Recenze
Mini Clubman Cooper S
Technické info
Přezdívka auta klabmen Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:5000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 129 kroutící moment [Nm]: 260 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.6 maximální rychlost [km/h]: 224 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.3
Popis vozu
Hned na úvod musím uvést následující zprávu: toto auto nevlastním, jen jsem ho měl na pět dní zapůjčeno díky soutěži MINI Film Makers 2008. Jelikož jsem ho mohl otestovat ještě dřív, než přijde v Čechách do prodeje, rozhodl jsem se sem přidat recenzi, aby případný zájemce o tento typ měl trochu představu, do čeho jde :) I když uznávám, následující řádky mohou být trochu zkreslené....
Jak začít… no nejlépe tak, jak jsem ke Clubmanu přišel… jakožto čerstvý majitel MINI One (http://moje.auto.cz/MINIak/minous.html) jsem se zaregistroval na serveru www.minizone.cz a začal ho pročítat. Jako jeden z hlavních článků se tam objevila soutěž „MINI Film Makers 2008“ aneb „nejlepšího režiséra dostane MINI do Varů“. Jelikož mě filmování vždy bavilo a baví, neváhal jsem tedy, vzal kameru, stativ a vyrazil za asistence stesana (na MACZ BMW 120d) něco natočit, s tím, že video samozřejmě použiju i zde na MACZ. Po dni natáčení a druhém dni u PC při stříhání jsem byl s výsledkem spokojen, i když, jak už to tak chodívá, teď s odstupem času bych tam něco změnil. Poslal jsem video do soutěže a v koutku duše doufal, že by to mohlo vyjít. Vyhlášení bylo určeno na 30. 6. 2008, tak jsme hned v pondělí žhavil stránky minizone.cz a koukal, jaké jsou výsledky. Nikde nic ale nebylo a to ani v úterý, tak jsem to pustil z hlavy, že to holt nedopadlo. O to větší překvapení bylo, když mi v úterý odpoledne zvonil telefon a v něm se ozvalo „Dobrý den, tady pan X, BMW Autec Group, chtěl bych Vám pogratulovat, že jste vyhrál…“ V tu chvíli jsem nevěděl co dělat, jestli se radovat, nebo se skácet, jelikož ale poruchami vědomí netrpím, rozhodl jsem se radovat. Jen mě mrzelo, že zrovna v ten den odjela přítelkyně na konferenci do Francie. Ale co, ona si bude užívat týden Bretaně, tak já si užiju Clubmana a Varů, řekl jsem si. Jelikož ale pobyt ve Varech byl pro dva, bylo dilema koho teda vzít sebou :) I když kandidátů bylo víc, logicky jsem zvolil toho, kdo mi pomohl s videem, takže do Varů jsme jeli dva kucí :)
Auto jsem měl přebrat v pátek odpoledne, takže práci jsem dal sbohem kolem poledne a celej natěšenej sednul do Miňouše a frčel do Prahy Stodůlek. Venku před MINI centrem stály dva Clubmani s „reklamními popisy“ – jeden ve verzi Cooper s přídavnými světlomety alá vinchi a druhý v S-kové verzi. Zaparkoval jsem vedle něj a šel dovnitř. Když jsem dostal klíčky a s paní (slečnou?) z MINI centra šel k autu, zjistil jsem, že nám byla přidělena S verze. Paráda. Po předvedení základních funkcí (které se zas tak neliší od mýho) jsem mohl usednout za volant, předtím ještě přeházet věci a hurá na Vary. Po prvním oťukávání (jednička, noha na podlahu, osmdesátka na tacháči, ťuk na brzdy a stojíme) jsme vyjeli z Prahy, bohužel směrem na Vary byla zácpa, takže jsme cukali docela dlouho. Ale aspoň jsem se seznámil se systémem Auto start/stop – z venku musíme vypadat jak idioti, který maj nový auto a při každým zastavení jim chcípne :) Ale jinak je to super, zastavíte, vyřadíte, pustíte spojku a auto se vypne, přičemž veškerý systémy v autě samozřejmě běží (klima, rádio…), zmáčknete spojku a než vůbec stihnete zařadit jedničku, auto naskočí a jede se. S čím jsem měl za celou dobu problémy bylo autobrzda – aby auto necouvlo, docela nezvyk, ale po chvíli by to asi nebyl problém akceptovat. I když už to není ono, jak prohlásil vinchi, když měl ve Varech Clubmana chvíli v ruce „mám pocit, že tam něco je mezi mnou a silnicí“ a má pravdu. V novým MINI prostě sedíte v moderním autě, čerpajícím ze základny BMW a strohosti MINI. Bohužel ta pravá „syrovost“ MINI, kterou známe z R50/R53 je pryč.
Ale zpět k jízdě… skoro 180 koní na tunu a půl težký (lehký) „kombík“ je dostatečných a tak na trojku 160 není problém, což většina okolních řidičů možná nepobírala, jakto že jim ten pohřebák ujel (fakt v černý barvě vypadá z boku trochu jako pohřebák :)) Jelikož jsem krom oktávky RS neřídil nic jinýho takhle silnýho (tátův Touran má přeci jen 140 koní, ale je to ropák, stesanova 120 je na tom podobně jako Cooper S, 160 koní je celkem dost, ale pořád je to nafta), nemůžu dynamiku srovnávat, myslím ale, že na český silnice je to až příliš. Dokázal bych si ale představit, mít ho na pořád… Jakýkoliv předjetí není problém. Tam kde bych si já se svým „ONEm“ netroufl ani začít předjíždět, s S-kovým Clubmanem jsme už byli vepředu. Abych byl přesný, co se motoru týče: jedná se o 1,6 (ano skutečně to je „jen“ (slovy) jedna šestka) s výkonem 129 kW, tedy 175 koní (při 5 500 otáčkách). Maximum krouťáku je 260 Nm. Zrychlení z nuly na sto je papírově 7,6 sekund, nepapírově jsem to zapomněl nakonec změřit, za což se omlouvám :) Maximálka je papírově 224 km/h, což jsme ověřili. Pokud by někoho zajímal přepočet výkon na tunu tak ono čísličko je 143,57 koní na tunu. K motoru ještě jedna zajímavost – oproti všem zvyklostem je zde motor jakoby otočený, turbo je vepředu a sání vzadu, takže okolo motoru jsou různě vedený „trubky“ vedoucí z jedné strany na druhou a zpět. Zvláštní řešení. Ale funguje :) Udávaná spotřeba je 8,0/5,3/6,3 l/100 km, my ale jezdili tak kolem devíti, možná devíti a půl no… I když na to, že jsme dost využívali potenciál auta to není zas tak moc, bych řekl.
Podvozek je komfortněji laděný, než u již zmiňovaných předchůdců R50/53, ale samozřejmě není to zas až tak hrozný, takže veškeré díry, příčný spáry a podobně jsou dost znát i zde. Snížený sportovní podvozek a kolo v každém rohu, společně s dynamickou stabilizací DSC zaručují příkladný průjezd zatáčkou. I s vypnutým DSC je problém auto „urvat“. Obutí na tomto Clubmanovi bylo následující: Dunlop 205/45/R17.
Na exteriéru určitě zaujme profil auta, kdy se „krátká“ verze nového MINIho (R56) natáhla o cca 25 cm a tím se mohly přidat třetí boční dveře. Ty jsou jen na straně spolujezdce. Nejedná se ale o plnohodnotně dveře, pro jejich otevření je třeba otevřít nejprve přední dveře a až pak zevnitř otevřít tyto třetí. Stejně tak nastupování na zadní sedadla není nejlepší, pro větší postavy je nutné sklopit sedadlo. Ale už není třeba dělat artistické kousky, jako u krátké verze. O zmíněných 25 cm se podělilo místo vzadu na nohy a místo v kufru. Navíc je Clubman již koncipovaný jako pětimístný, v pěti bych ale někam dál jet nechtěl. Na nohy je již místa dost, pod přední sedadlo si je ale stejně nezastrčíte, takže po chvíli sezení vzadu stejně hledáte skulinu, jak nohy natočit, aby nebolely (z Varů do Prahy jsem se nechal (jako správná VIP „hvězda“) vézt právě na zadním sedadle za spolujezdcem. Nad hlavou místa je dost, stěžovat si nemohou snad ani vyšší postavy. Mých 176 cm mělo ještě dostatečný prostor. Výhled z auta z hlediska cestujících je perfektní, řidič to má horší, protože ve zpětném vnitřním zrcátku mu vadí hrana zadních křídlových dveří. Asi každý už viděl, jak vypadá Clubman zezadu, co i pro mě ale bylo překvapující, bylo otevření právě zadních dveří – to že to jsou dvě křídla, jako u dodávky je známé, že se ale otvírají bez světel, to mě docela ohromilo :) Když to už asi museli vývojáři udělat vepředu (kapota nových MINI se otvírá bohužel už bez světel, takže po otevření zůstanou v kapotě dvě díry), rozhodli se t napodobit i vzadu, takže i zadní křídlové dveře se otevřou a zůstane v nich díra po světle. Navíc mají písty, takže po otevření se dootevřou samy. Místa v kufru není zas nějak extra moc, je rozdělen na dvě části, nakládací hrana kufru je v rovině s podlážkou, která se dá odstranit a vznikne ještě asi o 10 – 15 cm hlubší prostor. Stejně ale, když jsem v neděli večer vyzvedával přítelkyni na letišti v Ruzyni, museli jsme sklopit jedno zadní sedadlo, aby se tam její kufrotaška vešla (vedle mého maxibaťohu a kufru její kamarádky spolupracovnice, se kterou jsem je vezl do Pardubic). Další zátěžová zkouška proběhla hned druhý den, kdy jsme se do Clubmana sbalili na dovolenou – opět po sklopení (tentokráte obou) sedadel. Když jsem potom v Praze Clubmana vracel a náklad přeházel do svýho Miňouše, zjistil jsem, že ten prostor je docela podobný – ano, v Clubmanovi je navíc těch 25 cm na dýlku. Abych se vrátil k exteriéru, zepředu vypadá Clubman jako nový MINI, takže téměř zmizely „svalnatý“ blatníky se světly a příď se zmohutnila a víc vyboulila dopředu. Pro úplnost – světlomety u této verze byly bixenony (ale nevím, zda adaptivní s posvěcováním do zatáčky, to jsem si nějak zapomněl zjistit). Efektivní jsou i dva výfuky – každý v jednom rohu (u S verze) a ve předu v kapotě díra pro přívod vzduchu k motoru.
Co se týče interiéru, ten je totožný s novou verzí MINIho, oproti starýmu typu (R50/53) se ještě víc zvětšil prostřední tachometr (když jsem přesedl do svýho tak jsem ho pomalu nemohl najít, jaký je to rozdíl takto v přímým porovnání) a integrovalo se do něj ovládání rádia. Už nevím, kdo ve Varech prohlásil (pokud se ozve, změním tuto větu na jeho jméno), že díky tomuto tacháči vidí i ten v autě za náma, kolik jedem. Pod ním je pak pouze štěrbina na CD a pod ní ovladač hlasitosti (jak jednoduché, jak MINI :) Následují známé páčky ovládání okýnek, zámku, mlhovek apod. Pod řadící páku se přesunulo tlačítko vypínání stabilizace a nově možnost vypnutí funkce auto start/stop, která se ale vypne jen do příštího nastartování. Deaktivovat nastálo jí nelze. Novinkou je druhý panel s těmito páčkami u vnitřního zpětného zrcátka, kterými se ovládá osvětlení vozu – co mě překvapilo bylo jedno tlačítko, kterým si měníte barvu podsvícení diod ve stropě, výplně dveří a dalších podsvícených částí (nezávisle na palubní desce) – můžete si zvolit od oranžové přes růžovou až po temnou modrou barvu. Co tahle verze Clubmana neměla, byl tempomat a multifunkční volant. Zklamalo mě integrování „trubky“ to středové části volantu, jak to je běžné (R50/53 mají troubení tlačítky na volantu). U volantu zůstal jen otáčkoměr s displejem počítače. V interiéru jsem napočítal celkem 13 airbagů, takže při případným vystřelení všech najednou si člověk musí připadat jako Silvestr Stallone ve filmu Demolition Man, když po skočení v kašně nebo v čem se naplnilo auto nějakou bezpečnostní pěnou :) Co se týče autorádia – 6 repráků podává velmi solidní výkon, já si ale radši vychutnával zvuk motoru, takže té hudby jsem v autě zas tolik nezaposlouchal, abych mohl hodnotit. Abych nezapomněl - úžasný je klíček - spíš něž klíček to je UFO:), v jeho "držátku" je schovaný nouzový klíček na otevření, celé UFO se jinak zasune do štěrbiny vedle volantu a pak už jen stačí sešlápnout spojku a zmáčnout tlačítko START/STOP a jednašestkový čtyřválec začně vyvádět. Pokud byste nezmáčkli spojku a stiskli START/STOP, aktivuje se jen palubní počítač, osvětlení apod. Sedadla mě velmi vyhovovala, jednalo se o kombinaci kůže/látka (celokoženým jsem nepřišel na chuť). Jen bych očekával větší možnosti nastavení – například co se bočního vedení týče.
Co mě kapku zklamalo, bylo dílenské zpracování, kdy od převzetí v palubní desce lehce něco povrzávalo a při vyšších rychlostech se jakoby vzadu klepaly plechy nebo co – nepodařilo se mi přesně identifikovat, co to je. Jelikož byl ale interiér již celkem zašpiněný (auto mělo najeto 5 000 km), beru, že již prošlo mnoha rukama a že ho nikdo nešetřil, obzvláště na českých silnicích… Předpokládám proto, že pokud bych si ho koupil jako nové, tyto nedostatky by tam nebyly.
Auto jsem vracel v úterý dopoledne, takže jsem s ním absolvoval cestu Praha – Karlovy Vary, něco málo po Varech a okolí, pak Vary – Praha (jako spolujezdec), chvíli po Praze už jako řidič, Praha – Ruzyně, Ruzyně – Pardubice, Pardubice – Čečkovice (Čečkovice – kde to jéééééé????? – tady: 49°46'55.92"S, 15°39'51.26"V :) – tato cesta proběhla dvakrát tam a jednou zpět a konečně v úterý ráno (dopol) Čečkovice – Praha Stodůlky.
Takže toto jsou moje dojmy z Clubmana, který se v Čechcách oficiálně začne prodávat až v listopadu (tuším). Takže znovu uvádím, že toto auto nevlastním, jen jsem ho měl na pět dní zapůjčeno díky soutěži MINI Film Makers 2008. Proto očekávám komentáře typu „proč to sem dáváš, když to není tvoje a tohle je MOJE.auto.cz“, ale říkám si, že tím spíš, že ještě není v provozu a já ho mohl otestovat, si o něm můžete něco přečíst a případně uvažovat o koupi. Já mít „zbytečný“ zhruba milionek, šel bych do něj, každopádně vedle něj bych si nechal stávající MINIho R50 pro jeho syrovost a i větší líbivost z venku.
Můj MINI: http://moje.auto.cz/MINIak/minous.html
Silné stránky
jednoduše Clubman....
+ neokoukané
+ kombík
+ MINI
+ pět dveří ale velmi nestandardně uspořádané :)
+ S verze = výkon
+ S verze = exteriérové dpolňky
+ interér - osvícení (viz text)
+ mnoho dalšího
Slabé stránky
- rezonující a povrzávající části - vysvětlení v textu
- přeci jen to není auto na nějak extra běžný použití
- cena :)
- jinak nevím
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
nemůžu hodnotit
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
MINI centrum Praha Stodůlky - bez problémů mi auto nechali o chvíli dýl, než jsem ho původně měl mít (vracet jsem ho měl v pondělí, abych ale nemusel v pondělí večer letět do Prahy a v úterý dopoledne jet přes PRahu na dovolenou, nechali mi ho do úterý dopoledne).
Novinky v recenzi
MINI Coupe Concept
Novinka jako dárek k padesátinám MINIho :) Tak bych ho taky moh k padesatinám dostat :)) Vypadá, jako když by klasickýho MINI rozšlápl slon :))
MINI Crossover (nebo Crossman?) na Nordschleife
MINI nejspíš testuje nový model - Crossover (nebo Crossman). Otázka je jak se bude jmenovat, ale terénní MINI teda asi fakt bude brzo skutečností! Zprávu a fotky z Nordschleife přineslo už koncem dubna Autorevue (http://www.autorevue.cz/default.aspx?section=17&server=1&article=16654)
Aby se tu taky něco dělo, budu sem dávat různé fotky Clubmana, na které jsem kde narazil (v reaálu / na netu)...
Tak jsem si zalozil blog :) http://mini.bloguje.cz/ - a jako prvni clanek jsem sepsal zazitky z filmovych Varu...
Přidat názorDiskuse: Mini Clubman Cooper S
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Mini
-
Mini Clubman (2017) Majitel: Skipper
Přidáno: 18.2.2017 1810 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Mini 3 door (2002) Majitel: Garfielld
Přidáno: 19.1.2017 110 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Mini 3 door (2003) Majitel: m.z.
Přidáno: 27.2.2009 2210 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Mini 3 door (2016) Majitel: Insolito
Přidáno: 3.1.2018 710 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Mini 3 door (2002) Majitel: Ivorry
Přidáno: 29.9.2008 499 Majitel 9.87 Uživatelé