivější, i když náročnější na údržbu a opravu.
Technické postřehy
Dříve zmíněné motorizace se dále liší dle doby výroby vozidla, do roku 1998/1999 se používaly první generace modifikovaných motorů Rover V8 (tj. 4.0 a 4.6), které nahradila od zlomového roku přebudovaná verze, jako můžete vidět u tohoto vozu. Základní (HSE) výkonové tabulky 4.6 l motoru byly 168 kW při 380 N-m, lišily se však podle výbavové kategorie a místa prodeje.
Převodovka je automatická, manuálních bylo vyrobeno velmi malé množství a zejména pro evropský trh, 4 stupňová s opět více možnostmi pro lepší ovladatelnost vozu. Základní a pro většinu majitelů jediný používaný režim, je označen jako „Hi“ určený pro běžný provoz. Pozdější varianty po roce 1999 mají možnost podřazení ze 4. (D) stupně na 3. bez nutnosti zvednutí bezpečnostní pojistky. Terénní režim „Lo“ má připravené režimy pro bezpečné sjíždění kopců (elektronicky jištěná „1“), jízdní režim, vyjíždění kopců (elektronicky jištěná „3“ s řazením ve vyšších otáčkách) a klasický 4. Stupeň. Pro agresivněji laděnou jízdu je pro „Hi“ režim připraveno tlačítko „mode“, které nastaví řazení ve vyšších otáčkách. V terénním módu tlačítko naopak umožní manuální řazení bez elektroniky.
Jízdní vlastnosti bych vzhledem k povaze vozu hodnotil jako silně nadprůměrné, Range Rover dobře zatáčí i ve vyšších rychlostech, běžná jízda je kultivovaná, po zvolení „Sport“ režimu lehce agresivnější. Spotřeba na silnici se pohybuje mezi 12 – 16 litry podle stylu jízdy a zapnutých systémů, v terénu se vyšplhá až na 25 litrů (brodění, překonávání větších nájezdových úhlů). Není problém jet opravdu rychle, omezovač se zapne kolem 180 kmh, pokud je potřeba a nechat většinu běžných vozidel v prachu za sebou, pokud jste ochotni obětovat více spotřebovaného benzínu.
Krátce se zastavím u tempomatu, v prvních modelech do roku 1999 je jednotáhlový s hrubší vazbou, později byl vystřídán dvoutáhlovým s postupnou regulací. Rychlost drží poměrně solidně s maximálním přestřelem +/- 8 kmh. Není adaptabilní, ovšem existují modifikace, které adaptabilní funkci dodávají.
Mozkem celého vozu je BECM v druhé funkční generaci umístěné pod sedadlem řidiče. Pro mnohé je pachatelem mnohých zcela nepochopitelných problémů, často způsobených „pouhou“ vybíjející se baterií či „neznámou vadou“. U prvních generací se neznámé vady projevovaly svítící kontrolkou špatné funkce ABS či SRS, ačkoli oba systémy pracovaly zcela bezchybně, otevíráním zámků či zvýšenou spotřebou vozu. Proto je u těchto vozů doporučováno mít co možná nejaktuálnější firmware už jen v rámci udržení bezpečnosti provozu.
Nejmarkantnější změnou oproti Classic je již zmíněné vzduchové pérování, přinášející mnoho výhod, ale i zároveň nesnesitelných obtíží, které vedly některé majitele k přestavbě na listové pružiny. Díky EAS je vůz možné zvednout do 3 setově nastavených výškových profilů:
I. automatické - standardní výška pro jízdu do 80 km/h, výška určená pro nakládání (pro některé verze i parkovací výška) a terénní pozice. Dálniční preset se zapíná automaticky při překročení 75/80 kmh
II. manuální – výše zmíněné s tím, že je možné navolit a zamknout jakoukoli výšku (přičemž u terénní je zapnut omezovač na 50kmh) – doporučuji tento režim používat při běžném provozu zamknutý na dálnici, snižuje se spotřeba a zároveň roste stabilita vozu
III. stejný jako předchozí dva, ovšem senzory umožní při brodění či zdolávání horšího terénu vůz automaticky zvednout od dalších 2,5 cm či naopak snížit při rovné delší jízdě při nakládacím režimu 0,5 cm
Bohužel je EAS velmi náchylný na problémy a pro starší vozy je ve spojení s odcházejícím BECM důvodem k prodeji vozu. Při nákupu vozu je velmi dobré podívat se na stav měchů. V případě jejich silného opotřebení často hrozí únava kompresoru, což je oprava v rámci až 60 000 korun u autorizovaného dealera.
Pokud však slouží dobře, odmění Vás vůz hladkou, stabilní jízdou na silnici i horších cestách. Říká se, že pokud okusíte jízdu na vzduchu, nebudete již chtít jinak. S tímto tvrzením mohu jen souhlasit, požitek z jízdy je oproti konkurenčním vozům zcela někde jinde, v pozitivním myšleno samozřejmě.
Dále se dostáváme k systémům ABS a TC. Brzdový asistent opravdu funguje dle avizovaných reklam zcela bezchybně jak při brzdění na náledí, tak při nutnosti prudkého zastavení. V případě jeho výpadku či chyby se ke slovu dostává nepraktičnost nastavení celého systému konstruktéry. Tlakový okruh je propojen i s posilovačem brzd. Vůbec propojenost okruhů je u Land Roveru proslulá.
Protiskluzový systém funguje dobře jen do vzorku cca 2,5 – 3 mm, pak se stává spíše obtížnou a prokluzující přítěží. Kontrolka se ovšem rozsvítí nejen během jeho používání (ozvou se i elektromagnety), ale i pokud odumírá baterie.
Exteriér
Z venku Range Rover II. série působí jako majestátní krabice s poměrně omezenou modularitou dalších dílů. Standardní výbavou bylo vyhřívané přední i zadní sklo (SE edice měly ovšem na HEVAC Klimatronix zaslepené tlačítko pro jeho zapnutí), elektronicky ovládané střešní okno a za příplatek chromové vnější kliky a zadní vypouštěč. Dveře při otevření umožňují pohodlné vystupování/nastupování i za zhoršených terénních podmínek. Otevírání kufru je řešeno dvěma díly, ovládanými vypouštěčem, spodní díl je koncipován tak, že na něm může sedět či stát průměrně rostlý člověk.
Celkově je na dálku poznat Range Rover s přimontovaným neoriginálním dílem – bije přímo do očí. Naštěstí existují výrobci shodně vypadajících mřížek světel, nášlapů, které jsou mnohem levnější a mnohdy i kvalitnější než originální díly.
Od začátku výroby do jejího ukončení se exteriér příliš nezměnil. Během modelových roků se měnily názvy a odstíny jednotlivých barev, po roce 1999 přibyly hliníkové ochranné lišty, které po roce 2000 vystřídaly lišty chromové. Bezpečný způsob jak podle exteriéru odlišit hlavní dvě řady (1995 – 1999 a 1999 – 2002) je pomocí světel. Modelový rok 1999 přinesl bílé blikače, postraní blinkry i zadní světla, přičemž pro USA navíc byly nabídnuty varianty s chromovým orámováním zadních světel. Majitelé dřívějších vozů vyřešili omlazení povětšinou nákupem setů Valeo Clean, proto stále platí pravidlo při nákupu – prověřuj…
Interiér
Jednoduše na Vás dýchne luxus ve vší kráse. Dřevěné obložení u nejvyšších výbav působí velmi dobrým dojmem, na plasty narazíme pouze v nižších výbavách. Volant je standardně obšit kůží, multifunkční s ovládáním rádia a tempomatu, stejně i zbytek interiéru je kožený (i většina viditelných ploch od HSE sérií roku 2000), sedadla vyhřívaná. Řadící páka je do roku 1999 umělohmotná, následovaná obšívanou variantou, stejně jako ruční brzda. Opěrky rukou předních sedadel jsou kožené, vybavené od roku 1999 airbagy, sedačky jsou nastavitelné v 6-ti směrech.
O Váš požitek z jízdy se stará kvalitní reprosytém Harman Kardon se sériovým rádiem HK do roku 1999 a od roku sytém Alpine, oboje suplované 6-ti slotovým měničem CD bez funkce MP3. Je těžké rozlišit mezi těmito verzemi kvalitativně – první nabízí mnohem více funkcí, ovšem měnič s látkovými zásobníky nejsou příliš odolné nárazům a tedy například ve městě s kočičími hlavami nepoužitelné, druhé je sice chudší, ale CD měnič je mnohem odolnější. Zvukové podání je věrné, příjemné, s možností nastavení rozložení zvuku pomoci „Logic II. „ podle vůle po celém voze.
Klimatizace Klimatronik je standardně dvouzónová, sdílející okruh s chladicí kapalinou. Pokud Vám z vozu mizí pomalu kapalina, stáhněte si klimatizaci, pravděpodobně je systém přetlakován a upouštěcí ventil zmenšuje tlak v okruhu. Zatím sem nejvíc měřil rychlost náběhu na 20°C během 6 minut v -18°C dle externího senzoru.
Některé edice a verze jsou vybaveny GPS navigacemi, přičemž nejlepší je verze VDO montovaná od roku 1999 – s novými mapami od Navtequ je velmi přesná a dobře navede i našich končinách.
Range Rover 30th anniversary edition
Verze vyrobená roku 2001 v celkovém počtu 500 kusů pro US a EU trh. Počet byl striktně dodržován v poměru 250 kusů pro USA a Blízký Východ a 250 pro Evropu a Rusko. Jednotlivé rozdíly v distribucích popíši níže. Jednoznačně se jedná o jeden z nejlépe provedených Range Roverů, podobně jako edice Linley a Rhino.
Americká verze je provedena v metalickém laku Wimbledon Green, vnitřní kůže je lightstone s zeleným obšíváním, trojbarevný volant, řadicí páka a ruční brzda v zelené kůži a značení je 30th anniversary edition. Dřevěné obložení je burr light maple a to v kompletním setu bez částí obsažených v Autobiography setu. Za příplatek je k dispozici televize/DVD s obrazovkami v opěrkách hlavy, handsfree a střešní nosič. Existence manuální verze není známá.
Evropská varianta je opatřena metalickým lakem Epsom, sladěná je barva oken, kožené sedačky jsou zelené s lightstone obšíváním, ostatní kožená a dřevěná výbava je shodná s US edicí. Standardní je handsfree, DVD/TV je možné koupit za příplatek. Manuální verze neexistuje.
Tento konkrétní vůz je evropskou modifikací navíc ve verzi Autobiography s engine packem, tj. sníženou spotřebou a nižšími emisemi, modifikovaným tempomatem a vylepšeným plynovým pedálem.
Silné stránky
Původně jsem si vůz vybíral jako reprezentativnějšího bratříčka, dnes na něm najezdím téměř všechny své cesty. Jednoznačným plusem je naprostá kultivovanost jízdy, pohodlí interiéru,výborně fungující reprosoustava a klimatizace. O přesnosti a "chytrosti" GPS ani nemluvím.
Slabé stránky
S vozem jsem najezdil již přes 25 000 km a žádné jsem nepocítil. Navíc s aktuálním snížením cen paliv mi vůz čím dál tím více vyhovuje.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vpodstatě si zkušenější uživatel dokáže poopravovat sám. Dosud vůz nebylo nutno odvést do autorizovaného servisu ani k opravě.
Jediná opravdová porucha zatím bylo zasekávající se vysouvání okénka u řidiče. Opraveno snadno a rychle.
Dále se ucpala odtoková hadička výparníku - opravil jsem si na parkovišti pře domovem. Údržba je opravdu sranda...
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
koupeno od soukromého dovozce značky Rover/Land Rover. Vůz je původem ze Švýcarska. Zkušenosti výborné, díly jsem od něj kupoval již dříve, takže sem věděl do čeho jdu. Hned na začátku popsal všechny známé vady. Navíc jsem dostal všechny potřebné klíčky i pečlivě vedenou servisní knížku... Co více si přát?
Novinky v recenzi
Opravujeme motůrek
Neškrtaj nám dva válce... pravděpodobně to jsou cívky - svíčky, kabely, vzduchováhu i filtry jsem vyměnil... olej v motoru a servu vyměnil... tak uvidíme co to udělá, až dorazí cívky:-)
Range opět v provozu
Nakonec to nic zvláštního nebylo, pouze odfouklé těsnění pod hlavou - takže vesele si jezdíme už asi dva měsíce:-)
Prasklý blok...
Obvyklá chyba II generace Range Roverů - přehřívání a praskání bloků motoru. Nevím, proč si v Land Roveru mysleli, že pokud změněj nastavení motoru z 167/165 kW na 160 kW, tak tento problém odpadne. Neodpadne, jen se oddálí. Motor pude na GO, pokud se nešprajcnu a u RPi neobjednám 5.2 motor... Cenově by mně to vyšlo cca nastejno, jen se děsím obíhaček na úřadech...
Zároveň se udělá GO převodovky a výměn a standartních pružin Dunlop za pružiny Arnott III. generace. V galerii dávám specifikace Arnott pružin té III. generace.
První závada na EASU
30th Anniversary před týdnem oslavil 212 000 km lehkou závadou na EASu. Zatím jsem vystřídal 5 různých Range Roverů II série, ale blikající Anomalie EAS na mne vyskočila poprvé.
Jak se to stalo? Krásného dne mi na silnici upadl výfuk, tedy jeho koncovka a když jsem si koncovku důkladně prohlédl, tak jsem zjistil, že byla naříznutá, nikoli odhnilá (nerez nerezne, že). Horký vzduch z výfuku pak nahřál jednu malou hadičku a ta praskla...
Je opravdu silný zážitek jet na autě, které nemá funkční pružení, po pražských silnicích, plných výmolů a nerovností. Celková oprava byla za 4000 korun, přičemž cena hadičky něco kolem 200...:-)
Umřelá baterka..
Tak nám dneska umřela baterka paní Müllerová. Měla odslouženo 197 434 km a 8 let. Takže dá se asi věřit nápisu up to 150 000 km:o)))
Vloupání
Dnes se blíže neurčený počet pachatelů vloupal do společných garáží a vykradli cca 10 aut (od GPS navigací přes Xenony k octavce až po mý doutníky) a sámo, že i to mé. Rozbili sklo u řidiče, auto prošacovali a vzali si nefunkční konvertor 3,5jack->kazeťák a dva doutníky... milé, že...
Takže vyčíslení opravy stahování okénka (v půli výsunu se zasekne a hlásí blokaci) v A.M.T. - 20 000 včetně práce. Výsledek? Vzhledem k tomu, že mi dloube v hlavě, čím by to mohlo býti, rozmontoval jsem dveře a hle, byl ulomenej pouze dolní rámeček okénka, který je z plastu. Zašel sem za bývalým spolužákem, udělal mi uplně ten samý, ale z kovu a okénko se vysouvá jako nové. Materiálově by to vyšlo na cca 10Kč a práce... zabralo mi to ani ne dvacet minut:o) Díky uštřeným penězům jsem objednal mřížky na světla od výrobce OEM dílů. Fotky přibudou hned jak předělám chromy a nasadím mřížky.
Přidat názorDiskuse: Land Rover Range Rover 30th Anniversary Edition
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Land Rover
-
Land Rover Range Rover (2003) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 18.2.2007 1696710 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Land Rover Range Rover (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.2.2009 8210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Land Rover Range Rover (2010) Majitel: bandalup
Přidáno: 22.11.2012 479 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Land Rover Series IIa (1964) Majitel: sybokcz
Přidáno: 31.5.2012 1410 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Land Rover Range Rover Sport (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 28.7.2008 5210 Majitel 9.90 Uživatelé